kokemuksia kiropraktiosta?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Huhti 2012, 21:27

Toivottavasti kohdallesi sattuu hyvä fysiatri, sillä niitäkin on monesta puusta temmottuja ;)

Ja kyllä, täällä on monia itsediagnooseja, sillä esim. niskavamma ei ole vaan niskavamma, vaan se vaikuttaa pahimmillaan koko kroppaan. Paljon pitää jaksaa itse opiskella ja perehtyä asioihin, että saa edes jonkinlaisen käsityksen miksi elimistö käyttäytyy niinkuin tekee. Mikä tämän selittää ja silti tuntuu ettei ymmärrä mitään :lol: Esim. minä elän lievän aivovamman jälkitilan elämää ilman aivovammadiagnoosia, mutta oirekuva täsmää täysin ja sitä kautta on helpompaa ymmärtää, että moni asia kuuluu vamman oirekuvaan. Puuttuu kuitenkin se diagnoosi, joka tekisi vammasta muillekin tahoille olemassa olevan. Nyt se on todellista vain minulle ja neuropsykologilleni, joka oli todellinen onnenpotku että hänen asiakkaakseen pääsin!
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Huhti 2012, 13:44

Tuli mieleen, että jos sinulla on lapsesta asti ollut huimausta, niin onkohan jotakin rakenteellista häikkää tai oletko loukannut niskan jo silloin. Rintarankaongelmat voivat aiheuttaa pääkipua, pahoinvointia, autonomisen hermoston ärtymistä, miksei huimaustakin. Täällä just rintaranka aiheuttaa noita kolmea ensimmäistä tällä hetkellä.

Kannattaa panostaa fysiatrin valintaan. Kannattaa ottaa selvää onko erikoistunut niskan tutkimiseen ja tietääkö retkahdusvammoista. Jos et saa tuolta fysiatrilta apua, niin kannattaa etsiä parempi. Vinkkejä hyväksi koetuista lekureista kannattaa kysellä myös täältä palstalaisilta.

Tuliko sinulla retkahdusvammojen jälkeen selkeä oireiden paheneminen? Jos näin on käynyt, niin ihan varmasti on ollut kyseessä retkahdusvamma.

Juu. Ei kannata luovuttaa, vaan etsiä apua.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja maria86 » 03 Huhti 2012, 23:25

noniin, nyt on käyty lääkärillä, Sinikka Levoska. Onko tuttu kenellekkään? ainakin oli mukava, kuunteli ja luki jopa papereitani mitä tutkimuksia tehty.. Tutkiskeli niskaa ja sanoi, että vaikka on hyvät liikeradat ja edelleen liikkuu pää (jopa liian yliliikkuvat nivelet) niin kuulemma tosi kireät tuolta takaraivolta lihakset ja niska ja tämä jo pelkästään aiheuttaa huimausta. Sitten puhui että on tainnut olla pitkään jo autonominen hermosto sekaisin ja laittoi lähetteen oysiin puolen vuoden huimaus kuntoutukseen, sekä siellä käsitellään tuota selkä/niskaongelmaa ja suostuvatko ottamaan MRI:n. Jos siis oys hyväksyy lausunnon.

itse olen välillä miettinyt tuota lapsuutta, mulla alkoi siis matkapahoinvointia kaikki ja ekaluokalla makasin aamut koulun sohvalla oksentaen. Sen jälkeen on tullut kai huimaus. Putosin ekakerran n.7vuotiaana hevosen selästä, tulin selkä eellä maahan ja en saanut heti happea. Tämä on ainoa mieleen tullut seikka. Sitten myöhemmin on tultu hevosten selästä alas, tai millon jäänyt vähän niinkuin alle. Ja yks muistikuva milloin sattui selkään tosissaan oli tuo kengitys. Riuhtoi jalkaa ja en antanut periksi, niin tosiaan nosti toisenkin etusen maasta ja jäin pitämään jalkaa omieni välissä (hevosen paino oli siis minussa) kunnes piti antaa periksi.

joo! oireet paheni miltei heti kolarista. Niska oli jo samantien kipeä ja alaselkä alkoi vihottelemaan 2vkoa kolarista.
Eli tämmöinen etova, oksettava, kuvottava olo voi siis tullakkin rintarangasta? :D (nimim. muutaman vuoden jo ihmetellyt lääkäreissä miksi oksettaa)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Huhti 2012, 10:33

On tuttu lääkäri. Luultavasti parhaimpia fysiatreja Oulussa. Mutta retkahdusvammatietämys ei ainakaan minun kohdalla ollut kovin hyvä, ja on ollut myös C-lausunnon kanssa ongelmia hänen kanssaan toissa keväänä. Minulle hän ei osannut aikoinaan diagnosoida retkahdusvammaa. Kerroitko hänelle aika tarkkaan, miten oireet paheni kolarin jälkeen?

