Lihasheikkous kuuluuko jännitysniskaan?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Lihasheikkous kuuluuko jännitysniskaan?

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 08 Touko 2011, 09:29

Oon yrittäny tehdä jotain jumppia, esim. soutua vastuskuminauhalla. Mutta sitä tehdessä juuri tuo kipeämpi puoli, vasen puoli alkaa täristä. Kuuluuko se jännitysniskaan? Vai pitääkö taas alkaa pelätä alsia tai ms-tautia. Fysioterapeutti ei oikeen kommentoinut kun sanoin että jotkut jumppaliikkeet aiheuttaa tärinää.. Sano vaan et johtuu varmaan siitä jumituksesta..
Ilmenee siit keppijumpassa joskus ja soutuliikkeessä ainakin kuminauhalla, tärisee vasen hartia/niska.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 08 Touko 2011, 12:02

Kuullostaa ihan tutuilta noi tärinät, minulla tärisee vaan lähinnä oikea puoli ja välillä ihan naurettavan pienestä rasituksesta... :? Olen kuitenkin huomannut selvän yhteyden, mitä enemmän jumissa niska on, sen enemmän tärisee.
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 08 Touko 2011, 12:29

Olen kuullut, että jos on heikot syvälihakset ja tekee raskaampia, ts. pintalihaksiin suuntautuvia harjoituksia, alkavat paikat helposti täristä...
CH

hmm..

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 09 Touko 2011, 07:53

kiitoksia tiedosta.. eiköhän nää kaikki vaan johdu niskasta. prkl. nyt mä alotan hyvän viikon, on maanantai ja jätän koko viikoksi pelottavien sairauksien googlaamisen ja muutenki googlaamisen, yritän oikeesti ottaa itteäni niskasta kii ja tehdä kaikkeni parantuakseni, mut ilman kauheeta pelkoa ja stressiä. vaikeeta tulee olee, mut yritän ainaski. :/
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Lihasheikkous kuuluuko jännitysniskaan?

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 27 Touko 2011, 12:32

Ei varmaan tärise enää kun serotoniinitasot on kunnossa?

(ts. "lihasheikkous" mystisesti katosi? Niin ainakin minulle kävi...)
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja Orkidea » 27 Touko 2011, 15:59

En tiedä mikä on liianherkän tilanne noiden tärinöiden suhteen, mutta toivon, että lääkitys on auttanut hänellä siihenkin. Itsekin olen serotoniinitasoa nostavaa lääkitystä kokeillut mutta valitettavasti ne eivät ole auttaneet minulla noihin tärinöihin ja lihasheikkouksiin. Uskoisin, että ne loppuvat aikanaan jos/kun hermojuurivauriot paranevat.

Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään noita lääkkeitä vastaan, aivan loistavaa, jos joku niistä hyödyn saa. Minun kohdallani ainoa hyöty oli unettomuuskierteen katkeaminen, mikä on tietysti omalta osaltaan oikein positiivinen vaikutus.
Orkidea

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Touko 2011, 16:05

Minullakin on tuota tärinää ollut nyt huomattavissa, etenkin vasemmalla puolella leuasta kaulan kautta solisluuhun, etenkin jos jännitän leukapieliä. Koko kaula ja rintalihaksen yläosa alkaa täristä. Oikealle (terveelle) puolelle oiretta ei tule. Liitän oireen niskan retkahdusvammaan.
anzqu

ViestiKirjoittaja Orkidea » 27 Touko 2011, 16:27

Minulla noita tärinöitä on tullut vasta ihan viime kuukausina ja minun niskani saamista tälleista on aikaa jo n. 20 vuotta, joten minun kohdalliani tuon täytyy johtua jostain muusta... Sen olen huomannut, että tietyt asennot laukaisevat tärinät hetkessä ja jos asentoa ei vaihda, niin hetken päästä tulee kramppi, mutta toisaalta asennon vaihto auttaa yleensä heti... Sen vuoksi olenkin arvaillut, että kyseessä voisi olla pinteessä oleva hermo, mutta se nyt on vaan mun arvaus... :roll:
Orkidea

