Moninaisia oireita, voiko kaikki johtua niskasta?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Moninaisia oireita, voiko kaikki johtua niskasta?

ViestiKirjoittaja AnniM » 07 Maalis 2011, 16:00

Mä olen nyt kärsinyt erinäisistä oireista jo useamman vuoden. Päällimmäisenä oireena on hetkittäinen mutta yleensä päivittäinen huimaus, sellainen tasapainohuimaus niin että horisontti keikkuu. Tämä on vaikeuttanut mm. autolla ajamista todella paljon. Tähän liittyy sitten myös pääkipua, lähinnä takaraivolla ja ohimoilla. Hartiat on jumissa, ja niska rutisee. Päätä kihelmöi kummalisesti.

Kädet puutuu varsinkin öisin. Käsivarsi on kipeä, ja nukkumaan mennessä pitää oikein miettiä missä asennossa olisi helpoin olla.

Uusimpana oireena tuli viime viikonloppuna oikean silmän hetkellinen sumentuminen. Noin minuutin ajan en nähnyt silmällä muuta kuin harmaata, ja sitten se palautui yhtä nopeasti kuin alkoikin. Tähän ei liittynyt mitään kipua, eikä erikoisia tunteita muutenkaan -aluksi luulinkin että piilarissa on rähmää tms.

Lääkärissä olen rempannut nyt viimeisimmän vuoden sisään paljon. Fysioterapiassa olen käynyt 15 kertaa, se kyllä helpottaa mutta ei poista oireita kokonaan. Viimeisin diagnoosi oli sitten rannekanavaoireyhtymä, joka kuulema selittää mun kaikki oireet (tuota silmäongelmaa lukuunottamatta, siitä en tiedä). Kävin ENMG tutkimuksessa jossaei ollut mitään poikkeavaa, mutta oireiden viitatessa tuohon ei sitä tutkittu sitten enempää ja sain sitten käyttööni yöllä pidettävät rannelastat.

Lastat auttoi aluksi hyvin, olin liki oireeton alkuvuoden. Nyt oireita on pikkuhiljaa tullut takaisin, kihelmöi päätä, lievää ja välillä voimakkaampaakin jatkuvaa päänsärkyä, niskat "rutisee" kun päätä liikuttaa. ja sitten tuo silmäoire joka säikäytti mut todella.

Tänään kävin työterveydenhoitajalla tuosta silmäoireesta, ja ei sitä sitten sen kummemmin lähdetty tutkimaan. Jos uusii niin sitten.

Mulla on 15-vuotiaana todettu lievä skolioosi selässä, silloin kyllä sanottiin ettei tämä vaikuta tulevaisuuteen mutta voiko nuo ongelmat juontaa sieltä? Äidilläni on kaularanka kuvattu, ja se on hänellä jotenkin väärässä asennossa, taipunut väärään suuntaan. Liekkö perinnöllistä? Minulta tuota rankaa ei ole koskaan kuvailtu.

Niin ja ikäähän mulla on juuri 30, teenpääasiassa päätetyötä ja työskentelyasento... noh, koitan pitää sen hyvänä mutta kovin helposti sitä valuu läjään :oops:

Olisikos jotain vinkkejä minkälaiselta niksauttajalta kannattaisi lähteä apuja etsimään?
AnniM
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 09 Maalis 2011, 11:17

Hyvin vaikea on lähteä arvailemaan mistä sinun oireesi johtuvat ilman tarkempia tutkimuksia. Oletko loukannut joskus? Kannattaa muistella ihan lapsuudesta saakka. Enkä kyllä menisi "niksauttajallekaan" ennekuin olisin tietoinen mikä on vialla. Näyttöpäätetyö on toki suuri niskan kuormittaja. Sinuna hakeutuisin sitkeästi työterveyden kautta tarkempiin tutkimuksiin. Tsemppiä :)
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Moninaisia oireita, voiko kaikki johtua niskasta?

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Maalis 2011, 14:52

AnniM kirjoitti:Mä olen nyt kärsinyt erinäisistä oireista jo useamman vuoden. Päällimmäisenä oireena on hetkittäinen mutta yleensä päivittäinen huimaus, sellainen tasapainohuimaus niin että horisontti keikkuu. Tämä on vaikeuttanut mm. autolla ajamista todella paljon. Tähän liittyy sitten myös pääkipua, lähinnä takaraivolla ja ohimoilla. Hartiat on jumissa, ja niska rutisee. Päätä kihelmöi kummalisesti.

Kädet puutuu varsinkin öisin. Käsivarsi on kipeä, ja nukkumaan mennessä pitää oikein miettiä missä asennossa olisi helpoin olla.

Olisikos jotain vinkkejä minkälaiselta niksauttajalta kannattaisi lähteä apuja etsimään?

Moikka Anni. Nuo oireet mitä tuossa mainitset, taitavat olla melko yleisiä niskaperäisiä oireita. Hyvä olisi saada tuo niska tutkittua. Rtg?, MRI?

Oletko päässyt fysiatrille? Olisi tärkeä löytää hyvä fysiatri sinua arvioimaan. Tältä palstaltakin voi kysellä vinkkejä.

OMT-terapeutilta voisi ehkä saada laajempaa näkökulmaa hoitoon, ehkä. Vai joko kävit?

Samaa mieltä Kojootin kanssa, että ei kyllä kannata kenelle tahansa niksauttajalle lähteä, varsinkaan jos ei vielä tiedä mikä on pielessä. Niitä on myös sellaisia hoitajia, jotka tekevät samat asiat, kuin niksauttajat, mutta ilman niksautusta.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)