Kaularangassa pullistumia, juurikanavastenoosia ja

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Kaularangassa pullistumia, juurikanavastenoosia ja

ViestiKirjoittaja Daisy » 03 Huhti 2012, 11:49

sentraalista ahtautta....
Niskahartia-seutu nyt rauhoittunut. Tällä hetkellä minulla oirelee kurkku ja maata mennessäni jalat .

Voisiko joku kertoa voiko nämä oireet johtua tuolta kaularangasta? Jalkoihini tulee kummallinen särky aina iltaisin sängyssä, enkä pysty pitämään niitä aloillaan. Tämä on uusi vaiva minulla, eikä ennen ole vaivannut.

Kertoisitteko mitä kaikkia oireita näihin edellä mainittuihin löydöksiin voi liittyä. Mitä tarkoittaa tuo sentraalinen ahtaus?

:cry:
Daisy
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 03 Huhti 2012, 18:16

Onko jalkojen tuntemus nimenomaan särkyä, vai sellaista epämiellyttävää tunnetta joka pakottaa liikuttelemaan jalkoja esim. juuri hetkeä ennen kuin olet nukahtamassa?

Lähinnä yritän tässä poissulkea levottomat jalat -oireiston :)
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Daisy » 03 Huhti 2012, 19:08

Jaloissa on kuin hermosärkyä. En osaa sitä oikein kuvailla. sitä on molemmissa. Olen kokeillut ylösnousemista ja sitten tullut takaisin sänkyyn , eikä jaloissa ole enää sitä tunnetta.
Itsekin olen miettinyt noita levottomia jalkoja...toisaalta, minusta tuntuu että joskus olen niistä kärsinytkin, mutta tämä n ykyinen oireilu on erilaista , ja jokailtaista. :cry:
Daisy
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 03 Huhti 2012, 19:36

Ei ainakaan levottomat jalat kyseessä, kun ne oireilee ikäänkuin sykäyksinä häiriten nukahtamista.

Hermosärky jaloissa ei ole mikään mahdottomuus. Minulla kaularanka oireilee puoleen selkään saakka lihaksiston kautta ja välillä turvottaa myös alaselän.

Tässä ketjussa on aiemmin ollut puhetta kaularangan ahtaumasta, toivottavasti saisit vastauksia sieltä:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=242&sid=9df5aa7eaf22744d598e82dfe3bddeee
anzqu

ViestiKirjoittaja Daisy » 03 Huhti 2012, 21:37

Kiitti anzqu sulle vastauksistasi :) Niin, ei nämä vaikuta levottomilta jaloilta. Kokeililin äsken makuuasentoa jossa niskani on hieman hankalasti (yleensä luen siinä asennossa iltaisin sängyssä) . Jalkani alkoivat välittömästi oirehtia. Vaihdoin asentoa jossa niskahartian asento muuttui- välillä tunsin selvästi - kuin hermoa olisi ärsytetty.

Tuosta linkistä kävinkin lukemassa ja siellähän joku kertoikin tuosta sentraalisesta ja lateraalisesta ahtaumasta. Sentraalinen siis voi ahtauttaa selkäydinkanavaa ja sitä kautta ymmärtäisin, että jalkaoireeni voivat todellakin johtua kaularangan tilasta.

Nyt mietin, otanko yhteyttä sairaalaan - paperini ovat neurokirurgin konsultaatiossa - vai odotanko .... :?
Daisy
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 03 Huhti 2012, 21:49

Daisy kirjoitti:Sentraalinen siis voi ahtauttaa selkäydinkanavaa ja sitä kautta ymmärtäisin, että jalkaoireeni voivat todellakin johtua kaularangan tilasta.

Juuri näin, voivat johtua.

Daisy kirjoitti:Nyt mietin, otanko yhteyttä sairaalaan - paperini ovat neurokirurgin konsultaatiossa - vai odotanko .... :?

Tuolla voisit kiiruhtaa neuron lausuntoa, jos kerran oireet ovat uusia. Soita sinne ja yritä kiirehtiä lausumista.

Onko sinua muuten fysiatri tutkinut?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Daisy » 04 Huhti 2012, 11:01

On , fysiatri on tutkinut. Soitinkin tuonne neurolle...

Fysiatrille oli vain soittoaika, jonka puitteissa en todellakaan saanut mitään tietoa juuri mistään, niin oli hänella kiire. Hoitopalautteesta luin sitten mitä oli löytynyt.
No nyt pitää pärjäillä ja odotella :)
Daisy
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Daisy » 31 Touko 2012, 08:36

Nyt minulla olisi edessä kaularangan välilevypullistuman leikkaus. Neurokirurgi kertoi vaarana olevan äänihuulten kärsimisen tai jopa halvaantumisen. Niin,nyt jäljestäpäin aloin miettiä, tarkoittiko hän äänihuulten halvaantumista ja vai koko kropan ? Onko tuossa leikkauksessa vaarana halvaantua koko kroppa? Jäin tosissaan miettimään , että onko ihan pakko leikata?

