Kasvojen oudot tuntemukset

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Kasvojen oudot tuntemukset

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 25 Maalis 2011, 16:46

Onko täällä muita joilla on ollut pistelyä, puutuneisuutta, kireyttä kasvoissa?? Mulla alko vähän alle viikko sitten ja täää on tosi pelottavaa.. Välil tuntuu vähemmän, välil enemmän. Enemmän jos pelkäään ja ajattelen asiaa.. Ulkona ei tunnu tai jos teen jtn kivaaa ja unohdan tän... Niskakin on kipeä, mutta se tuli vasta ton jälkeen tai siis ainahan mulla on niska jumissa, se on aina ollut, jännitän ja stressaan just niskalla ja puren öisin hampaitani...
Mut tääää pelottaa, auttakaa!
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 25 Maalis 2011, 17:09

Puutuneisuutta, pistelyä ja muita kummia vaivoja. Niska peräisiä, luulisin, ainaskin itselläni. Eikä vain kasvoissa vaan vähän joka puolella. Kaikkeen tottuu. Josko asia huolettaa liikaa, suosittelen käymään asian osaavalla lääkärillä jolle niskavaivat tuttuja.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 25 Maalis 2011, 20:22

niskasta voi kyllä johtua tuollaiset pistelyt. Ja jos ne pahenee, kun ajattelee, niin sitä vois ajatella, että ajatellessa jännittää niskaa lisää ja sen takia oireistokin pahenee.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Donnuska » 26 Maalis 2011, 02:10

Mulla on jo hetken aikaa ollut lähes päivittäin erilaisia tuntemuksia kasvoissa; pistelyä, puutumista, tunnottomuutta. Niskani on tällä hetkellä aivan järkyttävän pahasti jumissa, joten johtunee siitä. Pelottavilta ne alkuun tuntui ja sitä ajatteli kaikki mahdolliset läpi mistä ne voisi johtua..
Yleensäkin ainakin mulla päässä on yleensäkin jos minkälaisia tuntemuksia, kun niska on jumissa.
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 26 Maalis 2011, 08:49

kiva kun ootte vastaillu näin nopeesti.. mua just pelottaa se ku tää on nyt ollu joka päiväistä... välil lievempää välil enemmä. ja sit ku alan panikoimaan nii sit tuntuu vielä enemmän tosiaan. tiistaina mulla on koululääkäri, katotaan mitä se sanoo... jos en saa siltä tarpeeks tietoa haen sit tietoa jostain muualta... mut en vaa tiedä mis ois parhaat osaaajat...
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 26 Maalis 2011, 19:11

On kasvojen puutuminen ja pistely tuttua niskavaivoihin liittyen. Yleensä toispuoleisesti ja posken ja leuan alueella. On siis tyypillinen niskaan liittyvä oire, sekä jännitysniskaan että retkahdusvammaan. Oon ymmärtänyt että johtuis siitä, että tuntohermot kasvoihin kulkee etenkin yläniskassa sillä tapaa "ahtaasti" nikamien välistä, että kun niskan lihakset on kireällä tai muuta toimintahäiriötä, hermot jää helposti puristuksiin.

Mulla pahenee varsinkin, jos oireet on muutenkin pahana eli niska kireänä ja kipeänä. Jos esim. istuu pitkään, mikä mun niskalle on pahasta, pistely pahenee. Jos on jalkeilla, niska yleensä vähän rentoutuu ja puutuminen vähenee. Mut tähänkin tottuu ja ei enää pelästy sitä, kun tietää mistä johtuu ja että on yleinen oire.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 27 Maalis 2011, 13:37

mites mä nyt sitten lähtisin kuntouttamaan niskaani ja poistamaan näitä outoja tuntemuksia?
onko hieronta paras vai mikä teillä on lopettanut nuo tuntemukset?
mulla on isot kuona-ainepatit ainakin tuolla hartioilla... :( pitäiskö ne "rikkoa" jonkun hierojan luona? saako niskoja hieroa milloin? sillon kun ne eivät ole kipeät vai myös kipeänä?
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 27 Maalis 2011, 13:38

mulla on siis näitä kasvotuntemuksia ollut jo tässä viikon joka päivä, välillä tuntuu ettei tunnu ollenkaan oudolta ja sitten välillä tuntuu kovastikkin erikoiselta... vaihtelee siis päivän aikana. heti kun alan miettimään niitä tunteita tai mietin et jos tää sittenkin on jtn vakavaaa niin sitten se alkaa tuntumaan tosi kovasti, että selvästi ahdistus lisää tunnetta.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 27 Maalis 2011, 18:45

Ekana kannattaa varmasti mennä sinne lääkärin juttusille. Tavallinenkin lääkäri osaa kokeilla niskat ja hartiat suurinpiirtein. Tosin näissä on eroja ja jotkut lääkärit ei valitettavasti ymmärrä näitä ongelmia lainkaan! Jos sulla on ollut mitään tapaturmaa - kaatumista tms., missä niskat olis voinut vähänkin venähtää, muista mainita tästä lääkärille. Ja kerro myös tuosta, että sulla on öisin hampaiden puremista/narskuttelua, sekin voi usein liittyä niskavaivoihin tai aiheuttaa niskavaivoja.

Lääkäri voi antaa lähetteen fysioterapiaan. Uskoisin, että jos niskat on tosi kireänä, fysioterapia (erityisesti OMT fysioterapia) olisi hyvä, parilla käynnillä voi jo saada alkuun helpotusta. Kannattaa hakea sellainen fysioterapeutti, joka mainitsee erityisosaamiseksi niska-hartia-vaivat. Nimittäin tavalliseen hierontaan verrattuna, fysioterapeutti voi sekä käsitellä/hieroa niskaa että myös neuvoa miten jatkossa helpottaa itse tilannetta, oikealla työskentely- ja istuma/nukkuma-asennoilla, antamalla pieniä jumppaliikkeitä niskalle jne.

