Uusi täällä, ehkä jännitysniskaa?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Uusi täällä, ehkä jännitysniskaa?

ViestiKirjoittaja Byller » 28 Kesä 2012, 18:01

Heippa, mulla alkoi oireet muutama kuukausi sitten, huimausta silloin tällöin ja päänsärkyä, sekä niska ja hartia kipuja. Kävin fysioterapiassa, joka muutaman kerran jälkeen sanoi että nyt on kaikki auki. lopetin sen. Asentohuimaus harjoituksia tehnyt säännöllisesti, ei apua. Nyt muutama viikko sitten huimaus paheni päivittäiseksi. ja päänsärky, au. joka päivä lääkettä. lääkärissä ravattu, ei mitään kummempia testejä tehty. Joku pika neurologinen testi, ei viittaa mihinkään aivoperäiseen. Korvalääkärillä käyty, ei mitään vikaa.
silmiin on myös tullut oireita, tuntuu ettei näe kunnolla jne. Näöntarkastuksessa kävin, oli huonontunut 0,25 mutta sen ei kuulma pitäisi niin voimakkaasti vaikuttaa?

Nyt sitten mietin mikä on paras tapa tästä jatkaa, pitäisikö jollain käydä tutkituttamassa niskaa, kuvata jne?

Olen jumpannut ja venytellyt myös, mutta ei auta mitään.

Ja sitten kävin eilen kiropraktikolla, oireet pahenivat huomattavasti. Nyt mietin menenkö ensi viikolla vai kokeilenko ensin jotain muuta.. Voiko muutamalla kerralla saada aikaan pysyviä haittoja?

Liikun päivittäin jonkin verran, korjailen asentoa ja kiinnitän huomiota miten istun esim. tietokoneella.
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Kesä 2012, 14:15

Hyvälle fysiatrille kannattaisi hakeutua ja sellaiselle fyssarille/OMT:lle, joka hallitsee niskan kuntoutuksen.

En kyllä menis kiropraktikolle/naprapaatille, jos oireet pahenivat. Varsinkaan, jos ei tiedetä, mikä niskassa ongelman aiheuttaa. On olemassa pehmeämpiäkin hoitomuotoja.

Lukaiseppa tää:
http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi/ ... tiohoidot/
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Byller » 30 Kesä 2012, 17:14

Nyt sain eilen uuden oireen, silmissä alkoi näkymään värikkäitä pisteitä. siis toosi pieniä ja iha koko näkökentässä.. mä alan olee huolissani :/
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 30 Kesä 2012, 23:56

Silmäoireet voi johtua niskasta myös.

Tässä ketjussa on jotain niistä:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... a1c10a7cb9
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Byller » 01 Heinä 2012, 16:16

Hei, kiitos vastauksista.
Todella ei saisi liikaa kiinnittää huomiota oireisiin :/
Lähi aikoina ei ole tapahtunut mitään mikä voisi vaikuttaa. Kolari n. 5 vuottas itten, itse olin siis perään ajaja, mutta vauhti oli ehkä 20km/h, en tiedä voiko se vaikuttaa?
Lohjalla asun!
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja maria86 » 01 Heinä 2012, 22:37

mulla on huimaus alkanut n. 6-vuotiaasta. Ei tiedetä syytä.. asentohuimausta on ja siihen teen hoitoja, myös mietitty onko jo synnytyksessä otettu liian rajusti niskasta kiinni joka aiheuttaisi nämä! Kolari takana -07 ja siellä alaselkään tuli vähän ongelmaa, nyt vasta niska kuvattiin (OMA MAKSAMA!!) ja niskassa kaikki kuten pitääkin (lievä taaksepäin kaareutuminen) mutta fyssari sanoi, että siinä MRI:ssä ei näy retkahdusvammojen aiheuttamat ongelmat. Silti mulla on paljon niskakipua ja huimausta. Myös alaselkä on kipeä ja ajoittain kädet ja jalat puutuu.. oirekirjo on laaja, siis oikeasti laaja! :)