En huomannut kysyä, että mitä seuraa ellei leikata. Tietääkö kukaan?
Minulla tuli vastaanotolla vain tunne, että hän odotti minun suostuvan leikkaukseen .

Minulla kolme pullistumaa ja yhden nyt siis korjaavat. Miten muut pullistumat reagoivat tähän? Onko kenelläkään kokemuksia? :roll: :roll: :roll:
Daisy
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 31 Touko 2012, 10:40

Moi, Daisy! Minusta tuntuu, että sun olisi hyvä saada puhelinaika sille neurokirurgille, että pääsisit vähän enemmän vielä kyselemään ja keskustelemaan. Niiden kanssa pääsee kyllä puhelimitsekin keskustelemaan. Yritän kuitenkin omalta pohjaltani jotain vastailla kysymyksiisi.

Daisy kirjoitti:Nyt minulla olisi edessä kaularangan välilevypullistuman leikkaus. Neurokirurgi kertoi vaarana olevan äänihuulten kärsimisen tai jopa halvaantumisen. Niin,nyt jäljestäpäin aloin miettiä, tarkoittiko hän äänihuulten halvaantumista ja vai koko kropan ? Onko tuossa leikkauksessa vaarana halvaantua koko kroppa? Jäin tosissaan miettimään , että onko ihan pakko leikata?

Uskoisin, että tarkoitti äänihuulia. Periaatteessa hyvin herkällä alueellahan siinä puuhataan, mutta käytännössä en usko tuossa leikkauksessa olevan halvausvaaraa, ellei jotain todella erikoista ja poikkeuksellista tapahdu.

Minulla äänihuulien hermot kärsivät leikkauksessa ja pariin päivään leikkauksen jälkeen pystyin vain kuiskailemaan. Ääni kuitenkin parani jatkuvasti ja muutaman kuukauden jälkeen puheääni oli palautunut täysin.

Daisy kirjoitti:En huomannut kysyä, että mitä seuraa ellei leikata. Tietääkö kukaan?

Välilevypullistumahan voi periaatteessa itsestäänkin parantua ja vetäytyä takaisin, mutta silloin parin kuukauden sisällä oireet alkavat selvästi helpottaa. Sinulla muistaakseni on jo mennyt pidempään, joten sinun tapauksessasi välilevypullistuman itsestään paraneminen lienee epätodennäköistä.

Lisäksi sulla oli siellä juurikanavissa ja selkäydinkanavassakin ahtautta ja ne eivät itsestään parane. Riippuen siitä, miten hankala se ahtautuminen on, niiden kanssa voinee pärjätä sopivalla fysioterapialla ilman leikkaustakin. Uskoisin, että niiden on tarkoitus siinä leikkauksessa hiukan myös tehdä tilaa näille ahtaumille ja todennäköisesti napsivat sieltä myös hiukan luuta pois nikamista, jotta hermoille saadaan lisää tilaa.

Voisitko kirjoitella enemmän, mitä lääkärit lausunnoissaan ovat sanoneet, siitä voisi pystyä päättelemään vähän enemmän? Kaikista käynneistä potilas voi saada lausunnon / epikriisin tai vastaavan vaikka jälkikäteen, joten jos et ole riittävästi saanut paperilla tietoa tapauksestasi, voit niitä pyytää sairaalasta / vastaanotolta.

Daisy kirjoitti:Minulla kolme pullistumaa ja yhden nyt siis korjaavat. Miten muut pullistumat reagoivat tähän? Onko kenelläkään kokemuksia? :roll: :roll: :roll:

Enpä osaa sanoa. Reagoivatko mitenkään? Kun olin Töölössä leikattavana, siellä oli niskapotilaita, joilla kaksi tai kolmekin välilevypullistumaa oli leikattu samalla kertaa. Voin vain arvailla, että ne kaksi ovat sen verran lievempiä, etteivät katso niiden vaativan leikkausta.

