taas huimailukysymyksiä?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

taas huimailukysymyksiä?

ViestiKirjoittaja maria86 » 06 Kesä 2012, 20:39

Hei te huimailijat! sain jo aijemmin kivasti tietoa muilta niskoilijoilta, mutta edelleen vaivat on ja pysyy! Nyt miettinyt jo kaiken mahdollisen mikä pääkoppaani vaivaa, kun ei tuo huimaus pysy poissa! Ja eri tahot sanoo eriä.. Naprapaatti oli sitä mieltä, että huimaus ei johdu niskoista koska hänen hoitonsa ei ole tehonnut. Kyllä saa lapojen välistä lukot auki ja olo on hyvä paripv, mutta taas se p*ska alkaa! Hän ei ymmärrä miten selkäni menee aina lukkoon.
Yksityisen fyssarin mielestä huimaukseni on niska/hartiaseudun tulosta. Odotan edelleen oysiin kuntoutukseen pääsyä. Huimaus alkanut jonkinlaisena jo 6-vuotiaana ja asentohuimaus on jokaisessa kaarikäytävässä (näihin tehnyt harjotteita reilun vuoden ja parempaan suuntaan mennyt) MUTTA keinuttava, hutera, epävarma, kaatava, "päähän sähköiskuja" ym.. huippaus jäänyt.

autokolari -07 ja tuossa tulosta: lannerangassa L4/5 nikamavälissä välilevynkuoren vaurio ja välilevynpullistuma, joka pääsee painamaan durapussia. Hermojuurikanava on vähän kaventunut. Ja kaula/rintarangan ylimenoalueella selkäranka tekee taaksepäin mutkan.
Röntgenissä havaittu kaularangan C4/5 nikamien kohdalla lievää kaularangan taaksepäin kaareutumista ja epäillään ligamenttivammaa. (Tämän suomensi täällä eräs minua pätevämpi lääkärikielen ymmärtäjä) :) ps. Niskasta ei ole MRI:tä, päästä on ja siellä ei poikkeavaa. Eeg tehty, normaali, kaulasuonten uä-normaali. Nyt uusi hieroja sanoi, että voisko niskasta jotku olla kaventuneet mitä ei ultrattu (?)

joten te joilla on ongelmaa, niin kuinka voimakas se huimaus on (sekä millaista) ja miten hoitavat tahot ovat tähän suhtautuneet? Oletteko saaneet apua, jos niin millaista? Onko jotain kotikikkoja mitkä auttaa? kaikki tieto tervetullutta. Olen TÄYSIN kyllästynyt tähän monen vuoden tuskaan ja olisin aloittelemassa ehkä opiskelua, mutta oireet täytyisi saada helpommiksi. Ja ennenkaikkea, mistä kummasta erottaa niskaperäisen huimauksen kaikesta muusta? :)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 07 Kesä 2012, 07:56

napropaatti voi olla asioista mitä mieltä tahansa, uskoo omiin kykyihinsä liikaa. mutta siellähän se lukee, epäily ligamenttivammasta. mutta tavallinen MRI ei välttämättä näytä kaikkia vammoja. omat vaikeimmat vammat löytyivät fMRI kuvauksissa.
huimaillaan

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja maria86 » 07 Kesä 2012, 11:02

Miten te olette päässeet sitten näihin kuvauksiin? kaikki lääkärit kellä käynyt, ovat poissulkeneet niskan MRI:n, koska kuvaus on nyt liian myöhäinen ja jos sieltä jotain "Pientä" löytyy, niin sille ei juurikaan mitään voi tehdä.

mulla on tosi ahdistunut ja pelokas olo näiden takia, haluan alkaa etsimään jonkinsortin työharjoittelua tai opiskelua, mutta suoraansanottuna ei kiinnosta edes kokeilla huimauksen takia enää mitään.
Onko kikkoja millä itse auttaa huimausta? jumppaan, venyttelen, yritän itse hieroa kipukohtia, makaan hieromalaitteen päällä, keppijumppaa (kylläkin epäsäännöllisesti) pyyherullan päällä kierimistä, 1x/vko fysikaalinen, joskus naprapatia tai kalevalainen siihen pälle.. kalliiksi tulee!
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 07 Kesä 2012, 18:06

Oletko kokeillut olla tekemättä mitään (paitsi asentohoito liikkeitä) ja käymättä missään hoidoissa ?? Auttaneeko muu kuin aika?
Mulla alko tosi raju huimaus seuraavana päivänä tapaturmasta. Se oli lähinnä keinuvaa ja välillä tuntu , että taju lähtee. Huimaus oli joka päiväistä ja sitä oli sekä maatessa etä ylhäällä ollessa. Makuulla lähinnä kelluva tunne kuin makaisi veneen pohjalla ristaallokossa. Niinä aikoina kun huimaus ei ollut rajua oli jatkuva epävakaa olo ja lisänä pahoinvointi suoranainen kuvotus.

