Järkyttävät yösäryt pitää hereillä

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Järkyttävät yösäryt pitää hereillä

ViestiKirjoittaja Melvine » 22 Helmi 2011, 06:51

Olen aivan uusi tulokas tällä foorumilla, ja toivoisinkin niskakipukonkareiden neuvoja tilanteeseeni;

Tammikuun alussa heräsin aamulla järkyttävään lapaluunseudun kipuun. Epäilin tietenkin heti, että joku lihas siel yläselässä on pahasti juntturassa ja pistin miehen hierontahommiin. Eihän se kipu siitä hävinnyt, vaan parin päivän päästä tuska levisi vas.käsivarteen. Päivisin kipu oli hallittavissa -ainoastaan kumartuminen ja käden venytys saivat mut välillä huutamaan tuskasta. ...Mutta mutta ne yöt... Heräsin joka ikinen yö n.4 t nukahtamisen jälkeen sellaiseen tuskaan (lapaluun seutu+käsivarren hermosärky) etten ole ikinä kokenut. Tuon tuskan aikana pään liikuttaminen oli kivun takia lähes mahdotonta puhumattakaan hirvittävästä olkavarren repivästä, viiltävästä kivusta. Kerran tunsin hermon hyppivän rajusti käsivarteni ulkosyrjällä.

Niskaa en ollut epäillyt kipujen aiheuttajaksi, koska se ei ollut koskaan mitenkään vaivannut. Kunnes.. -parin päivän päästä lapa+ käsivarsihermosäryn lisäksi niskan alaosaa alkoi jomottamaan.

Reseptivapaat särkylääkkeet ei auttanu yhtään mitään, joten menin terkkariin. Tuossa vaiheessa olin jo tehnyt itselleni mahdollisen diagnoosin; kaularankaprolapsi, jonka sitten lääkärillekkin esitin. Ei se ollut samaa mieltä, vaan kirjoitti lihasjännitykseen lihasrelaksantti+Voltaren -kuurin.... joka olikin sit ihan yhtä tyhjän kanssa.

3 viikon jokaöisten tuskaheräämisten/valvomisten jälkeen tilanne muuttui sikäli "paremmaksi", että kivun tilalle tuli käsivarren ja sormien kihelmöinti ja pistely. Tuo "pelkkä kihelmöinti" tuntui taivaalliselle, koska se syrjäytti yösäryt.

Menin työterv.lääkärille, joka teki asiaankuuluvat tunto- ym.testit, ja totesi että kaikki näyttäisi olevan ok. Kysyessäni voisiko kyseessä olla kaularangan prolapsi, totesi, ettei oireet vaikuta siltä koska prolapsissa kivut ovat yleensä pahimmillaan aamuisin herätessä (ja mulla kivut siis herätti yöllä). Teki kuitenkin lähetteen kaularangan natiivikuvaan. Kun kysyin mikä auttaisi yösärkyihin, jos ne taas ilmaantuvat, ehdotti, että kävisin fysioterapeutilla saamassa jumppaohjeita...-enpä tiennyt olisinko purskahtanut itkuun vai nauruun.

Rtg-lausunnon vastausta sain odotella 2 viikkoa. Tuona aikana yösäryt palasivat ja käden ja sormien kihelmöinti jäi siihen kylkiäiseksi.

Kuvassa todettiin; kaularangassa on oikoinen ja hieman kyfoottinen ryhti. C5-7 tasolla nikamien reunoilla hieman spondyloosinokkaa ja discusvälit ovat lievästi madaltuneet. Viistokuvissa vasen C5/C6 ja oikea C5/C6 ja C6/C7 -juuriaukko ovat luisten reunamuodostumien vuoksi kaventuneet.

Lääkäri teki, ystävällisesti, lähetteen ENMG -tutkimukseen ja sanoi, että voi mennä 5 viikkoa ennenkuin ajasta kuuluu mitään....

