Kasvojen oudot tuntemukset

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 31 Maalis 2011, 11:00

Voi kiitos Mariela! Ootpa ihana :)
Tukea mä tosiaanki tarviin, et kiitos kaikille kannustavista viesteistä :)
Eilen ja tänään on ollut helpompi. Ajoittain kuitenkin pelko iskee päälle ja sitten tulee kauhea ahdistuaalto. Mutta koitan elää tän kanssa. Tosiaan tuntuu et ois jo parempi, pahin kiristys ja "puudutustunne" on helpottanu. Mut toisaalta pelko ja ahdistus on helpottanu et en tiedä mikä on sit oikeesti paremmin :D Poski vai mieli, mut ihan sama kumpi tahansa hyvä juttu.
Se naprapaatti oli nii vakuuttava et kaikki johtuu mun niskasta ja eilen ku sain maanantaiks ajan fysioterapiaan nii siel puhelimessaki sanottii et ei huolta kyllä se aiheuttaa oireita kasvoihin jos on niska ja selkä paskana! Siitäki sain vähän rauhallisemman mielen.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 01 Huhti 2011, 16:29

voi kuinka tärkeä terveys onkaan :(( kunpa oisin terve. äääsh. tänään on taas huonompi päivä. eikä voi puhua kellekkään ku kaikki kaverit ja kaikki reagoi vaan "hui kauhitus mee lääkäriiin" kukaan ei oo koskaan tämmösistä kasvotuntemuksista kuullutkaan. äsh. ja avomies taas reagoi sanomalla "et sä oo sairas, se on vaa paniikkihäiriö ja ahdistus, älä pelkäää"
niska nii jumis et kyl se varmaan on tätä, mut silti pelottaaa!!!!! äsh. anteeks pakko avautuu johki.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 01 Huhti 2011, 19:20

Ymmärrän niin hyvin miltä susta tuntuu!! Mä oon kans elänyt aikamoisissa peloissa näiden niskavaivojen kanssa välillä. Aina tulee jotain uutta, mitä pelästyy ekaks tosi paljon. Mä sain kans syksyllä elämäni ekan paniikkikohtauksen, kun oli pahaa aikaa uusien oireiden kanssa ja olin valvonut öisin ja hautonut niitä liikaa. Eli se on tosiaankin aika oravanpyörä..
Niin ja kaverit ei kyllä oikein tajua mistä on kyse, eikä ymmärrä mikä mua vaivaa. Eli vaikea on puhua huolistaan kellekään---
Mut täällä on kohtalotovereita, joilla on aivan samanlaisia kummallisia oireita. Ja lääkärikin on monta kertaa mulle vakuuttanut, että oudot oireet kuuluu valitettavasti näihin niskavaivoihin... eli täytyy vaan yrittää sysätä ne pelot pois!!

Terveys on tosiaan niin tärkeä juttu, mitä ei valitettavasti tajua, ennen kuin sen menettää!! Kun ei ole terve, koko arki ja elämä pitää miettiä uusiks ja mikään ei oo enää itsestään selvää. Tärkeysjärjestys on muuttunut aika lailla ja eipä paljoa enää harmita pikkujutut, kun on paljon isommat asiat mielessä.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 01 Huhti 2011, 21:58

no niinpä.. huomenna töitä. pitkästä aikaa.. pelottaa oikein, et jos töissä rupeen miettii ja alkaa ahdistaa ja tunne kasvois pahenee ja ääääh :( kotona ahistaa vähiten. sit pitäis mennä yökyläänki kaverin luokse huomenna, sekin jo hermostuttaa, ku en haluu miettii näitä siellä. äh. tästä tulee kunnon ahdistuskierre, muistuttaa jo paniikkihäiriötä, se oli samanlaista. äh.
äskö olin kuntosalilla ja huomasin et kun käännän pään oikealle ja nosta leukaa ylös se vetää poskea ja leukaa, eli kyllä nää tunteet varmaan aiheutuu tosta niskasta.. pitää vaa saada noi sivulihakset aukeamaan... toivottavasti vain niskasta, vaik on tääki veemäistä. Mut edelleen pelko ms-taudista, aivojutuista ym. hiipii mieleeni monta kertaa päivässä... äsh.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 01 Huhti 2011, 21:59

