Oudon leijuva/kevyt olo - voiko johtua niskasta?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Oudon leijuva/kevyt olo - voiko johtua niskasta?

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 04 Huhti 2011, 18:26

Heippa! Rekisteröidyin tänne palstalle varta vasten sen takia, jos joku osaisi sanoa paremmin, johtuvatko kummat tuntemukseni niskasta ja/tai hartioista.

Elikäs minua on vaivannut jo yli 3 kuukautta kummallisen leijuva/kevyt olo kaiken aikaa. Tuntuu lähinnä sellaiselta, kuin koko kroppani olisi "kadonnut". Varsinkin nukkumaan mennessä sängyssä maatessa tämä tunne on kaikkein voimakkaimmillaan. Tunnetta on todella vaikea selittää, mutta se on erittäin epämukava. Väsyneenä tunne selvästi pahenee entisestään.

Samalla minulla on jotenkin kummallinen tunne päässä. Aivan kuin huimaisi, mutta ei silti varsinaisesti huimaa. Korvissa tukkoisuuden tunne, vaikken uskokaan siellä juuri vaikkua olevan. Välillä, melko harvoin tosin, tulee huimaustuntemus, joka tuntuu lähinnä siltä kuin kuljettaisiin hissillä, eli huimaa "alaspäin", kuin painuisin lattiaa kohti.

Olo on myös jollain tavalla epätodellinen, tai ainakin väsynyt, en oikein erota kunnolla, kumpi.

Näiden lisäksi minulla on ollut jo yli vuoden näössä jotain häikkää. En näe kunnolla kauas, vaan jotenkin sumeasti, sekä kaikissa kohteissa näkyy reunoissa sellaisia varjo-/kaksoiskuvia (näkyy molemmilla silmillä, vaikka toinen silmä olisikin kiinni). Lähelle näen mainiosti. Kävin silmälääkärissä viime heinäkuussa, eikä mitään silmäsairauteen viittaavaa löytynyt. Noihin aikoihin myös tuijotin näyttöpäätettä 8 tuntia päivittäin, joten lääkäri epäili sumean näön olevan ainakin osittain valelikinäköisyydestä johtuvaa, eli silmälihas olisi jäänyt kramppiin liiasta lähityöskentelystä. Epäili myös pohjalla olevan aiempaa todella lievää likinäköisyyttä, mitä tuo valelikinäkö sitten pahentaisi. Testilaseja kokeillessani pahin sumeus kyllä katosi, mutta varjo-/kaksoiskuvat eivät. Ennen näön nopeaa heikkenemistä näin mainiosti kauempanakin olevat kohteet. Mielessäni on siis käynyt, että voisiko niska-hartiaseudun jumitus aiheuttaa myös tällaisia näköhäiriöitä?

Minulla ei tosin ole varsinaisesti mitään niskakipuja. Tai on, mutta tuntuvat vain joskus eivätkä ole mitään kauhean kovia. Niska/hartiat ovat kaikesta huolimatta varmasti todella jumissa, koska kärsin aina välillä toispuoleisesta päänsärystä (tällaista päänsärkyä minulla on ollut jo vuosia). Hartioita hieroessa kivistääkin sitten oikein kunnolla. Istun päivittäin koneen vieressä useita tunteja ja huomaamattani jännitän jatkuvasti hartioitani. En myöskään harrasta oikeastaan ollenkaan liikuntaa/urheilua.

Ikää muuten löytyy 25 vuotta, ja naispuolinen olen.

Toivottavasti selostuksestani sai jotain selkoa.

// Mainitaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että kärsin öisin hampaiden narkuttamisesta, mitä on jatkunut jo vuosia. Hankin n. 5 vuotta sitten purentakiskon, jota käytän joka yö, ja on siitä ollutkin apua, vaikka toisinaan kasvolihakset ovatkin aamuisin kipeät (samoin hampaat).
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 04 Huhti 2011, 18:48

Hei. Moni oireistasi kuulostaa kovinkin tutulta, leijuva olo, hississä huono olo, huimaus,näköhäiriöt. Työsi jo yksistään on sellainen joka voi saada moisia tuntemuksia aikaiseksi jos niskat ovat jumissa. Toinen joka minulla tuli mieleen jossa on hyvin samanlaisia oireita on ns hyvänlaatuinen asentohuimaus joka erittäin tavallinen vaiva ja voi joskus esiintyä tosi rajuna huimauksena niin maatessa kuin ylhäällä ollessa tai ihan tuollaisina oireina kun sinulla on. Katsopa asentohuimauksesta kertovia sivuja ja varsinkin korvalääkäri Tapani Rahkon(vaikuttaa Tampereella) tekstejä. Asentohuimaus johtuu korvakäytävissä olevien kiteiden "väärästä sijainnista" ja siihen auttaa asentohoito josta on kyllä tietoa noilla sivulla.