Lapsuuden kaatumisiahan ei välttämättä edes muista. Mää luulen, että matkapahoinvointi voi olla eri juttu kuin huimaus, mutta jos on valmiiksi huimausongelmia, niin varmasti matkustus voi olla ongelmallista. Minkälaista kuntoutusta suosittelut.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja maria86 » 04 Huhti 2012, 11:45

Kerroin että huimaus paheni kolarin myötä ja hän luki muutamia lausuntoja. Otti niistä sitten kopiot ja aiko paremmin vielä lukea niitä, antoi sähköpostinsa johon kuulemma ottaa yhteyttä parin-kolmen viikon päästä ja kertoa miten on mennyt.
Mullaki on varmaan tuo oksetus ollut asentohuimausta jota ei silloin osattu hoitaa oikein.
Hän sanoi, että oysissa on jotain huimaus kuntoutuksia joita tietääkseni siis fysioterapeutti pitää (OMT-fysik.ei kuulemma välttämättä auta kuin hetkellisesti) joten jonkinnäköistä pidempiaikaista koska huimauskin ollut niin pitkään. Ei tarkkaan tiennyt niiden antia, mutta ymmärsin että siellä perehdytään tuohon niskaan ja mitä lie sitten tuo huimauskuntoutus(?) Hyvä mieli jäi siitä, että JOKU otti tosissaan ja ei jättänyt asian kanssa yksin. Mutta jostain otan vielä retkahdusvammasta tietoa, mitä se aiheuttaa ja millaisia oireita, joten haluan vertailla. Tai laita sinä jos jaksat/kehtaat oireet, niin voin vertailla onko mulla sitä.. eli itsetehtyä diagnoosia siis taas :D
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Huhti 2012, 12:56

Juu. On tärkeää, että kaikki oireiden pahenemiset tai uusien oireiden ilmaantumiset vammautumisen jälkeen on lääkärin tiedossa ja jatkolähetteessä hoitoon, jos fysioterapiaa annetaan. Ja on tärkeää sanoa ne myös lekurille.

Tuli myös sellainen mieleen, että lapsena ollut huimaus voi liene johtua myös sisäkorvahämmingistä. Huimaustahan voi olla ilman niskaongelmia myös.

Tähän ketjuun on kerätty jotakin artikkeleita asentohuimauksesta:
Hyvälaatuisen asentohuimauksen hoitoliikkeet -Rahko, Lempert
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=723

Tässä ketjussa jotakin listaa oireistosta. Tästä listasta varmaan puuttuukin paljon oireistoa.
Oireita - Niskan retkahdusvamma (+Aivovamma)
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=25
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja maria86 » 04 Huhti 2012, 16:46

joo, tietää sitten seuraavalla kerralla kertoa jos tulee uusia, niitä on vaan pitäny huonoina lihaksina, tai kun se jatkuvasti renkkailee, niin enää ajattele hirveästi koko asiaa. Siis mullaha on asentohuimaus ja olen käynyt tampereella Rahkon Tapanin luona, mutta as.huimausta tämä ei pelkästään ole, koska liikkeillä sen pitäisi jo tehota kun yli vuoden olen säännöllisesti niitä tehnyt. Varmaan sama kuin anzqu:lla, välillä tepsii ja tietyntyyppiseen huimaukseen, mutta tämä on erilaista.
Luenpas nuo ketjut sitten ajan kanssa.. nyt koiran kanssa pyöräileen (mikä ikävä kyllä aiheuttaa AINA selkäkivun ja niskat jäykkänä, mutta rodun puolesta sen täytyy päästä lujempaa kun minun kävelyt) :D
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 04 Huhti 2012, 21:18

