Oudon leijuva/kevyt olo - voiko johtua niskasta?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 20 Kesä 2011, 12:37

Harmi kun oireesi ei oo vielä helpottanut mutta käy ihmeessä lääkärillä, pätevä lääkäri ottaa tosissaan ja ohjaa tarvittaessa fysiatrille tmv. Hyvinhän olet täällä palstalla osannut selittää oireesi:) Tuo on kyllä tavallista että pistetään psyykkisen oirehdinnan piikkiin mutta jos niin käy niin vaadi päästä esim fysiatrille tai neurologille.
Itselläni alkoi alituinen huonovointisuus stressaamaan siihen malliin että lääkäri pisti SSRI-lääkkeet, jotka onkin pikkasen henkistä puolta helpottanut, niska taas on lähtenyt korjaantumaan fysioterapiassa, että nämä yhdistettynä on helpottanut oloa hivenen mutta saikulla olen edelleen ainakin heinäkuun vielä. Mutta ainakin pieni olon parannus on tullut, pitää iloita siitä :)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 07 Loka 2013, 19:16

Nyt on niin järkyttävän leijuva olo että ihan ahdistaa. Tunne oli pitkään poissa (tai ainakin tuntui vain silloin tällöin lievänä), mutta tänään tunne iski taas kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kädet tuntuvat ihan kummallisilta, kuin niitä ei edes olisi. Jos laitan kädet vaikka yhteen, en tunne niitä jotenkaan kunnolla, vaikka toisaalta tuntoaisti on kyllä tallella (esim. nipistys tuntuu).
Sama juttu jaloissa ja itse asiassa koko kehossa, eniten kuitenkin käsissä ja yläkropassa. Lisäksi huimaa. Niska/hartiat/yläselkä aivan jumissa. Jos taivutan päätä vaikka taaksepäin, hartioissa tuntuu kipua, sekä oikealle, hieman takaviistoon katsoessa tuntuu viiltävää kipua. Välillä yläselän jumitus säteilee kipuna rintalastaan.

Pitäisi varmaan jo vihdoin ja viimein uskoa, että kannattaisi kaiketi mennä hierojalle tai fysiatrille...
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruah » 16 Loka 2013, 09:34

VaniljaSydän: Mulla on ollut juurikin tuollainen olo putkeen nyt 9 kk. Ei mene hetkeksikään ohi, ei auta hieronta, ei fysioterapia. Mulla ongelma ilmeisesti yläniskassa, ja kitalaessa (kitalaki kiertyy...) Alkoi infektion jälkeen. Kerro jos löydät jostain apua.
Ruah
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 17 Loka 2013, 09:50

Heh, veitte sanat suustani. :) Minulle iski eilen tällainen hattaramainen leijuva olo. Samalla tosin mielikin oli kuin vaaleanpunaista hattaraa. :D Todella oudon tuntuista, aivan kuin tosiaan leijuisi ilmassa, mutta lopulta kuitenkin tuntee jalat maan pinnalla. Hirveää ajatella, että se olotila jatkuisi tai palaisi... Tosin ihan kiva olotila mielellä oli, kun kaikki näytti kuin katsoisi niiden kuulujen vaaleanpunaisten lasien läpi. :shock:
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Oudon leijuva/kevyt olo - voiko johtua niskasta?

ViestiKirjoittaja Donnuska » 09 Joulu 2013, 02:17

VaniljaSydän, Mulla on myöskin tuota epätodellista oloa ja myös leijuvaa oloa, juurikin kuin kävelisi pumpulissa :O Tuo epätodellinen olo on mulla juurikin silloin pahimmillaan, kun niska on todella jumissa.

Mulla on myös todettu asentohuimaus ja nuo kuvaamasi jutut voi todellakin liittyä siihen. Kannattaa kokeilla niitä ohjeita, oon saanut niillä aika hyvin tuon asentohuimaukseni kuriin.

Mulla on myös samanlaisia näköoireita kun sullakin on, mutta sillä erolla, että näen oikein hyvin kauas, mutta ajoittain on hetkiä, etten saa lähellä olevasta kohteesta mitään selvää. Mulla on ihan uudet silmälasit, joilla ostohetkellä (ja pääosin edelleen) näen oikein hyvin lähelle/kauas, mutta sitten päiviä, että lähelle en näe laseilla mitään ja ilman lasejakin todella huonosti. Kaikki on epätarkkaa ja sumuista vain :( Joskus on myös "etäisyysharhaa", jolloin saatan nähdä esim. suojatietä ylittäessä tulevan auton paljon kauempana, mitä se oikeasti onkaan.
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 02 Huhti 2014, 16:25