kuvaamisen jälkeen aloin ehkä uskomaan lääkäriäni. Hän epäili, että oikeasti kaikki nämä oireet vois tulla jännitysniskasta/whiplas ja siitä, että vaikka konkreettisesti siellä ei luissa ole mitään hajalla, niin jotku lihakset (muut osaavat selittää tarkemmin) ovat huonossa kunnossa ja kaikki ei toimi kuten pitäisi.
Hän suositteli erästä fysioterapeuttia jonka luona alan kulkemaan muutaman kerran viikossa ja lähdetään parantamaan niskan lihaksia. Eli ei siis hierontaa kuin kerran viikossa.

jos kiro on sattunut, en menisi enää! olen käynyt naprapaatilla joka aina uskoi aukaisseen lukkoni, kävin nyt toisella joka tempasi niskanki auki. Sitä ennen huimaukset ja todella paha pääkipu. No, pääkipu jäi sille tielle kuten hän lupasikin :) enkä olisi uskonut!

eli yritykseni sanoa on, että tutkituta rankasi ja oireet voivat tulla "pelkästä" jännitysniskasta. Jopa ne rajut ja pahat oireet! Ja tuohon vielä, fysioterapeutti sanoi, että "nyt on paikat auki", etsi uusi! Niin kauan kuin se ei auta, se ei ole sinulle, tai niskallesi hyväksi, tai hän oli osaamaton henkilö. Itse ainakin huomannut, että monikaan fysioterapeutti ei oikeasti saa näitä auki tai ei ole ainakaan minulle pahemmin auttanut. Mutta kannattaa jaksaa uskoa, että jostain löytyy aina pätevämpi ja osaavampi keneltä saa avun.
Tsemppiä sinulle! :D
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Byller » 03 Heinä 2012, 11:35

NYt on käyty taas yhdellä fysioterapeutilla. ja paikat kipeenä. se löysi kyllä hyvin jumia yläniskasta. sanoi että oireet voivat olla sieltä. mutta ei kyllä osannut yhdistää silmä oireita tuohon :o

Entä jos mulla onki vaa aivokasvain??
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Heinä 2012, 15:31

Kun menee fysioterapeutille, kannattaa haastattelle ensin, että miten hoitaa niskaa ja miten kuntouttaa sitä, ja mitä tietää niskaoireilusta. Jos fyssari ei ole tietoinen siitä, että niska voi aiheuttaa silmäoireita, niin silloin hän ei ymmärrä niskan toiminnasta kovin paljoa.

Tämä palsta on täynnä silmäoireisia jännitysniskalaisia ja niskansa retkauttaneita. Itse asiassa varmaan suurimmalla osalla palstalaisilla on silmäoireita. Useimmiten onneksi huimaus-, silmä- ja korvaoireet tulee niskasta. Aivokasvain voi aiheutta saman tyyppisiä oireita, mutta on huomattavasti harvinaisempi vaihtoehto.

Onko sinulla kuvattu niskaa Rtg:llä tai MRI:llä, tai päätä CT:llä tai MRI:llä? Oletko käynyt hyvällä fysiatrilla? Jos aivokasvainmahdollisuus huolettaa niin sitten oikea lääkäri on neurologi olisi oikea konsultointiosoite. Aivokasvain pitäisi näkyä CT:ssä, mutta MRI:ssä ainakin näkyy. Rtg:ssä näkyy selkeät luuston aiheuttamat rankaongelmat ja MRI:ssä niskan pehmytosat. Niska voi aiheuttaa selkeät oireet, vaikka kuvauksessa ei selkeitä löydöksiä olekaan.

Kannattaa mennä lääkärille edelleen, jos oireet etenevät ja pahenevat.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Byller » 03 Heinä 2012, 18:04

Hei, fyssari vaikutti kyllä ihan hyvältä.. mutta en sitten tiiä.. tosiaan siis mun silmä oireet on sellasia että näen pieniä värikkäitä pilkkuja.. ihan harmittomia mutta ärsyttäviä..

