TODETTU NIKAMAVALTIMOSSA AHTAUTTA, MOBILISAATIOSTAKO?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

TODETTU NIKAMAVALTIMOSSA AHTAUTTA, MOBILISAATIOSTAKO?

ViestiKirjoittaja Omena83 » 19 Syys 2011, 11:07

Hei, tuossa yhdessä avauksessani kerroin oudoista oireistani.Nyt vihdoin pääsin kämään neurologilla, tosin ulkomailla (pietari) ja sain aivojen magneettikuvista itselleni selonteon. Eli minulla on niskan valtimossa ahtautta, ja veri ei kierrä kunnolla toisella aivopuoliskolla alhaalla. Tämä kuulemma aiheuttaa oudot neurologiset oireeni ja on todennäköisesti synnynnäistä.
Kun yritin etsiä aiheesta netistä tietoa niin törmäsin mobilisaatiota käsitteleviin sivuihin, joissa kerrottiin, että huonosti onnistuneen niskan mobilisoinnin seurauksena voi tulla nikamavaltimoon vaurio ja verenkiertohäiriö. menin tietenkin aiheesta täysin paniikkiin, koska kun rintarankani meni lukkoon, menin käymään hyväksi todetulla mobilisoivalla hierontaterapeutilla ja hän saikin rintalastani auki. Hän käsitteli minua muutenkin kolmisen kertaa, ja yhdessa ihmettelimme miksei auttanut selkälihaksiini. En muista tarkkaan milloin pahimmat neurologiset oieeni alkoivat, mutta misssään vaiheessa käsittelyä, ei niskaani sattunut eikä myöskään käsittelyn jälkeen. Lisäksi hän tiesi, ettei niskaani saa niksauttaa.
Haluaisinkin kysyä asiaa tietäviltä: jos tapahtui mahdollinen vaurio nikamavaltimossani käsittelyn aikana, olisiko se tuntunut heti ja selkeästi? Läheiseni sanoivat, että olisin varmasti tuntenut, että jotain ei ole kunnossa.
Lisäksi pään oireita tunsin jo joulusta lähtien muutaman kerran, viimeiseksi juhannuksena. Painetta ja outoa tunnetta päässä.
Omena83
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Omena83 » 19 Syys 2011, 11:09

eli tarkennusta: miten tällainen vaurio tuntuu ja alkaa kehittymään? Äkisti vai pikkuhiljaa?
Omena83
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 22 Syys 2011, 13:25

Moi!

Hyvä, että magneettikuvauksessa on löydetty oireiluusi syy. Toivottavasti tämän tiedon avulla voidaan ohjata mahdollisia hoitotoimenpiteitä oikeaan suuntaan.

Tuohon mobilisaatioasiaan täytyy kuitenkin kommentoida. Yleisesti mobilisaatiota ei pidetä riskialttiina eikä vaarallisena, koska kyse on nimenomaan nikamien / niiden välisten nivelten liikkuvuuden lisäämisestä pienillä, toistuvilla liikkeillä. Nikamien mobilisoinnissa ei käytetä voimaa eikä äkkinäisiä liikkeitä. Manipulaatio sen sijaan on eri asia: siinä nikaman liikkuvuus pyritään palauttamaan yhdellä voimakkaammalla, äkkinäisellä liikkeellä. Se on maallikkotermein juuri sellainen äkillinen, voimakas "naksautus". Niskan osalta manipulaatiota pidetään riskialttiimpana, ja siihen liittyen on noita nikamavaltimoidenkin vaurioita joskus raportoitu. Tällöin vaurio syntyy käsittääkseni äkillisesti ja oireetkin ovat nopeasti voimistuen havaittavissa.

Jos sinulla on käsitelty / manipuloitu vain rintarankaa, ei niskaa, en usko että tämä olisi yhteydessä niskassa kulkevan nikamavaltion vaurioon. Minullakin on niskavammaisena manipuloitu eli naksautettu jäykkää rintarankaa useita kertoja ilman mitään tuntuvaa haittaa. Lääkärini kuitenkin on todennut, että ei kannattaisi enää antaa tehdä tätä, koska se voi toituvana ärsyttää hermostoa ja lisätä minulla jo olevia hermosto-oireita (esim. kipuja ja puutumista).