No nämä kaksi asiaa tulivat tosiaan mieleen niska tai korvat.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 04 Huhti 2011, 19:09

Ongelmana vain on, ettei minulla varsinaisesti ole huimausta. Tai voisi sanoa, että "huimaa ilman varsinaista huimauksen tunnetta", niin oudolta kuin se kuulostaakin. Tuotakin ikävämpää on juuri tämä leijuva olo. Minkälaiselta sinun leijuva olosi tuntuu? Kun minulla on sellainen olo kuin koko kroppaa ei olisi lainkaan, niin kevyeltä se tuntuu (ja tämäkin kuulostaa yhtä oudolta).

Tuo näyttöpäätetyö oli määräaikaista, eli en tee sitä enää. Mutta kotona olessa olen käytännössä melkein koko ajan koneella.

Kyselin eräältä toistelta palstalta aiemmin, että mistä tällaiset tuntemukseni voisivat johtua, niin siellä epäiltiin jännitysniskaa pikemminkin oireiden syyksi kuin asentohuimausta, koska asentohuimauksessa kuulemma pyörrytys on tosi kovaa ja johtuu eri asennoista. Mutta en sitten tiedä...
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Goodie » 04 Huhti 2011, 22:15

mulla tää kevyt olo on sellaista että tuntuu kuin kävelisi jollakin pehmeällä alustalla ja vähän keinuttaa, kaupassakin otan aina kärryt kun tuntuu että niiden kanssa on helpompi kävellä :)
Huono oon itteeni kehumaan mutta vertaistani en oo löytäny.
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Huhti 2011, 18:48

Mulla kanssa tuo leijuva olo on niinkuin tyhjään astuisi välillä. Varsinkin kun nousen autosta ulos. Ja niinkuin pumpulissa kävelisi. Makuulla ollessa tulee tippuva olo. Tai kuin makaisi veneen pohjalla ristiaallokossa. Mulla se on alarialigamenteista ja aivovammasta johtuvaa tuo huimaus mutta nekin vaikuttavat korviin. :shock:

Asentohuimausta on monen asteista, kaikille ei välttämättä tule sitä rajuinta pyörivää huimausta vaan juuri nimenomaan esim hississä tai rullaportaissa tulee huono olo. Siitä ei haittaa ole vaikka kokeilee niitä asentohoito liikkeittä kun vaan huomioi niskan hyvän asennon. Mitään väärää siinä ei pääse tapahtumaan.

Kuten sanoi aikaisemmin, kuulostaa joko niskavaivalta tai korvista johtuvalta. Kummassakin oireet voivat olla mitä ihmeellisimpiä.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 06 Huhti 2011, 16:16

kojootti kirjoitti:Asentohuimausta on monen asteista, kaikille ei välttämättä tule sitä rajuinta pyörivää huimausta vaan juuri nimenomaan esim hississä tai rullaportaissa tulee huono olo.

Mulle ei tule huonoa olo hississä, vaan huimaus tuntuu välillä sellaiselta, kuin olisin hississä, vaikka seisoisinkin ihan vain paikallani keskellä lattiaa. Sellaista outoa "alaspäin putoavaa" huimausta. Joo, olen kyllä tosi huono selittämään. :roll:

Tuo pehmeällä käveleminen ei oikein kuullosta samanlaiselta kuin tämä leijuva oloni. En oikein tiedä, miten kuvailisin tätä... No siis, jos vaikka nostan käteni ylös enkä liikuta sitä hetkeen, tuntuu kuin se "katoaisi", kun en jotenkaan tunne sen olemassaoloa lainkaan. Tuo sama tunne on siis valloillaan koko kehossa, aivan kuin vain leijuisin tässä näin ilman kroppaa (kuulostaa varmaan hullulta). Mulla on tosin paniikkihäiriökin, että voisi kai johtua siitäkin. Vaikka jotenkaan en vain jaksa uskoa tuota, kun ei ole koskaan aiemminkaan oireillut näin.

