Retkahdusvamma/tension neck/sympaattisen hermoston

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Retkahdusvamma/tension neck/sympaattisen hermoston

ViestiKirjoittaja adalmiina » 31 Touko 2011, 18:59

Hei.Kirjoittelin tänne jo vuosia sitten,ja nyt taas kolmas sairausjakso menossa,jo kohta kolme kuukautta täynnä.Diagnoosina edelleen tension neck,kuinka monella tämä kestää pahana yhtäjaksoisesti yli kolme kuukautta???
Oireet (ei edes kaikkia): alkoi kuumeilulla (37,3-37,5 - sympaattisen hermoston oikkuilua - arvasin,et taas invalidisoituisin) kolmen viikon ajan,heti kohta kävely vaikeutui,en pysynyt pystyssä,pään kannattelu vaikeata,tajunnanhämärtymiskohtauksia,jolloin en pysty lainkaan puhumaan, halvausoireita (hetkellinen neliraajahalvaus koettu viisi viikkoa sitten),kivut tällä kertaa lievemmät kuin vuosi sitten,kantapäiden alla lasimurkaa (kesti ehkä kaks viikkoa,etten pystynyt laskemaan painoani kantapäiden varaan,tai olisin oksentanut),jatkuva kuvotus ja huimaus tai oikeammin sanottuna maaan vetovoiman kaksinkertaistuminen...painun siis suoraan alaspäin,en sivuille enkä eteen/taakse.Kolmas sairausjakso siis menossa.Pahin kohtaus neliraajahalvauksen lisäksi oli kolmisen viikkoa sitten kokemani sympatotonia vai mikä lie autonomisen hermoston hyperrefleksia kohtaus,jolloin todellakin olin lähellä kuolemaa,siltä se ainakin tuntui.Kirjoitin siitä tonne autonomisen hyperrefleksian viestiketjuun...Neurologit,fysiatri,OMT-fysioterapeutti ja monet tutkimukset tehty.Spondyloosia ja skolioosia rangassa,lihaskatoa rangan molemmin puolin,ei muuta selittävää.Magneettikuvat,taivutusröntgenkuvat hermoratatutkimus ja likvor tutkittu ja erinäisiä verikokeita tehty.Ei selittävää.Olen siis edelleen tension neck-potilas.Pliis,kirjoittakaa mulle,jos vain löytyy muita,joilla samanlaisia oireita.Niin - ja OMT-fysioterapeutti epäili,jos kattovalaisimen tippuminen 11 vuotta sitten päähäni oireilisi hermostossa vasta näin vanhemmiten kudosten vesipitoisuuden laskiessa...No,kova tälli se oli kun taju katkes hetkeks,mutta voisko olla niin vanhalla tapaturmalla merkitystä?...
adalmiina
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja adalmiina » 31 Touko 2011, 19:03

niin, ja näköoireet kanssa pahoja, liikkeen seuraaminen hankalaa,ikäänkuin ohi kulkeva ihminen kävelisi nykäyksittäin...ja paljon muuta,pientä kivaa...
adalmiina
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 31 Touko 2011, 21:29

Moi adalmiina. Onpas sinulla rajut noi oireet. Melkoista, jos pelkkä jännitysniska voi aiheuttaa noin rajun oireiston. En kyllä osaa ottaa kantaa, voivatko johtua lampusta, joka putosi päähäsi. Mutta eipä tuota varmaan voi poissulkeakaan. Joskus hermosto voi yhtäkkiä äimistyä, pitkäänkin tapaturman jälkeen. Mutta kun oireistosi on noin raju, niin tuntuu, että takana voisi olla muutakin kuin pelkkä jännitysniska. Mene ja tiedä (?)

Jos siellä dura-tasolla on ärsytystä, niin kannattaa kokeilla, voisitko kraniosakraaliterapiasta olla apua. Se rauhoittaa autonomista hermostoa ja pehmittää kalvotason kireyksiä, jos niitä on tullut.

Jos haluat tutkituttaa, että onko sinulla pahoja neuraalikudoksen kireyksiä duratasolla ja hermojuuritasolla, tai niskan nikamatasolla liikkuvuusongelmia, niin enpä osaa muuta kuin ohjata sinua Tre:n fysiatrille tai sitten jollekin Kuntoutus Ortonin fysiatrille Hki:ssa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Hei

ViestiKirjoittaja adalmiina » 01 Kesä 2011, 09:53

Olen tosiaan ens viikolla menossa täällä Tampereella yksityiselle fysiatrille - toisen kerran - OMT-fyssarin kehoituksesta. Kuulemma erittin hyvä fysiatri,jota mulle jo kolme vuotta sit suositeltiin,kun eka sairausjakso alkoi.Jos retkahdusvamma,niin pitääkö oireisto taukoa välillä,niin kuin meikäläisellä on ollut, ei kai??? Siis TN...viimeisimpien verikokeiden tuloksia odotellaan vielä.
adalmiina
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 02 Kesä 2011, 01:40

Laitan kysymykseni tähän jatkoksi, mutta sen saa vapaasti siirtää sopivampaan paikkaan, jos olen ihan väärässä paikassa. Minulla on ollut viimeisen viikon ajan hermoston oireilu vieläkin herkemmässä kuin normaalisti ja mietinkin, että vaikuttaakohan uusi astmalääkkeeni tuohon oireiluun. Minulle tuli voimakas astman pahenemisvaihe ja keuhkolääkäri määräsi siihen muiden lääkkeiden lisäksi uutena Spirivan, joka on lukemani mukaan vahvasti antikolinerginen ja vaikuttaa parasympaattisen hermoston toimintaan. Lukemissani lähteissä puhutaan nimenomaan vain parasympaattisesta hermostosta, joten en tiedä voiko se vaikuttaa oireiluuni. Joka tapauksessa tuo lääke on helpottanut astmaoireilua sen verran hyvin, että tuolla jatketaan ainakin niin kauan, että tilanne on paremmin hallinnassa, mutta kieltämättä ärsyttää, kun tänään on taas ollut koko päivän jatkuvia kramppeja käsissä ja jaloissa. Tosin tuo saattaa olla ihan ylirasitustakin, kun töissä on niin hirveä kiire ja olen nukkunut huonosti...

Onko kenelläkään tietoa/kokemusta antikolinergien mahdollisesta vaikutuksesta oireiluun?
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)