Oireet hartiajumeista vai jostain muusta??

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Oireet hartiajumeista vai jostain muusta??

ViestiKirjoittaja hellin » 18 Maalis 2012, 21:01

Moi!

Löysin tämän foorumin vahingossa kun googletin oireisiini liittyviä juttuja netistä.Nyt haluankin kysyä teiltä jotka tunnutte kovasti tietävän näistä asioista että ovatko oireeni hartianseudun jumeista johtuvia vai jotain muuta??mitä??
Eli siis,minulla alkoi kaikki tämä oireilu noin reilu kolmisen viikkoa sitten töissä.Kovasti alkoi yhtäkiä pistämään vasemmalle puolelle rintakehän kohdalle.Kipu oli sellaista pistävää ja vihlovaa ja sitä tuli noin parin minuutin välein ja kesti sen illan.sit se loppui noin viikoksi ja nyt on kestänyt noin reilu pari viikkoa mutta oireet pahempina,eli sattuu edelleen samanlailla samaan kohtaan,mutta lisänä sattuu ja säteilee vasempaan olkapäähän,välillä vasempaan käsivarteen asti.ja välillä vihloo keskelle rintakehää ja selkää myös.
Verikokeita otettiin,niissä ei ollut mitään ihmeellistä.EKG oli myös ok ja keuhkokuvista ei löytynyt mitään.Olen viime joulukuusta asti kärsinyt mykoplasman jälkioireista eli kuiva yskä on kiusannut kovasti edelleen ja tuntuu välillä et alkaa aina vaan uudelleen.Myös B-12 vitamiinin puutos löydettiin tässä yhteydessä kun tutkittiin mykoplasmaa.
Olen niin pitkään kun muista kärsinyt hartiaseudun ongelmista,eli hartiaseutu + lapojen seutu on jumissa,välillä todella pahastikin.Satunnaisesti kärsin huimauksesta ja näkökenttähäiriöistä eli sahalaitaa tulee näkökenttään ja joskus pahimpina hetkinä lähtee toisesta silmästä ns näkö.eli kun katson molemmilla silmillä en näe kunnolla mutta kun laitan toisen silmän kiinni ja katson vaan toisella,niin näen hyvin.tämä on minusta hyvin outoa :D Mitään migreeniä tms ei minulla ole ikinä diagnosoitu.

Mutta siis tämän hetkisiin oireisiini palaten,niin siis nämä pistot vasempaan rintakehään ja olkapäähän kiusaavat koko päivän ajan.töissä yleensä pahenevat kun joutuu tekemään jotain enemmän.olen työssä kaupassa eli siis olen jaloillani koko päivän ja teen töitä käsilläni paljon.ja olen huomannut että myös kun syön,niin vihlasut tuntuvat sen jälkeen välillä jopa kyljissä asti.

Olisinkin todella kiitollinen jos joku osaisi minulle täällä antaa vinkkejä ja kertoa onko kenelläkään muulla ollut samanlaisia oireita ja jos on selvinnyt mistä ovat johtuneet niin ehkä minullakin on toivoa selvitään mikä minua vaivaa.Sillä en nyt tiedä enää mihin erik.lääkärille tässä pitäisi mennä kun työterveys ei enää minua pysty auttamaan yleislääkäreillä.
hellin
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 19 Maalis 2012, 02:01

Hei, tervetuloa foorumille :D

Mulla on samanlaisia rintakehän ja olkapään alueella olevia pistoja aina silloin tällöin. Pistot on itelläni pääasiassa vasemmalla puolella ja se on aika pelottava tunne :? Lääkärin mukaan nuo oireet voivat johtua joko karmeassa kunnossa olevasta niska-hartiaseudusta tai sitten TOS:sta, joka mulla on vasemmalla puolella pahempi, kuin oikealla.

Mulla on myös lähes jatkuvaa huimausta ja näköhäiriöitä. Huimaus johtuu lääkärin mukaan tuosta tos:sta ja näköhäiriöt jumissa olevasta niskasta.

Mulla vähänkin enempi käsien käyttö provosoi noita oireita, joten sullakin nuo oireet voi olla ihan hyvin niska-hartiajumista.

Tuli mieleeni, että tuleeko sulle mitään lisäoireita, jos nostat käsiä yläasentoon? Puutuneisuutta, tunnottomuutta, pulssin katoamista tms.?
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hellin » 19 Maalis 2012, 17:57

Nyt on ollut eka päivä moneen viikkoon kun ei ole pistänyt kuin muutaman kerran rintaan ja olkapäähän ei ollenkaan . Laitoin ihanan lapsukaiseni 4v kävelemään viikonloppuna selkäni päällä aamulla ja illalla,joten josko siitä olisi ollut jotain apua.

