Minun tarinani/sisältää kysymyksen niskoista...

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Minun tarinani/sisältää kysymyksen niskoista...

ViestiKirjoittaja JumiJumi » 16 Huhti 2011, 23:50

Ensinäkin ihanaa löytää palsta, josta saa näin älyttömästi tietoa niskavaivoista!
Jos et halua lukea koko stooria ja kysymykseni kiinnostaa, niin suosittelen loikkaamaan heti tekstin loppupuolelle. :lol:

Olen 26v naisimmeinen ja niskavaivani alkoivat jo teini-iässä.
Muistan nukkuneeni huonossa asennossa sohvalla ja heränneeni niska kipeänä. Sen jälkeen useita vuosia kärsin oireesta, joka tuli ajoittain kääntäessäni päätä. Niska ns. naksahti ja siihen sattui ihan jumalattomasti noin murto-osasekunnin ajan. Asialle ei kuitenkaan tehty mitään.

Olen ammatiltani puutarhuri ja muutamia vuosia sitten olin töissä kunnallisella puolella, jossa jouduin käyttämään trimmeria suhteellisen paljon. (lue joka päivä 8h) Eräs päivä tuli jalkojeni alle maanjäristys! Siltä se ainakin tuntui. Maa keikahti ja sitten kaikki normalistoitui. Jatkoin töitä normaalisti.
Loppupäivästä alkoi tulla yht äkkiä todella huono olo. Oksetti ja alkoi huimata. Loppujen lopuksi en pysynyt tolpillani ja minut oli ajettava autolla kotiin. Istuin vain eteisen lattialla ja ihmettelin, että kuinka nyt näin, kun siskoni toi lastani hoidosta kotiin. Mietin jo nestehukkaa ja ties mitä.
Seuraavana aamuna olo ei ollut parempi, mutta ajoin silti lapsen pyörällä hoitoon (hullu minä), työpaikalle en sitten meinannut edes päästä, koska pyörrytti ihan kamalasti.
Minut vietiin terveyskeskukseen päivystykseen, missä tehtiin ne normaalit testit, jossa suljettiin aivoveritulpan sun muun mahdollisuus pois, sitten ohjattiin sairaslomalle kotiin.
Oireet ei helpottaneet ei sitten millään. En pääsyt edes kaupassa käymään, koska päässä heitti jos kävelin vähänkin pidemmän matkan. Pelkäsin jo paniikkihäiriötä.
Menin lekuriin uudelleen ja sieltä minut ohjattiinkin fysiopterapiaan, jossa todettiin jotenkin vinossa oleva niskanikama. Kävin koko kesän fysioterapiassa, jossain vaiheessa normaali fysioterapeutti vaihtui OMT:ksi, joka hoitikin minua hyvin. Oireet katosivat...mutta huimausta esiintyi esim. jos kannoin kauppakasseja, tai tein muuten raskasta työtä. Trimmeriin en ole voinut sen koommin koskea.

Talven oli melko hiljaista, mutta taasen kesällä alan töihin palattuani alkoi tulla oireita.
Enää oireet ei olleetkaan pelkkää huimausta, vaan aloin kärsiä kasvojen puutumisesta, sydämen tykytyksestä, tärinästä ja ties mistä. Taas minua vietiin lääkärille, samat testit ettei ole aivoissa häikkää ja fysioterapiaan mars.
Fysiotarapia auttoi jälleen.

Talvella sain ajoittaisia oireita, esim. ripustaessani pyykkejä ylhäällä oleville naruille, mutta kun ei ollut raskasta työtä, niin ei ollut pahoja oireitakaan.
Joskus välillä sain (ja saan edelleen) näitä maanjäristystuntemuksia, esim. kumartuessani laittamaan roskia roskikseen.