Leijuva olo katosi joksikin aikaa (useaksi kuukaudeksi), mutta palasi taas takaisin. Tai sitten se on ollut koko ajan päällä, mutten ole kiinnittänyt siihen vain huomiota...? Joka tapauksessa en ymmärrä mikä tämän voi aiheuttaa. Jatkuvasti jotenkin sellainen erikoisen huimaava olo ja keho tuntuu tosiaan "kadonneelta". Syöminenkin on vaikeaa, kun en jotenkaan tunne kurkkuani nielaistessa, vaikka toisaalta samalla tuntuu että ruoka tarrautuu kiinni... Olo on muutenkin jatkuvasti jotenkin kummallisen tokkurainen/väsynyt.

Niska, hartiat, yläselkä ja itse asiassa koko selkä ovat kyllä aivan jumissa, mutta alkaa pikku hiljaa mietityttämään, että voiko tällainen olo johtua niskasta. Ystävä kyllä sanoi että niskalihakseni ovat aivan kivikovat/kireät, kun hieroi hartiotani jonkin aikaa.

En edes tiedä olisiko viisainta mennä hierojalle vai fysiatrille? Jotenkaan ei ole saanut aikaiseksi mentyä kun mietin, että jos noista ei olekaan apua ja ikävä olo sen kun jatkuu.

Donnuska kirjoitti:Mulla on myös todettu asentohuimaus ja nuo kuvaamasi jutut voi todellakin liittyä siihen.

Voisiko asentohuimaus aiheuttaa tunteen siitä, kuin ei tuntisi kehoaan?
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 03 Huhti 2014, 15:44

Kannattaa kokeilla niitä asentohuimaus liikkeitä, ei niistä ainakaan haittaa ole.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 16 Huhti 2014, 20:59

kojootti kirjoitti:Kannattaa kokeilla niitä asentohuimaus liikkeitä, ei niistä ainakaan haittaa ole.

Voisihan sitä tietty kokeilla...

Kävin lääkärissä pari viikkoa sitten eikä lääkäri oikein osannut sanoa mitään syytä olooni. Määräsi sitten fysioterapiaan kun kysyin että voiko niska-hartiajumitus aiheuttaa "painotonta" oloa ja kevytpäisyyttä. Olen nyt käynyt fysioterapiassa pari kertaa eikä sielläkään oikein osata sanoa voisiko mun oloni johtua niskasta... Mulla kuulemma kuitenkin on fyssarin mukaan jumitusta niskassa, hartioissa, yläselässä, rintakehässä ja kaulassa. Hartiatkin ihan kivikovat. Fysioterapeutti on näyttänyt muutamia venytysliikkeitä ja hieronut niskaa/hartioita, mutta ainakaan vielä en ole huomannut mitään muutosta. Olen myös itse tehnyt jonkin verran noita venytysliikkeitä. En tiedä pitäisikö tehdä paljon enemmän...? Fyssari sanoi myös, että vaikka pintalihakset saataisiin auki, syvemmät lihaksetkin saattavat olla jumissa.

Vähän surettaa, jos fysioterapiastakaan ei ole apua, olo kun ei ole mikään mukava :(. Tätä olotilaa on niin mahdottoman vaikea kuvaillakin. En jaksa uskoa että voisi olla mitään psyykkistäkään, kun olo tuntuu koko ajan "taustalla" vaikka keskittyisin joihinkin muihin asioihin. Vaikka tunne aina voimistuukin jos/kun mietin tätä liikaa tai olen väsynyt. Kumma juttu muuten sekin, kun olo tuntuu olevan aina vähän parempi aamuisin ja pahenee iltaa kohti mentäessä.

Korvissakin on ollut koko ajan jotenkin todella outo tunne. Aivan kuin olisivat lukossa, vaikka eivät (?) olekaan. Välillä varsinkin oikeanpuolimmainen korva menee selkeästi lukkoon. Varsinkin nielaistessa korvissa/päässä tuntuu jotenkin oudolta. Lääkäri tarkisti kyllä korvat, ja sanoi että näkyisi olevan pientä alipainetta, mitä se sitten tarkoittaakin. En huomannut kysyä voiko johtua jotenkin niskasta.

Olen miettinyt sitäkin, että voisiko viisaudenhampailla olla jotain tekemistä asian kanssa. Mulla on neljä viisaudenhammasta, joista yksi on ollut jo pitkään aivan sivuttain, posken suuntaan. Jos vaikuttaa jotenkin purentaan varsinkin yöaikaan, kun mulla on taipumusta narskutella hampaita voimakkaasti yöaikaan (mulla siis on purentakisko, jota olen käyttänyt kohta jo 10 vuotta)? Ei kuitenkaan ole mitään leukakipuja ym.

