Jännitysniska yms. ylikuormitusoireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Jännitysniska yms. ylikuormitusoireet

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Tammi 2009, 20:21

Mistä tunnistaa jännitysniskaoireet eli kaularangan ylikuormitustilanteen? Tässä muutama oirekuvaus poimittuna ammattilaisten sivustolta:

"Onko pääsi kääntäminen rajoittunutta ja kivuliasta? Aiheuttavatko niskan liikkeet huimausta? Onko sinulla takaraivopäänsärkyä? Tuntuuko pään kannatteleminen raskaalta? Ovatko hartiasi kipeät ja jännittyneen tuntuiset? Puutuvatko kätesi? Sähköttääkö kipu niskasta yläraajoihin? Ovatko kätesi särkevät, käyneet voimattomiksi tai kömpelöiksi? Kaikki nämä oireet viittaavat kaularangan toimintahäiriöön, mikä tavallisimmin on kuluman tai ainakin niskan ylikuormitustilanteen aiheuttama".

Yläniskasta tulevia oireita:

Kivuliaasti toiseen suuntaan kääntyvä niska, takaraivopäänsärky, korvalliskipu ja huimaus:

Yläniskan nikamien välinen toimintahäiriö aiheuttaa tyypillisesti yläniskakipua, joka säteilee takaraivolle ja korvalliselle. Takaraivopäänsärky ja pään liikkeisiin liittyvä huimaus liittyvät oirekuvaan.

Oman kokemuksen perusteella voi ilmetä myös
- korvien lukkoilua
- näköhäiriöitä
- pään/kasvojen puutumista

Ko. oireisto on tehokkaasti hoidettavissa yläniskan mobilisoinnilla. Jatkohoitona keskeistä on kaularankaa tukevien syvien lihasten vahvistaminen. Myös tavanomaisten päivittäisten toimien selvittäminen, mm. unielämän osalta on tärkeää. Ethän käännä nukkuessasi kylkeä niskasi varassa? Ns. painijakäännöksellä kuormitus kohdistuu tarpeettomasti juuri yläniskaan. Hyvä kaularangan ryhtiä eri nukkuma-asennoissa tukeva tyyny, esim. untuvatyyny.

Kaularangan kesiosasta tulee:

Jännittyneet, kipeät hartiat, lapojen välinen polttava kipu, väsyvä niska ja puutuvat kädet:

Mikäli niska- hartialihakset ovat olleet kovin pitkään yliaktiivisia ja jännittyneitä liittyy tähän vaivaa usein käsien puutuminen. Oireisto on kovin yleinen monissa ammateissa, joissa työasento on tyypillisesti etukumara ja niska- hartia- alueelle kohdistuu staattista jännitystä tai toistuvaa yksipuolista liikekuormitusta.

Tilapäistä apua on saatavissa rentouttavista lihaskäsittelyistä ja kipuhoidoista, mutta pysyvä oireiston korjautuminen vaatii riittävän pitkäkestoista omaa harjoittelua. Harjoitteluun pitää liittää oman kehon työergonomian parantuminen. Myös liian kuormittavista harrasteista on aluksi luovuttava. Esim. sauvakävely ei sovi heikon niskan hallinnan omaavalle ennen riittävän pään- ja kaularangan asentohallinnan oppimista.

Kaularangan alaosa:
Niskakipu, yläraajasärky, sähköttävä kipu sormiin asti, käsien voimattomuus tai kömpelyys:

Nämä oireet viittaavat hermojuuren puristus- tai tulehdusoireeseen, mikä saattaa johtua kaularangan välilevyrepeämästä ja pullistumasta tai hermojuurikanavien ahtautumisesta luisten reunakerrostumien takia. Tyypillisimmin ongelma paikantuu kaularangan alaosaan. Potilaan on hyvä olla liikkeellä, mikä parantaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa kipualueella, kunhan liikkuminen ei lisää kipuoireistoa. Säteilykipuoireisen ei tule venytellä niska-hartialihaksiaan, koska ärtyneet hermot eivät siedä lihasvenytystä.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja rautaniska » 29 Maalis 2010, 18:19

HUOM, ao. oireet ovat ihan omakohtaista kamaa ja varmaan voivat liittyä muunkin sortin niskaongelmiin. Mutta kerran on tension neck diagnosoitu niin listaanpa oireita kun ainakin omakohtaisesti koen että listaa voi vielä pidentää.

- kasvojen ihon värinän tunne (huom ei tärinää kuitenkaan eli ei ole esim sormilla tunnustelemalla havaittavissa)
- paineen tunne ohimolla/silmien "takana"
- sydämen sykkeen "jyskytys" niskassa
- sormien/varpaiden kylmyys
- alttius sormien/varpaiden pistelylle/tunnottomuudelle (muulloinkin kuin öisin kun makaa raajan päällä :) )
- jännityksen tunnetta myös esim pohje/reisilihaksissa
- elohiiriä selässä/rintalihaksissa
- korvien naputus
- niskojen rutina/naksahtelu päätä kääntäessä
- psyykkisenä oireena pelko, paniikkihäiriöt
- sydämen tykytykset/muljahtelut

kuuluukohan muuten unohtelu/hajamielisyys tähän samaan kategoriaan :?: Työn puolesta joutuu kuitenkin salasanoja muistamaan joten unohtelu on aika "valikoivaa"

riittäisköhän nuo :(
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 29 Maalis 2010, 20:57

rautaniska kirjoitti:HUOM, ao. oireet ovat ihan omakohtaista kamaa ja varmaan voivat liittyä muunkin sortin niskaongelmiin. Mutta kerran on tension neck diagnosoitu niin listaanpa oireita kun ainakin omakohtaisesti koen että listaa voi vielä pidentää.

