Oudon leijuva/kevyt olo - voiko johtua niskasta?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Re: Oudon leijuva/kevyt olo - voiko johtua niskasta?

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 18 Huhti 2014, 22:07

Hyvä sitten etten antanut niksauttaa. Kysyinkin lääkäriltä että eikö tuohon liity riskejä, mutta sanoi että vain vanhempien ikäpolvien kohdalla. Mun mielestä sivuilla kerrottiin muutamista tapauksista, kun alle 30-vuotiallekin on käynyt ikävästi niksauttamisessa... Määräsi sitten fysioterapiaan kun en suostunut tuohon. Jotenkin mua muutenkin inhottaa ajatus niksauttamisesta, kuulostaa kivuliaalta. :shock: Ja jos mulla ei edes ole mitään nikamalukkoja. Fysioterapeutti ei ole maininnut mitään että olisi lukkoja, mutten tiedä tietävätkö fyssarit edes noista niin tarkasti? Mobilisointiin ei ilmeisesti liity riskejä?

DirtyDeeds kirjoitti:Niinpä! Paras olis tietysti tällanen Kaireniuksen Juhan tyyppinen kaveri, joka on sekä fysioterapeutti että klassinen osteopaatti: http://www.kolumbus.fi/juha.kairenius/koulutus.html

Juha todennäköisesti osais kaiken tarvittavan sun tapauksessa, eikä tarvitsis kenellekään muulle mennä... :)

Harmi vaan kun asun niin kaukana Espoosta.

Eipä ole olo muuttunut miksikään. Huomasin että olen laihtunutkin tänä aikana melkein neljä kiloa (vaikkei olisi paljon varaa), kun syöminen on niin inhottavan tuntuista. En ymmärrä mistä toi nielemisvaikeus voi johtua. Mulla oli silloin pari vuotta sittenkin sama juttu kun tämä olo oli ekan kerran. Se on niin outoa kun tuntuu etten tunne nielua, vaikka samalla tuntuu että ruoka jää kurkkuun kiinni / kiristää kaulan alaosasta. Ja päässä on niin selittämätön keveyden ja huimauksen tunne, joka tuntuu vielä pahemmalta juurikin nielaistessa. Samalla korvissa tuntuu oudolta kun nielaisee. Olokin on niin tokkurainen koko ajan... Varsinkin näin illalla syöminen on ihan mahdottoman tuntuista. Ruoka siis maistuisi ja on nälkä, mutta kun ei. En oikeasti yhtään tiedä onko nielemisvaikeus jotain psyykkistä, vai onko niskan/kaulan lihaksissa vain niin kova kiristys, mikä aiheuttaa tuon tunteen. :|
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 18 Huhti 2014, 22:34

Perusfysioterapeutti ei osaa tunnistaa tai vapauttaa nikamalukkoa. Pidemmälle kouluttautunut fysioterapeutti sen saattaa osata, jos on sopivaa aluetta opiskellut.

Mobilisointi on sellaista, että pehmeästi suostutellaan niitä kudoksia antamaan periksi, joten sen voisi sanoa olevan riskitöntä, varsinkin osaavan terapeutin tekemänä. Kerran tosin tuo Kaireniuskin joutui mun keskiselästä yhden nikamalukon manipuloimaan auki, kun se ei suostunut mobilisoimalla aukeamaan. Mun niskaa on kyllä satoja kertoja niksauteltu auki osaavan kiropraktikon toimesta, mutta kaikille se ei sovi.

Mistä suunnasta sitten olet?

Noista nielemisvaikeuksista. Niitä on esimerkiksi niskan välilevyvauriosta kärsivillä ja niskan retkahdusvamman kärsineillä. En nyt varmasti muista, että onko tension neckissäkin joskus nielemisvaikeuksia. Fysiatri osaisi varmaan tuohonkin paremmin vastata.

Onko sulla mahdollista niskan retkahtamista tullut joskus jonkin kaatumisen, putoamisen tai kolarin yhteydessä? Vai onko se sitten vaan pikku hiljaa päätetyössä paikat menneet jumiin?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 18 Huhti 2014, 23:42

Kiitos kun jaksat selventää. Voisi ehkä kysyä seuraavalla kerralla fysioterapeutilta että onko lukkoja havaittavissa, vaikka olisi varmaan maininnut niistä jos tunnistaisi ne.