Tuota... Herra Rahkosta sen verran, että asentohoito kyllä toimii, mutta tohtori itse on niin sokaistunut hoitoonsa, että väitti parantaneensa myös lankomieheni, jolla kallovamman johdosta siirtyi koko korvan tasapainoelin pois paikoiltaan. Ja tällaista vammaa ei todellakaan mitkään asentohoidot paranna, kun koko tasapainoelin on menetetty. Lankomies kävi Rahkon vastaanotolla ja asentohoitosarjan jälkeen sai lausunnon "terve mies, kävelee suoraan". Voitte uskoa ettei tuollaista lausuntoa todellakaan laiteta vakuutusyhtiöön kun tapellaan pysyvästä invaliditeetistä ja työkyvyn menetyksestä :lol:

Itse tein noita asentohoitoja kolmen menetelmän sarjana, Rahko, Lembert ja Epley. Tarkoitus oli saada korvan kaarikäytävistä sakat liikkeelle joka mutkasta. Koko hommassa meni 15min per puoli, kun välissä oli aina 3min paikoillaanistuminen. Epley oli noista liikkeistä vaativin, sillä siinä piti pystyä taivuttavaan niskaa taaksepäin ja sivulle viistoon 45° kulmaan selinmakuulla ja kieltämättä aikas pahasti pisti niska hanttiin.

http://www.readingoci.org/arkisto/asiakirjat/3.1_Epley_oikea.pdf

Tänään minulla ilmeni huimaus ensimmäisenä niskan/pään ylirasitusoireena, kun kävin päivällä kaupassa. Odottelin siskoani pois ostoksilta ja seurailin kassajonoja yrittäen bongata siskoani jonosta ja yhtäkkiä tuli tunne, kuin olisin ihan vieraassa kaupassa, hälinä alkoi kaikua päässä ja alkoi keinuttaa. Hetken jo mietin, että lähteeköhän kohta taju. Onneksi tuossa vaiheessa näin siskoni työntävän ostoskärriä kassalle ja sain kiintopisteen itselleni ja pystyin kanavoimaan koko huomioni kyseiseen kassajonoon ja tilanne laukesi.

Pyöräily... siihen aion kyetä tulevana kesänä! Edes lähikaupalle asti jäätelön ostoon... :roll:
anzqu

ViestiKirjoittaja maria86 » 04 Huhti 2012, 23:19

heh :) ei taija kannattaa laittaa! Huomasin että hän on tähän lyönyt elämänsä ja hyviä tuloksia saanut aikaan, mutta en allekirjoita minulla pelkkää as.huimausta. Olen tehnyt myös juuri nuo samat hoidot ja tunteroisen siihen saa varata aikaa. Juurikin tuo niskan roikottaminen on kipeää touhua.

nyt listaan kaikki mitä minulla on, luulenpa että osa tulee jo korvien välistä tai muualta, en voi ymmärtää miten niskasta voi tälläisia tulla: Kovat kivut niskassa, (<-yleinen kipu, ei välttämättä kova) päässä, eritoten kallonpohjassa

Lisäksi seuraavia oireita monella tai ainakin joitakin seuraavista oireista:
- Säteilykipu jalkoihin, koko rankaan
- Puutuminen/pistely
* käsi ja jalat

- Koko kroppa jumissa

- Paineen/puristuksen tunnetta päässä (joskus)

- Lievä tai voimakas huimaus, tasapainovaikeudet

- Putoamisen/Vajoamisen tunne (yhtäkkinen kova huimaus joka kaataa esim.vasemmalle, menee sekunneissa ohi)

- Tuntuu, ettei jaksa kannatella päätä/kehoa

- Näköhäiriöitä
* Raidat vilisevät

- Nenän tukkoisuus, limakalvojen ärtyminen, aivastelu
* Näitä voivat laukaista niskan asento tai niskan käsittely (hieronnassa nenä aina tukossa) :D

- Ongelmia katsoa ylös, sivulle, alas
- Ei kestä pitkitä staattisia asentoja
* Vaikeuksia istua tai istua pitkään
* Vaikeuksia seisoa tai seisoa pitkään

- Autonomisen hermoston oireita:
* hikoilu
* jatkuva kuumuuden tunne
* sykkeen laukkaaminen
* huimaus

- Lämmönsäätelyhäiriö

- Pahoinvointi
* joko oksentelu tai pahan olon tunne.