- kasvojen ihon värinän tunne (huom ei tärinää kuitenkaan eli ei ole esim sormilla tunnustelemalla havaittavissa)
- paineen tunne ohimolla/silmien "takana"
- sydämen sykkeen "jyskytys" niskassa
- sormien/varpaiden kylmyys
- alttius sormien/varpaiden pistelylle/tunnottomuudelle (muulloinkin kuin öisin kun makaa raajan päällä :) )
- elohiiriä selässä/rintalihaksissa
- korvien naputus
- niskojen rutina/naksahtelu päätä kääntäessä
- psyykkisenä oireena pelko, paniikkihäiriöt
- sydämen tykytykset/muljahtelut

kuuluukohan muuten unohtelu/hajamielisyys tähän samaan kategoriaan :?: Työn puolesta joutuu kuitenkin salasanoja muistamaan joten unohtelu on aika "valikoivaa"

riittäisköhän nuo :(

Kyllä noilla alkuun pääsee. ;) Allekirjoitan jokaisen! :D Taitaa tosiaan sullakn olla jotain häikkää neuraali- eli hermokudostasolla, kovin nimittäin kuulostaa tutuilta. :( Mut kyllä se niin on, että jos lihasjännitys on riittävän kauan päällä, myös hernokudos ja hermojuuret voivat ärtyä. Silloin just tuleeita aistioireita sekä autonomisen hermoston antamia oireita. Tuttuja ovat.

Mut nyt pois koneelta. Olin tänään CST:ssä ja loppupvän saa ottaa iisisti, niin tulee paras vaikutus! Ihan tunne kun se paineentunne silmien takaa ja sormien soiminen saadaan pois. Ja yhä pidempään se pysyykin poissa nykyään. Ja kyllähän keskittyminen ja unohtelu on tyypillistä niskaoireilua. Eli ns. kulkee hiukka hitaalla tai on kansan kielellä outo ja hönö olo. ;)
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 30 Maalis 2010, 00:21, muokattu yhteensä 1 kerran
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Maalis 2010, 22:47

Kyllä nyt oli minulle uusi oire tuo TV:n mainitsema sormien soiminen. :shock: Miltäkähän se mahtaa tuntua?
Onpa sinulla Rautaniska samantyyppisiä oireita kuin minulla. Tuo korvien napse. Onko se sinulla sellaista, että napsuu, jos joku puhuu. Minulla se on sellaista.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rautaniska » 30 Maalis 2010, 00:16

fedja,

ei kun mulla napsuu korvat (yleensä jompikumpi) ihan satunnaisesti. Mutta sillloin kun napsuu niin sitten kans napsuu. Olen yrittänyt kyllä ajatella asiaa niinkin että ehkä on vaan tässä vuosien aikana kertynyt niin paljon vaikkua korviin (erikoista olisi kyllä koska olen mielestäni ihan hygieeninen ihminen)...mutta todennäköisempää ehkä olisi että on tullut pumpulipuikolla törkittyä liian syvälle ja näin ollen vaan tunkenut sitä likaa syvemmälle korvan sisään. No oli miten oli niin olen tommosella Audisprayllä huuhtonut noita korvia. Kun vikahan voi olla ihan näinkin yksinkertainen, sitä tulee vaan joka oire tällä hetkellä yhdistettyä niskajuttuihin vaikka vika voi olla jossain ihan muualla.
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Maalis 2010, 00:18

fedja kirjoitti:Kyllä nyt oli minulle uusi oire tuo TV:n mainitsema sormien soiminen. :shock: Miltäkähän se mahtaa tuntua?
Onpa sinulla Rautaniska samantyyppisiä oireita kuin minulla. Tuo korvien napse. Onko se sinulla sellaista, että napsuu, jos joku puhuu. Minulla se on sellaista.