Pitäisi saada jostain hyvät jumppaohjeet niska- ja hartialihaksille (+ selälle). Näkisi sitten vähän, että onko jumpasta apua näihin outoihin tuntemuksiin, vai johtuvatko jostain ihan muusta.
Viimeksi muokannut VaniljaSydän päivämäärä 06 Huhti 2011, 19:22, muokattu yhteensä 1 kerran
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 06 Huhti 2011, 17:42

Kuulostaa tutuilta sun oireet. Outojen tuntemusten kanssa mäkin olen elänyt jo vuoden verran, kun olin kolarissa viime talvena ja retkautin siinä niskani...

Epätodellinen olo päässä ja pudottava huimaus kuvaa mun oloa parhaiten. Epätodellinen olo on mulla sellainen kevyt ja unelias, tosi höntti fiilis päässä. Pudottavia tunteita on ollut kaikenlaisia, etenkin jalkeilla ollessa ja kävellessä, alkuun oli myös istuessa ja maatessa. Tuntuu kuin maa keikkuisi jalkojen alla, tai että yhtäkkiä jalka menisi maasta läpi. Kun kurottaa vaikka avaamaan ovea tai tekemään käsillä jotain, tuntuu että humahtaisi lattiasta läpi. "Painottomat" ruumiinosat on myös tuttuja. Välillä kävellessä on tuntunut, että ei olis keskivartaloa ollenkaan tai että jalat huitois jossain metrin perässä muusta vartalosta. Kyllä, kuulostaa hullulta, mutta niska voi aiheuttaa tällaistakin!

Mulla tämä oli melko pitkään koko ajan jatkuvaa ja sen jälkeen välillä huonompaa ja välillä parempaa. Epätodellisia oloja on enää harvemmin.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 08 Huhti 2011, 17:58

Lohduttavaa kuulla, että joku muukin tietää miltä tuntuu, kun keho on täysin "kevyt" / "olematon". Aika uskomattoman tuntuista, että niska voi vaikuttaa ihan koko kroppaan, mutta kai se sitten on niin. Kuulisin muuten mielelläni vielä lisää noita leijumistuntemuksiasi. Ja että miten lopulta pääsit eroon kummallisesta olosta?
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 09 Huhti 2011, 09:52

Se epätodellinen olo on kamala, joten ymmärrän hyvin tuskasi. Mulla se tuntuu siis kerta kaikkiaan siltä, että olisi jossain unessa, pitää silmiä räpytellä jotta tietäis olevansa hereillä suunnilleen, tosi tukkoinen ja sumea olo päässä. :? Painottomat olot mulla on liittynyt aika vahvasti siihen pudottavaan huimaukseen - eli just esim. kävellessä, kun on pudottava / keikuttava päivä, tuntuu että vartalo olis kadonnut johonkin ja tosiaan ne jalat ja kädet leijuis ihan irrallaan. Itse oon ajatellut, että se on yksi huimauksen / asentotuntohäiriön oire.

Kyllä nuo sun oireet, huimaus, korvien tukkoisuus, silmäoireet sopii jännitysniskan aiheuttamaksi. Nyt kannattaisi kuitenkin aluksi mennä lääkärin tutkimukseen, jos et ole vielä ollut. Yleislääkärikin osaa usein tutkia niskat, mutta jos pääset, kannattaa hakeutua suoraan fysiatrian erikoislääkärille. He osaa tutkia niskan tarkemmin ja tutkia, millaista häiriötä siellä on, ja johtuuko oireet ylipäätään niskoista.

Mä olen ollut oireideni takia sekä neurologin tutkimuksissa silloin alkuun (ei löytynyt mitään neurologista syitä oireille), että fysiatrian erikoislääkärillä joka löysi sitten oireiden syyt sekä käsin tutkimalla että magneettikuvista. Elokuusta lähtien oon käynyt sitten lääkärin lähetteellä OMT-fysioterapeutilla, alussa kerran viikossa kun vakuutusyhtiö vielä kustansi hoidot, nyt käyn harvemmin, kerran kuussa. Fysioterapeutti on ohjannut mulle kattavan harjoitusohjelman niskalle, hartioille ja lavoille, jota teen vaihdellen joka päivä. Sillä se huimaus on sitten lähtenyt HITAASTI helpottamaan. Täytyy kuitenkin sanoa, että uusia oireita tulee edelleen ja välillä tulee romahduksia kunnon suhteen. Eli kyllä tää niskavamman parantelu on valitettavasti pitkä, jollei sitten loppuelämän projekti... :? Jännitysniskassa toipuminen voi olla kuitenkin paljon nopeampaakin, ja oireista voi varmasti päästä kokonaan eroonkin!
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 17 Huhti 2011, 10:06

Kiitos, mariela, viestistäsi.