Läntisestä Suomesta. En viitsi nyt sen tarkemmin paljastaa miltä suunnilta.

Luulen että on tullut vain ajan kanssa liian koneella olon takia. Tullut oltua tunteja huonossa asennossa venyttelemättä ollenkaan välillä. Hartioissa ja niskassa on tuntunut aina välillä puutumista ja kipuiluja (välillä viiltelyjä ja kylmän tunnettakin), mutta silti on tullut jatkettua istumista samassa asennossa. Näin jälkeenpäin ajateltuna todella tyhmää. Nyt lähiaikoina olenkin väitellyt koneella oloa niin paljon kuin mahdollista ja ainakin venytellyt vähän väliä.
Joskus monia vuosia sitten on tullut pudottua ja kaatuiltua vähän, mutten usko että niska olisi retkahtanut.

Niska on muuten muutaman kerran mennyt niin, että on ikään kuin luiskahtanut eri kohtaan. Sitten olen joutunut niksauttamaan sen oikealle paikalleen. Tuo on tullut silloin kun pää on ollut eteenpäin työntyneenä, ja taaksepäin taivuttaessa olen saanut naksautettua niskan taas normaaliksi. Jotain yliliikkuvuutta? Mulla on kyllä yliliikkuvuutta leukaluissa ja raajoissakin.

// Nyt taisi löytyä syy mun pitkään jatkuneeseen tunteeseen ajatusten tahmaamisesta.

Niskalihasjännitykseen saattaa liittyä keskittymisongelmia ja tiettyä motorista kömpelyyttä. Kun niskan ja pään lihasten alueelta tulee jatkuvaa virheellistä ja yliampuvaa impulssivirtaa, aivot eivät pidä siitä. Se johtaa keskittymiskyvyn herpaantumiseen ja häiritsee muistia ja ajatustoimintaa. Kun niska-hartia-alueen asentotuntohermopäätteet häiriintyvät, se voi johtaa käsien kömpelyyteen (astioita tippuu käsistä). Kömpelyys selittyy näin ilman taustalla olevaa vakavampaa lihassairautta.

http://www.sjogreninsyndrooma.fi/artikkeli2/

Sivulla siis kerrotaan neurologisista ongelmista Sjögrenin syndroomassa, mutta eikö tuo päde myös niille, joilla ei ole kyseistä sairautta mutta niska-hartiajumia?

// En ole tainnut mainita vielä, mutta mulla on todettu lievää skolioosia jo ylästeella. En muista sanoiko terveydenhoitaja jotain että toinen jalka olisi myös vähän pidempi kuin toinen.

Tuntuu muuten siltä kuin huimaus pahenisi aina jos taivutan niskaa ylös tai alas.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 01 Touko 2014, 19:07

Pari fysioterapiakertaa taas takana enkä edelleenkään huomaa olotilassa juuri muutosta. Fysioterapeutti on noilla parilla kerralla hieronut yläniskaa/päätä, ja edelleen on kuulemma kireyttä havaittavissa (myös hartioissa ja yläselässä). Olen myös tehnyt päivittäin kaikenlaisia venytysliikkeitä + hieronut rintakehän lihaksia, mutta sitkeästi jumit tuntuvat pysyvän. Koneellaoloakin on tullut vähennettyä minimiin.

Kerroin fysioterapeutille että mulla on pari kertaa luiskahtanut niska pois sijoiltaan, ja sanoi havainneensa yliliikkuvuutta. Niska-hartiaseudun lihaksia pitäisi kuulemma vahvistaa, koska yliliikkuvuus ja huono lihaskunto ovat huono yhdistelmä.

Olo on edelleen jollain lailla "kevytpäinen" ja leijuva. Huimauskin jatkuu, välillä lievempänä ja välillä pahempana. Korvienkaan outo tunne ei ole hävinnyt mihinkään. Niin kuin ei myöskään tokkuraisuus (vai olisiko aivosumu parempi kuvaamaan tätä olotilaa?).