Olen myös lapsuudesta saakka kärsinyt lievistä huimaus"hetkistä" joka luultavimmin oli asentohuimausta. Olen kokenur todellisen asentohuimauksen sen jälkeen kun olin ollut pitkään lähes vuodepotilaana, nimittäin silloin kuin käänsi kylkeä niin maa lähti pyörimään hurjaa vauhtia. Ne menivät ohi manöövereillä.

Niskasta, ligamenntivaurion ja tasapainoelimen vauriotumisen aiheuttama huimaus on ainakin itsellä nimenomaan keinuvaa ja välillä "sieppaa" päätä istuessa, että pitää ottaa jostain kiinni. alkuun oli vaikea jopa istua ilman että alkoi kaataa johonkin päin.

Onhan sulla poissuljettu Menierin tauti? Mun äidillä on sekin mutta multa sitä ei löytynyt.

Tällä hetkellä, seitsemän ja puoli vuotta tapaturman jälkeen huimausta on edelleen :? mutta ei niin invalidisoivaa kun alkuvuosina. Edelleen keinuttaa aina kun menen maate mutta se menee n puolessa tunnissa ohi. Epävakaa olo tahtoo olla kävellessä. Näin, valitettavasti en ainakaan itse ole siitä päässyt eroon. mutta helpottunut se on.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Orkidea » 07 Kesä 2012, 18:43

Kiva kuulla, että on helpottanut ajan kanssa. Minulla on juuri tuollaista huimausta kuin Kojootti kuvasi, vammasta nyt reilu kaksi kuukautta. Jonain päivänä saattaa olla vähän lievempää, mutta sitten alkaa taas pahempana. Asentohuimausliikkeitä olen tehnyt, mutta huimaus jatkuu edelleen... :?
Orkidea

ViestiKirjoittaja maria86 » 07 Kesä 2012, 21:46

Noniin, yksityinen fyssari kellä kävin, laittoi sähköpostia että OYS ei ota minua kuntoutusjaksolle! HELVETIN hieno homma!! odotin sitä kuin kuuta nousevaa!

mulla on samaa huimausta välillä kun istuu, tuntuu yhtäkkinen kaatuva olo ja silloin pitää ottaa vaikka pöydästä kiinni, tämä kestää vain muutaman sekunnin, mutta yleensä toistuu toisen kerran. Rajuja huimauksia myös tullut niin, että kestävät n.4h eteenpäin. Silloin maailma pyörii, eikä voi edes silmiä liikuttaa ilman kaatavaa huimausta. Tällöin en kykene istumaan muuten kuin tuettuna. Kohtaus tulee ja kestää 4-8t tuntia ja menee sitten pikkuhiljaa pois. Mutta koko tuona aikana ei kärsi liikkua. Kokeilin kerran tehdä as.hoitoja tuon aikana, mutta ei apua!

Lääkärin mielestä ihan kaikki menierin taudinkuvat ei täyty, tämä kuulon heikkeneminen esim. Mutta joku se otti jokuaika sitten puheeksi, että voi olla ilman kuulon alentumaa.. täytyy vielä kysästä joltakin. Miten sulla on todettu tuo tasapainoelimen vaurioituminen? tuleeko tähän esim. jossain kolarissa päänisku ja se aiheuttaa, vai miten?

