Oudon leijuva/kevyt olo - voiko johtua niskasta?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Re: Oudon leijuva/kevyt olo - voiko johtua niskasta?

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 07 Kesä 2014, 20:14

Oli pakko lähteä päivystykseen kun olo oli niin järkyttävän kevyt ja jollain lailla pökerryttävä. Hoitaja otti sormenpäästä hemoglobiinin (joka oli 145 - mikä on uskomatonta, kun mulla on ollut ongelmia hb:n kanssa happosalpaajan aloittamisen jälkeen, olen joutunut ottamaan pari kertaa rautaakin kuureina), verensokerin (6.6), mittasi lämmön ja katsasti korvat. Kaikki olivat ok lukemissa eikä korvissakaan näkynyt mitään erikoista, hivenen vaikkua toisessa korvassa. En tiedä oliko enää alipainetta kun ei sanonut mitään enkä huomannut kysyä. Ei osannut oikein sanoa mitään tähän kevyeen oloon, että mistä voisi johtua. Saati siihen että mistä mun kurkun "tunnottomuus" johtuisi. Ei tiennyt sanoa tuosta korvan luona olevasta paineen tunteestakaan että mitä mahtaa olla.

Kysyin voiko poskiontelo jotenkin saada aikaan tällaista oloa, mutta piti epätodennäköisenä. Kilpirauhasestakin kysyin, mutta ei pitänyt sitäkään oikein mahdollisena. Niskan, kaulan jne. jumeista ei oikein osannut sanoa. Sanoi että jumit voivat kyllä aiheuttaa kummallisia oloja, mutta tällaisesta ei tiennyt mitään. Kerroin että mulla on paniikkihäiriötä ja sanoi että voi saada kyllä aikaan kaikkia kummallisia tuntemuksia. Mutta en ymmärrä miten mulla voisi olla tällainen olo paniikista johtuen kun olo on koko ajan päällä ilman kohtaustakin. Ja miten paniikki selittäisi tuon oudon kurkkutuntemuksen? Tässä tapauksessa minusta on niin, että outo olo saa pikemminkin paniikin aikaiseksi. Hoitaja epäili myös että voisi olla jotain nestevajetta. En kyllä juo varmaan ihan suositusten mukaan, mutta tuokin tuntuu jotenkin oudolta kun olen mielestäni aina juonut saman verran vettä eikä siltikään ole ollut outoja oloja.

Aion kysyä ensi viikolla lääkäriltä kilpirauhaskokeen ottamisesta. Hyvä siihenkin on saada varmistus. Ehkä voisi kysyä myös joidenkin vitamiinitasojen mittauttamisesta, joiden puutos voisi aiheuttaa kenties tällaista oloa. Tulisi nekin varmistettua. Ehkä voisi kysyä myös tarkemmista korva/nenä/kurkkututkimuksista.

En osaa sanoa tarkkaan vaikuttaako pään liikuttelu tähän outoon oloon, tai auton tärinä. Ihan kuin nieleminen ainakin pahentaisi oloa, ja jollain lailla jopa puhuminen. Alkaa tuskastuttaa ihan hirveästi kun olo on niin inhottava eikä oikein kukaan osaa auttaa :(. Vaikka mietinkin tätä ihan koko ajan, tuntuu oudolta että yksistään se voisi aiheuttaa tällaista.

// Heräsin muuten taas viime yönä samaan paineen tunteeseen. Sain silti nyt nukuttua vähän paremmin kuin edellisöinä.

// Jäin muuten miettimään tuota verensokeria. Olin ennen mittausta syönyt n. tunti sitten vähän raejuustoa ja lusikallisen perunamuusia sekä juonut lasin maitoa, eli todella vähän koska nieleminen on niin kamalan tuntuista (en huomannut mainita tuosta hoitajalle). Mietin että eikö verensokeri ole tuossa tapauksessa aika korkealla? Muutenkin olen syönyt koko viikon taas tosi huonosti tämän olon takia.

Mitkä lihakset muuten osallistuvat nielemiseen?
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 10 Kesä 2014, 10:59

Kävin lääkärissä otattamassa kilpirauhaskokeet. TSH ja TV4 olivat molemmat normaaleja. Eipä tämäkään lääkäri osannut yhtään sanoa mistä oloni voisi johtua. Kokeili kaulan/niskan/hartioiden lihaksia, ja ovat kuulemma taas todella jumissa. Ei silti ollut varma että voisiko pelkkä jumitus aiheuttaa tällaista oloa, vai olisiko mulla kuitenkin jotain ahdistuneisuutta myös taustalla. Ei oikein uskonut tuohon kaularangasta johtuvaan jumitukseenkaan.

Kokeilin muuten tuota peukaloetusormiotetta ja iho palautui ihan normaaliksi. Eli tuskin johtuu nestevajeestakaan.

