Niskako syypää?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niskako syypää?

ViestiKirjoittaja July » 19 Elo 2011, 10:39

Hei!
Kirjoittelen ensimmäistä kertaa tälle foorumille, mutta olen aiemmin käynyt moneen otteeseen tekstejä lukemassa. Nykyiset vaivani mietityttävät kovasti, ja ajattelin kysäistä neuvoanne omiin oireisiinikin. Taustasta sen verran, että olen ollut kymmenisen vuotta istumatyössä, jonka jälkipuoliskolla diagnosoitiin jännitysniska. Tämän vaivan sain sillä kertaa hoidettua pitkällisen fysioterapiarundin jälkeen. Oireina oli silloin huimausta, puutumista yms.

Nyt kesän kynnyksellä sain täysin yllättäen kiertohuimauskohtauksen aamulla sängyssä kääntyessäni. Kiertävää huimausta esiintyi aina päätä kääntäessä, pään ollessa vaakatasossa. Oireita kesti pari päivää. Sen jälkeen jatkui pienehkö, mutta elämää haittaava huimaus koko kesän. Kiertohuimaus uusi n. 1 kk päästä ensioireista, ja sama kaava toistui. Diagnoosina sisäkorvan tulehdus.

Nyt olen kesäloman jälkeen sairaslomalla ja huimausoireiden hiukan talttuessa alkaa uusi ongelma nostaa päätään. Kävin maanantaina hierojalla (koska myös lihakset jumi huimauksen ansiosta), jonka jälkeen on alkanut pää tuntua tokkuraiselta & puristavalta ja kylmän tunteita on eri puolilla kroppaa: päässä, selässä, vatsassa, käsissä. Mietin, onko tämä oire erillinen eikä liity tuohon alkuperäiseen huimaukseen vai ovatko nämä sittenkin samaa perua. Lisäksi pohdin, voisiko jälkimmäiset oireet liittyä kaularankaan. Hieroja käsitteli niskaani ja tunnusteli/paineli jonkin verran niskanikamiani selvittääkseen, oliko hänen mielestään siinä jotakin syytä huimaukseen. Puristavaa tunnetta ja kylmän "väreitä" olen tuntenut ennenkin, mutta en koskaan näin jatkuvasti. Oireet helpottavat, kun menen vaakatasoon eli ranka on tällöin levossa... Niska epäilyttää minua siitäkin syystä, että olen aiempina vuosina tykännyt nukkua selälläni, mutta jossain vaiheessa tämä kävi mahdottomaksi siksi, että herään selälläni nukkuessani aina siihen, että jompi kumpi käsi on täysin puutunut. Tulipas tästä pitkä tilitys. :D Onko tällaista kellään toisella, kuulostaako tutulta?
July
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja satua » 22 Syys 2011, 16:21

Mulla on samantyyppisiä oireita ja ne johtuvat niskasta. Mulla diagnosoitiin kaularankaoireyhtymä. uskoisin noiden kylmä-kuuma-tuntemusten johtuvan hermoston häiriintymisestä. Itsellä niitä ilmeni pahimman huimauksen aikana runsaasti. Ja kyllä, se oli pelottavaa. Nyt, vuoden jälkeen oireiden alkamisesta, olen saanut apua pilateksesta sekä säännöllisestä OMT-fysioterapiasta, jossa edesautetaan niskan oikeanlaista liikkuvuutta.

Kaularangan oireet hoitamattomana aiheuttavat oiretta koko rankaan, sen olen ainakin tässä kuukausien varrella oppinut.

Toivottavasti pääset sellaiseen hoitoon, josta on sinulle apua!
10 kk oireiden jälkeen edelleen diagnosoimaton.
satua
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 24 Syys 2011, 19:02

July, onko nuo sulla vatsassa ja selässä tuntuvat kylmät ihan sisäisiä vai myös niin, että iho on ihan kylmä? Mulla nimittäin tulee hetkiä, jolloin esim. vatsassa, selässä, jalassa jne. on iho täysin jääkylmä. Joskus ko. kohtaa palelee muutenkin, joskus ei.

Tuota päässä olevaa palelua kysyin lääkäriltä (mulla on samaa ongelmaa) ja sain vastauksen, että johtuu jumissa olevista niskoista.
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja July » 07 Marras 2011, 12:50

Donnuska: Minulla nuo kylmän oireet ovat mielestäni ihon sisäisiä eli en huomaa kylmän tunnetta iholla. Oireet ovat vähentyneet aika paljon syksyn mittaan. Ehkä hermosto on jotenkin tasapainottunut tms.

Edelleen iso ongelma on tuo niskan/kaulan hallinta ja pienoinen huimaus. Fysioterapiakäyntien jälkeen alan itsekin olla sitä mieltä, että ongelma voi johtua kaulan/niskan syvien lihasten ylirasituksesta, jonka kiertohuimaus kärjisti. Minun on todella vaikea istua pitkiä aikoja (tunti ja siitä eteenpäin) paikoillaan ilman, että saan tukea niskalle. Nyt pitäisi ottaa homma haltuun jollain sopivalla hoitomuodolla. Olen kokeillut jumpata syviä lihaksia saamieni ohjeiden mukaan, mutta välillä rasitus vain pahenee eikä helpotusta ole vieläkään näköpiirissä. Onko kellään hyviä vinkkejä kuntoutumiseen? On vaikea tietää esim. mikä on sopiva määrä liikkeitä.
July
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)