* Vaikeuksia kävellä epätasaisessa maastossa

eli lisäsin muutaman sulkuihin omia.. mutta että ilman aivovammaa, pelkkä selkä ja niska.. huh! en tiedä voiko aiheuttaa kaiken tuon. Mutta tuollaisia oloja on. Ja tänään kun siivosin vaatekaappia ja laittelin henkareihin ryysyjä, niin alko loppuajasta jo tuntumaan ettei kädet jaksa ja hartioihin alkoi taas pakottamaan. Tämä sama toistuu jos pidän käsiäni ylhäällä (ripustan verhoja) täytyy pitää taukoja. Itseasiassa kun mietin, niin mikä tahansa missä kädet on ylhäällä, niin kauaa ei kys.asiaa voi tehdä.. mistä lie tuommonenkin tulee!

Mutta tsemppiä pyöräilyyn.. hieman se täällä ainakin sattuu, varsinkin loppuvaiheessa, mutta niin kivaa hommaa! :)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 05 Huhti 2012, 07:24

- Putoamisen/Vajoamisen tunne (yhtäkkinen kova huimaus joka kaataa esim.vasemmalle, menee sekunneissa ohi)

Tuo on heitehuimausta. Minulla sitä tulee yleensä oikealle puolelle, ihan kuin joku tyrkkäisi alas puolilta. Kerran oli sellainenkin versio, että tuntui kuin joku vetäisi tiukasti kiinni tuolin selkänojaan ja sitten tyrkkäsi eteenpäin. Esim. lääkityksistä Lyrica voi tehdä heitehuimausta sivuoireena.

Lisäksi minulla on kiertohuimausta, jossa kirjaimellisesti kieputtaa ja yleensä perään tulee keinuttava huimaus. Tee-se-itse Linnanmäki tai Ruotsinlaiva :lol: Kiertohuimaus on korvan tasapainoelin liitännäinen. Ja kiertohuimaushan liittyy asentohuimaukseen.

Sitten on vaan tätä "ilmassa kävelyä", epämääräistä leijuvaa oloa tai esim. telkkaria katsellessa horisontin liikkein mukaan aktivoituvaa epämääräistä oloa, johon liittyy yleensä pahoinvointi.

Kovasti oli listassasi tuttuja oireita. Esim. näköhäiriöt on minulla päivittäisiä, vilkkuvia palloja, mustia täpliä, "veden valumia" näkökentässä, säriseviä raitoja, vilisevää verkkoa, you name it!

Pelkästään huimaus ja näköhäiriöt tekevät elämästä melko erikoista. Siihen sitten muu oireilu päälle :P
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Huhti 2012, 10:09

Maria, nuo oireet, mitä luettelit, voivat kaikki johtua niskasta ja/tai retkahdusvamman seurauksista.

Noista asentohuimausliikkeistä. Jos on retkahdusvamma, niin kovin ei kannata niskaa ääriasentoihin viedä tai ääriasennoissa roikottaa.

Saitko mitään hoitoonohjausta retkahdusvammaan? Ja diagnosoiko lääkäri sitä ollenkaan. Tarkista niistä papereista, kun saat, että onko laittanut retkahdusvammadiagnoosia.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja maria86 » 05 Huhti 2012, 21:56

"Tuo on heitehuimausta. Minulla sitä tulee yleensä oikealle puolelle, ihan kuin joku tyrkkäisi alas puolilta."

Hah, sinäpä sen kuvasit :D Mulla kans nakkaa oikealle puolen ja sitten otan jostain kiinni. Sitä sellasita oman pään sisällä pyörittävää oloa ja epävarmuutta, joka ei ulospäin näy. Sitä on aika rutkaasti.

en tainnu saada vielä mitään paperia sieltä, joten en nyt tiedä diagnoosia. Ainoa oli tosiaan se oysin kuntoutus hoitomuotona. Mitä meinaat tuolla retkahdusvammalla? olisiko se siis jotenkin huomioitava erikseen, vai mitämitä? Mutta huh! jos tosiaan nuo oireet voi niskasta tulla, nii tais löytyä selitys, en voi vieläkään ymmärtää vaan miten :)

:lol:
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Huhti 2012, 22:03

Juu. Siellä pitäisi olla retkahdusvammadiagnoosi epikriisissä, jos kerran monet oireet ovat alkaneet retkahdusvamman jälkeen ja vanhat oireet ovat selkeästi pahentuneet. Jos laittaa pelkän niskaongelman epikriisiin, niin sitten ei ole diagnosoinut sulla pelkän vammasta riippumattoman niskan toimintahäiriön.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)