varmaa eniten tällä hetkel pelottaa sen takia et tää oire on ollu aika jatkuvaa viimeiset kaks viikkoo, vaikka muilla se tuntuu olevan vain silloin tällöin esim. kerran kuussa tai jtn eikä päivittäin :'(
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ippe » 02 Huhti 2011, 08:50

Ymmärrän huolesi ja pelkosi noiden puutumisoireiden takia, mutta jotenkin se pelko olisi hyvä saada "hallintaan". Itselläni on samantyyppisiä oireita ja ne johtuvat niskasta. Puutumisoireita on ollut jo yli 3 vuotta, pahentuen viimeisen 1,5 vuoden aikana. Oireet ovat päivittäisiä.

Olisi hyvä, jos löytäisit jonkun niskavammoihin erikoistuneen lääkärin, mielellään fysiatrin.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 02 Huhti 2011, 09:27

jooo nii ois... :( mutku pelottaa... elämä ei tunnu miltään, miten sä selviit noiden oireiden kaa??? kestääköhän mullakin kolme vuotta tai lopun elämäää :'(
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ippe » 02 Huhti 2011, 11:45

Kaikki on niin yksilöllistä, jopa kivun tuntemukset. Kannattaa kuitenkin hakea apua ennenkuin kipukin kroonistuu. Ei tätä minunkaan tilannettani ole kukaan osannut "ennustaa". Voihan olla ja toivottavasti, että oikealla hoidolla tämä hankala tilanteeni saadaan hallintaan. Kuntoutus vaatii myöskin omaehtoista panostusta. On sitouduttava hoitoihin, omaehtoisten harjoitteiden tekemiseen ja pidettävä itsestään muutenkin huolta. Välillä tuntuu, että "sairastaminen" on enemmän kuin kokopäivätyötä.

Oletko koskaan kokeillut rentoututus- ja mielikuvaharjoitteita? Nekin saattavat auttaa pelkojensa kohtaamisessa. Ainakin itse olen saanut niistä apua kipujen hallintaan.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

jeps jeps...

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 02 Huhti 2011, 14:52

kyl tässä varmaan on paljon henkistä... äsken kun tein fantasiakakkua unohdin kipuilut melkeen kokonaan.. mut nyt kun kakku on valmis ja lähti synttäreille alko taas oireita tuntumaan enemmän... äääsh. mut siis joo...
millasta se puutuminen on teillä? miltä se tuntuu? osaatteko kuvailla? puuttuuko myös tuntoa? mulla ei puutu tuntoa ja posket punertaa usein, et verenkiertokaan ei sillai varmaan oo jumis ku kerran on punaset posket usein :D
välil toivonki et tää ois vaa paniikkihäiriötä...
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Goodie » 04 Huhti 2011, 22:04

mulla on ollut jo yli vuoden oikea suupieli vaihtelevasti puutunut, välillä niin että puhe sössöttää tai on hankala syödä, lisäksi samaa puutuneisuuden tunnetta ja pistelyä samanpuolen silmän päällä

Diagnoosit on
M50.3 Protrusio disci i.v C VI - CVII
M51.3 Prolapsus disci i.v Th V - Th VI et Th VII - ThIXi
G44.2 Cephalalgia typus musculotensiva
I10 Hypertensio arteralis
G43.0 Migraena sine aura
Huono oon itteeni kehumaan mutta vertaistani en oo löytäny.
Goodie
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

aaargh.

