Käsivaiva johtuukin niskasta

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Käsivaiva johtuukin niskasta

ViestiKirjoittaja Kuttaperkka » 25 Heinä 2011, 12:58

Minulla ei ole milloinkaan niskat tai hartiat kipeänä. Ei kärsi päänsäryistä, kuin ehkä harvoin kovassa krapulassa

Rannekanavat on korjattu leikauksella 4v. sitten. Oireet hävisi, mutta ei kokonaan. Toinen ranne on herkkä ja turvoksissa normaalistikin. En voi ajaa nurmikkoa tai rasittaa kättä. Röntgenkuvat ranteesta ja sormista näyttää, vain alkavan nivelrikon. Minusta olin aika nuori ko. vaivaan, sen alkaessa oireilla ( 38v.)

Keväällä satutin raskasta taakkaa kiskoessani/nostaessani tämän herkemmän ranteen. Se on ollut 4 kk kipeä ja vaiva paheni viimeisen 2 kk aikana. Kipu nousi kyynärpäähän ja levisi olkavarteen ja olkapäähän asti ollenn sietämätöntä. Leposärky varsinkin oli jäytävää.
Kun en pystynyt enää nostamaan edes 1/2 kilon painoa kädellä. Kävin työterveydessä, jossa määrättiin "suositut" kipulääkekuurit ja lepolasta, Mobilatkääreet. Muutenkin työterveydessä käymistä haluan välttää.2v. sitten kun ranne oli ärtynyt ja kävin siellä työterveyslääkärin vastaanotolla sain kommentin että sinulla on nivelrikko. Parrempi olisi jos alkaisit pikkuhiljaa sopeutua. Sairaslomaa ei voitu kirjoittaa, mutta sain Imovane-reseptin helpottamaan iltaisin jäytävää särkyä ja unettomuutta. Siis oikeasti tämä tuntui suorastaan vittuilulta

Menin 2 viikkoa sitten yksityiselle. Lääkäri sanoi heti että ongelmani ei ole kädessä, vaan niskassa!

Sain lähetteen fysioterapiaan. Siellä on nyt käyty 5x . Eka kerta oli aika "paha" kun laittoi niskat ja kaularangan oikeille paikoilleen. Akupunktio on tuntunut myös auttavan. Hoitokertojen jälkeen olen loppupäivän kipeä. Seuraavat 2 päivää on aika hyvät. Oireet kuitenkin palaavat 2 päivän kuluttua. Jumppa ja venyttely palauttaa tilanteen ennalleen, vaikka teen varovasti. Olkapää särky jäi ensimmäisen hoitokerran jälkeen pois. Kyynärpää ja ranne ovat edelleen tosi kipeät.

Nyt pidetään taukoa fysikaalisesta. Sovittiin, että en jumppaile. Menen takaisin lääkärinvastaanotolle. Lapussa lukee että radikaalinen hermokireys alkaa 45 astetta abduktiossa mutta vapautuu vasemman C5 fasetin manipulaatiolla.

Tarkoittaako tämä nyt sitä pitäisi tarkemmin kuvata tuota niskaa, vai olisiko vain sitkeä niskajumi?
Kuttaperkka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Heinä 2011, 13:38

Moi, Kuttis! Minusta kuulostaa kyllä siltä, että sitä niskan seutua on todellakin syytä edelleen tutkia. On myös hyvin mahdollista, että oman aikansa niskasi lihaksisto vetää sen uudelleen ja uudelleen jumiin, kunnes se alkaa rentoutua.

Kireillä lihaksilla on tapana vetää paikat uudestaan jumiin ja lisäksi sun hermosto ja lihaksisto on varmaan tottunut niskan vääriin liikeratoihin. Näin ollen jumpalla pitäisi pikku hiljaa opetella oikeammat liikeradat ja toivon mukaan se sitä mukaa hitaasti alkaa hellittää.

Jumpan kuvittelisi olevan hyväksi, mutta herääkin kysymys, onko sulle ohjattu jumppa ehkä sun niskallesi liian rajua? Venyttelyt ei näissä taida monesti olla erityisen hyödyllisiä, ja joillekin ne on jopa vahingollisia. Joten venyttelyjen jättäminen lienee vain hyvä asia. Tietysti jumpassakin on hyvä pitää taukoa, jos se ärsyttää niskaa, mutta jos se on alusta lähtien saanut oireet uudelleen päälle, niin ehkäpä ne jumppaliikkeet on vaan liian kovia?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Ihmetystä kipulääkkeestä

ViestiKirjoittaja Kuttaperkka » 25 Heinä 2011, 23:45

Olen popsinut Buranaa ja Panadolia aika laihoilta tuntuvin vaikutuksin. Käsi on jäykkä koko ajan. Särkyä liikutellessa. Leposärkyyn nuo miedommat auttaa. Naprometin ja Panacod ei minulle sovi. Ensiksi mainittua ei maha kestä...

Tänään olen ollut tosi kipeä fysioterapian jälkeen. Meillä on Tramal Retard 100:sta, miehen polveileikkauksen jäljiltä. Otin yhden ja simsalabim:shock:
Jumissa ollut käteni on kuin uusi. Ei särkyä, ei jäykkyyttä, ei toimitarajoitusta. Huonoa on että, olo on tönkkö, hikoiluttaa ja oksettaa.

Ymmärrän kyllä, että lääkkeenkäyttö on oltava väliaikaista, eikä nuo tabletit ole edes minulle määrätty. Kivuton, vetreä olotila moneen kuukauteen tuntuu todella hienolta!
Kuttaperkka
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)