Tuossa siis taustatietoa, ja toivoisinkin teiltä neuvoja parin asian suhteen;

1. Onko teillä, joilla on todettu kaularangan prolapsi, vastaavanlaisia kokemuksia tuosta yösärystä? Kun mulla siis päivisin ei juurikaan oireita ole. Päänkäännöt yms yms onnistuu ihan tosta vaan.
2. Vaikuttavatko oireeni ylipäätään prolapsilta?
3. Auttaako fysioterapia? Itselläni käsitys ettei niskakivun akuuttivaiheessa tulisi mennä "runnottavaksi" vaikka lääkäri sitä ehdottikin.
4. Auttaako kova kaularangan tuki? Itse hain tänään pehmeän sellaisen, mutta tässäpä olen istunut yö kahdesta lähtien (kello nyt 5.30 - ja kohta töihin!) kipuni kanssa, joten eipä siit ainakaan apua ollut

Olisin kiitollinen kaikista neuvoista - tää särky tekee mut hulluksi!
Melvine
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Järkyttävät yösäryt pitää hereillä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Helmi 2011, 17:54

Moi, Melvine!

Melvine kirjoitti:1. Onko teillä, joilla on todettu kaularangan prolapsi, vastaavanlaisia kokemuksia tuosta yösärystä? Kun mulla siis päivisin ei juurikaan oireita ole. Päänkäännöt yms yms onnistuu ihan tosta vaan.
2. Vaikuttavatko oireeni ylipäätään prolapsilta?

Monet oireesi mielestäni sopisivat prolapsiin, mutta ei (mielestäni) tuo yösärkyosuus. En nyt osaa sanoa voiko prolapsi todellakin yleensä reagoida noin, mutta mulla se oli kyllä ihan ympärivuorokautista oireilua. Mun on vähän vaikea ymmärtää, että prolapsi voisi olla kiltisti päivisin ja törkeän kivulias vain öisin? (Ellei se ole vain lievä prolapsi, ja niskan asento yöllä aiheuttaisi tuon säryn...) Eli ennemminkin alkaisin epäillä, että ne hermojuuriaukot ovat vähän ahtaita ja aiheuttavat välillä noita kipuja. Mutta arvailujahan nämä on. Mitä muut niskaprolapsi-kirjoittajat asiaan sanoo?

Melvine kirjoitti:3. Auttaako fysioterapia? Itselläni käsitys ettei niskakivun akuuttivaiheessa tulisi mennä "runnottavaksi" vaikka lääkäri sitä ehdottikin.
4. Auttaako kova kaularangan tuki? Itse hain tänään pehmeän sellaisen, mutta tässäpä olen istunut yö kahdesta lähtien (kello nyt 5.30 - ja kohta töihin!) kipuni kanssa, joten eipä siit ainakaan apua ollut

Jos niskatuki auttaa, niin tuskin siitä haittaakaan on. Auttaako kylmä kipuihin? Fysioterapian aika ei varmaan ole vielä, vasta sitten kun syy alkaa olla selvillä. Menemällä yksityiselle ENMG-tutkimuksiin saisit varmaan nopeutettua tutkimusten etenemistä. Ja jollei työterveyslääkäri ollut fysiatri ja haluat asian käsittelyä nopeuttaa, voisit myös täräyttää omalla kustannuksella fysiatrille. Terkkarin kautta sinnekin saa varmaan jonottaa kuukauden tai kaksi...
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 25 Helmi 2011, 21:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Melvine » 23 Helmi 2011, 00:00

Kiitos DD,
kävin tänään työpaikkani fysioterapeutin puheilla ja tuon käynnin seurauksena hän otti yhteyttä työterv.lääkäriini, joka
a. kirjoitti lähetteen ortopedille (neurokirurgille siis kai)
b. lupasi nopeuttaa ENMG -tutkimukseen pääsyäni

Tänään toi niska-käsivarsi on ollut ärhäkämpi kuin aikoihin; jomottavaa särkyä niskassa, vihlontaa olkavarressa ja kihelmöintiä käsivarressa ja sormissa -mutta noi on siis pientä yösärkyihin verrattuna. Popsin juuri Voltarenia ja lihasrelaksanttia ku en muuta keksinyt.