Täältä löytyy lisää tietoa mobilisaatiosta ja manipulaatiosta:

http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi/ ... tiohoidot/
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja campus » 28 Loka 2011, 18:27

Minulla epäillään nikama- tai kaulavaltimoiden ongelmia. TIA? Oireeni alkoi viime vuoden lopulla olka- ja niskaheikkouksilla ja säryillä. Vasen käsivarsi myös kipuili. Pientä aamuetomista oli. Tammikuussa 2010 siihen tuli lisäksi vapinaa ym. oireita. Joku ehdotti ekstrapyramidaalista vapiaa, joku sanoi, ettei se ole sitävaan ehkä kilpirauhashäirösta tms fysilofista.

Edeltävia asioita olivat v. 2010 toistuvat ja lopulta krooninen poskiontelotulehdus, antibioottiripulit, eteisvärinä 6 kk, vatsaoireet ja sappileikkaus joulukuussa. Sitä ennen eteisvärinä saatiin pois nukutuksessa sähköllä. Minulla oli siis kaksi nukutusta vähälle aikaa loppuvuonna. Sain sydänlääkkeeksi Multaqin, joka voisi aiheuttaa munuais-tai maksaongelmia, mutta ei ole aiheuttanut. Tammikuussa epäilin, että se pieni etominen voisi johtua siitä, ja pyysin vähennettäväksi sen- vähennettiin neljäsosaan.

Aika ajoin olis sitä niska- ja olkaheikkoutta, niin että istuin tietokoneen ääressä käsi kantositessä ja joskus niskan ympärille käärin taitetun pyyhkeen. Kyllä sellainen kävi mielessä, että jos nukutuksen aikana se sähköisku tai siirtelyt olisivat voineet retkahduksen aiheuttaa.

Kävin hieronnoissa kevätpuolen 2010, ja tein kevyehköjä harjoitteita esim. kuminauhalla. Hieronnasta ei ollut pysyvää apua. Minun täytyy huomauttaa, että vaikka olen henkisen työn tekijä, niin harrastan puutarhaa ja mökkeilyä, joissa teen raskaitakin hommia ("miesten töitä",naisihminen 63 v!). Kesällä varsinkin tein enemmänkin sellaisia hommia, koska olin paljon ulkona ja mökillä.

Niska ei haittaa puutarhatöitä, vaan ongelmat tulevat jälkikäteen ja useimmiten istumatyössä. Elokuussa alkoi niska vaivata enemmän. menin fysiatrille, joka antoi OMT-fysioterapialähetteen, mutta kehotti menemään ensin niskamagneettikuvaukseen (rtg oli tehty, pikkunivelartroosia) ja neurologilla käymään. Magnneetissa ei löytynyt muuta pahempaa kuin se fasettinivelartroosi ja vähän skolioosia. Eli aloin sen fysioterapian.

Olen nyt käynyt viisi kertaa siellä, mutta niska on tullut aina vain pahemmaksi, en tiedä tuleeko se harjoittelusta vai mistä. Viime aikoina sen voima on joka päivä lopahtanut iltapäivällä tai illalla. Vapinaa esiintyy. Ei huimausta eikä enää juuri käsioiretta eikä pahoja särkyjä.

Minulla on muita sairauksia ja tämän tiimoilla on heitelty monia diagnooseja ilmaan (niistä voin kertoa myöhemmin), lähinnä sisätautijuttuja. Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, joka on hoidossa, ja autonomisen hermoston häiriöitä. lisksi minulla on uutena diagnoosina lisäkilpirauahasen liikatoiminta (ei hoitoa).

Viimeinen neurologi epäili aivoverenkiertohäiriötä (TIA). Diagnoosit: syndroma arteriale vertebrobasilare, ja alii tremores specificati. Hän antoi luvan jatkaa fysioterapiaa, tosin tässä tulee jonkinmoinen tauko muusta syystä. Neurologi antoi lääkkeen Dolan ja kehotti menemään takaisin sisätautilääkärille. Nimittäin monet lääkörit ovat pallotelleet minua toisille, kun tämän vaivan syytä ei tahdo selvitä.