Ei ole kuvattu tarkemmin :/

Ja toi huimauskin on muuttunut nyt enemmän semmoiseksi epäselkoiseksi, siis epätodellinen olo, tavallaan huimaa, tuntuu kuin oisi vetänyt rauhottavia ja pää olisi jumissa.. Onko sellainen tuttua?
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja maria86 » 03 Heinä 2012, 21:58

tässä muutama: väsymisen tunne niskoissa ja silmissä, joskus näkökentässä pilkkuja tai ns.tähtiä (tätä aika harvoin) silmät tosi valoherkät, en tiedä voiko selkä/niskoista johtua, mutta oksettaa heti kun aurinko paistaa. Kuvottava olo, en kuitenkaan oksenna. Huimaus keinuttaa, huojuttaa, kaadattaa, epätodellista oloa->kropassa tuntuu ettei koordinaatiot pelaa kunnolla, viimeksi tänään. Käsi voi tuntua oudolle tai kun potkaisee palloa, niin sen pallon hahmottaminen hankalaa, tätä onneksi myös harvoin enkä tiijä mistä tullee. Huimaus myös "sähköiskuina" leijuvaa oloa, putoamisen tunne, maasto näyttää epätodelliselta tai horisontti oudolta, jalkojen alla kuin pumpulia, tasainen alusta voi tuntua vaikealta kävellä, kävellessä voi huimata niin, että luulee että taju lähtee siihen paikkaan. Rintakipuja (tuntuu sydänperäisiltä, mutta luultavasti rintaranka niin jumissa) voi pistellä, käteen sattua ja säteillä, rinnassa painon tunne tai tosi kosketusarka, kyljet todella arat, ei kärsi koskea... tuossa muutamaa, ja alaselästä en vielä kirjottanutkaan :)

eilen kävin tallilla ja taluttaessa hevosta jouduin hieman tappelemaan kun halusi nousta pystyyn ja piti käyttää hieman voimia jo. Tänään aamuyöllä heräsin niskakipuun, yläselässä varmaan miljoona lukkoa, kivut, niskaa ei voi venytellä, huimaus selkeästi pahempi ja tuon nyt ehkä yhdistän tuohon eiliseen yritykseeni olla taas hevosten kanssa.. Pah!
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Heinä 2012, 10:39

Tää ketju on aika pitkä, mutta tästä löytyy jännitysniskaisten oireita.
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=60

Käyttäjäesittelyssä löytyy retkahdusvammaisten ja jännitysniskaisten tarinoita oireista ja oireiden alkamisesta.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Byller » 04 Heinä 2012, 11:38

Eilen illalla iski paha huimaus kohtaus. en tiiä vaikuttiko tuo fyssari sitte. soitin sille tänää ja sano et se hellä hieronta ei noin voimakkaasti pitäs vaikuttaa et oisko vaikutusta viel sil manipulaatiolla. meinas myös et voi olla et niitten täytyyy nyt antaa olla hetken?
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 04 Heinä 2012, 14:15

Minulla huimauksen aktivoitumiseen riittää pelkkä ylöskatsominen, rappujen nouseminen tai tärinä, mutta toisaalta niskan hermokudos onkin yliaktiivinen kahden kolarin jälkeisen retkahdusvamman jäljiltä (risteyskolari liki nollavauhdilla ja peräänajo 80km/h). Niskan manipulointi on ollut kiellettyä jo ensimmäisestä kolarista lähtien ja fysikaalisessa keskityttiin ainoastaan stabilointiin. Normaali niskan hierominen sai nielun lukkoon, joten lihakset piti hieroa pää sivulle käännettynä.

Minusta tuo sinun fyssarisi ei vaikuta oikein pätevältä oirekirjoosi nähden. Kannattaisi valita sellainen fysioterapeutti, joka on erikoistunut aikuisten neurologisiin ongelmiin. Kuitenkin tuolla niskanseudulla on niin paljon hermokudosta, että tietämätön saa hoidoilla paljon haittaakin aikaiseksi.