Viime yön istuin siis netin ääressä ja lueskelin näitä ihmisten kokemuksia. Sinähän olit muistaakseni kertonut yks.kohtaisesti oman tarinasi, mutta kirjoititko koskaan siitä leikkauksestasi? Eikös se tarina jäänyt kesken? Mikä sinun tilanteesi on nykyään?
Melvine
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Helmi 2011, 00:40

Leikkauksen olen varsin tarkasti dokumentoinut tänne: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=81

Nykytilannetta ja kuntoutusta olen kuvaillut täällä: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=103
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaisa » 24 Helmi 2011, 14:21

Heippa Melvine!
Minulle on tuttua tuo yösärky juuri siltä ajalta, kun prolapsi oli pahimmillaan C5-6 välissä. Siihen auttoi asennon muuttaminen joskus, mutta ei suinkaan aina. Kauluria käytän aina, kun haluan lepuuttaa kaularankaani ja kyllähän se estää äkkinäisiä liikkeitä tekemästä, jolloin jo se auttaa. Oireesi voi yhtä hyvin johtua ahtaumista kuin prolapsista, kivun aiheuttaa kuitenkin sama juttu eli joku painaa hermoja. Välilevytyrästä pursuaa myös jotakin nestettä, joka voi ärsyttää ja tulehduttaa kudoksia. Kannattaa kokeilla jääpussia. Minulle se tuo ainakin hyvin helpotusta. Joskus aamuisin horjun suoraan pakastimelle hakemaan geelipakkauksen ennen kuin kykenen muuta tekemään, niin ja otan tietysti kipulääkkeet ja odottelen sitten sohvannurkassa jääpussi niskassa niiden vaikutuksen alkamista.

Öistä vielä sen verran, että pahoina aikoina saatan herätä omaan huutooni, kun tekee niin nannulia, mutta silloin yleensä aina auttaa asennon vaihto. Proplapsini säteili juuri lavanseutuun ja siellä tuntui pahemmalta kuin itse niskassa. Tällä hetkelläkin sinne aina silloin tällöin kirpaisee, että ei pääse unohtumaan. Minulla on myös juuriaukon ahtaumia kuudessa välissä kaularangan ja rintarangan alueella. Minua ei ole leikattu eikä leikata ennen kuin on tosi pakko, koska rankani on synnynnäisesti monimuotoisesti viallinen ja leikkauksella ei ehkä olisi kuitenkaan hyviä tuloksia.

Onnea tutkimuksiin ja toivottavasti kohta vähän helpottaisi kiputilanne.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Melvine » 24 Helmi 2011, 15:10

Moi Kaisa. On jotenkin lohduttavaa kuulla että muillakin on samantyyppisiä vaivoja :twisted: - vaikken tietysti muille samanlaisia tuskatiloja toivoisikaan :)

Olen menossa huomenna ENMG -tutkimukseen; siellä lienee selviää jotain kivun syypäästä ja mahdollisen hermovaurion laajuudesta.

Joo mut toi sunkin mainitsema yöllinen hermosärky on jotain aivan järkyttävää! Mulla ei mitkään asennon vaihdokset siihen auta, on vaan pakko lähtee kävelemään pitkin asuntoa. Kipu helpottaa pikkuhiljaa, ja jos hyvin käy parin tunnin päästä kipu on lievittynyt sen verran että jos sitten vielä oikein kovasti väsyttää saattaa nukahtaa uudelleen. -Yleensä ei nukahda koska toi tuskan kestäminen on kyl kirkastanut silmät ja pään aivan totaalisesti.

Työterveyslääkärini (ikää n.25v) oli aivan ymmyrkäisenä puhuessani noist kivuista ja sanoessani ettei edes saamani reseptilääke Voltaren auttanut niihin yhtään mitään, lihasrelaksantista puhumattakaan. Lääkäri katsoi mua pitkään, kuin arvioiden, että oisko kuitenkin syytä kirjoittaa lähete psykiatrille. Oikeesti. Ei sit kirjoittanut mitään lääkettä, vaan tosiaankin oli sitä mieltä että kyseessä on jännitysniska ja ehdotti fysioterapiaa -huh huh mikä ammatin taidonnäyte.

Mut huomenna siis Enmg ja siitä sit taas katellaan eteenpäin missä mennään!
Melvine
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Melvine » 25 Helmi 2011, 20:38

Kävin siis tänään siellä ENMG:ssä. Kyllähän siellä niskassa prolapsi oli. Näkyi sekä vanhoja muutoksia että tuoreita. Lihasvoima oli alentunut ja hermosoluja oli kuollut - en tiedä mitä se tarkoittaa käytännössä. Kysyin sitä lääkäriltä - vastasi että joskus niitä kuolee TOSI paljon, sit on paha juttu, mutta et mun ei pidä olla huolissaan. Tietääkö joku noista kuolleista hermosoluista? DD?