Itsekin olisin taipuvainen ajattelemaan, että taustalla on aineenvaihdunnallinen (hormonaalinen syy). Hypo- ja hypertyreoosi voivat aiheuttaa lihasheikkoutta. Hyperparatyreoosi/hyperkalsemia on netistä löytämäni tiedon mukaan niskaheikkouden yksi mahdollinen syy. Sitä eivät sisätautilääkärit ja endokrinologit myönnä. Korva-nenälääkäri oli myös taipuvainen sisätautiongelman suuntaan.

Miltä tämä kuulostaa foorumilaisista? En oikein retkahdusvammaankaan osaa uskoa. Kaaduin kylläkin 2008 ja loukkasin sen vasemman olkapään, joka on oireillut tässäyhteydessä. Niskaan ei sattunut. Mitä mahdolliselle retkahdusvammalle voi sitten tehdä ja miten sen voi todentaa?

Lääkäreiden diagnoosiheittoja: polymyalgia, vaskuliitti, myastenia gravis. otoskleroosi.

Huomasin, että sanoin käyneeni fysioterapiassa kevätpuolella 2010, oikeasti kävin sieellä siis 2011.
Viimeksi muokannut campus päivämäärä 30 Loka 2011, 13:29, muokattu yhteensä 1 kerran
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Loka 2011, 18:49

Tuliko tuon kaatumisen jälkeen minkäänlaisia niskaperäisiä oireita viiveelläkään. Esim. näköhäiriöt, melun siedon aleneminen, väsymystä, kognitiivisia ongelmia, särkyjä niskaan/päähän/rintarankaan tai raajoihin.

Oliko sinulla autonomisen hermoston oireita ennen kaatumista vai tulivatko kaatumisen jälkeen? Joskus retkahdusvamman oireet voivat alkaa yhtäkkiä monen kuukauden tai vuodenkin jälkeen onnettomuudesta, mutta se on aika harvinaista. Yleensä oireet alkavat heti tai muutaman päivän sisään, joissakin tapauksissa muutaman kuukauden sisään. Onko sinulla minkäänlaisia oireita niskassa, päässä tai kasvoilla?

Aivovamman mahdollisuus olisi myös hyvä huomioida, ettei ole mihinkään hormonaalisiin toimintoihin vaikuttanut. Oliko hormonaalisia ongelmia jo ennen kaatumista vai tulivatko sen jälkeen?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja campus » 29 Loka 2011, 05:50

En muista muunlaisia oireita kuin mitä olkapäävamma aiheutti. luunmurtuma kiertäjäkalvosimen repeämä elokuussa 2008, leikattiin marraskuussa. Lensin päistikkaa vasen käsi edellä pään jatkona rinteeseen ylös juostessani.

Mielestäni on ollut autonomisen hermoston häiriöitä ennenkin. Krrooninen väsymysoireyhtymä alkanut jo 1980-luvulla. Myös kilpirauhasvajaatoiminnan oireet sekoittavat oirekuvaa.

Nykyään on pahoja oireita niskassa, aiemmin myös hartiassa. Kuluneena yönä silmissä valoläikehdintää, on ollut joskus ennenkin. Oikeaa jalkaa alkoi eilen pistellä. Lantioalueella alkoi yksi nikama nuljua eilen. Sitä nuljumista oli joku vuosi sitten ja Arthryl auttoi siihen. Nyt ehkä niskahoitoliikkeet ovat provosoineet lantio-oireen ja jalan pistelyn. Lanneranka joutuu liian voimakkaaseen vääntöön mahallaan niskaa nostettaessa.

Valveunet ovat tulleet n. viikko sitten. Voin katsella filminpätkiä omassa päässä, joskus jopa aamuTV:n katselun aikana. Aika jännää.

Minulla on ajoittain palelua tai hiotusta. Viime viikolla päälaki paleli kolmena päivänä huoneessa.

Keväällä oli näköhäiriöitä yhtenä päivänä puutarhatöissä: pikselöityminen ja sumeuksia.

Koska miunulla on krooninen poskiontelotulehdus, niin ohoimoon ja silmän ympärykseen joskus koskee. Nyt eilisestä lähtien särkenyt imusolmuketta tai sylkirauhasta leuan alla vasemmalla. Samoin hieman koko leuan seutua. Poskiontelotulehdus on aktiivissa vaiheessa.