Juu, ei ollut mikään taidonnäyte oikeinkirjoituksesta tuo edellinen viesti muutenkaan. ;) ;) Sormien soimiminen on joo erikoista... ;) :D

Mulla kans napsuu kun leukaluu liikkuu. Ylipäänsä kaikki leukaluun liikkeet tuntuu jotenkin oudosti korvissa, jos hermosto on kierroksilla...
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 30 Maalis 2010, 00:19, muokattu yhteensä 1 kerran
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja rautaniska » 30 Maalis 2010, 00:19

lisätäänpä oirelistalle vielä tällainen päivän erikoinen:

- yhtäkkinen kasvojen lämpeneminen/kuumuminen

Eli oikeesti kasvojen läpi menee yhtäkkiä semmonen lämpöaalto..just äsken tuli semmonen. Helv..liekkö jotain vaihdevuosia sitten..ei kai miehellä sentääs ja tässä iässä :oops:
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Maalis 2010, 00:28

rautaniska kirjoitti:lisätäänpä oirelistalle vielä tällainen päivän erikoinen:

- yhtäkkinen kasvojen lämpeneminen/kuumuminen

Eli oikeesti kasvojen läpi menee yhtäkkiä semmonen lämpöaalto..just äsken tuli semmonen. Helv..liekkö jotain vaihdevuosia sitten..ei kai miehellä sentääs ja tässä iässä :oops:

Hahaa. Vaihdevuodet. Onnea rautis! Oot eka mies palstalla vaihdevuosiaaltojes kanssa. ;) ;)

Se tästä enää vajaa kolmekybäsenä puuttuis. Mut jos niin kävis, sekin selittyis varmaan hermoston muuttuneella toiminnalla, joka taas vaikuttaa hormoni- ja umpieritysrauhasiin. No tulee osio, joka varmaan kiinnostaa ku kilo paskaa, mut kerron silti. Älkää lukeko, jos ahdistaa naisten hormonit... Itse asiassa, mulla ei ole ollut finnejä sen jälkeen kun loukkaannuin ekan kerran 03 ja kroppa meni shokkiin.(Rautikselle siis tiedoks, mä kaaduin silleen aikas iloisesti motskarilla tuolloin, ja oireet on siis ollut TOSI kauan mutta vasta tää toinen kaatuminen laukas helvetin.;) Niin, siis ei oikeestaan yhtäkään finniä v. 03 jlk, eikä ennen sitäkään kyllä paljoa. Mutta nyt ku hermosto toimii, mä jopa hikoilen ja mulla on toisinaan joku näppy tai hikinäppy naamassa. Fyssari on perustellut tätä nimenomaan hormonikierron palautumisella normaaliksi. :D

Ihminen on aikas jännä!

Rautis muuten, taidat olla prätkämiehii? Oletko ajellut paljon ilman kypärähuppua tai kaula paljaana? Tai kyykkypyörällä? Nuohan muuten pahensi mun oireistoa ihan mielettömästi aikoinaan. Tulipa mieleen yhtäkkiä, että paini ja prätkä ei ole niskalle helpoin yhdistelmä. Luultavasti... :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja rautaniska » 30 Maalis 2010, 00:45

Hahaa. Vaihdevuodet. Onnea rautis! Oot eka mies palstalla vaihdevuosiaaltojes kanssa. ;) ;)

Heh...kiitos kiitos :D Jaa määkö luulin että niitä hormooneja on vaan naisilla...ei kai mulla semmosia oo ollenkaan :lol: No ei mut tuo hormonazioonen epäsekoilu varmaan selittäis tuonkin aaltoilun...

Ihminen on aikas jännä!

Alä muuta sano. Alkaa pikkuhiljaa hiipimään tuo ajatus mullekin päähän että melko monimutkaisia olentoja ollaan.

Rautis muuten, taidat olla prätkämiehii? Oletko ajellut paljon ilman kypärähuppua tai kaula paljaana? Tai kyykkypyörällä? Nuohan muuten pahensi mun oireistoa ihan mielettömästi aikoinaan. Tulipa mieleen yhtäkkiä, että paini ja prätkä ei ole niskalle helpoin yhdistelmä. Luultavasti... :)

Juu kyllä mulla pyörä on. Kypärähuppu on kyllä aina, kaula ehkä joskus ollut paljaana (tai kylmä ottanut syksyn/kevään kylmillä keleillä vaikka huppu olisi ollutkin). "Paras hoito niskalle/ropalle" yleensä oli varmaankin kun tässä männävuosina ajoin -2 asteen pakkasessa silloisen tyttöystävän (nyk. vaimon) luo 400km päähän...varusteet oli luokkaa "naurettavat" sille kelille. Kyllä ne ukkelit katsoivat tuolla Iisalmen "essolla" (vai mikä lie ollut) että mikä hvetin kummajainen sieltä kävelee tärisevänä kohti kuumaa kahvipannua...oi nuoruus ja hulluus (ja hormoonit)...ai kato prskeles tosiaan mullahan taitaa sittenkin olla (tai oli) niitä hormooneja.

Mutta tässä pikkuhiljaa tulee mieleen kaikenlaista pientä menneisyydestä, jonka kohdalla miettii että onko edesauttanut näiden nykyisten oireiden ilmaantumiseen, koskapa juuri silloin ei ole mitään oireita ilmennyt.
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Huhti 2010, 07:53

Rautaniska. Kaikenlaiseen hulluuteen sitä nainen miehen ajaa ü.

rautaniska kirjoitti:- sormien/varpaiden kylmyys

Jalkojen oireet kyllä kertoo, että mukana olisi kalvo- ja neuraalikudosärsytystä. Jalkoihin asti ei tietääkseni ole niskasta suoria hermoyhteyksiä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)