Ja näköhäiriöitä minulla on päivittäin. Yleensä näen kirkkaita pistejonoja tai kirjaimellisesti harhoja - liikettä sivulla, vaikkei siellä ole mitään, olemattomia hahmoja jne. Liikenteessä saatan helposti kadottaa kokonaisen auton näkökentästäni, etenkin jo se on sivulla.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Byller » 04 Heinä 2012, 14:45

Tänään kävin lääkärissä, tutkittiin silmiä, ei vikaa, korvissa ei vikaa, verikokeissa ei vikaa, pika neurologisissa testeissä ei vikaa, eli vika on vain niskassa ja korvien välissä. nyt siis jumppaamalla niskaa kuntoon, fysioterapeutti voi hieman auttaa.. Pahinta on nää pelot, että loppuuko tämä koskaan.
Byller
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 04 Heinä 2012, 15:14

"Vian ei tarvitse olla suuri, kun se on korvien välissä."

Niin pitkään, kun sinulla ei ole kuvantamistuloksia niskasta, kaikki on vielä mahdollista. Röntgenissä voi näkyä nikamansiirtymä tai rappeuma, mikä aiheuttaa niskaongelmia. MRI:ssä voi näkyä välilevyperäisiä ongelmia tai ligamenttivammoja. Jopa rintarangan tai lannerangan kulumat ja luutumiset voivat aiheuttaa niskaongelmia. Pintapuolisella tutkimuksella ei saa paljon irti, etenkin jos vastassa on yleislääkäri.

Olen itse käynyt neljällä eri fysiatrilla ja osaamisessa on valtavia eroja. On olemassa lääkäreitä ja Lääkäreitä. Samoin neurologeissa on eroja, toiset tuijottavat magneettikuvia, toiset kuuntelevat oireita. Niskaongelmat ovat todella hankalia oireistoltaan ja pätevimmät ammattilaiset löytyvät yksityissektorilta. Esimerkiksi Ortonissa Lindgreniä kehutaan ja itse kävin Järvisellä, joka oli myös todella pätevä. Ja ramppaanhan minäkin 350km päästä Helsingissä erikoislääkäreillä, kun edes keskussairaalatasolla ei löydy lääkäreitä, jotka ymmärtäväisivät niskavammojen monialaisuuden.

Pointtina on siis se, että vaadi tutkimuksia. Jos ei lääkärillä tieto riitä, pyydä lähetettä erikoislääkärille. Niska on niin herkkää aluetta, että pelkkä paha jännitystila riittää sotkemaan kallonpohjan korkeudella olevia aivojen hermokeskuksia ja näin ollen sekoittamaan koko aistijärjestelmän. Ja pahimmillaan nämä vaivat ovat todella invalidisoivia.

Minulla pelkkä risteyskolari, jossa olin itse ilmeisesti pysähtyneenä tai enintään lähdössä liikkeelle ja toinen auto heittelehti autoni etukulmaan väistäessään minua, riitti sotkemaan elämän totaalisesti neljän kuukauden ajan. Siihen vielä peräänajokolari päälle kesken toipumisen, niin olen nyt ollut 1,5v työkyvytön. Ja minulla ei todellakaan ole varaa enää liukastua tai muuten iskeä päätäni tai retkauttaa niskaani uudestaan. Elämäni on niskan vuoksi hyvin rajoitteellista. Ei tarvitse edes harkita autolla ajoa, saati veneessä istumista, jostain huvipuistolaitteista puhumattakaan. Ja minulla on siis "vain" kaularangan venähdysvamma. Ja niska kun on sellainen, että se saattaa oirehtia hyvinkin pitkän ajan perästä vanhaa vammaa, joku tuoreempi tilanne riittää vamman aktivointiin.
anzqu

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)