Korvat tiinittävät ajoittain hetken, vuoroin toinen ja toinen. Pää humisee joskus.

Yksi hammasväli on hankala, sinne jää lihansyitä ym. ja kun kaivelen, niin kipeytyy. Se väli aiheuttaa epätasapainoa purennassa, en uskalla purra sillä puolella karkeaa ruokaa, koska murut, siement ym. jäävät väliin. Purenta on siis epätasapainossa. Voinee aiheuttaa ongelmaa.

Hormonaaliset ongelmat? CFS ja kilpirauhasvajis olivat jo ennen kaatumista, joten ne ovat voineet aiheuttaa esim. lisämunuaisongelmia (olin 1980-1990-luvuilla burnout). Hyperparatyreoosi, joka on minulla uusi sairaus aiheuttaa yleisesti ihmisillä neuropsykiatrisia ongelmia, mutta myös lihasheikkoutta. Minulla on välillä ihan hepuliolo, enkä tiedä mistä se johtuu. Aivolisäke kuvattiin joskus, koska minulla ADH (aivolis. takalohkosta) on matala ja on nestetasapainohäiriöitä. Minulla on hippokampuksessa pieni atrofia. Voisiko siihen olla verisuoniperäinen syy?
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja campus » 01 Marras 2011, 21:31

Eilen piti olla kaulan-niskan verisuoniultraus, mutta lääkäri unohti tulla paikalle. Tänään olin siellä. Karotisvaltimot olivat "jokseenkin normaalit". Nikamavaltimot myös normaalit, mutta mutkilla tyvestään. Asento, jossa ultraus tehtiin oli aika kamala vääntö taaksepäin. En normalaisti ole sellaisessa asennossa. En tiedä sitten, että miten päin ja paljon ne ovat mutkilla, kun olen normaalissa asennossa. Asennoista pahin on se, kun olen puoli-istuvassa asennossa niin että tyyny on takana. Katselisin sellaisessa asennossa TV:tä, kun en oikein muuten jaksa istua. Sillä lailla myös luin ennen lehteä. Nyt en voi enää olla siinä asennossa. TV-tuolikin tuntuu useimmiten pahalta. Jotenkin se asento vääntää niskaa, ja lihakset väsyvät.
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Marras 2011, 22:07

Vaikea tietää voisko osa oireistostasi johtua vammasta, jos oireita on ollut jo ilman vammaa. Jos vammautumisen jälkeen ei ole mitään selkeää huonontumista tapahtunut, niin tuntuisi, että vamma ei ole vaikuttanut merkittävästi. Toisaalta, jos jo ennen on ollut paljon oireita, niin vammautumisen jälkeen ei välttämättä huomaa mitä tuli lisää. Onko sinulla ollut tinnitusta, korvan lumpsahtelua, suhinaa yms.

Jos niskan liikkuvuudet haluaa tutkituttaa, niin silloin kannattaa mennä hyvälle fysiatrille. Hyvä fysiatri tutkii rangan (niska, selkä, lonkat) liikkuvuudet manuaalisesti. Treella lekuri tekee myös neuraalikudostestit, eli tutkii onko neuraalikudos ärtynyt tai kireä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja campus » 02 Marras 2011, 11:38

Tinnitus ja huminat alkoivat ajoittaisena viime vuoden syyskuussa, siis vähän yli vuosi sitten. Ne jatkuvat ajoittaisina edelleen silloin tällöin. Toinen tai toinen korva soi vähän aikaa. Tai sitten vasen korva tai melemmat humisevat. Voivathan nuo johtua kroonisesta poskaristakin. Korvissa on välillä "johtumishäiriötä". Ääni kuuluu silloin paremmin luun kautta kuin ilman kautta. Aiemmin oli vasen korva, mutta viimeksi oikea.

Viime päivinä on vasemmassa kädessä ollut pientä pistelyä. Vähän vähemmän aikaa oikeassa jalassa myös.

Pahoihin niskaheikkous- ja vapinakohtauksiin liittyy alaverenpaineen nousu. Sitä havaitsin kerran tammikuussa ja jonain päivänä lähiaikoina. En mittaile säännöllisesti verenpaineita, joten en tiedä, onko aina niskaheikkouden yhteydessä verenpaine koholla. Rasituksessa havaitsin kerran pulssipaineen nousseen, lähinnä alapaineen jäätyä yläpaineeseen verrattuna suhteellisen alas. Minullahan on todettu yli 130 pulssipaine. Ja samassa holtertutkimuksessa myös pulssipaine 14. Mitähän tämä tarkoittaa. En ole saanut lääkäreiltä selitystä. Verensokeri oli myös eräänä aamuna matala (= minulle matala).