Mutta mulla ei oikeastaan ole sellaista oloa kuin olisin unessa tai että näkökentässä olisi jokin harso edessä. Tuntuu vain siltä kuin ei olisi kroppaa lainkaan. Lisäksi kivuntuntemus on jotenkin mielestäni muuttunut. Jos vaikka vatsaani sattuu, se tuntuu jotenkin oudon lievältä, siis aivan kuin tulisi "jostain kaukaa". Kuitenkin, jos vaikka nipistän itseäni, tunnen sen ihan normaalisti.

Viime yö oli taas aivan kamala. Valvoin kolmeen asti sängyssä tämän oudon olon takia (nukkumaan menin siinä yhdentoista aikoihin). Jostain syystä leijuva olo pahenee, kun olen vaaka-asennossa. Yritä siinä nyt sitten nukkua, kun tuntuu siltä kuin pelkkä mieli leijuisi itsekseen. Myös tuntemus hengittämisestä on jotenkin kadoksissa. Välillä en tiedä varmasti, että hengitänkö vai en, koska niin kevyeltä se tuntemus tuntuu. Sitten iskee hirveä paniikki, kun olo on niin kertakaikkisen kummallinen.

Voisiko tällaiset tuntemukset johtua mitenkään niskasta? Mulla kun ei kuitenkaan ole varsinaisesti niskakipua, vaikka hartiat todella jumissa ovatkin. Voiko jotkin hermot olla niin puristuksissa, että pää välittää vääriä aistimuksia muulle kropalle? Päässäkin on sellainen oudon kevyt tunne, samalla tuntuu kuin jossain syvällä korvien sisällä/päässä olisi jokin tukkoisuus... Alkanut pelottaa, että jos ei johtukaan niskasta tämä, vaan takana on vaikkapa jokin selkäydinsairaus, MS-tauti, aivokasvain tai jokin muu vastaava. Sitä vaan alkaa kelata kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja mielessään, kun oireet eivät lainkaan lievene/katoa.

Olen koittanut vähän jumpatakin niska-hartiaseudun lihaksia, mutta eipä siitä ole ollut apua. Tosin jumppaaminen on ollut todella vähäistä, ja tuskin tuloksia niin nopeasti edes tulisi. Jos niskassa on jokin pahempikin jumitus, niin ei taida varmaan auttaa mikään muu kuin ammattilaisen oikeat otteet ja neuvot?

Lääkärissä en siis ole tästä käynyt. En vain ole jotenkaan saanut aikaiseksi mentyä sinne. Osin sen takia, että miten edes selitän tämän oloni. Pelkään, että pistävät heti psyykkisen oirehdinnan piikkiin, vaikka mistä sitä tietää, vaikka johtuisi ainakin osittain siitäkin... Jostain syystä en vain usko tuohon. Pelottaa myös, että jos sieltä löytyykin jotain vakavampaa...
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 17 Huhti 2011, 11:14

Kannattaa varata aika fysiatrille, eipä tarvitse sitten miettiä koko ajan, että mikä on. Rohkeasti vaan :D
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 17 Huhti 2011, 11:58

Jep, fysiatria suosittelisin itsekin. VaniljaSydän, tutulta kuulostavat oireet. Ja ilmeisesti niskat voi olla tukossa ilman varsinaista kipua, itselläni kallonpohjakivut on tullu vasta ihan lähiaikoina, yli vuoden oireilun jälkeen. Itselläkin ollut jos jonkunlaista omituista oloa, mm.kehon ulkopuolista oloa, leijuvaa ja keinuvaa oloa, tunnetta että maailma ympärillä tapahtuisi kuin elokuvassa mutta itse ei ole osallisena siinä, ja monta muuuta oiretta mitä ei pysty edes sanoiksi pukea. Itsekin käynyt mielessä läpi ms-taudit sun muut mutta neurologin mukaan ovat ainakin senverta harvinaisia että niskat ovat paljon todennäköisempi selitys. Mutta tosiaan, kannattaa mennä fysiatrille suoraan,tai edes neurologille..normilääkäreitä kohtaan ainakaan täällä ei ole enää paljoakaan luottamusta.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 20 Huhti 2011, 17:05

Ruska83, kiitos kun kirjoittelit =). Mukava tietää, että löytyy muitakin, jotka tietävät nämä oudot tuntemukset. Minusta on vain niin kummallista, että miten ihmeessä niska voi vaikuttaa ihan koko kehoon näin pahasti? Jotenkin luulisi tuntemusten olevan vain niskan alueella...