Jumpat ja venytykset ovat jääneet melkein kokonaan tämän olon takia... Ei huvittaisi tehdä oikein mitään kun tuntuu niin neuvottomalta.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 10 Kesä 2014, 15:41

En muista enää arvoja kun en huomannut pyytää niitä paperille. Toisaalta taitaa olla aika epätodennäköistä että mulla olisi kilpparissa vikaa.

Mietin että kannattaisiko vielä kääntyä fysiatrin puoleen? Eikö fysiatri ole sellainen, joka tutkii paremmin nikamia ja muita, ja voi huomata jotain jota fysioterapeutti ei huomaa? Ja kai se niinkin on, että tuolla paniikkihäiriölläkin on jotain osuutta tämän kanssa. Mulla on siis ollut vuosia paniikkihäiriötaipumusta (joka on pahentunut viime vuosien aikana), ja olen vain yrittänyt kestää sen kanssa yksin. Tuokin varmaan osaltaan vain lisännyt jännityksiä. Mietin vaan sitäkin, että jos olisi jotain depersonalisaatiota tämä kevyt oloni... Niin hankalaa kun tämän tuntemuksen kuvaaminen on niin mahdotonta eikä lähtökohtaa tiedä. Pistää väkisinkin mielen matalaksi ja olon neuvottomaksi.

Mutta fysiatrilla voisin tietysti vielä käydä.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 13 Kesä 2014, 18:52

Kävin yleislääkärillä ja oli melko varmasti sitä mieltä, että oloni syy olisi pikemminkin paniikkihäiriö/ahdistus kuin mikään niskasta aiheutuva juttu, koska mulla kuitenkin on pitkään jatkunutta paniikkihäiriötä taustalla. Lääkettäkin sain. Nyt sitten pitää pähkäillä että aloitanko lääkkeen ottamisen... Mulla on aina vähän ollut "epäilyksiä" lääkkeiden suhteen, tai pelkään mahdollisia haittavaikutuksia, varsinkin tuollaisten lääkkeiden suhteen jotka vaikuttavat mieleen. Toisaalta ei tällaisestakaan mitään tule.

Kävin tänään taas fysioterapeutillakin. Hierottiin niskaa ja laitettiin akupunktioneuloja. Ei muuten sattunut yhtään noiden neulojen laittaminen ja poistattaminen.

Enää ei muuten ole tullut outoja paineentuntemuksia kaulalle. Ehkä kaulan sively todella auttoi?
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 18 Kesä 2014, 16:26

Oikeastaan mulla ei ole yhtään parempi olo, vaan entistä pahempi. Sain kuitenkin lähetteen mielenterveystoimistoon, ja toivon että siellä osataan auttaa tämän paniikkihäiriön/ahdistuksen kanssa. Uskomatonta millaisia tuntemuksia alitajuinen (?) ahdistuskin voi tehdä.

Varmaan jumitkin vaikuttavat tähän oloon jotenkin. Olen ollut niin jännittyneessä tilassa tämän olon takia, että paikat ovat taas menneet ihan lukkoon. Täytyisi vain jaksaa jumpata edes vähän, vaikka olo onkin hirveä.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja huimari » 09 Maalis 2016, 20:34

Hei,
Oletko löytänyt helpotusta vaivaasi?
Sattui tämä viestiketju silmiini tänään.
Oireesi kuulostivat aika tutuilta.
Itsekin kärsin kuvailemistasi oireista pari vuotta ja ramppasin kaikki mahdolliset lääkärit, fysikaaliset, akupunktiot jne.
Avun sain naprapaatilta. Heti ensimmäisen hoitokerran jälkeen olo oli aivan toinen. Sinne hoitohuoneeseen jäivät keinuva olo ja sumeus.
Yöt eivät ole kovin levollisia minullakaan edelleenkään. Kärsin nimittäin unihalvauksista ja lievä uniapneakin on todettu. Mutta näillä mennään mitä on annettu.
huimari
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kireepipo » 15 Kesä 2016, 11:55

Tämän ketjun aluperäinen kirjoittaja on näköjään hävinnyt jo ketjusta joten ei tiedetä löytyikö apu. Minä olen potenut "kireääpipoa" reilun vuoden.
On tutkittu ja hutkittu, kaikki veriarvot ok, pää kuvattu, on hierottu,venytelty, olen käynyt akupunktiossa. Varmaan nyt tuo naprapaatti pitää kokeilla.
Ei huimaa ei koske vaikka lääkärit itsepäisesti sitä kivuksi nimittävät. Puristus tuntuu siltä kuin olsi liian pieni uimahattu päässä. Mitkään särkylääkkeet ei auta, ei lihasrentouttajat, välillä
saattaa vähän hellittää, mutta koskaan ei poistu kokonaan. Levossa ei tunnu. Lääkriin en mene kun niillä on vaan se yksi tieto kireet hartiat ja Triptyl lääkitykseksi kipuun, tuota lääkettä en huoli
tekee aivan kauhean olon, kerran kokeilin. Kuulin kun eräs lääkäri sanoi, että sellaista "mömmöä" ei pitäisi kenellekkään määrätä.
Kireepipo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)