Pökelöolo ja näköhäiriöt

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja anzqu » 15 Tammi 2012, 20:18

Sen voin omalta kohdalta sanoa, että minulla näköhäiriöt ja pökkelöolon tekee retkahdusvammat. Milloin lentelee palloja (värillisiä tai harmaita), milloin näkyy särisevää verkkoa ja yleisin on kaltevat yksittäiset viivat jotka seilaavat näkökentässä.

Tänään on sellainen päivä, että päässä on oikein kihissyt, kun on hermosto niin ylikierroksilla eilisen rasituksen jäljiltä (meillä kävi lasten mummot kylässä kahvilla). Voin tosiaan sanoa, että aivot ovat väsyneet, todella epätodellinen olotila, ihan kuin olisi kokoajan unessa. Aloituskyky nollassa, ainoa asia mitä jaksaa on raivota! Aamulla ei mennyt edes kädet nyrkkiin.

Minulla ainoat kuvauslöydökset ovat niskarangan oikoryhti, 2 pientä välilevyn pullistumaa ja juurenahtauma. Silti oireita on vaikka mitä. Neuropsykologi väläytteli sentraalisen vestibulaarijärjestelmän vauriota, kuntoutusohjaaja suomensi tämän hermokeskusvaurioksi niskavammoista johtuen. Eka vammasta tulee kohta vuosi, toisesta on aikaa puoli vuotta.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja jamo » 19 Tammi 2012, 16:26

Kyyselkä kirjoitti:Pökelöä oloja ja näköhäiriöitä yleensä aiheuttavat:

-Jännitysniska
-Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö
-Vaskuliitti

-Vaaleat, päätä käännettäessä seilaavat "verhot" johtuvat yleensä aina lasiaisnesteen pääsystä väärään paikkaan, eli verkkokalvo hieman revennyt reunoilta ja helppo hitsata laserilla takaisin.

Voisiko tuo verkkokalvo homma olla "päällä" vuosien ajan?

Olisiko kellään linkkiä noihin syvien niskalihasten vahvistusliikkeiden ohjeisiin tms...
jamo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Tammi 2012, 17:28

Parasta olisi saada ohjaus fyssarilta syvien lihaksien harjoittamiseen, mutta tässä ketjussa on jotain liikkeitä.

Tahdonvoiman harjoitukset ja neuraalikudoksen mob.liikkeet
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=421

Jos ongelma on hermokalvotasolla, niin silmäoireet jatkuvat yhtä kauan kuin hermokalvohässäkkä ja ongelmat niskassa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja jamo » 23 Tammi 2012, 12:28

Tässä 180km sisällä ei vissiin ole kuin tuo yksi omt-fyssäri ja sen tietotaito näissä asioissa oli aika heikko.....ja kyllä ongelmani ovat myös kalvotasolla kun tuon omt-jakson aikana tuli siihen viittaavia oireita...
jamo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Tammi 2012, 14:10

En muista missä päin asut, mutta yksi vaihtoehto on, että menet 1-2 viikoksi paikkakunnalle, jossa on hyvä fyssari, ja joka osaa neuvoa miten liikkeet tehdään. Itse tein näin. Sitten tein kotona fyssarin ohjaamia liikkeitä. Tai jos mahdollista, niin sitähän kannattaa väliaikaisesti muuttaa paikkakuntaa, että saa itseänsä parempaan kuntoon.

