selkä sökö, huimaus.. kaikki tieto tervetullutta!

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

selkä sökö, huimaus.. kaikki tieto tervetullutta!

ViestiKirjoittaja maria86 » 03 Loka 2011, 22:18

hei, päätin täältä kysellä kun teitä muitakin on. Jos alkuun vähän tietoja: olin 4-vuotta sitten autokolarissa, menin syvään ojaan ja turvavyöt stoppasi etten lentänyt tuulilasista. Tästä sitten ambulanssilla sairaalaan jossa niska taidettiin rtg kuvata(?) tarkkaa tietoa ei ole. Epäilivät niin kovasti sisäisiä vaurioita. Yks lääkäri vaan totesi, että saat tästä elinikäisen riesan. Sitten selkä alkoi n.puolen vuoden päästä vaivaamaan, kävin fysiatrilla ja 4-5nikamassa välilevyn pullistuma, rappeuma, joku "piikki" (en ymmärrä) niskaa ei kuvattu, mutta epäilevät ligamenttivammaa. Mitään vähäkään raskasta ei kärsi tehä, alaselkä menee järkyttävän kipeäksi, nyt siis saikulla. MUTTA :!: suurin ja inhottavin asia on huimaus! olen kärsinyt tästä lapsesta saakka, eli tutkittu on. Pään magneetti viimeksi 2vuotta sitten. Diagnooseja ollut asentohuimaus, niskaperäinen huimaus(?) krooninen huimaus, herkistyminen.. nuo selkäpuolen hommat. Nyt siis tilanne se, etten uskalla paljoa liikkua huimauksen takia. Se on keinuttavaa (huone ei pyöri) epävarmaa oloa, kävely joskus tuntuu kuin kävelisi vaikeassa maastossa, "sähköiskuja" päähän, välillä asennon muutokset huippauttaa (teen jokapv.as.hoitoja) jokapäiväistä tämä on ja rajoittaa ihan perkeleesti!

nyt kävin viimeviikolla neurolla ja hänen mielestään kaikki nämä keskenään voi tehdä oireet, vaan silti tämän kanssa eläminen on vaikeaa. Ennen harrastin liikuntaa, enää en. Ammatti jäi kolarin myötä, en voi enää tehdä raskasta tallityötä. Onko kenelläkään kokemusta oikeasti huimauksesta, siis että se rajoittaa ja miten te hoidatte tätä? voiko tosiaan niskoista johtua tämä, vaikkei mitään virallisia diagnooseja ole koskaan tehtykkään. Epäilivät vain :)

kiitos jos joku osaa jotakin vastata! :wink:
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 04 Loka 2011, 14:08

Kovin tutulta kuulostaa. Jos luet minun tarinaani niin huomaat saman . Mulla huimaus on ollut yksi pahimmista oireista koko seitsemän vuoden aikana ja jatkuva epävakaa olo joka vaikeuttaa jokapäiväistä elämää. Kävin Tapani Rahkon luonakin Tampereella joka oli sitä mieltä, että mukana on myös asentohuimausta. Olen siitä asti tehnyt asentoliikkeitä jotka eivät ole huimausta poistaneet mutta pahoinvointi on vähentynyt ja se on suuri helpotus. Liikkeistä ei sinänsä ole haittaa vaikkei selvää asentohuimausta olekaan niin, että niitä on turvallista kokeilla. Huimaus ei kyllä minulla ainakaan ole lakannut vaikka aikaa on kulunut, valitettavasti. Työnteosta ei tule enää mitään.

Toivottavasti pääsisit tutkimuksiin ja tarkempiin selvittelyihin.Jaksamista!
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja maria86 » 04 Loka 2011, 22:44

en vielä osaa kaikkea täältä käyttää, mutta jotain sinun taustaa löysin, huhhuh! en voi muuta kuin pahoitella :(

eli tiedät kyllä siis huimauksesta! Itse kävin myös Rahkon vastaanotolla :) minua kovin vielä kiinnostaa tietää että minkä takia sulla siis huimaa? (tai muillakin niskavikaisilla) eli mikä osa siellä niskoissa/selässä on, mikä tätä (vissiin) voi aiheuttaa? vastatkaa toki muutkin jos tiedätte. Tuntuu vaan niin kummalliselta, että voiko esim.välilevyn pullistuma ja rappeuma, sekä niskaongelmat tehdä huimauksen? :shock:

-ja jos, niin miten parhaiten sitä auttaa? käyn fysikaalisella, ja välillä tuntuu että apua olisi, mutta se saattaa olla sen päivän ja sitten taas pahenee.
Niskastani en tiedä muuta kuin tuon lääkärin arvailun ligamentti vammasta (jota en oikein edes ymmärrä mikä on) ja sitten se, että kaularankani ja muutenkin kroppani taipuu kuulemma todella paljon, mikä ei ole kuulemma vakavaa, mutta joku sanoi, että se voi tuoda omia ongelmia.
Mihinkään tutkimuksiin tuskin enää tästä asiasta mennään, monesti kuullut että niskaa turha lähteä kuvailemaan. Mietityttää kovasti edelleen, että voiko tosiaan niska, jännitys, selkä ym.. olla syynä tähän inhottavaan keikuttavaan, epävarmaan, huimaavaan oloon.. en ymmärrä!

kiitos sinulle vastauksestasi!
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Loka 2011, 11:58

Moi, maria!

Yhtenä asiana tuli mieleeni, että voisit pyytää epikriisit eli sairaskertomukset siltä ensiapureissultasi, jos ei kerran ole oikein tiedossa, mitä siellä on tapahtunut. Vierailustasi ensiavussa on olemassa tarkka epikriisi ja samoin, jos olet osastolle joutunut, myös sieltä. Sanomattakin on selvää, että sulla on oikeus ne saada itsellesi ja soitto sairaalaan pitäisi riittää, jotta postittavat ne sulle. Sieltä voi löytyä jotain mielenkiintoista tietoa, joten hanki ne ihmeessä itsellesi.

Huimauksesta en itse hirveästi tiedä, mutta väittäisin, että välilevyn pullistuma tai rappeuma ei sellaista aiheuta. Uskoakseni on kaksi osa-aluetta, jotka sen voivat aiheuttaa ja toinen on tietysti se korvassa oleva tasapainoelin, josta olet varmasti tietoinen. Toinen asia, joka siihen voi vaikuttaa, on niskassakin sijaitsevat "asennontunnistimet". Kaikissa nivelissä on reseptoreita, joiden avulla aivot/hermosto pystyvät tunnistamaan nivelen asennon ja käyttävät sitä tietoa lihasten ohjaamiseen, jotta nivelen asento ja liike pystytään hallitsemaan. Lihaksissakin on muistaakseni tähän liittyviä reseptoreita.

Tuollaisen retkahdusvamman seurauksena näiden asentotunnistimien toiminta voi vähän häiriintyä ja ne voivat lähettää vääränlaista tietoa, ja tämä ymmärtääkseni voi myös olla osasyynä huimaustuntemuksiin. Niskassahan on iso kasa niveliä ja nivelsiteissä on paljon näitä asentoreseptoreita, joten nivelsiteiden venähdykset ja revähdykset voinevat aiheuttaa osaltaan näitä tuntemuksia. Jos eri osat niskasta antavat näin erilaista ja keskenään ristiriitaista viestiä pään asennosta, voi se ymmärtääkseni aiheuttaa huimaustuntemuksia, koska aivot eivät tiedä missä asennossa jatkuvasti lihaksilla tasapainotettava pää on, vaan saavat jatkuvasti erilaista tietoa niskan ja pään asennosta.

Mun tietoni ja muistikuvani näistä asioista voivat olla vähän hataria, joten toivon, että joku kommentoi, jos kirjoitin jonkin asian virheellisesti. Uskoisin kuitenkin, että asentotunnolla ja sen häiriintymisellä on tärkeä osansa joissain tapauksissa.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Loka 2011, 12:14

Mulla huimaus johtuu aivorunkovamman jälkitilasta eli juuri näin kuten DD kertoi.

