Niska rusahti/niskan noidannuoli?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niska rusahti/niskan noidannuoli?

ViestiKirjoittaja peppi » 16 Tammi 2012, 03:56

Jouduin tässä illalla täysin paniikkiin kun yritin naksauttaa/venyttää niskaani oikealle niin vasemmalta puolelta kuului ihmeellinen napsahdus ja sen jälkeen niska meni täysin lukkoon. Vasemmalla puolella tuntuu pistävää kipua ja päätä on lähes mahdoton kääntää vasemmalle. Kipu siis tuntu välittömästi napsahduksen jälkeen.

Onko kellekkään käynyt vastaavaa? Pitäisikö suunnata mahdollisimman pian lääkäriin eli onko vakavaa ja voiko seurata jtn pysyvää vai meneekö tällainen ohi itsestään ja pitääkö välttää liikuntaa vai yrittää mahdollisesti liikuttaa niskaa/päätä?

Kiitos jo etukäteen! :)
peppi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 02 Helmi 2013, 21:34

Mun niska on alkanut rusahdella jatkuvasti :shock: Siis joskus monta kertaa päivässä, lähinnä venytyksen yhteydessä mutta myös "omineen", jos kääntää äkkinäisesti päätä tms. Onko muilla näitä?

Aina pelottaa, että menikö siellä joku lopullisesti pois paikaltaan. Tosin yksi lääkäri sanoi, ettei siellä pysty itse aiheuttamaan mitään peruuttamatonta. Mutta mistä tuo rusahtelu johtuu? Oonko jumpannut/venytellyt liikaa?
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 03 Helmi 2013, 03:19

Hei Peppi!

Onko niskasi jo parempi? Mulla on kaularangassa kyfoottinen ryhti ja yksi nikamista "lintassa". Ranka on myös yliliikkuva, ja silloin tällöin se ikään kuin "nappaa kiinni", mistä seuraa kipua ja liikerajoitteita. Fysioterapeutti selitti, että tällöin huonokuntoinen nikama urautuu väärin, eikä siihen ole oikein muuta apua kuin antaa ajan kulua. Joskus OMT-fysioterapeutti on yrittänyt hellästi vapauttaa nikamaa, mutta ei ole onnistunut. Näitä noidannuolia on olemassa tietenkin monenlaisia; omani on tällainen. :)

Rautanaula: mulla alkoi rusahdella (ei kovin äänekkäästi kuitenkaan) sen jälkeen kun kaaduin ja niska alkoi oireilla. Taitaa olla aika yleistä meidän vaivaisten keskuudessa tuo rusahtelu? Tosin tiedän myös rusahtelevia ja niskaansa itse rusauttelevia ihmisiä, joilla ei (ainakaan vielä) ole niskan kanssa ongelmia...
CH

ViestiKirjoittaja kojootti » 03 Helmi 2013, 14:35

Kyllä niskan rutina on käsittääkseni aika normaalia.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja poiu » 06 Helmi 2013, 09:30

Tänä aamuna minulle sattui aivan samalla tavalla.
Ja on sattunut usein aikaisemminkin.
Käänsin päätäni ihan normaalisti ja niskassa muljahti niin, että tipahdin lattialle välittömästi.. piti hetki miettiä, että katkesiko koko kaula.
Tällä kertaa tosin säästyin niskan pakkoasennolta, mutta kova polte on aina korvalehdestä sormenpäihin.
Käsittääkseni nämä on kuitenkin aika viattomia.
Minulla pää jää helposti naksahduksen jälkeen pakkoasentoon, erityisesti jos niska on saanut vetoa.

Ja niskan rusahtelu. Erittäin tuttu ongelma. Jokainen liike aiheutta poksumista, naksumista, rahinaa, pauketta ja rutinaa. Ja tämän kuulee aivan myös ulkopuoliset ja säikkyvät, että menikö jotakin oikeasti rikki :wink:

Olen kysynyt näiden syitä useiltakin eri tahoilta, ja saanut monenlaista selitystä. Ihan se, että lihakset on niin kireällä, että lihassäikeet paukkuu ja rutisee. Sitten on selitys jostakin limapussin kuivumisesta jne.
poiu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)