Näissä ketjuissa on välilevyleikattujen tarinoita ja paljon keskustelua ja tietoa välilevyleikkauksista. Näistä voisit myös saada mukavasti tietoa aiheesta:

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=258

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=338

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=271

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=273
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 31 Touko 2012, 12:24

Minulla oli myös tuoreimmassa MRI-kuvassa (15.5.12) toinen alaniskan välilevynpullistumista kadonnut. Viime vuoden elokuussa niitä oli vielä kaksi sekä hermojuuren ahtauma, mutta nyt ei ollut enää kuin yksi välilevynpullistuma ja hermojuuretkin vapaana. Tosin pullistumat olivat aika pienet, vain muutamia millejä, mutta riittivät tekemään pirulliset kiputilat. Ja alaniskan oireilu on aika paljon asettunutkin, tosin vedän kyllä kiitettävästi särkylääkitystäkin ja olen päässyt hyvälle fysioterapeutille.
anzqu

ViestiKirjoittaja Daisy » 31 Touko 2012, 21:19

Tässä suoraan tuosta aiemmasta hoitopalautteesta: ..."kaularangan MRI:ssä degeneratiivisia muutoksia, osteofyyttinokkia ja diskuspullistumia. Juurikanavastenoosia. selvin pullistuma C5/6 oikealla prolapsi.T2-sagittaalikuvissa vaikutelma C6-korkeudella ytimen signaalimuutoksesta, kuitenkin T1 flair sagittaali- ja aksiaalikuvissa ydin kuvautuu normaalina."

... ja " konsultaatiopyyntö neurokirurgille C5/6 välin prolapsin ja juurikanavastenoosin sekä ylemmän välin sentraalisen ahtauden suhteen..."

Tämmöttisiä luki tuossa, tuolta neurolta en ole vielä saanut hoitopalautetta. Ajattelinkin, että soittaisin sinne vielä kun jäi niin paljon epäselvää. Minulla oli todella kipeänä niska-hartia+käsi tammikuussa ja sen jälkeen nyt rauhoittunut. Tämä niska-hartia vaiva ollut parikymmentä vuotta ja käsi on vaivannut yhtä kauan. Että tuskin nämä prolapsit mulla enää katoaa... :?

Kiitoksia teille kun jaksatte vastata :)
Daisy
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 31 Touko 2012, 21:26

Pääseköhän tuo osteofyyttinokka painamaan johonkin? Minulla tuollainen löydettiin rintarangan alaosasta ja fysiatri esitellessään röntgenkuvia kehui vielä komeaksi sellaiseksi :lol: Kiva, että edes jotain komeaa löytyy minustakin ;) Onneksi nokka oli sisäänpäin ja näin ollen sen pitäisi olla oireeton, mutta kun ei ole :P
anzqu

ViestiKirjoittaja Daisy » 01 Kesä 2012, 19:39

Hoitopalautetta neurolta: Dg: M50.1 M47.9 G55.2 Prolapsus cum stenosis C5/6 1 dx. cum radiculopathia 6 1.a

elikkäs kaularangan välilevysairaus ja hermojuuren sairaus ja spondyloosiin liittyvä hermojuuren tai hermopunoksen puristustila ja sitten nuo pullistumat.

Siis leikataan ja ...C5/6 tason anteriorinen dekompressio. Ymmärsin että etukautta leikataan ja hoitopalautteesta käy ilmi että näitä kahta muuta operoidaan sitten niskapuolelta , mikäli tarvetta ilmenee.

Tuo spondyloosihan tuo oli ylläri, vaikka taitaa sitä vähän jokaisella iällä olevalla olla. Siksi neuro ei varmaankaan asiasta sen kummemmin maininnut käydessäni siellä.

Eipä tässä kai auta kuin alkaa asennoitumaan, että leikkaukseen on mentävä. :cry: :roll:
Daisy
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Tässähän vielä kärvistelen....

ViestiKirjoittaja Daisy » 06 Loka 2012, 20:56

jonkun aikaa sitten kirjoittelin viimeksi tänne. Nyt on hartiakipu pois, kiristys lavasta pois - joka kesti varmasti about 20 v ellei ylikin, käsikipu pois joka sekin kesti lapakivun kanssa vuosikymmeniä.... Nuo säryt ja pakotukset ovat vähentyneet.

Sen sijaan käteni on mennyt kömpelömmäksi. Sen lisäksi se puutuilee ja turrailee entistä herkemmin. Ennen ei kestänyt ylöspäin pitämistä, nyt ei kestä enää syödäkään eikä pöytää pyyhkiä, kirjoittamisesta puhumattakaan kun menee turraksi ja puutuneeksi. Mutta kipuja ei ole muuta kuin peukalonhankojan vihlomiset. Niin no, jalkateräkipu joka kestänyt vuoden, mutta joka ei ole kuulemma yhteydessä mitenkään kaularankapullistumiin.

Leikkaukseen tuli aika - ihmettelen vaan että uskallanko riskeerata. Jos vointini meneekin huonompaan leikkauksen jälkeen?
Mitähän tuosta seuraa jos en mene leikkaukseen? Täällä yksin ihmettelen- kirurgin kanssa täytyy diskuteerata tarkemmin. Kertokaa mulle jos tiedätte, please :wink:
Daisy
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Daisy » 17 Loka 2012, 19:54

leikkauksesta kotiutunut. :D
Daisy
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)