Keinutus/heilutus, pahoinvointi...Mielipiteitä?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Keinutus/heilutus, pahoinvointi...Mielipiteitä?

ViestiKirjoittaja Jenni » 17 Touko 2012, 22:40

Eksyin tänne foorumille ja ajattelin, onko kukaan kokenut samanlaista tai voisinko olla oikeilla jäljillä näiden vaivojen kanssa (?)

Olen 25-vuotias nainen, mulla n 9kk sitten alkoi kummalliset oireet. Pääoireena päässä tuntuva keinutus, joka ei kuitenkaan ole sellaista huimausta, että taju lähtis. Tuntuu että keinuttaa ja heiluttaa. Joskus tähän liittyy pahoinvoinnin tunnetta/etovaa oloa. Heilutus siis on ollut päällä nyt 9kk joka päivä, koko ajan. Ainoa milloin ei heiluta, on silloin kun nukun tai olen tosi humalassa. Heilutus alkaa heti kun nousen aamulla sängystä. En ole saanut mitään traumaa niskan/selän alueelle, mutta mulla on aina ollut toi alue todella jumissa ja särkee päivittäin (olen vaan tottunut siihen...)

Multa on otettu monta sivua labroja...Oon käyny korvalääkärillä, neurologilla + pään ja kaularangan mri...Ortostaattiset kokeet, endokrinologi...Vaikka mitä. Viimenen lekuri sano vaan, että ei sussa ole mitään vikaa, opettele elämään oireiden kanssa. Siitä lähtien oon vaan itkenyt ja voisin kohta vaikka kävellä auton alle. Noh nyt oon saanut 15 kerran lähetteen fyssarille.

Mietin, että jos tää oiskin jotain niskasta johtuvaa, niin onko kokemusta riittääkö semmoseen pelkkä fyssarin käsittely. Varsinkin, jos oireet on olleet näin kauan. Tai oon niin epätoivonen, että kaikki mielipiteet on tervetulleita.
Jenni
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 18 Touko 2012, 01:53

Hei ja tervetuloa foorumille!

Mulla itselläni on tosi usein huimausta niskan ollessa todella pahasti jumissa tai jumissa tietyistä kohdista erityisesti. Mulla on toki myös asentohuimaus, mutta osa on myös niskasta johtuvaa. Usein myös niskan/hartian ollessa todella jumissa, myös mulla siihen liittyy etova olo, mutta en kuitenkaan (yleensä) oksenna.
Mulla on myös kuvattu päätä, joten siellä ei pitäisi olla huimausta selittävää, syyksi sanottiin TOS -oire ja tuo niska. Mulla on niska vaan röntgenkuvattu, ei mri-kuvattu, mutta muuta vikaa ei pitäisi olla kuin oikoryhti..

Kun mulla alkoi niska aikanaan oirehtia, olin vielä töissä ja pystyin käymään yksityisellä fysioterapiassa. Mulla niskaan auttoi parhaiten ultraäänihoito, joka piti niskat hyvänä useammankin päivän. Mulla taas fysikaalisen saliharjoittelu ei ainakaan mulle tehdyllä ohjelmalla sopinut ollenkaan, vaan laukaisi huimauksen ja päänsäryn pahimmillaan sellaiseksi, että jouduin menemään taksilla kotiin. Suosittelisin (jos mahdollista) yksityiseltä puolelta fysikaalista hoitoa, siellä on paljon laajemmat mahdollisuudet eri hoitoihin, kun julkisella puolella (näin ainakin täällä).
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 18 Touko 2012, 09:58

Vaikka olet käynyt korvalääkärillä ei aina välttämättä löydy asentohuimausta. Löydät netistä esim Rahkon ja Lembertin asentohuimaus liikehoidot joista ei ole mitään haittaa vaikka niitä kokeiletkin. Joka aamu ennekuin nouset ylös. Kannattaa kokeilla. Huimaus voi olla liikkeitä tehdessä tosi rajua jos kyse on asentohuimauksesta mutta se ei ole vaarallista vaan menee ohi kun tekee liikkeitä.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Touko 2012, 14:26

Voi olla niin, että niskajumi aiheuttaa huimausta ja huimaus lisää niskajumia. Fysikaalinen hoito voi auttaa, jos fysioterapeutti on hyvä ja tietää miten niskaa pitää kuntouttaa. Kannattaa ennen fysioterapeutin valintaa kysellä, onko perehtynyt niskan ja niskan syvien lihasten kuntoutukseen ja ymmärtääkö huimauksen ja niskan yhteyden. Harjoitteet mitä annetaan, eivät saisi olla liian kovia, mutta niitä tarvitaan hoidon yhteydessä myös aktivoimaan niskan lihasten toimintaa.

Tässä Kojootin kertomista asioista linkkejä:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=723
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 19 Touko 2012, 10:38

Jenni, ihan kuin omaa kirjoitusta olisi lukenut, itsellä ollut juuri keinuvaa huimausta ja pahoinvointia yli 2 vuoden ajan. Muita oireita on pitkä litania mutta pääoireet ovat juurikin samat kuin sinulla. Minuakin on tutkittu paljon eikä mitään isompaa löytynyt (ei traumaa taustalla tms). Omasta kokemuksesta voin sanoa että tehokkain on jos pääset hyvälle (niskat ymmärtävälle) fysiatrille joka pistää sinut hyvälle fysioterapeutille joka taas antaa jumppaliikkeet niskoille mitä tehdä päivittäin. Näin itselleni kävi ja vihdoinkin alkaa hitaasti mutta varmasti elämä voittamaan:) Olen yli vuoden tehnyt joka päivä kevyet niskan nyökkäysharjoitteet ja oireet ovat vähitellen helpottaneet. Kokonaan loppuvat tuskin koskaan mutta ainakin ollaan lähellä tilannetta, jonka kanssa voi elää jopa. Omassa tapauksessani ainakaan eivät OMT:n, fysioterapeutin tai hierojan tekemät käsittelyt auttaneet kuin korkeintaan hetkellisesti vaan suurin apu tuli itse tekemistä niskaharjotteista. Sanomattakin on selvää että harjoitteiden on oltava juuri omalle niskalle tarkoitetut, oma "harjoitusohjelmani" tehtiin kaularangan magneettikuvien perusteella ja tuntuu, että on oikeanlainen, eli ei liian monimutkainen tai raskas toteuttaa tms.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Touko 2012, 11:29

Korvalääkäri on luultavasti yrittänyt vain sulkea pois Menierin taudin, mutta korvan tasapainoelinperäisen hyvälaatuisen asentohuimauksen minultakin nappasi kiinni fysioterapeutti.

Asentohoitoja kannattaa ilman muuta kokeilla joka tapauksessa. Heti aamuun Lembert, Rahko ja Epley, niin hyvällä tuurilla olotila alkaa helpottaa jo n. viikossa. Ja pelkkä niskojen lihaskireys riittää ylläpitämään huimausta. Asiansa tuntevan fysioterapeutin pitäisi tajuta tehdä hoitojensa ohessa asentohoitoja.

Tässä ohjeet:
Lempertin manööveri, oikea puoli
Lempertin manööveri, vasen puoli

Rahkon manööveri, oikea puoli
Rahkon manööveri, vasen puoli

Epleyn asentohoito, oikea puoli
Epleyn asentohoito, vasen puoli
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)