Epäilen aineenvaihdunnallista syytä tai infektioita (krooninen sinuiitti+ imusolmukeoireet+immuunipuutos). Onkos nykyään menossa jokin virus- tms. epidemia, joka aiheuttaa monta kuukautta kestävät oireet?
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Marras 2011, 14:57

Korvaoireisiin sen verran, että korvatorven lihaksiston toimintahäiriö aiheuttaa johtumishäiriöitä ja tämähän voi johtua esim. flunssasta tai neurologisista ongelmista. Minulla tuo tuli esille niskavamman jälkeen rajun flunssan ja poskiontelotulehduksen yhteydessä. Kaikki mitä sanoin kuului hetken viiveellä ja oman hengitys kuulosti Darth Vaderilta. Onneksi johtumishäiriö jäi päivän mittaiseksi, mutta tinnitys, korvan tukkoisuus ja humina ovat edelleen päivittäisiä oireita.

Korvatorven toiminnalliset häiriöt

Ja tinnitykseen pitäisi auttaa samat asentohoidot kuin korvan tasapainoelinperäiseen huimaukseen. Näin ainakin väitti keskussairaalan fysioterapeutti eilen. Korvan tasapainoelinperäinen huimaushan voi tulla ihan pienestäkin pään vammasta ja liittyy usein myös niskahartiakipuihin. Minulla diagnosoitiin myös ko. ongelma eilen ja nyt on käytössä useampikin asentohoito ja manööveri. Ja ainakin aamulla asentohoitojen jälkeen tinnityskin vaimeni jonkin verran.

Oma havaintoni verenpaineisiin liittyen on, että mitä pahempi kiputila, sen korkeammat verenpaineet. Akuuttivaiheessa verenpaineeni olivat jatkuvasti pilvissä. Sittemmin olen havainnut, että käyttämäni kipulääkitys romahduttaa yhtäkkiä verensokerit, jotka sitten oireilevat niskan heikkoutena ja armottomana "horkkavapinana". Melkoinen oirevyyhti niskavammaan liittyen.

Kyselit vielä virus- tms. epidemioista. Tämänkin syksyn riesa on ollut mykoplasma. Siitä löytää ehkä parhaiten tietoa CFS-verkosta:

Mykoplasma ja CFS
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja campus » 02 Marras 2011, 16:23

Korvalääkäri on epäillyt minulla otoskleroosia, mutta ei siitä ole sitten mitään jatkettu. Aina sanotaan, että tärykalvot ovat siistit. vaikka on joskus selvät korvatulehduksen oireet. Mykoplasmaa olen kyllä varmaan sairastanut, taisi olla v. 2009 alussa. Vasta-aineet olivat siinä rajoilla ja laskivat sitten hiukkasen.

Minulla on vain kovin vähäistä oiretta nyt, mutta on ollut n. elokuun puolivälistä tänne asti. Kuumetta ei ole, ehkä vain joskus 3 kymmenystä ollut. Sairas olo siinä mielessä, että paleltaa ja kuumottaa vuoron perään. Se minusta kertoo, että on jotain. Niin ja imusolmuke säreksi joku päivä kaulalla. Lymfosyytit vähän koholla. Posket punoittavat välillä. Kummallisia yhtäkkisiä unettomuuksia ja levottomuuksia. Kilpirauhaslääkitys ei pitäisi olla liiallinen eikä liian vähäinen, mutta on välillä kuin hypertyreoosiolo. Kai nää johtuvat vain kroonisesta poskaristani. Minulla ei ilmeisesti kuume nouse kovin herkästi kunnolla puolustamaan. Puolustautuminen viruksista ym. kestää siksi kauan ja aiheuttaa sitä hieman alikuntoista oloa.

