Voiko johtua niska-hartiaseudusta?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Voiko johtua niska-hartiaseudusta?

ViestiKirjoittaja Kevyt-olo » 16 Huhti 2011, 11:11

Olen pohtinut voiko n.6kk jatkunut eritasoinen oireilu johtua niskasta?

Oireina rytmihäiriöt, voimakas huimaus, päivittäinen päänsärky, laihtuminen, epätodellinen olo ja jäykkyys hartiossa ja niskassa.

Lääkärissä olen kerran käynyt niskavaivojen takia, jolloin lähestulkoon sain pyydellä anteeksi, että kehtasin tuhlata hänen aikaansa. Lääkäri totesi että ryhti on joka tavalla huono ja niska ja hartiat täysin jumissa, kehotti jumppaamaan ja antoi särkylääkkeitä joista ei mitään apua ollut.

Jumppaaminen/venyttely voisi varmaan ollakkin ihan toimivaa, mutta jostain syystä niskan venyttely pahentaa voimakkaasti tuota epätodellista oloa, onkohan tähän jotain loogista selitystä vai teenkö jotain väärin? Netistä tsekattuja venyttelyohjeita, joista niskan eteentaivutus tuntuu olevan kaiken pahan alku.

Tällä hetkellä oireiden aihuttajaksi on epäilty ainakin keliakiaa, joka tuntuu kyllä hieman kaukaa haetulta. Verikokeissa olen rampannut ja rytmihäiriötä tutkitaan parinviikon päästä rasitustestissä. Onko mahdollista että kaikki tänä voisi johtua niska-hartiaseudusta, vai onkohan jotain muuta meneillään?
Kevyt-olo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 16 Huhti 2011, 15:32

Itse olen retku, ja niskasta peräisin oleva oirekirjo on mitä laajin. Kaikenlaisia omituisia tuntemuksia. Toisaalta osa niistä johtuu päävammasta.
Jos et pääse osaavalle lääkärille (fysiatri) joka perehtynyt niskavaivohin ja niistä johtuviin erillaisiin oireisiin, niin avun saanti on tuuri kauppaa. Toisaalta osaava terapeutti (OMT) voi kertoa onko niskassa jotain pahasti jumissa/rikkos.
Jos eka lääkäri oli tyly ja asiaton, kokeile seuraavaa. Aina löytyy joku toinen joka osaa auttaa.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 16 Huhti 2011, 16:30

Retku, aivovamma ja alarialigamenttirepeymät mullakin ja oireet voivat olla kaikkea tuota mitä luettelit poislukien ehkä laihtuminen? En ainakaan ole aiemmin moiseen törmännyt . Itse laihduin ehkä muutaman kilon pahinvoinnin takia mutta en mitenkään hälyttävästi (varaa kyllä olis :roll: )

Samaa mieltä Torvelon kanssa, että kunnon lääkäri tai OMT fysioterapeutti osaisi jo kertoa paljon oireistasi. Toki keliakiakaan ei minusta kuulosta kaukaahaetulta koska siinäkin oireet voivat olla todella erikoisia ( kokemusta työn puolesta). Monet liittävät siihen vain mahaoireilut ja laihtumisen mutta oireina voi olla lähes mitä tahansa: hiusten lähtö, luiden murtumat, suun reikkeymät, ihottumat jne
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Eippi » 22 Helmi 2013, 12:52

Vanha ketju, mutta itselleni ajankohtainen. Minulla paino alkoi tippumaan jo ennen niskaoireilua. Tuli kaameita pistäviä vatsakipuja ja vatsa on ollu siitä lähtien sekaisin (1,5 vuotta). Vatsakivut hellitti ja siitä parin päivän päästä jäykisty niska. Et, en ihmettele, et minuu ei alussa työterveydessä kovin tosissaan otettu. Minullakin jopa neurologi epäilee nyt keliakiaa yhtenä vaihtoehtona. Aika pahaks se on menny jos siitä nää oireet aiheutus. Mut tuo laihtuminen on omalla kohdallani omituista kun syön yhtä paljon kuin ennenkin ja liikuntaa harrastan huomattavasti vähemmän. Ja kun muutenkin kun olen ollut hoikka niin ei tartteis painon tippua. Ja tässä kun olen miettiny näitä oloja taaksepäin niin niska oli aika ok puolisen vuottakin ja silti pää kipuili.
Eippi

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)