Jos tuntuu, että tavalliselta lääkäriltä ei saa mitään apuja/vastauksia, niin sitten kannattaisi hakeutua fysiatrian erikoislääkärille. Nämä ovat erikoistuneita tämäntyyppisiin vaivoihin ja osaavat vielä huomattavasti tarkemmin tutkia niskasi tilannetta.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 27 Maalis 2011, 20:09

okei. kiitos vastauksesta.
varmaan auttais paljon jos saisin nää pelot kuriin, mut minkäs teet ku pelottaa :( joka päivä itkettää vaikka yritän kuinka luottaa että ei tässä mitään hätää oo.. mutta kun omaan tuon paniikkihäiriö taustan ja oon niin pirun herkkä niii :(
tänääki mies joutu kovasti tukee ku mä sanoin ettei täs elämäs oo mtn järkee jos tää tunne ei katoa ku se pelottaa mua.. se kyllä sano et kyllä se paranee eikä oo lopullista, mut kyl mä silti pelkään ettei parane :(
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 28 Maalis 2011, 14:58

Huomenna aika lääkärille ja naprapaatille! Jes. Jospa tää toipuminen alkais siitä... Kuulosti ainakin rauhoittavalta kun naprapaatti sanoi että kyllä se on ihan tavallista että niskavaivat aiheuttaa kaikenlaisia tuntemuksia kasvoissa. Että jospa sieltä löytyis apu :)
Pääsis henkinen puolikin paranemaan kun loppuis oudot oireet...
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 28 Maalis 2011, 15:03

Hienoa liianherkkä, että pääset hoitoon. Eiköhän niistä apu löydy sun vaivoihin.

Tiedän miltä paniikkihäiriö tuntuu, se on järkyttävän kamala tunne mutta kun noin sen tiedostat on siihen varmasti myös apukeinoja. Psykiatrian polilta olen itse saanut hyviä neuvoja.

Tsemppiä jatkoon :D
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 28 Maalis 2011, 21:21

jooo mäkin oon jo sillai kuntoutunut paniikkihäiriöstä.. mut sit jos on esim joku sairaus nii se alkaa välil oireilee.. :( niiku nyt tää puutuminen on saanu sen taas pitkästä aikaa oireileeee :((( mut eiköhän se tästä. huomiselta ootan kyl paljon vaik pelottaakin, mut toivotaan parasta.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 30 Maalis 2011, 08:19

se lääkäriaika oli jotenki nii tyhmä. se vaa halus alottaa suoraa mielialalääkkeet. enhä mä oo ollu masentunut ku vasta kaks viikkoa!! ja vaan tän tyhmän oireen takia ku se pelottaa mua. nojoo, sain mä sit lähetteen fysioterapiaan kun pyysin ku se kysy et mitä apua sä haluaisit. se sano ettei mulla voi olla mitään vakavaa mitä pitäis tutkia ku oon perusterve ja neurologiset testit on normaalit ja oon nuori..

no sit se napropaatti, se oli vähä jännittävää. tosi ihana ihminen se napropaatti, mut silti jänskätti. se sano et mul on tosi kireet lihakset ja näytti kirjasta et ne just aiheuttaa tuntemuksia tohon naamalle ja sano ettei kannata murehtia sitä et kyllä se niskasta johtuu.
no tänään tuo poskioire edelleen tuntuu, niska tuntuu rennomalta, mut on sielläki vielä jumitusta. ja nyt alko pelottaa ku ei toi yks kerta poistanu tota kasvo-oiretta, et jos sit se onki joku syöpä, hermosairaus, ms-tauti.... AAARGH mä en halua enää pelätä. prkl.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 31 Maalis 2011, 07:18

No just, olipas asiallinen lääkäri, kun heti on lääkkeitä vaan tyrkyttämässä. Tuntuu että vähän avutonta toimintaa lääkäriltä, kun ei osaa muuta tehdä tällaisessa tilanteessa. No hyvä että sait sen lähetteen kuitenkin.

Se on vaikeeta päästä eroon pelosta, vaikka se pelko oliskin ihan turhaa. Mäkin pelkäsin silloin alkuun, kun niskavaivat ja ihmeelliset oireet alkoi ihan yhtäkkiä, että mikä mua oikein vaivaa. Ja kyllä vieläkin pelästyy, kun tulee jotain outoa uutta oiretta.
Pitää kuitenkin muistaa, että se on 1000 kertaa todennäköisempää, että oireet johtuu todellakin niskasta, kuin jostain tosi harvinaisesta sairaudesta! Tiedän, että ne tulee helposti mieleen, kun googlaa näitä oireita, mutta todellisuudessa ne on todella harvinaisia, eikä tosiaankaan edes oireilisi alkuun/pelkästään tällä tavalla!
Noi kasvo-oireet on todella tavallisia niskaongelmissa, kun on niska kireällä jne. Täältä foorumilta on saanut paljon apua, kun on ymmärtänyt, että niska voi aiheuttaa mitä kummallisempia oireita. Ja valitettavasti ne ei usein heti ratkea, vaikka pääsis hoitoon.
Mut uskois että sun osalta pari naprapaatin tai fysioterapeutin käsittelyä voi hyvin poistaakin ongelman, kun oot kärsinyt siitä vasta vähän aikaa!
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)