Oiretta pukkaa huhhuh! Auttakaa.

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Oiretta pukkaa huhhuh! Auttakaa.

ViestiKirjoittaja Omena83 » 12 Syys 2011, 14:58

Hei, olen uusi foorumilla. Yritän kertoa juttuni mahdolllisimman selkeästi...Eli, koko homma alkoi 2 kk sitten. Yhtenä aamuna heräsin ja oli keskiselkä todella jumissa, sekä rintaranka. Selkä väsyi järjettömästi päivän mittaan, niin etten kyennyt tekemään mitään. Homma jatkui pari viikkoa, rintaranka jumissa, samoin keskiselän lihakset.Vaikea hengittää, kuvioihin astui pahoinvointi,vatsakivut, epämääräinen huono olo.
Kävin luotettavalla mobilisoivalla hierojalla, joka totesi rintalastan olevan jumissa ja käsittely auttoikin, etenkin tohon hengittämiseen.Mutta sitä hieroja ihmetteli miksei kolmannenkaan kerran auttanut selkään.Syvissä lihaksissa ei kuulemma voinut olla "blokkia", pinnalliset olivat jumissa ja aivan pahkuroina. Ehdotti hierojalle menemistä. Tässä vaiheessa kuvioihin astui mukaan selän kuumotus, polttelu ja pistely. Kipulääkekuuria kokeilin, samoin sirdaludia, mutta vain pahensi oireita.
Alkoi lääkäreissä ravaaminen. Verikokeita otettiin, sisäelimet ultrattiin, ei mitään. Verikokeissa tosin lievää tulehdustilaa.Tässä vaiheessa kipu levisi koko kehoon sähkömäisenä poltteluna, yleistila paheni:hempglobiini laski ja laihduin, koska jatkuvan pahan olon takia en pystynyt syömään.Tilanne meni siihen, että aloin saamaan näitä ihme koko kehossa tuntuvia neurologisen tuntuisia kipukohtauksia siihen malliin, että kävin pari kertaa päivystyksessä ja lanssinkin tilasin. Eivät voineet auttaa, kerta ei kipulääkkeetkään auttaneet mua.
Koska tiesin, että täällä Suomessa mulla ei ole mahdollista päästä magneettikuviin, lähdin kiireellä Pietariin tuttuni luokse ja otin siellä kuvat sairaalassa. Täyttä suomennosta en ole tehnyt ja Suomessa annoin kuvat vasta viime viikolla diagnoosia varten, mutta tässä tärkeimmät:
-Niskassa dorsaalinen protruusio c 5/c6 (2mm)jakautuen nikamavälien aukkoihin kummaltakin puolelta.
- Tyrä/pullistuma th8/th9 (3mm).Kompressoi duraalista pussia edestä.
-Dorsaaliset protruusiot th 7-8, th9-11 (2mm) painaen duraalista pussia.
Lisäksi:runsaasti pieniä Schmorlin tyriä th8-th 12.
Aikamoinen diagnoosi! (oma huono suomennokseni)
Selkään ei satu liikkeessä,voin taivuttaa miten vain, sekä niskaa. Mutta tämä polttelu ja epätodellinen ja kipeä olo on melkein pahempaa. Voiko pelkkä hermoärsytys aiheuttaa tällaista? Lisäksi polttelua ja kovaa pistelyä päässä ja käsivarsissa.Alaselässä polttelua kuin kuukautisia edeltäen.Kipu on jotain sisällä olevaa, syvää ja sietämätöntä.
Epätoivoinen olo. Kukaan ei löydä mun monille oireille selitystä.Näin pienet protruusiot ja prolapsi ei voi kuulemma aiheuttaa tällaista.
Omena83
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Pumelo » 12 Syys 2011, 16:10

Hei Omena83 ja tervetuloa palstalle vaikka kohtalotovereiden lisääntyminen ei olekaan mukavaa :(

Sun oireet kuulostaa just samoilta kuin mulla oli keväällä (about tammikuussa sattunut kaularangan prolapsi 5-6 välissä), tosin mulla ei ole tuota selän kuumotusta ollut. Nyt onkin sitten tullut lisäoireitakin vaikka ja kuinka. Katsopas tuosta alempaa ketjusta Kaularangan välilevynpullistuma lisää juttua, siellä kyllä aika moni todistaa tuon, että nämä oireet johtuvat prolapsista (ja luullakseni nimenomaan duurapussia painavasta prolapsista). Yleis- ja työterveyslääkäreillä ei ole osaamista näiden asioiden suhteen ja jos joku lääkäri on sanonut sinulle että oireesi eivät voi tulla noista prolapseista, on se ihan p*skapuhetta.