Taas tuli kesä, työpaikka vaihtui ja ajoin paljon päältäajettavaa ruohonleikkuria.
Oireet palasi. Uusina oireina esim. käsien puutuminen.
Fysio...auttoi, mutta minut laitettiin jatkotutkimuksiin keskussairaalalle, jossa suljettiin pois tasapaino-ongelmat sellaisella vängällä testillä, missä laitettiin "kypärä" päähän ja kamera tallensi silmien liikkeet, kun tasapainoelimiä ärsytettiin eri tavoin.
Lopulta sain lähetteen muutamalle fysioterapia käynnille keskussairaalalla, joita en voinut käydä, koska minulla todettiin struuma ja siitä aiheutuneet oireet estivät harjoitteiden teon. (kiva kiva)
Näiden niska ja tasapaino-ongelmien lisäksi minulla on myös paljon selkäjumeja. (minulla on yliliikkuvat nikamat kuulemma) Saan myös selkään ajoittaisia kipupiikkejä. Mitään pitkäkestoista selkäsärkyä on ollut kuitenkin vain ajoittain.

No niin. NYT se kysymys. :D

Ensin löpinää hammasoireista...koska ne liittyvät tähän kysymykseen.
Elikkäs viime torstaina minulle laitettiin hampaaseen lyhytkestoinen lääkepaikka ja väliaikainen paikka. Juurihoito alkaa kuukauden kuluttua.
Minua on hoidettu ennenkin samankaltaisilla lääkepaikoilla ja mitään ei ole tullut.
Perjantaina heräsin ihan pireänä, mutta sitten paikatun hampaan puolella alkoi tuntua outoa kihelmöintiä. Ihan kuin joku vähän kutittelisi siellä ihon sisällä. Tunne oli vaikea paikallistaa, koska se vaihteli leuan ja posken väliä, ulottuen välillä silmään saakka.
Tietenkin soitin sitten heti hammaslääkäriin, jossa todettiin, että kyse voisi olla allergisesta oireesta ja tilannetta täytyy seurata.
Koska oireet ei kadonneet, hakeuduin päivistykseen, missä minulle kirjoitettiin resepti antihistamiinivalmisteeseen. Tämä sitten mukamas hetkellisesti jopa auttoi.
Saman päivän aikana (mutta tarkkaa ajankohtaa en muista), sain myös hetkellisen TODELLA voimakkaan kipupiikin selkään. Meinasi mennä jalat alta. Tämä oli siis kuitenkin vain noin sekunnin mittainen kipu.
Tänä aamuna heräsin. Sängyssä olo oli hyvä! Kun nousin ylös, kihelmöinti alkoi taas. Nyt oire oli vain laajentunut ja kihelmöinti tuntui silmien takana ja koko päässä.
Koko päivän tämä kihelmöinti on vaihdellut paikkaa. Välillä se on otsassa, välillä leuassa, välillä poskessa tai silmien takana tai koko naamassa. On hetkiä, kun sitä ei tunnu lainkaan.
Siksipä olen nyt vähän kuitenkin skeptinen tähän lääkeaineallergiaan. Voisiko kyse sittenkin olla niskoista?
Minulla on todella paha hammaslääkärikammo ja torstaina puudutuspiikkiä laitettaessa jännitin koko kropalla niin pahasti, että porauksen ajan koko suukin tärisi ja oli kamala olo.
Koska yleensäkin niskaoireet minulla tuppaa pahentumaan, kun on stressiä tai muita jännitystiloja, niin voisiko lie olla?
Onko kenelläkään muulla ollut koskaan niskajumin vuoksi tällaista inhottavaa kihelmöintiä? Tekisi mieli repiä pää irti. :roll:

Anteeksi. Tästä tuli nyt romaani! Tuntuu vaan helpottavalta purkaa näitä omiakin kokemuksia. Näitten kanssa kun kuitenkin on ollut melko yksin, koska muut lähipiirissäni ei kärsi niskaongelmista ja välillä nämä omien tuntemusten kuvailut on aika hankalia. Miten selittää huimaavan tunteen, joka ei silti huimaa oikeasti? :lol:
JumiJumi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

hei...