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Touko 2011, 16:40

Orkidea kirjoitti:Minulla noita tärinöitä on tullut vasta ihan viime kuukausina ja minun niskani saamista tälleista on aikaa jo n. 20 vuotta, joten minun kohdalliani tuon täytyy johtua jostain muusta... Sen olen huomannut, että tietyt asennot laukaisevat tärinät hetkessä ja jos asentoa ei vaihda, niin hetken päästä tulee kramppi, mutta toisaalta asennon vaihto auttaa yleensä heti... Sen vuoksi olenkin arvaillut, että kyseessä voisi olla pinteessä oleva hermo, mutta se nyt on vaan mun arvaus... :roll:

Hermoteoriassa voi olla hyvinkin perää, onhan minullakin ollut nykyisten oireiden lisäksi kaksi tilannetta alaraajojen kanssa, jotka ovat aiheuttaneet hillitöntä tärinää; synnytys ja noidannuoli :D Kummassakin oli hermot sellaisessa puristuksissa, että oikein soi...
anzqu

ei oo lääke poistanu.

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 29 Touko 2011, 18:12

ei oo lääke poistanu tärinää. nimittäin just yritin jumppaa, mut luovutin ku niska alkaa tärisee, tunnen et niska on jumissa, et ehkä se johtuu siitä, mut kyl taas alko vähän jänskättää et onks tässä jostain als:stä tai ms-taudista kyse ku ei mitään harjoituksia voi tehdä melkeen ilman tärinää!
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 29 Touko 2011, 19:08

Olen kuullut, että jos on heikot syvälihakset ja tekee raskaampia, ts. pintalihaksiin suuntautuvia harjoituksia, alkavat paikat helposti täristä...

Hmm... Onko liianherkälle annettu koskaan mitään niskaseudun syvien lihasten kuntoutusohjeita?

Ja voivathan lääkkeetkin aiheuttaa vapinatiloja, mutta jos kerran sinulla vapina tulee rasituksesta, niin tällöin lääke on melkolailla poissuljettu vaihtoehto.
anzqu

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 29 Touko 2011, 23:51

Niinkuin CH tuolla jo sanoikin, niin liikkeen rasittavuuteen nähden liian heikot syvät lihakset aiheuttavat suorituksessa tärinää. Se voisi olla tärinäsi syy, jos se tulee rasituksesta.

Niskan syvien lihasten kuntoa testataan sillä selinmakuu-liikkeellä, jossa päätä nostetaan vähän irti lattiasta ja pidetään paikallaan. Päätä pitäisi pystyä muistaakseni pitämään noin 1 minuutin ajan ilman tärinöitä ilmassa, niin syvät lihakset ovat normaalikuntoiset. Tärinä on merkki siitä, etteivät ne enää jaksa tehdä tehtäväänsä, vaan duuni alkaa mennä pintalihasten puolelle.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja adalmiina » 01 Kesä 2011, 10:06

Mulla diagnoosina tension neck ja todellakin,koko vartalon käsittäviä tärinäkohtauksia tullut tämänkin sairausjakson aikana useampia, siis koko kroppa tärisee/vapisee.Eka tärinäkohtaus tuli kaks vuotta sitten,kun ensin jalat halvautuivat hetkellisesti ja kun kaverit saivat mun raahattua sohvalle makaamaan,alkoi hillitön tärinä (samanlainen kuin synnytyksessä,kuten joku mainitsi).Kuuntelin hetken kroppaa keskittyneesti ja neuvoin sit miestäni nostamaan minua kevyesti niskasta suoraan nikaman päältä,ehkä 4-5 nikaman kohdalta, kohti kattoa - ja avot- tärinä lakkasi! Heti kun mies päästi otteen irti,tärinä alkoi uudelleen.Täysin lihasjännitysperäistä siis,sanoi neurologi.Tuota itse tehtyä niskahoitoa on sen jälkeen useammankin kerran jouduttu kokeilemaan,kun meikä tärisee lattialla.Tepsii kyllä,mutta vaatii joskus hieman aikaa,ennenkuin oikea nikamanseutu löytyy ja oikea korkeus. Näin mulla!
adalmiina
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Kesä 2011, 11:59

Oletko sää adalmiina saanut mitään kuntoutusta niskaasi?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)