Paheniko sulla muuten nuo kummallisuudet väsyneenä? Tuntuiko sinustakin siltä, ettet jotenkaan tuntisi kehoasi myöskään ns. sisältäpäin (musta nimittäin tuntuu metkasti siltäkin, kuin en tuntisi nieluani, vaikka kyllähän siellä vielä tunto on tallella...)? Entä minkä olet saanut "diagnoosiksi" noihin oireisiin?

Lueskelin eilen yhtä terveyslehteä, ja siinäkin kerrottiin, että varsinkin huimaus on hyvin harvinainen ensioire MS-taudissa ja aivokasvaimessa. Helpotti hieman.

Millaisia kokeita fysiatri/neurologi tekee varmistaakseen, onko kyseessä niskaperäinen vaiva?
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 21 Huhti 2011, 18:28

Jep samaa itsekin monesti päivitellyt että miten niskat voi vaikuttaa koko kehoon ja oloon niin kokonaisvaltaisesti. Ilmeisesti se on kuitenkin mahdollista koska "kaapelit" aivoihin menee juuri niskojen kautta ja esim hermopinteet voi aiheuttaa todella erinäisiä oireita. Toki sitä väsyneenä oireet monesti on pahempia ja sitä on herkistyneempi tulkitsemaan tuntemuksiaan. Useimmiten mun oireet kuitenkin tulee ihan ilman mitään havaittavaa aiheuttaa ja se hajottaakin eniten kun niitä ei voi ennakoida mitenkään. Mun diagnoosit on vaihdellu:) Ensin oli neurologin diagnosoima jännitysniska, sitten yhden fysiatrin diagnosoima TOS (mikä kuulemma 2 muun asiantuntijan mukaan on aika epätodennäköinen) ja viimeisin diagnoosi on yläniskaoire, johon liittyy autonomisen hermoston ärsytystä. Mutta täysin selvä homma tämä ei kuitenkaan ole..oon vakuuttunut että niskat on tässä avainasemassa mutta mitä luultavimmin oireisiin vaikuttaa joku muukin vaiva..ja sitä muuta tässä selvittelen:) Eli kovinkaan yksiselkoisia nämä niska-asiat ei useimmiten taida olla.
Itselläni neurologi tunnusteli kallonpohjaa ja totesi että jumissa on ja todennäköinen oireiden aiheuttaja. Tukossa onkin kyllä kallonpohja, niska- ja kaulalihakset, koko rintaranka ja alaselkä. Magneettikuvissa löytyi ahtaumaa aivo-selkäydinnesteessä mutta itse en vieläkään ole vakuuttunut että niskat olis ainoa aiheuttaja. Lääkärinaika on 2.5 jolloin toivon mukaan selviää enempi.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 19 Kesä 2011, 17:45

Pääsin tänne todellakin vasta nyt, koska olin hukannut salasanani ja siinä samalla unohtanut myös tuon ei-niin-tärkeän sähköpostini salasanan.

Samat oireet jatkuvat siis edelleen. Lääkärissä en ole vieläkään käynyt lähinnä siitä syystä, etten kuitenkaan osaisi selittää tuntemuksiani järkevästi... Pelkään, että läiskäisivät heti vain psyykkisen oirehdinnan piikkiin, eikä mitään muita tutkimuksia tehtäisi. :?

Kaikkein inhottavimmalta tämä kevyt / leijuva olo tuntuu tosiaan päässä. Syödessäkin välillä tuntuu, kuin en tuntisi suutani lainkaan sisältäpäin ja nielaisukin on inhottava, kun on vain sellainen "puolituntemus" siitä. Outoa, niin outoa. Olisi ihanaa tuntea keho taas aivan normaalisti. Väsyneenhönö (mutta ei kuitenkaan niin epätodellinen tai sumuinen) olokin vaivaa kaiken aikaa. Alaspäin putoavaa huimaustunnetta ei ole nyt aikoihin ollut, mutta silti tuntuu jotenkin siltä kuin huimaisi jollain tavalla, vaikka ei keinuta eikä pyörrytäkään.

Ruska83, kiitos taas viestistäsi =). Sulla oli lääkäriaika siis viime kuussa. Ei mitään uutta selvinnyt?
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)