Huomasin muuten yhtä venytysliikettä tehdessä, että kaulaan/päähän tulee kumma paineentunne. Eli kun olen polvillani maassa ja venytän kädet pitkälle eteenpäin (naama on maata kohden), niin tulee tuo tunne. Pakko nousta melkein heti tuosta kun alkaa tuntua todella ahdistavalta kurkussa asti. Voisikohan tuokin johtua niskasta?
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja niipu » 02 Touko 2014, 09:37

Moi! Onko sulla katsottu kilpirauhasarvot? Mulla jatkuva huimaus ja hartiajäykkyys johtui kilpparista. Myöskin tokkurainen olo johtui siitä... mulle on ollu ihan uus juttu se että lihasjäykkyys johtuukin siitä, eikä se jäykkyys ole omaa syytä.
niipu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 02 Touko 2014, 13:09

Vajaa kymmenisen vuotta sitten on otettu tyreotropiiniarvo, kun katsottiin voisiko mulla olla liikatoimintaa kun oli niin paljon sydämen lisälyöntisyyttä. Tuolloin S-TSH oli 1.10 (viitteenä 0.4 - 4.0 mU/l). Onhan tuo arvo voinut silti muuttua tuossa ajassa...

Voisihan sitä tietty varmuuden vuoksi mennä taas kokeeseen.

Oliko sulla siis liika- vai vajaatoimintaa?
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 03 Touko 2014, 17:27

Kirjoittelenpa taas, täältä on niin hyvä aina tarkistaa tilanteen kehittymistä ym.

On tullut voimisteltua aika paljon tämän ja eilisen päivän aikana. Rintakehäkin on ihan kosketusarka kun hieroin eilen kylkiluiden välisiä lihaksia fysioterapeutin ohjeen mukaan. Samoin selkärangan vierustaa koskee kun laitoin eilen rullatun pyyhkeen pitkittäin selän alle ja tein sellaista keikkuvaa liikettä. Hartioiden kovettumat ne eivät vaan tahdo lähteä sitten millään.

Onneksi syöminen on sentään ollut vähän helpompaa.

Ensi fysioterapiakerralla muuten testataan kaulan liikkuvuutta jollain laitteella. En nyt muista mikä sen nimi oli...?

/// Eilisiltana muutaman tunnin jälkeen venyttelyistä iski muuten kauhea huimaaminen, kun noukin lattialta pudonneen tavaran. Siinä kun piti vähän aikaan "hartioita korvissa" niin tuo tunne tuli. Oli lähinnä sellainen keikkuvan kaatava olo.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 03 Touko 2014, 18:07

Olisko noi hartioiden kovettumat triggerpisteitä? Luepa tämä: http://personal.fimnet.fi/vastaanotto/f ... HMYT_.html
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 05 Touko 2014, 18:21

DirtyDeeds kirjoitti:Olisko noi hartioiden kovettumat triggerpisteitä? Luepa tämä: http://personal.fimnet.fi/vastaanotto/f ... HMYT_.html

Voi olla...? Tuolla kyllä sanotaan että triggerit olisivat muutaman millin kokoisia ja lihaksesta erottuvia. Musta tuntuu että hartioiden kovettumat ovat paljon laajemmalla alueella, mutta en sitten tiedä... Löysin jonkin vanhan (vuodelta 2006) Hyvä Terveys -lehden mukana tulleen Niska kuntoon lehtisen missä kerrotaan sidekudoskyhmyistä: "Kipeät kovettumat hartioissa ja niskassa ovat sidekudoskyhmyjä. Niitä syntyy lihasten kiinnityskohtiin, kun ne ovat olleet pitkään jännittyneinä ja tulehtuneina." Vai ovatko nuo sama asia kuin triggerpisteet?

Olin tänään taas fysioterapiassa ja tehtiin sellainen testaus, että laitettiin mansetti niskan alle ja siihen puhallettiin ilmaa. Sitten piti tehdä nyökkäysliikettä jotta näkee kaulan lihasten työskentelyn. Kaulan edessä olevat lihakset ovat kuulemma todella jännittyneitä. Kun syvien lihasten pitäisi tehdä nyökkäysliike, niin voima kohdistuukin pintapuolen lihaksiin. Rintalastan ja kaulan kiinnityskohdassa sekä takaraivossa tuntui myös kireyttä nyökätessä. Noista se mun ylempänä mainitsema paineentunne varmaan johtuu.