Ajattelin nyt seuraavaksi hankkia itselleni ajan jollekin nikamien manipuloijalle,että saisi vähän paikkoja auki tuolta rangasta,koska kuitenkin hierojalla olen nyt käynyt kutakuinkin säännöllisesti muutaman kuukauden ajan.

Ja siis kyllä minulla on käsien puutumista,mutta se on rajoittunut tällä hetkellä vain yölliseen puutumiseen.Ja nyt lähiaikoina se on ollut pääasiassa tuo vasen käsi joka on puutunut.Hierojakin sanoi viimeksi että vasen puoli on selkeästi paljon enemmän jumissa kuin oikea.
En tiedä liittyykö tämä oire mitenkään näihin hartiajumeihin,mutta minulla on usein kädet erittäin kylmät,mutta toisaalta,niin on jalatkin.Olen isorintainen nainen,joten tiedän että myös sekin aiheuttaa tätä jumia jatkuvasti tuonne hartiaseutuun.

Mutta kyllä olen ollut tässä useamman viikon ihan paniikissa kun on saanut pelätä että onko sydämessä vikaa vai mikä vaivaa.Ei ole ollut yhtään mukava tunne :(
hellin
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Maalis 2012, 18:20

hellin kirjoitti:Olen isorintainen nainen,joten tiedän että myös sekin aiheuttaa tätä jumia jatkuvasti tuonne hartiaseutuun.

Tässä yksi aika merkittävä lisäselittäjä oireilullesi. Kokeileppas kunnon tukevia rintaliivejä, esim. urheiluliivejä, jotka siis ovat napakat ja etenkin niissä menee olkainosa ristiin selän puolella. Kunnon liivit vetävät hartialinjaa taaksepäin, parantaa ryhtiä ja avaa rintarankaa. Pelkkä rintaliivien vaihdon tuoma ero olotilassa voi olla hyvinkin merkittävä.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 19 Maalis 2012, 22:07

anzqu kirjoitti:Tässä yksi aika merkittävä lisäselittäjä oireilullesi. Kokeileppas kunnon tukevia rintaliivejä, esim. urheiluliivejä, jotka siis ovat napakat ja etenkin niissä menee olkainosa ristiin selän puolella. Kunnon liivit vetävät hartialinjaa taaksepäin, parantaa ryhtiä ja avaa rintarankaa. Pelkkä rintaliivien vaihdon tuoma ero olotilassa voi olla hyvinkin merkittävä.

Mäkin tykkään kunnon sporttiliiveistä, tosin mun tapauksessa niissä on se vika, että ne ovat helposti hartioistakin niin napakat, että niska ärsyyntyy. Yksi hyvä ryhdinpitäjä on myös sellainen liivi, joka tukee yläselkää ja sidotaan niin, että se pitää hartioita kivasti takana. Ostin sen 10 vuotta sitten Instrumentariumista, mutta varmaan sellaisia myydään vieläkin jossain :)
CH

ViestiKirjoittaja hellin » 20 Maalis 2012, 18:57

Juu siis joudun/käyn ostamassa aina liivit alan liikkeestä jotta saan hyvät ja kunnon tukevat liivit.Ja maksan niistä maltaita ja huomaan kyl heti jos ostan vähänkin kapeampiolkaimiset liivit kuin normaalisti niin niissä on sit illalla viimeistään hartiat aivan jumissa.

Sain nyt vihdoin varattua ajan hyvälle fysioterapeutille (tai mikä hänen toiminimensä nyt sit onkaan :D ) joka on siis kuulemma todella hyvä ja pätevä nikamien manipuloija.Josko tätä kautta tulisi sit viimeistän selvyyttä ens vkolla että mistä tämä oikein johtuu.tai siis tarkalleen johtuen minkä kohdan jumista tämä johtuu.
Siihen asti tyydyn siihen että tyttäreni kävelee selkäni päällä aamuin illoin :D tekee hyvää.
hellin
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 21 Maalis 2012, 13:01

hellin kirjoitti:Siihen asti tyydyn siihen että tyttäreni kävelee selkäni päällä aamuin illoin :D tekee hyvää.

Se on varmaan mukavaa puuhaa molemmille ;)
CH

ViestiKirjoittaja anzqu » 21 Maalis 2012, 13:19

Tuota samaa harratetaan meilläkin, kun minulla kramppaa keskiselkä (eli selkälihaksen kiinnityskohta). N. 30kg tyttö tamppaamaan edestakas selän päällä ja rutina vaan kuuluu ja lähtee selkäkivut :)
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)