Tuohon kalvo-ongelmaan tarvitsee kyllä hoitoa, (tai itsehoitoa), että saa sitä puolta helpotettua. Ainakaan minulle pelkät liikkeet eivät riitä. Joillekin auttaa liikkeetkin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Eippi » 01 Helmi 2013, 13:11

Onko kukaan saanut selitystä lääkäriltä mistä niskan aiheuttamat näköhäiriöt johtuu? Itselläni näköhäiriöitä (mustia pisteitä ja haituvia) oli alussa silloin tällöin ja tuntui, että ne helpottivat silloin kun en ollut niin jumissa. Kukaan lääkäri, ei edes fysiatri yhdistä niitä niskaani. Osa pitää niitä lasiaisen samentumina ja siltähän ne kuulostaa, koska näen myös kirkkaalla säällä ulkona sellaisia läpinäkyviä kiemuroita. Minulla ei vaan ennen näitä niskavaivoja ole moisia ollut eikä näössä ole vikaa.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 01 Helmi 2013, 14:42

Ne ohuet haituvat saattavat hyvinkin olla lasiaisen samentumia.

Mustat poukkoilevat pisteet on arkipäivää, samoin lankamaiset pystysuuntaiset viirut, jotka liikkuvat näkökentässä sivuttaissuunnassa. Lisäksi minulla on sinisiä välkkyviä pisteitä, valumia, verkkoja sun muuta näkökentässä + vääristymät päälle ja näistä lähti eilen neurologin toimesta lähete neuro-oftalmologille silmähermotutkimuksiin.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 02 Helmi 2013, 10:30

Toivottavasti Anzqu neuro-oftalmologi osaisi sanoa noista näköhäiriöistäsi. On se kumma, että niskavaivaisilla näitä näköhäiriöitä on ja tuntuu, että ei edes fysiatrit ymmärrä näiden päälle vaikka niskan päälle pitäisi ainakin ymmärtää. Itsellänikin ne haituvat ovat sellaisia lankamaisia viivoja, jotka seilaavat katseen mukana näkökentässä. Minun kaikki näköhäiriöt voi periaatteessa laittaa lasiaisen samentumien piikkiin, mutta miksi niitä tuli ekaa kertaa elämässä kun niska alkoi pahasti vaivata ja ovat siis vaan pahentuneet siitä eteenpäin. Rautanaulalla tais olla aika saman suuntaiset silmäoireet kuin minulla.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Helmi 2013, 11:02

Aivojen näkökeskus sijaitsee takaraivossa, joten tässä on yksi syy näköhäiriöille. Toinen syy löytyy purentalihaksista, jotka monella niskavaivaisella ovat myös äärimmäisen jumissa. Purentalihakset kulkevat silmähermojen vierestä ja pääsevät näin ollen painamaan silmähermoja aiheuttaen mm. sumuista oloa, ikäänkuin ei näkisi kunnolla.

Aivovammoihin erikoistunut yksityinen neurologi on liittänyt näköhäiriöt aivorunkovammaan, mutta optikko suositteli hakeutumaan neuro-oftalmologille ja sinne pääsin toisen julkisen terveydenhuollon neurologin suosituksesta, joka ei taasen aivovammaani tunnustanut vaan pisti kaikki oireistot retkahdusvamman piikkiin.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 02 Helmi 2013, 11:25

Minulla oli alkuun kanssa sellaista oloa, että ei näe kunnolla ja siksi tuli käytyä tarkistuttamassa näkökin. Silmät todettiin rutikuiviksi ja jo se saattoi aiheuttaa sitä näön hämärtymistä. Silmätippoja käyttelen siihen vaivaan. Kävin viime talvena myös aivovammoihin erikoistusneella neurologilla (tälläkin palstalla häntä kehuttu), joka sitten totesi minulla olevan lihasjännityspäänsäryn ja on kuulemma nämä minun näköhäiriötkin siihen sopivia ja onhan näitä jännitysniskalaisilla. Olen ollut "aina" hampaiden narskuttelija ja kiskot on suussa joka yö. Kerran kävin voice massage hierojalle ja hän löysi kyllä todella kipeitä paikkoja. Pitäis varmaan käydä uudelleen.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Helmi 2013, 13:27