Lisäksi hierottiin taas selkärankaa ja yläniskaa. Sitten fysioterapeutti venytti myös kaulaa/hartioita. En tiedä onko tuo juuri mobilisointia? Jumitusta/kiteyttä kuitenkin edelleen kuulemma havaittavissa.

Jumpannut ja venytellyt olen aika ahkerasti.. Paitsi eilen kun oli taas kauhea päänsärky ja huimasi.

// 7.5. Hartioiden kovettumat tuntuvat pehmenneen ihan pikkuisen jumpan ansiosta.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 13 Touko 2014, 18:55

Olen jumpannut ja venytellyt aika aktiivisesti päivittäin, ja vihdoin vasen hartiakin on pehmentynyt vähän. Edelleen silti jumitusta ja kireyttä. Vasemman olan yli katsominen, sekä pään kallistaminen taaksepäin vihlovat edelleen. Tällä hetkellä särkee taas päätäkin, samalta alueelta kuin aina ennenkin (takaraivon oikea puoli, ohimon alue ja silmän yläpuoli).

Mitään selkeää huimausta ei ole ollut lähiaikoina, mutta pää tuntuu edelleen oudolta ja aivosumu vaivaa. Varsinkin jos esim. imuroin tai liikun vähän enemmän, niin tuo "aivosumu" tuntuu aina pahenevan ja silmien eteen tulee ikään kuin harso. Fysioterapeutti mietti että voisiko mulla olla matala verenpaine mikä olisi osasyyllinen tuohon, mutta paine on yleensä 106/74.

Syöminen on onneksi sujunut ihan normaalisti. Välillä kurkussa tosin tuntuu outo kiristys (?) nielaistessa. Johtuu kai kaulan lihasten jumista...? Kaulalihasten voimistaminen tuntuu aika haastavalta. Fysioterapeutti näytti venytysliikkeitä, mutta vaikeaa venytellä niin ettei kaulan edessä olevat pikkulihakset jännittyisi..
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 04 Kesä 2014, 21:37

Olo pahentunut taas. Tuossa oli muutaman viikon ihan ok olo. Syöminen sujui suht hyvin eikä tuntunut niin kevytpäiseltä, tai sitten en kiinnittänyt tunteeseen huomiota. Sunnuntaina kuitenkin kuin salama kirkkaalta taivaalta iski taas ihan järkyttävän kevyt olo. Tuntui lähinnä päässä ja käsissä. Siitä asti sitten jatkuvaa keveyden tunnetta ja syöminen taas hankalaa kun tuntuu taas sitä etten tunne suutani/kurkkuani/päätäni niellessä. Tuntoaisti on kyllä edelleen tallella, mutta silti tuntuu etten tunne...?

Fysioterapeutti kehotti mittaamaan verenpaineen kun tuntuu oikein kevyeltä, ja tuolloin sunnuntaina se oli 135/85, vaikka yleensä on jotain 106/75. Voi tosin johtua siitä kun säikähdin ja panikoin tunnetta. Kun mittasin hetken päästä uudelleen kevyen olon yhä jatkuessa, lukema oli taas tavallinen.

Fysioterapiakäyntejä takana siis 11 ja jännitystä saatu poistettua aika paljon. Tosin viime kerralla fysioterapeutti sanoi että oikealle puolelle tullut taas vähän kireyttä. En tiedä johtuisiko siitä että olen lähiaikoina ollut tietokoneella taas vähän enemmän ja jumpat ovat vähän jääneet vähemmälle siinä samalla. Myös kaulan lihaksissa edelleen jännitystä ja yläniskassa. Melkein joka viikko särkenyt pari kertaa päätä samoista kohdista kuin ennenkin.

Mutta kevyt olo vaivaa tosiaan taas enkä ymmärrä mistä voi johtua. Harmittaa ja itkettääkin kun olo on niin kamala. Alkanut vähän jo epäilyttää voisiko johtua niskasta. Vai voiko tää olla jotain ahdistukseen liittyvää? En muista olenko joskus maininnut että mulla on ollut jo vuosia taipumusta paniikkikohtauksiin (+ lisälyönteihin). Ja lähiaikoina on ollut kieltämättä aika paljon stressiä. En vaan ymmärrä miten ahdistuskaan voisi aiheuttaa tällaista oloa, vaikka kieltämättä jos säikähdän jotain niin tunne vain pahenee.