Toki "pelkät" niskavaivatkin voivat aiheuttaa huimausta mm jumittuneet lihakset, silloin fysikaalisesta hoidosta ja omista harjotteista on apua.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Loka 2011, 14:32

Lisäksi jos on revähdystä tuolla aivojen ja selkäytimen rajalla, jossa on hermoston tumakkeita, jotka käsittelevät kehon asentotietoa ja säätelevät lihastonusta, niin voi seurauksena olla huimausta.

Se, että näkeekö ligamenttivauriot normi-MRI:stä voi riippua paljon lääkäristä. fMRI kuvassa vantaan magneetissa ne yleensä näkyy, jos on isompia ligamenttivaurioita tai päätä liikuteltaessa tulee rangalla ja selkäytimellä kosketuskontakti. Taitava lekuri näkee noi muutokset myös MRI:ssä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja maria86 » 05 Loka 2011, 23:56

Mahtavaa! täältähän tuntuu tietoa tulevan :) kiitos paljon teille kaikille! mulla on 19pv neurologille oysiin aika, ja katsotaan mitä hän sanoo. Jos ei haittaa, niin taidan kopioida teiltä pari tekstiä ja näyttää lääkärille.

olen tilannut nuo epikriisit silloin kun tappelin vastapuolen vakuutusyhtiön kanssa (mm.uudelleen kouluttautumisesta ja hoidoista ym..) katson onko laput vielä jossain tallessa vai edelleen vakuutusyhtiöllä. Nehän pesivät kätensä kokonaan, kolme kertaa tappelin ja kolme erilaista vastausta, viimeisin oli paras: TERVE selkä ei voi mennä kolarissa rikki! ja piste!! :x

niskaa ei ole magneettikuvattu, kun lääkäreillä oli ensiavussa enemmän tosiaan huoli, että turvavyö painoi (pahin kipu olikin rintakehällä ja sitten niskoissa, myöhemmin selkään) ja keskittyivät ettei ole sisäisiä verenvuotoja. Niska rtg kuvattiin. Ja magneetissa on fysiatrin toimesta kuvattu tuo alaselkä. Sen koommin tätä ei ole tutkittu, ja yöllä pääsin sitten poiskin oysista. Eräs mieslääkäri sanoi minusta mahottoman kivasti, "sinulla oli tyttö enkeleitä mukana, tällaisista kolareista tullaan yleensä ruumispussissa tänne" <3 ehkä kun se kipu ei ollut kovin mahdoton ensiavussa, niin sitä ei paljoa tutkittukkaan. Tosiaan tallihommat alkoi pikkuhiljaa vaan pahenemaan, kunnes ne piti lopettaa. Sen jälkeen kyllä yritin juosta lääkäreillä, vaa ei.. jalat puutuivat ja kipupiikkiä sain tähän ja passituksen kotiin. Nyt mietin noita terkemmin ja otan selvää, kysyn tältä lääkäriltä myös, vaikkei alan asiantuntija olekkaan, vaan kai hänenkin jotakin luulis tietävän :)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Loka 2011, 16:30

OYS:in neurologeihin ei välttämättä kannata hirveänä luottaa ainakaan retkahdusvamman ja sen yhteydessä toisinaan tulevan aivovamman ymmärtämisessä, diagnosoinnissa ja hoitoonohjauksessa. On aika huonoja kokemuksia tuon puljun neurologeista. Mutta toivotaan parasta, että sinulla olisi siellä hyvä vastaanotto ja asiallinen tutkiminen ja hoitoonohjaus. Kannattaa tosiaan itse ottaa asiasta selvää niin paljon, kun ehtii.

Tässä sulle pari ketjua joissa on tietoa mistä voi löytää tietoa:

Retkahdusvamma
Lehtijuttuja:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=224

Blogit - Retkahdusvamma:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=455

Whiplash - tieteellisest julkaisut:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=10
p.s. Lindgrenin jutut kannattaa ainakin hommata luettaviksi
Gunilla Bringin väitöskirja silmiä avaava (englanniksi)

*Jos ruotsia osaa, niin Artikkelit osiosta löytyy lisätietoa

Aivovamma:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?p=7607#7607
p.s. Katso ertiyisesti tän linkin 5. artikkeli (Tarja Ketola)
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)