Ohjeistaisin sinua, että kannattaa todellakin kääntyä nyt osaavan OMT-fysioterapeutin tai osteopaatin puoleen. Hieronta kannattanee unohtaa, mullakin se ärsyttää vaan lisää.
Pumelo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Omena83 » 12 Syys 2011, 17:24

Heips.
Juu, kävin just tuolla tk-lääkärillä, jolla olen ollut jo 5 kertaa näiden oireiden tiimoilta ja hän oli nyt tutkinut mun kuvia ja ei kuuulemma voi johtua nuo oireet siitä. Kyselin, että voiko tuo selkärangan polttelu ja kipu olla just siitä durapussiin kohdistuvasta paineesta, niin ei voi. Siinä hermo-oire kohdistuisi tiettyyn ruumiin osaan esim. käteen. Durapussin ärsytys ei voi aiheuttaa selkäkipua. Sillä ei voi selittää myöskään koko kehon kipua.Mulla on kuulemma autonomisen hermoston joku kiputila+ tukilihasjännitys. Mutta jännä, että nää kaikki alko samaan aikaan...
lähete neurologille on.Kauhea stressi koko hommasta.
Omena83
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Syys 2011, 23:00

Omena83 kirjoitti:Heips.
Juu, kävin just tuolla tk-lääkärillä, jolla olen ollut jo 5 kertaa näiden oireiden tiimoilta ja hän oli nyt tutkinut mun kuvia ja ei kuuulemma voi johtua nuo oireet siitä. Kyselin, että voiko tuo selkärangan polttelu ja kipu olla just siitä durapussiin kohdistuvasta paineesta, niin ei voi. Siinä hermo-oire kohdistuisi tiettyyn ruumiin osaan esim. käteen. Durapussin ärsytys ei voi aiheuttaa selkäkipua. Sillä ei voi selittää myöskään koko kehon kipua.Mulla on kuulemma autonomisen hermoston joku kiputila+ tukilihasjännitys. Mutta jännä, että nää kaikki alko samaan aikaan...
lähete neurologille on.Kauhea stressi koko hommasta.

Moi, Omppu!

Just niinku Pumelo sanoi, tk-lääkäreillä ei oo tietotaitoa näihin. Marssipa jonkun hyvän fysiatrisen eli kuntoutuksen erikoislääkärin juttusille, niin viesti voikin muuttua aika lailla. Mulla oli myös duurapussin ärsytystä ja ihan järjetöntä tukilihasjännitystä ja selkälihaskramppailua, mun käyttäjätarinasta voit lukea lisää. Ja Pumelolla on vähän samanlaista...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Omena83 » 13 Syys 2011, 07:41

Mistä tollanen kuntoutuksen erikoislääkäri löytyy? Asun Lahdessa. Vai olisiko neurologi parempi? Helppikää. Jos menen yksityiselle, niin olisi hyvä tietää mille lääkärille tarkalleen.Tänään aamuyöstä sitten havaitsin, että kummassakin jalassa kolmet varpaat lähes tunnottomat ja käsien sormissa myös tuntomuutoksia.
Omena83
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Syys 2011, 11:22

Moi! Luulisin, että fysiatri sulle olisi nyt tärkeämpi. Lahdesta en omakohtaisesti tunne fysiatreja, mutta Markku Turusesta olen kuullut hyvää ja hän näyttää vastaanottavan sielläkin: http://www.mehilainen.fi/terveyspalvelu ... nen_markku

Tampereella Eero Penttinen on hyvä ja Helsingissä ainakin Markku Tunnisesta meillä on monella palstalaisellakin hyviä kokemuksia. Ehkä joku muu osaa sanoa muita nimiä, mutta näilläkin ehkä pääset alkuun?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Syys 2011, 11:26

Omena83 kirjoitti:Mistä tollanen kuntoutuksen erikoislääkäri löytyy? Asun Lahdessa. Vai olisiko neurologi parempi? Helppikää. Jos menen yksityiselle, niin olisi hyvä tietää mille lääkärille tarkalleen.Tänään aamuyöstä sitten havaitsin, että kummassakin jalassa kolmet varpaat lähes tunnottomat ja käsien sormissa myös tuntomuutoksia.

Onko nuo tuntomuutokset pysyvän tuntuisia vai ovatko palautuneet päivän mittaan? Jos ovat edelleen päällä, se ei ole hyvä merkki. Jos menee vielä pahempaan suuntaan, mene päivystykseen. Jos se etenee, se viittaisi siihen, että hermojen puristus siellä lisääntyy ja jotain negatiivista siellä tapahtuu.

Jalkaoireet voivat aiheutua myös alaselästä niskan lisäksi, sen sijaan käsioireet viittaisivat niskaan.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Omena83 » 13 Syys 2011, 11:57

Hei.Tuntomuutokset palautuu. Mutta muuten alkoi taas neurologisen tyyppinen sähköiskumainen kipu, joka tuntuu jalan kärjissä, ns. levottomat jalat. Vaikea selittää. Aina kun selkälihakset ei ole jännittyneet niin alkaa tuo hermosto-oire.
Omena83
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Goodie » 13 Syys 2011, 12:37

Omena83 kirjoitti:Heips.
Kyselin, että voiko tuo selkärangan polttelu ja kipu olla just siitä durapussiin kohdistuvasta paineesta, niin ei voi. Siinä hermo-oire kohdistuisi tiettyyn ruumiin osaan esim. käteen. Durapussin ärsytys ei voi aiheuttaa selkäkipua.

mulla tuntuu ainakin niinkuin olisi kuuma rautakanki laitettu selkärangan tilalle :( Mulla on ryhti sekä kaula- että th rangassa on oiennut. C VI/VII välissä on sentraalista discusprotruusiota joka kaventaa anteriorista epiduraalitilaa. Th-rangan puolella th V/VI välissä on oikean puoleista juurikanavaa kaventava lateraalinen prolapsi. Sentraalinen spinaalikanava on normaali. Th VII/VIII ja th VIII/IX väleissä on vasemmalle suuntautuvaa discusprotruusiota/pienet prolapsit
Huono oon itteeni kehumaan mutta vertaistani en oo löytäny.
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)