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 18 Huhti 2011, 15:56

kuulostaa kyllä vähän samanlaiselta ku mulla.
alko kuukausi sitten... ensin puremalihaksissa tuntu väsymystä... (eli olin varmaa jännittänyt ja sen takia narskutellut lihakset väsyiksi) no sitten alko tuntuu poskessa oudolta... nyt kuukauden päivät ollu poski outo. ja sit menin omt-fysiolle ja sen jälkeen on tuntunut tota kihelmöintiä vähän joka puolella kasvoissa, tai no siis enimmäkseen vasemmalla. ja syyksi vaan sanotaan niskat. et jooo niskat aiheuttaa näitä. mut silti vaa pelottaa et kuolen tähän. tai et täää ei lopu tai pahenee tai jtn.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Huhti 2011, 09:10

Minulla on samantyyppistä oireilua, silmän takana "sykkii", leukapieli ja puolet alahuulesta on turtana ja "sirisee", ohimonseutu hellä. Leuan tuntemukset vastaavat hammaslääkärin puudutuksen poistumista ja välillä tuntuu jopa hammaskipua.

Fysioterapeutti sanoi syyksi aivojen kolmoishermon, joka hermottaa kasvoista ohimon, silmän ja leuan. Kolmoishermo kulkee purentalihasten läpi, joten kireät purentalihakset lisäävät oireita (voi hieroa itsekin kevyesti laittamalla etusormen alahammasrivistön viereen ja peukalon posken päälle pinsettiotteeseen ja pyörittelee varovasti).

Ja minulla kolmoishermo-oireet tekee niska.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

suru.

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 19 Huhti 2011, 16:00

moi Anzquliini mikäs sulla sitten on auttanut tähän vaivaan? vai onko auttanut? mua pelottaa et tää on ikuista :( kuukauden jo kestänyt...
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Huhti 2011, 16:11

Voi kun tietäisinkin mikä tähän auttaa, minulla oireilua on ollut vasta pari viikkoa ja lisääntymään päin :( Minun tapauksessa kasvojen oireilu liittyy kolarissa tulleeseen whiplashiin ja fysioterapia on menossa. Tänään juuri fysiatrikin totesi kasvo-oireista, että normaalia ja kuuluu niskavammaan.

Oletko käynyt neurologilla oireidesi vuoksi?
anzqu

blaah.

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 19 Huhti 2011, 20:01

en oo... kenenkäää mielestä siihen ei oo tarvetta.. ku tää on kuulema nii selvä tapaus. hartiat iha jumissa, niska iha jumissa. ihan kunnon pahkuroita ku on nii jumissa. tuol mis kulkee nikaman luona toi kasvohermo nii siel on kuulema iha kunnon lihasjumitus sen nikaman ympärillä, et estäää vähän sen nikaman liikkeitäki ne lihasjumit ja kuulema estää hermoaki toimimasta normaalisti, et se on niiku pinteees sen jumin takia.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Huhti 2011, 21:01

Näinhän se menee, kun oireet on niin selviä :evil:

Eipä minullakaan mitään muuta ole tiedossa, kuin fysioterapiaa (takana 11 käyntiä) ja niskajumppaa. Tämä kolmoishermo on oireena sen verran uusi tuttavuus, että katsotaan mitä fysioterapeutti siihen keksii. Lähtötilanne oli betoniporsaat lihasten paikalla + whiplash ja nyt kun lihaskireys on saatu pois, niin alkoi naama oireilla...

Kasvojen puutumisestahan on foorumilla ollut jo aiemmin juttua mm. täällä http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=206
anzqu