Jännityspäänsärkyä on aina silloin tällöin. Viimeksi oli pari päivää sitten. Ensin särki oikeaa puolta (niska, ohimo, silmän yläpuoli), sitten vasenta, ja sitten taas oikeaa. Kaikki siis eri päivinä. Fysioterapeutti sanoi että tuollainen kipu johtuu usein niskarusetin/yläniskan jumittamisesta, ei niinkään hartioiden jumista vaikka niissä jumitusta olisikin.

En ymmärrä tätä epämääräistä huimaustakaan. Tuntuu jatkuvasti lievänä "taustalla" ja välillä voimakkaammin. Välillä tuntuu että pään kääntäminen pahentaa humausta, mutta toisaalta en tiedä...

Toisinaan tuntuu myös että syvään hengittäessä rintakehä tuntuisi jotenkin painavalta tai kiristävältä. Fysioterapeutti kyllä sanoi että olisi jumitusta noilla kohdin. Ja että rintakehän (sekä yläniskan) alueen jumit voivat kyllä aiheuttaa mitä erikoisempia tuntemuksia koko kehoon. Jotenkin taisi liittyä vagushermon tai autonomisen hermon jumeihin...?

Harmittaa kun ei tunnu ollenkaan normaalilta, haluaisin taas olla oma itseni :(. Voiko mitenkään olla että toivon liian nopeita tuloksia? Fyssari kyllä sanoi että mulla on varmaan taustalla useammankin vuoden jumit. Niin kuin varmaan onkin kun olen ollut todella paljon tietokoneella ja huonoissa työskentelyasennoissa (hartiat koholla kaulassa kiinni ja etukumarassa asennossa niin että pää on ollut "venyneenä" eteenpäin).

// Jotenkin muuten tuntuu että olo aina pahenee venytysten ja hieronnan jälkeen. Olo tulee silloin todella "painottomaksi", epätodellisen sumeaksi/oudoksi ja tulee lisälyöntejäkin. Yleensä tuolloin iskee paniikkikin kun olo on niin kertakaikkisen kamala. Kävelykin tuntuu hankalalta, kun tuntuu siltä kuin täytyisi liikuttaa kehoa jota ei edes olisi. :shock:

// Ai niin. Lääkäri muuten kirjoitti diagnoosiksi "M53.0 Syndroma cervicocraniale". Mitä tuo sitten tarkoittaakaan...? Kyseessä oli yleislääkäri, eikä ollenkaan tunnustellut niskaa/hartioita. Diagoonsin laittoi pelkän oirekuvan perusteella. Fysioterapian lähetesyynä oli "Yläaukeaman avaaminen".
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 17 Huhti 2014, 16:58

Kirjoittelenpa nyt kuulumisia kun kävin tänään taas fysioterapiassa. Eli fysiatri näytti erilaisia liikesarjoja joita sitten toistin perässä. Lopuksi fysiatri hieroi reilut puoli tuntia niskaa/hartioita/päätä/yläselkää. Jumitusta ja kiristystä edelleen paljon. Painoi myös hartian kovista kohdista jotain pisteitä, jotka saavat lihakset rentoutumaan. Niskarusetin kohdilla ja selkärankaa hierotessa tuntui huomattavimmin kipua. Mulla onkin yläselässä jokin kipeä kohta kahden nikaman välissä. Ei satu oikein muuten kuin sormella painaessa tai juuri hierotessa. Mulla oli joskus ennenkin vähän alempana selkää tuollainen kipukohta, mutta katosi itsestään.

Olo on edelleen outo hieronnasta huolimatta. Onhan lihakset toki edelleen jumissa ja kireät. Jossain vaiheessa todennäköisesti testataan asentohuimauksen mahdollisuutta, mutta enpä tiedä voisiko mulla olla se.

Selasin muuten vähän laajemmin foorumia, ja huomasin että kaikenlaisia kummallisia tuntemuksia niskajumit voivatkin aiheuttaa. :|
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Huhti 2014, 18:10

Moi, Vaniljasydän!

Kyllä nuo oireet kuulostavat siltä, että voivat hyvinkin johtua kireistä niska- ja hartiaseudun lihaksista. Olet ilmeisesti käynyt vain yleislääkärillä ja fysioterapeutilla. Kuulostaisi siltä, että sinun olisi hyvä käydä fysiatrin eli fysiatrian erikoislääkärin tutkimuksissa.