Mitä kipulääkettä Anzgu kaytät? Mullahan laski tässä joku päivä verensokeri. Vapinaolot ovat ihan kuin hypoglykemiassa. Tammikuussa oli paljon niitä horkkia ja samoin sairaantuntuista oloa. Tammikuussa minulla ei ollut erityistä kipulääkettä, mutta nyt käytän välillä Dolania, vaikka en haluaisi sitä käyttää. Vaikuttaakohan se verensokeriin.

Minulla ei kohtauksiin nykyään juurikaan liity kipua, vaan voima heikkenee ja tulee vapina. Verenapineesta nousee eirityisesti alapaine.
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Marras 2011, 16:53

Minulla on käytössä Lyrica, Vimovo ja Triptyl ja Lyricaa epäilen verensokereiden sekoittajaksi. Mittaria ei ole, joten en voi mutu-tuntumaa vahvistaa, mutta vapinan tasoittaa syöminen. Siksi epäilen juuri verensokeria. Jäi tuossa eräs aamu lääkkeet ottamatta ja iski julmetunmoinen horkkavapina päälle ja piti syödä lämmin ruoka, jotta tila tasottui. Ja on noita tullut ihan muutenkin, vaikka lääkkeet on ottanut ajallan. Lyrica muutenkin syötätyttää koko ajan.

Kannattaa lukea sitä CFS:n taudinkuvaakin, koska siihen liittyy mykoplasman sairasminen ja kroonistuneet infektiot sekä imusolmukeoireilu. Tuttavalla tätä epäillään ja oltiin juuri eilen peräkkäisillä pään mri-kuvausajoilla ja kumpikin ollaan neuron kirjoilla. Hänellä on ollut taustalla vuoden kestänyt lievä kuumeilu ja toistuvat infektiotaudit. Epäilivät jo työpaikassa homettakin, muttei mitään löytynyt. Lisäksi tuttavalla on verensokeriongelmia insuliinihoitoon saakka sun muuta häikkää. Hyvin monipuolinen oireisto.

CFS tietoa

Minä en siis todellakaan ole mikään lääkealan ammattilainen, mutta alkoi tuntua että olen kuullut tarinasi ennenkin.
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Marras 2011, 20:15

campus kirjoitti:Tinnitus ja huminat alkoivat ajoittaisena viime vuoden syyskuussa, siis vähän yli vuosi sitten. Ne jatkuvat ajoittaisina edelleen silloin tällöin. Toinen tai toinen korva soi vähän aikaa. Tai sitten vasen korva tai melemmat humisevat. Voivathan nuo johtua kroonisesta poskaristakin. Korvissa on välillä "johtumishäiriötä". Ääni kuuluu silloin paremmin luun kautta kuin ilman kautta. Aiemmin oli vasen korva, mutta viimeksi oikea.

Viime päivinä on vasemmassa kädessä ollut pientä pistelyä. Vähän vähemmän aikaa oikeassa jalassa myös.

Tinnitus ja huminat voivat tulla retkahdusvammasta tai jännitysniskasta. Ja varmaan jostakin muustakin. Tulehduksesta sillä alueella? Käsioireetkin voivat johtua retkahdusvammasta, mutta varmaan jostakin muustakin. Minulla pistelyt, säryt ja nykinät käsiin, jalkoihin ja sormiin lisääntyvät, kun vammaoireitten lisäksi on vielä tulehdustila kehossa/hermostossa.

campus kirjoitti:Pahoihin niskaheikkous- ja vapinakohtauksiin liittyy alaverenpaineen nousu.

Retkahdusvammaan voi liittyä tuollaisia kohtauksia. Itsellä on ollut heikkous/vapinakohtauksia, mutta silloin voimat ovat lähteneet koko kehosta ja maailma keikkuu. Olen mieltänyt ne autonomisen hermoston pillastumiskohtauksiksi. En ihmettelisi, vaikka silloin itsellänikin alapaine olisi normaalia korkeammalla, kun pulssikin nousee. Liittyykö sinulla tuo oireisto ainoastaan niskaan?

Oletko koskaan saanut lääkehoitoa tuohon Adh-hormonin ongelmaan? Miniriniä tms.