Mahtavaa että huimaus sinulla helpottanut! :)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 08 Kesä 2012, 10:18

maria86: Mulla todettiin vestibulaarijärjestelmän vaurioituminen ihan Huhmarin anamneesin perusteella eli lääkäri kyseli ja minä vastasin. Mun vamma johtui lumikuorman iskusta niskaan.
Kyllä kannattaisi Menieri tutkia korvapolilla, se on aika yksinkertainen testi. Ja yksi kerta asentohuimaus liikkeita EI aina auta vaan niitä pitää tehdä useasti päivässä (3-5) ja usean viikon ajan. Minä teen niitä päivittäin elämäni loppuun asti kuten Rahko neuvoi :roll:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja maria86 » 08 Kesä 2012, 11:48

hmm.. vaikea tietenkin olla tekemättä mitään kun kuvauksiin ei pääse ja minullakin on iso ja vaativa koira joka tarvii liikuntaa ym.. Taidan jutella mieheni kanssa josko kävis yksityisellä kuvauttamassa tämän niskan, vaikka viimeksi sieltäkin sanoivat, että sillä ei oikein merkitystä. :? Joten vähän pattitilanteessa ollaan, mistä mikäkin johtuu!
Ohoh, enpä ole tiennyt että niskoista voi tulla tuo vestibulaari vaurio!! Olen käynyt elämäni aikana varmaan n.3-4krt korvalääkärillä (ihan lapsesta lähtien) ja menierin tautia ei ole tullut esille, eikä kunnon asentohuimausta, jonka sitten Rahko sanoi, että on jokaisessa kaarikäytävässä ja olen tehnyt reilun vuoden hoitoja myös joka päivä, aluksi kaikki käytävät. Tunti suunnilleen meni joka aamu niitä tehdessä, nyt teen silloin vaan kun testaan kummalle puolen kaadattaa.

ja Janskun tapauksessa mulla ei taida olla lähellekkään niin pahana paikat, joten sinun huimauksen ymmärrän ja hyvä, että pahaan huimaukseen löytyi syy :) mutta miten kummassa selitän omat oireeni? huoh!
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Kesä 2012, 13:10

maria86. Suurin osa palstalaisista ovat hakeutuneet lekurille ja monesti MRI-kuvauksiin ensin yksityistä reittiä. Ensimmäiset MRI-kuvaukset maksoin itse. Toisen kolarin jälkeen vakuutusyhtiö. Toisen kolarin jälkeen Käpylän lekuri kirjoitti, että se ja se kuvaus pitäisi uusia (MRI). Käpylän lekuri oli sen verran painava, että OYS teki kuvaukset.

Kaiken A ja O olisi nyt, että pääsit lekurille, joka osaa tutkia niskan ja osaa tarkistaa, onko sinulla retkahdusvamma. Kun saat enemmän tietoa mikä vaivaa, niin on hyvä katsella jatkoa. Ja sellaisia fysiatreja ei Oulussa valitettavasti ole.

Jos pystyt muutaman päivän ajan ulkoistamaan koiran hoidon jollekin muulle, niin kannattaisi kokeilla helpottaako oireet yhtään. Niskaoireilu ja iso koira saattavat olla aika oireita provosoiva yhdistelmä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja maria86 » 09 Kesä 2012, 19:20

Hienoa Jansku! mukava lukea että joku vaihtoehtoinen hoito on tehonnut ja joku jaksaa tsempata :) minä oon täältä teiltä saanut paljon tietoa ja netistä yrittänyt ettiä, en suostu uskomaan näitä lääkäreiden "Olisikohan se sitä ja sitä..." paskadiagnoosia! Eli osaatte varmaan sitten sanoa, missä ois sitten kunnon ja osaava fysiatri? kuinkas kauas alas mun pitää lähteä matkustelemaan? :) ja jos nyt käyn kuvauttamassa niskani, niin oisiko järkeä varata aikaa kunnolliselle fysiatrille (yksityinen) ja tulla kuvien kanssa sinne, vai käydä ensin ja kuunnella mitä hän on mieltä?

no koiraa en taida nakittaa muille kun miehelleni :) en kehtaa naapureita tai kavereitani häiritä sen takia. Toki voin käydä kävelemässä ilman hihnaa, ei karkaa. Nyt kävin erillä fysikaalisella kun niskaoireet paheni, niin hän sanoi, että pyöräily ei kuulemma missään nimessä olis hyväksi jos niska huonona. Tarkisti jollain niskan provosaatio testillä tuleeko huimaus sieltä, ei kuulemma tule. Oli jotku ihan ylimmät nikamat. Mutta pääkivun ja niskakivun sain sieltä lähtiessä lahjaksi, liekkö tuota ois saanu niin paljoa taivutella eteenpäin..
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)