Tuo yksi piste selässäsi, josta mainitsit, voisi olla triggeripiste. Vilkaisepa tätä tähän seuraavaan osoitteeseen keräämääni tietopakettia lääkäreistä, erilaisista niska- yms. vaivoista, triggeripisteistä yms. Sieltä voit uskoakseni löytää vastauksia ja selityksiä moniin asioihin...

https://sites.google.com/site/alasairastuvakavasti1/sairastelijan-vinkkilista
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 17 Huhti 2014, 19:34

Juu, fysioterapeutilla käyn. Nämä fysioterapian jutut ovat mulle aika tuntemattomia, niin tuli laitettua fysiatri joka on näemmä ihan eri asia kuin fysioterapeutti. Mutta ehkä voisi tosiaan harkita fysiatrille menoa jos fysioterapiasta ei tunnu olevan apua. Käyntikertoja on vielä jonkin verran jäljellä, ja katsoo sitten mitä fysioterapeuttikin suosittelee jatkotoimenpiteiksi.

Kiitos linkistä, täytyy katsastaa. Fysioterapeutti muuten paineli hartian kovan kohdan pisteitä, ei selän nikamaväliä jossa tuntuu kipua painaessa. Tuo nikamavälin kipu ei muuten leviä mihinkään, vaan tuntuu yhdessä kohdassa.

// Yleislääkäri muuten meinasi, että saisi niksautettua mun niskan/yläselän kuntoon itse. En uskaltanut antaa tehdä niin, kun ei ole edes tutkittu syytä sen tarkemmin ja olen lukenut kaikkia "kauhujuttuja" niksauttamisesta (siis että voi pahimmassa tapauksessa olla jopa vaarallista).
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Huhti 2014, 19:49

Sellanen pointti vielä, että niska- ja selkäkuntoutukset on aika haastavia. Läheskään jokainen fysioterapeutti ei niitä todellisuudessa osaa, se on aika vaativaa puuhaa. Jos yhden fysioterapeutin kanssa ei synny tulosta, voit joutua hakemaan osaavamman. Samoin fysiatreissakin saattaa löytyä isoja osaamiseroja...

Eli älä luovuta vähällä! Sitten täytyy vaan haeskella uusia osaajia... PDT_Armataz_01_34
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 17 Huhti 2014, 19:57

Harmi juttu, ei nimittäin olisi niin kauheasti varaa käydä monia fysioterapeutteja ja tutkimuksia läpi. Mutta katsoo nyt mihin suuntaan tässä mennään.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Huhti 2014, 20:02

VaniljaSydän kirjoitti:// Yleislääkäri muuten meinasi, että saisi niksautettua mun niskan/yläselän kuntoon itse. En uskaltanut antaa tehdä niin, kun ei ole edes tutkittu syytä sen tarkemmin ja olen lukenut kaikkia "kauhujuttuja" niksauttamisesta (siis että voi pahimmassa tapauksessa olla jopa vaarallista).

Joo, tutkimatta ei kannata antaa "niksauttaa" eli manipuloida. Manipuloinnilla on tarkoitus vapauttaa lukittunut nivel, mutta manipulaation voi osaava D.C. kiropraktikko tehdä kevyemminkin eli sellaisella pikku "pistoolilla", jolla annetaan pieni sysäys nikamalle. Samoin nivel voidaan mobilisoida auki, jolloin tätä "niksautusta" eli manipulaatiota ei tarvita.

Klassinen osteopaatti voi myös mobilisoida nivelet auki. Hieronta ei monesti oikein tehoa, jos sulla on siellä nikamalukkoja. Tästä voisit lukea lisää täältä:

https://sites.google.com/site/alasairas ... erustietoa
https://sites.google.com/site/alasairas ... s-hoitajat

Lisäksi voit halutessasi esittää palstamme viralliselle D.C. kiropraktikolle kysymyksiä täällä ( http://niskavamma.munfoorumi.com/viewforum.php?f=30 ) ja katsoa, josko hän ehtisi vastata!
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Huhti 2014, 20:08

VaniljaSydän kirjoitti:Harmi juttu, ei nimittäin olisi niin kauheasti varaa käydä monia fysioterapeutteja ja tutkimuksia läpi. Mutta katsoo nyt mihin suuntaan tässä mennään.

Niinpä! Paras olis tietysti tällanen Kaireniuksen Juhan tyyppinen kaveri, joka on sekä fysioterapeutti että klassinen osteopaatti: http://www.kolumbus.fi/juha.kairenius/koulutus.html

Juha todennäköisesti osais kaiken tarvittavan sun tapauksessa, eikä tarvitsis kenellekään muulle mennä... :)
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)