Kannattaa kokeilla vyöhyketerapiaa jännityspäänsärkyyn ja purentalihaksiin. Oman 10v pimun vein vyöhyketerapeutille jännitysniskan vuoksi (vaikutti huomattavasti näköön ja aiheutti niska/päänsärkyjä) ja syy paljastui purentapohjaiseksi, tyttö on myös hampaiden narskuttelija ja on purrut useammat oikomiskojeet palasiksi. Purentakisko olisi tarkoitus jossain vaiheessa teettää. Mutta tosiaan, yksi vyöhyketerapiahoitokerta on riittänyt laukaisemaan tilanteen jo muutamaksi kuukaudeksi :)
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 02 Helmi 2013, 15:02

Kiitti vinkistä Anzqu! Oonkin joskus tuotakin hoito vaihtoehtoa miettinyt. Varmasti ainakin kokeilemisen arvoista. Hurjaa, että ihan lapsillakin noin pahoja niskaoireita. Itse kuulin sanan jännitysniska ekaa kertaa vasta viime talvena.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Helmi 2013, 16:09

Purenta + kouluopetus videotykillä = takuuvarma niskajumi. Tytölle hankin vielä pilatestyynyn takamuksen alle, niin joutuu automaattisesti korjaamaan ryhtiään päivänä aikana ja näin ollen myös niskan kuormitus vähenee.

Yksinkertainen jännitysniskaankin pätevä asia on niskan neutraaliasennon etsiminen. Eli hartioita alas ja taaksepäin ja leukaa aavistus alas ja niskaa pitkäksi. Tämä asento auttaa minulla lieventämään kiristyksiä ja heti huomaa, kun olkapäät lähtevät menemään eteenpäin, että seurauksena on valtavat kiristykset hartioissa.
anzqu

Morjens

ViestiKirjoittaja Ukkometso-84 » 14 Helmi 2013, 21:09

Täällä päässä oireet myös jatkuneet ja hyvin samankaltaisia oireita edelleen. Kunnon romahdus yleisvoinnissa tapahtui joulukuussa (sinne asti olin töissä kitkutellut), loppujen lopuksi syyksi löytyi mykoplasma. Söin siihen antibioottikuurin 3vk ja se paransi huomattavasti oloa onneksi taas. Olen nyt uudella sairaslomalla ja lääkäri arveli homman johtuvan paniikkihäiriöstä (olin itse ajatellut pidempään, että homma johtuu niskoista). Minulla on siis epätodellista ja pahaa oloa, huimausta, rintakipuja ym. Aloitan nyt tuohon lääkkeet ja parin viikon päästä pitäis sitten nähdä, alkaako olo helpottaa.

Veikkaan kuitenkin itse nyt kun tarkemmin ja syvällisemmin asiaa olen miettinyt, että minulla on ollut tuo paniikkihäiriö jo pidempään (n. 2v, pahentunut pikkuhiljaa) ja myös nuo niskat saanut työn kautta jumiin ja ne ovat pahentaneet oireilua. Eli kannattaa myös tuo paniikkihäiriö pitää yhtenä mahdollisuutena jos oireet ovat alkaneet vähän ilman mitään ihmeempää syytä yhtäkkiä ja jos kohtaukset tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta ja pahimmat oireet kestävät ehkä noin puolisen tuntia. Itsellä ainakin tuo puoli tuntia on aika normaali ja sen jälkeen jää aika väsynyt ja hutera olo vielä joksikin tunniksi.
Ukkometso-84
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 27 Maalis 2013, 18:21

No nyt sain vahvistuksen omille näköhäiriöilleni. Aina pitäisi kysyä siis toisenkin lääkärin mielipide. Eli menin eri silmälääkärille ja hän laittoi sellasta tippaa, jolla lähinäköni sumeni. Ihan selkeitä lasiaisen samentumia minulla ja vasemmassa silmässä missä samentumia enemmän on lasiainenkin osaksi irrallaan. Että näin. Saispa vihdoin vastauksen lopuillekin oireille.
Eippi

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)