Ai niin, ja piti sanoa, että jos vammasta on jotain oireita tullut dura-tasolle, niin tulehdus pahentaa niitä melkoisesti. Imusolmuketurvotukset ei sinänsä taida liittyä retkahdusvammaan, vaan tulehdukseen. Ainakin itsellä näin.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja campus » 02 Marras 2011, 21:46

Anzqu, joo olen siellä cfs-foorumilla seikkaillut. MUlla on se diagnosoitu. Mullekin tarjottiin muutama vikko sitten Lyricaa, mutta siinä taisi olla jotain, ettei se olisi ollut sopiva. Niin on selostuksen mukaan Dolanissakin, mutta ei tuo hirveän pahaksi ole osoittautunut. En kylläkään ole ottanut ihan maksimimääriä. Täälläpäin ei ole mitään hyotyä mainita CSF:ää, sillä ei saa mitään tutkimuksia tai hoitoa.

Fedja, nuo vapinat liittyvät lähinnä kai niskaan. Vapinaa ja lihasnykäyksiä on erityisesti ylävartalolla, ehkä myös alaraajoissa, ei niinkään käsissä. Sappileikkauksen jälkeen sairaalan osastolla sain toisena päivänä vapinakohtauksen, ja eivät siksi laskeneet minua pois vielä silloin. mInulla tulee aina nukutusten jälkeen kamalaa oloa 1-2 vrk. En tiedä, mistä se johtuu, ehkä niistä aineista, mitä annetaan. Efedriiniä oli annettu 2 kertaa nukutuksen aikana, ja sehän se ilmeisesti oli (koska minulla on ilmeisesti liikaa adrenaliinia). Tulehdustilojen (poskiontelossa ym) aavistelen olevan provosoivana tai pahentavana asiana.

Ei kai ne duravauriot voi vuosia kestää. Nyt arvelen, että se fysioterapia tulehdutti niskalihakset. Toisaalta lihakset yrittävät, esim. eilen, pitää nikamia paikoillaan ja ovat ihan krampissa. Kun teen ulkotöitä, niin seuraavana päivänä tulevat oireet. Tämä viivästyminen/pitkittyminen on kai CFS:lle tyypillistä.

Runsasvirtsaisuutta tutkittiin v. 2008 Tyksissä neurologin lähetteellä, mutta syytä ei selvitetty. Yölliset virtsamäärät olivat silloin n. 1,5 litraa. Rakkolihas tutkittiin ja todettiin veltoksi (virtsaamisvaikeus). Senkään syytä ei selvitetty. Vuonna 2009 yksityisesti teetin ADH-kokeita, kun TYKS ei ruvennut silloinkaan niitä tekemään. Välimäki Helsingissä sanoi, ettei osittaista diabetes insipidusta voitu niillä kokeilla varmasti sulkea pois ja kehotti Minirin-kokeiluun. Runsasvirtsaisuus ja kuivuminen ovat minulla periodisia, niin että kevään 2009 2 kk kestänyt periodi oli juuri loppumassa, kun sain Minirinin. Ei ollut mitään järkeä enää aloittaa sitä. Syksyllä oli taas lyhyempi periodi, mutta en silloinkaan uskaltanut sitä aloittaa, koska siinä voidaan mennä ojasta allikkoon. Nykyään on joskus muutaman päivän yövirtsauksia, 4-5 kertaa yössä. Nyt niitä voi aiheuttaa myös hyperkalsemia. Kuvautin muuten silloin 2009 aivolisäkkeeni, mutta ei siitä löytynyt syytä runsasvirtsaisuuteen. Olen vain ajatellut, että hypotalamus toimii minulla joskus heikosti. Olen kyllä vähän miettinyt, että aiheuttikohan juuri edellä saatu antibiootti sen DI:n.
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Marras 2011, 18:28

Kyllä se duravaurio voi hoitamattomana kestää vuosia ja pahentua vuosien mittaan. Ja jos duraärsytysta on olemassa, niin autonomisen hermoston häiriöt kuuluvat lähes poikkeuksetta kuvioon. Jos niskaongelmat selvästi provosoituvat tärinästä, nostamisesta, kantamisesta, kumartumisesta/kurottamisesta tai esim. haravoinnista, niin silloin on viitteitä myös niskaongelmaan. Mutta joo. Sinun tapaus kyllä vaikuttaa aika monimuotoiselta, että varmaan hankala löytää varsinaiset syyt. Toivottavasti löytyy kuitenkin jotain apua jostain.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)