Parina yönä olen herännyt kesken nukkumisen outoon tunteeseen kuin en voisi nielaista ja tuntuu tukehduttavalta. En edes ole nukkunut tuolloin selälläni vaan kyljelläni. Ihmettelen kun tuo tapahtuu kesken syvän unen, kun joskus mulla on taipumusta säpsähtää tukehtumistunteeseen nukkumaan mennessä kun olen puoliunessa. Muutenkin tuo tuntuu silloin erilaiselta. En tiedä onko kevyellä ololla mitään tekemistä edes koko jutun kanssa, mutta ajattelinpa mainita tuostakin.

// Ai niin. Asentohuimauksen mahdollisuus on kanssa testattu eikä kuulemma vaikuttaisi siltä että sitä olisi. Vähän kuulemma oli kaartumista vasemmalle, mikä johtuu ilmeisesti vasemman puolen jumituksista. Silmävärvetestiä ei tehtykään.
Viimeksi muokannut VaniljaSydän päivämäärä 05 Kesä 2014, 15:47, muokattu yhteensä 1 kerran
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 05 Kesä 2014, 08:54

Viime yönä tuli taas tukehtumisen tunnetta / tunnetta siitä kuin ei voisi nielaista. Heräsin oikein "kunnolla" ja huomasin että kaulan molemmin puolin (sekä kaulan alaosassa) tuntui inhottavaa paineen tunnetta, samanlaista kuin silloin kun menen polvilleni ja kumarrun naama vasten lattiaa. Samalla sydän hakkasi ja tuli lisälyöntejä. Paineen tunne lisääntyy tuolloin joka hengityksellä ja lopulta kiristää niin että tuntuu ettei voi nielaista.

En sitten tiedä johtuisiko paineen tunne kireistä kaulan lihaksista vai lisälyöntisyydestä, vai johtuuko lisälyöntisyys jumeista? Vai mitä ihmettä?

Olokin on taas järkyttävän omituisen kevytpäinen. Tuskastuttavaa. :(
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 06 Kesä 2014, 12:26

Viime yö meni ihan piloille kun en saanut nukuttua juuri ollenkaan. Menin puoli yhden maissa nukkumaan, ja siinä vaiheessa kun olin vaipumassa uneen, kaulan oikealle puolelle (korvan taakse ja siitä alaspäin, ehkä myös valtimon kohdalle?) tuli ihan kauhea paineen tunne. Samalla oikeanpuolimmainen sierain meni tukkoon. Nukuin siis oikealla kyljelläni. Ja tätä toistui varmaan 3 tuntia. Joka kerta oli pakko ponkaista ylös tyynystä kun tuli niin tukehduttava ja inhottava olo. Samalla sydän hakkasi hirveästi. Jossain vaiheessa sitten nukahdin ja nukuin varmaan vain pari tuntia.

En oikein tiedä olisiko mulla kurkkutorvi ahtaalla, kun tuntuu vain että kaulan sivussa on liikaa painetta...?

Varasin ensi viikolle lääkäriajan. Täytyy varmaan alkaa selvitellä vähän tarkemmin että mikä ihme mulla oikein on.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 06 Kesä 2014, 17:38

En tiedä onko se sitten tuo occipitalishermo jossa paineen tunne tuntui. Mulla ei kuitenkaan ollut/ole mitään kipuja tuolla alueella, ainoastaan hirveää painetta. Pelottaa jo nyt toistuuko sama juttu taas ensi yönä...

En tiennytkään että kireä niskakin voi aiheuttaa nenän tukkoisuutta.

Ahdistaa tämä kevytpäisyys taas ihan hirveästi. Välillä tulee pahempia kohtauksia jolloin tuntuu päässä niin käsittämättömän oudolta, ettei millään osaa kuvailla. Tuntuu siltä kuin päätä ei edes olisi (?!). Toisaalta huimaakin, toisaalta ei, ja outo tokkuraisuus vaivaa. Niin outoa ja pelottavaa... Iskee yleensä väkisin hirveä paniikki.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 06 Kesä 2014, 18:22

Yritän pysyä rauhallisena, mutta väkisin pyörii mielessä että jos tämä on kuitenkin jotain pahempaa kuin niskasta johtuvaa . :(
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)