Minkälaisia tutkimuksia fysiatrin vastaanotolla?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Minkälaisia tutkimuksia fysiatrin vastaanotolla?

ViestiKirjoittaja gindan » 15 Touko 2011, 19:51

Kävin siis vaivoineni fysiatrin pakeilla pari viikkoa takaperin. Jälkeenpäin olen hieman alkanut ajattelemaan että mitä hyötyä siitäkin käynnistä oikein oli.

Tämä fysiatri siis lähinnä keskustelun perusteella päätyi siihen tulokseen että oireeni lienevät niskaperäisiä. Ainoa tarkempi tutkiskelu oli rangan painelu kevyesti alhaalta ylös ja samalla tiedustelu että sattuuko. No, ei juuri sattunut. Siis ei mitään taivuttelua jms..

Tätä tutkiskelua seurasi sitten akupunktio ja manuaalista terapiaa selän nikamille.

Onko tuo normaali sapluuna vai mitä siellä pitäisi tapahtua? Kai se potilaskohtaista on, mutta jotenkin olisin odottanut että ongelmakohtaa tutkittaisiin hieman tarkemmin.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 15 Touko 2011, 21:45

En osaa sanoa, mitä vastaanotolla pitäisi/kannattaisi tutkia, mutta kovin pintapuoliselta tuo fysiatrisi tutkimus kuulostaa... Minun ensimmäiset fysiatrikäyntini olivat vähän samankaltaisia: "käännä päätä - vasemmalle - oikealle - hienostihan se kääntyy! - ai päässä tuntuu oudolta ja särkee? - voihan se tietty olla aivokasvainkin" :? Varmaan kannattaa vaihtaa fysiatria, jos tällä nykyisellä ei ole muuta annettavaa... Tämä on aikamoista asiantuntijashoppailua, kun niitä fysiatrejakin on niin monenlaisia... :roll:
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 16 Touko 2011, 07:28

Vähän nopealta tosiaan tuntuu tuo sulle tehty tutkimus... lääkärikäynnit osaa tosiaan olla todella turhauttavia niskavaivojen ja kaikkien outojen oireiden tiimoilta. Mä en todellaakaan enää mene kellekään uudelle lääkärille selittää vaivojani, kun hermot menee! Onneksi sentään yksi hyvä lääkäri on löytynyt ja sehän riittää!

Mulla on katsottu joka kerta, alussa ja nyt seurantakäynneillä niskan nikamien liikeradat päätä sivulle kääntäessä, taivutuksissa jne, nikamien liikkeet ja asento suhteessa toisiinsa, tunnusteltu nikamien poikkihaarakkeita onko arkoja kohtia, ja tärkeänä osana katsottu myös niskan hallinta ja kannatteluvoimat. Lisäksi on syynätty aiemmin kolarin takia otetut röntgenit ja magneetit todella tarkkaan läpi. Eli tuohon verrattuna sun tutkimus tuntuisi liian suppealta.

Jos haluat vaihtaa fysiatria, täältä palstalta löytyy kyllä suosituksia, ainakin Tampereelle ja Helsinkiin ja varmaan muihinkin kaupunkeihin.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Touko 2011, 11:03

Kyllä tuo niskan liikkuvuuden tutkiminen manuaalisesti pitäisi olla fysiatrin vastaanotolla itsestäänselvyys. Vaikka tutkisi niskan liikkuvuudet käsin, niin siinäkin löytyy variaatiota fysiatrien välillä. Jotkut tutkivat tarkkaan, mutta varovaisesti ja selvittävät ongelmakohdat. Jotkut taas tutkivat heppoisemmin. Vähän liian yleisdiagnoosi se, että haastattelun perusteella vika on niskassa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kojootti » 16 Touko 2011, 16:27

Omalta kohdaltani voin sanoa, että olipas sulla tosi suppea tutkimus. Mulla on sattunut näköjään joka kerta niin perusteellinen fysiatri, että välillä on tuntunut pitääkö aina näin tarkkaan tutkia. Aina on pitänyt riisua alusvaatteille ja sitten on väännetty ja käännetty joka suuntaan, on kokeiltu puristusvoimat ja on pitänyt kävellä varpailla ja kantapäillä. On tutkittu maaten mahallaan ja selällään, istuallaan ja seisten. Mun pitää vissiin olla tyytyväinen kun on sattunut noin tarkat lääkärit kohdalle :D
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 16 Touko 2011, 17:24

kojootti kirjoitti:Omalta kohdaltani voin sanoa, että olipas sulla tosi suppea tutkimus. Mulla on sattunut näköjään joka kerta niin perusteellinen fysiatri, että välillä on tuntunut pitääkö aina näin tarkkaan tutkia. Aina on pitänyt riisua alusvaatteille ja sitten on väännetty ja käännetty joka suuntaan, on kokeiltu puristusvoimat ja on pitänyt kävellä varpailla ja kantapäillä. On tutkittu maaten mahallaan ja selällään, istuallaan ja seisten. Mun pitää vissiin olla tyytyväinen kun on sattunut noin tarkat lääkärit kohdalle :D

Ei kyllä minun fysiatrini mitään tuollaista harrastanut. En muista mitään puristusvoima tms. testailuja.

Kyseinen fysiatri on kyllä Hyvä Elämä lehden lukijoiden valitsemalla Suomen parhaat lääkärit listalla. Tiedä sitten. Katsotaan nyt sitten mitenkä tämä jatkuu, koska eipä ainakaan oma keissini mikään valmis ole ja terveenpaprut kourassa.
posi+iivinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)