ViestiKirjoittaja JumiJumi » 19 Huhti 2011, 22:45

Huoh.
Kävin eilen sitten omt:lla ja olihan siitä jotain hyötyä, mutta tuntuu että niskat jumitti sen runnomisen jälkeen vain enemmän. :shock:
Tuon aikaisemman kirjoitukseni jälkeen tuli ihan selvät niskaoireet.
Päätä oli erittäin raskas kannatella ja niskat aivan jumissa, plus yläselkä kipeä. Siihen kun lisäsi kasvojen "kutinan" niin avot, kun oli ihana palmusunnuntai!
Omt tarkisti leukanivelet ja sanoi, että niiden pitäisi olla ihan kunnossa, mutta niskassa on rajoittuneisuutta pystyasennossa vasemmalle käännettäessä ja taasen silloin kun hän koitti venyttää niskaa makuuasennossa, niin se junnasikin oikealta puolelta.
Selässä oli viisi oikein mojovaa lukkoa, joiden aukominen teki "mukavaa".
Sanoi, että minun pitää nyt tarkastella olotilaa jonkin aikaa ja jos ei oireet mene ohi, niin sitten uudelleen. Oli kuitenkin toiveikas, että ensimmäinenkin hoitokerta auttaisi.
Itsellä vaan se kokemus, että yleensä nämä hoitokerrat ei kerrasta auta mitään, kun tilanne pääsee pahaksi. :(
Minulle viime kesänä fysioterapeutti kirjoitti kirjeen, jossa ehdotti lääkärille, että minulle koitettaisiin saada aikaa neurologille, mutta neurogoli antoikin vain puhelinajan, jossa määräsi noihin tasapainotesteihin.
Itseä helpottaisi, jos niskat kuvattaisiin! Yksityisellä se kuva vaan taitaa maksaa aika paljon.
Nyt kun näistä vaivoista on jo vuosia kärsinyt, niin olisi mukava kuulla edes selväkielinen selitys siihen miksi näitä ongelmia on.
Täytyy koittaa tuota lihaksen hieromista, jos se auttaisi tähän kihinään. Se kutina on kyllä todella paljon nyt vähentynyt viikonlopusta, mutta edelleen sitä on ajoittain ja näköjään varsinkin aamut on sellaisia, että jostain syystä tuo oikea puoli leuasta poskeen on hellänä ja kutisee ihon sisältä.
Toivoisin kyllä teillekin apua teidän vaivoihin. :(
Nämä on juuri niin ihania oireita, kun eihän näiden takia mitään sairaslomaa saa, mutta ei ole työkykyinenkään.
JumiJumi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Minun tarinani/sisältää kysymyksen niskoista...

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 20 Huhti 2011, 16:42

JumiJumi kirjoitti:Miten selittää huimaavan tunteen, joka ei silti huimaa oikeasti? :lol:

Tutulta kuulostaa, mulla on myös huimaava olo ilman varsinaista huimausta :?. Välillä kyllä huimaa ihan selvästi, mutta suurilta osin on tämä olo päällä.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja July » 07 Marras 2011, 14:02

Minullakin on sama huimaus. Olen käyttänyt termiä "sisäinen huimaus", koska se ei näy ulospäin. Ihan pöljä termi, mutta on yllättävän vaikea keksiä sopivia. Kertokaa ihmeessä, jos saatte jotain hyviä reseptejä tämän niska-alueen hoitoon ja omituisen huimauksen poistoon!
July
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Marras 2011, 14:16

Huimausta on niin monenlaatuista, mutta omalta kohdalta voin kertoa, että minulta löydettiin viikko sitten oikean korvan tasapainoelinperäinen (asento)huimaus. Kävin keskussairaalan fysioterapeutilla ja hän teki erilaisia testejään ja sai esille, että kun olen seisaallaan silmät kiinni, niin lähden kallistumaan oikealle. Itse en koko asiaa edes tiedostanut, koska oma tunne oli että keinun edestä taaksepäin. Hoidoksi tuli Lempertin, Rahkon ja Epleyn asentohoitoja.

Tasapainoelinperäistä huimausta voi alkaa epäillä, jos tulee esim. pimeässä tunne, ettei tiedä onko seisaallaan vaiko makuullaan. Eli normaalisti tasapaino pelaa silmän, korvan ja kehon yhteistyönä ja pimeässä lähtee näköaisti pois, niin jos korvan tasapainoelin ei toimi, ei keho osaa enää havainnoida asentoa. Ja asentohuimaus pahenee nopeiden liikkeiden jälkeen.

Minulla oireilu on keinutusta, pyörrytystä, "vaahtomuovilla kävelyä" eli alusta tuntuu pehmeälle ja askel keinuvalle, sängyssä tuntuu että tipun laidan yli ja käytävillä tulee tunne että kaadun oviaukkojen kohdalla tai tipun rappukäytäviin. Hyvin kirjava oireilu. Tosin odotan vielä pään MRI-kuvauksen tuloksia.

Fysioterapeutit ovat hyvä kanava näissä huimausasioissa, ainakin näin oman kokemuksen perusteella. Itsekin päädyin keskussairaalan fyssarille neurologin konsultaation kautta ja nyt fysioterapeutti on se ihminen, joka suosittelee neurologille jatkot.
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)