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 08 Huhti 2011, 08:00

Ei tästä tuu mitään. Mä en jaksa enäää!!!
Eilen kävin akupunktiossa mutta pelkäsin kauheasti, en saanu itseäni rennoksi. Akupunktion tekijä sanoi että oon tosi jumissa ja rentoutuakseni niistä jumituksista vaatis monta hoitokertaa.
Nyt mä saan turvotusta tosta mobicista, nii se ei siis käy mulle, tai soitan lääkäriin ja kysyn et mitäs sen kaa tehdään. Ääääääääääääääää, miten mä paranen.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

iloisia uutisia.

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 26 Touko 2011, 16:07

pitkästä aikaan iloa täällä päin :)
oireilu on ollut erittäin vähäistä! en oo ottanut aikoihin buranaa! enkä sirdaludiakaan! täällä asiat siis tosi kivasti :) oireita kasvoissa on edelleen, mutta paaaaaaaaaaljon vähemmän kun aiemmin. ei oo enää semmonen puuduksissa 24 h fiilis. jes :)))))
oon niin onnellinen :) nyt pitää vaan pitää niska kunnossa!! ja valmistautua takapakkeihinkin, koska varmasti niitäkin vielä tulee eikä niska ooo mulla mikää vahva. mut tällä hetkellä oon onnellinen :)
yks iso juttu oli kun alotin citalopram lääkityksen, meni jo masennuksen puolelle mun olotila nii päätettii lääkärin kaa kokeilla masennnuslääkitystä ja se on auttanu ihan hirveesti, en jännitä koko ajan niskaa, en mieti itteeni koko ajan ja oon rennompi!
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Touko 2011, 17:39

Hienoa! Yritä sitten muistella näitä fiiliksiä, kun huono hetki iskee, niin saat siitä voimaa...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 26 Touko 2011, 19:52

mariela kirjoitti:No just, olipas asiallinen lääkäri, kun heti on lääkkeitä vaan tyrkyttämässä. Tuntuu että vähän avutonta toimintaa lääkäriltä, kun ei osaa muuta tehdä tällaisessa tilanteessa. No hyvä että sait sen lähetteen kuitenkin.

No miten olisi pitänyt toimia sitten?

Eikös tämä ole ihan klassinen tapaus, jossa pitää määrätä serotoniinilääkitys päälle? (=paniikkihäiriö + niska) Mitä nopeammin sitä parempi.

Edit: vasta nyt huomasin, että, viestissä oli myös jatko: eli kun lääkärin ehdottama serotoniinilääkitys lopulta päästiin aloittamaan, niin parani sekä niska että paniikkihäiriö!

Jos tästä tarinasta jotain oppii, niin perusteettoman lääkekielteinen ei pidä olla. Kyllä ne lääkäritkin jotain osaa ja masennuslääkkeistä voi olla iso apu niskavaivoihin.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja mariela » 26 Touko 2011, 20:34

Luepas tarkemmin! Kirjoitin, että "Olipas asiallinen lääkäri, kun on heti lääkkeitä VAAN tyrkyttämässä. Tuntuu että vähän avutonta toimintaa lääkäriltä, kun ei osaa MUUTA tehdä tällaisessa tilanteessa!"

Kysymys oli siis siitä, että pelkästään lääkkeillä ei mielestäni kannata / voi niskaongelmia ratkoa. Lääkevastainen en ole sanonut olevani, enkä että lääkkeitä ei kannattaisi määrätä! Suuri merkitys on myös kuntoutuksella fysioterapeutin ohjaamana tai muilla hoidoilla / harjoitteluilla, joilla voidaan parantaa niskan toimintakykyä. Jos olisit lukenut ketjun tarkemmin, huomaisit että liianherkkäkin sain pyytäessään lähetteen fysioterapiaan ja on siellä käynyt ja tehnyt harjoitteita. Mutta että joutuu pyytämään, minusta se on todellista avuttomuutta ja tietämättömyyttä lääkärin osalta!

Tuo niskavaivojen "parantaminen" pelkillä mielialalääkkeillä on siis mielestäni melkoista liiottelua sinulta.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)