Nyt ku istun tässä, ni koko ajan kihelmöi käsivarressa, "elohiiret" pomppii käsivarressa ja lapaluussa ja niskaa jomottaa. ...

En hirveesti luota omaan työterv.lääkäriini, siihen 25 vuotiaaseen, joten kysynpä taas itsehoitoneuvoja; nytkö siis kova kaulus, kevyttä niskaa voimistavaa jumppaa ja iloista mieltä?
Melvine
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Helmi 2011, 21:12

Melvine kirjoitti:Kävin siis tänään siellä ENMG:ssä. Kyllähän siellä niskassa prolapsi oli. Näkyi sekä vanhoja muutoksia että tuoreita. Lihasvoima oli alentunut ja hermosoluja oli kuollut - en tiedä mitä se tarkoittaa käytännössä. Kysyin sitä lääkäriltä - vastasi että joskus niitä kuolee TOSI paljon, sit on paha juttu, mutta et mun ei pidä olla huolissaan. Tietääkö joku noista kuolleista hermosoluista? DD?

Just. No sitten tiedän kyllä kokemuksesta, minkälaisia kipuja sulla on. Vai että tuoreitakin muutoksia, eli tilanne on sitten suht akuutti. Noista kuolleista hermosoluista ei sun tässä vaiheessa tarvii hirveesti huolehtia, ne todennäköisesti aikanaan palautuvat, jos ja kun ärsytys saadaan loppumaan. Osa hermosoluista on sitten "kuollut" sen välilevy- tai ahtaumaärsytyksen takia ja siitä johtuu mm. nuo sun voiman alenemat kädessä. Ne palautuu tosiaan aikanaan, jos vaan saadaan ärsytys loppumaan. Toivottavasti se onnistuu ilman leikkausta.

Minusta sä tarviit nyt todellakin sitä neurokirurgi-konsultaatiota ja sen lisäksi tyrkyttäisin kyllä hyvän fysiatrinkin konsultaatiota. Fysiatri ymmärtää enemmän kuntoutuksesta, kun on nimenomaan siihen erikoistunut lääkäri ja neurokirurgi sitten katsoo tilannetta vähän toisesta näkökulmasta. Jos molemmat esimerkiksi suosittelisivat leikkausta, niin silloin se olis varmaan paikallaan. Fysiatrilla voi olla vielä muita apuja tarjota ennen leikkausta. Samantien vaan yhteyttä työterveyslääkäriin, ja pyydä hoputtamaan sitä neurokirurgi-konsultaatiota. Epäilen, ettei samalla kertaa suostu kirjoittamaan myös fysiatri-lähetettä, mutta ainahan voit kokeilla. Ja voit harkita myös, ryntäätkö samanaikaisesti omalla kustannuksella fysiatrille, silloin asia etenisi vähän nopeammin...

Olet nyt ilmeisesti noin 1,5 kk kärsinyt näistä kivuista. Mulla on sellainen käsitys, että jos niskaprolapsi on itsestään parantumassa, niin se tapahtuu 2-3 kuukaudessa. Osaatko sanoa, onko tässä 1,5 kk aikana minkäänlaista suuntaa selvillä? Onko se muuttunut paremmaksi, huonommaksi vai pysynyt suurin piirtein samanlaisena?

Melvine kirjoitti:Nyt ku istun tässä, ni koko ajan kihelmöi käsivarressa, "elohiiret" pomppii käsivarressa ja lapaluussa ja niskaa jomottaa. ...

En hirveesti luota omaan työterv.lääkäriini, siihen 25 vuotiaaseen, joten kysynpä taas itsehoitoneuvoja; nytkö siis kova kaulus, kevyttä niskaa voimistavaa jumppaa ja iloista mieltä?

Olet akuutissa vaiheessa, joten jumppa ei liene paikallaan. Lainaan tähän yhden osaavan fysioterapeutin tekstiä ( lihavoin tai alleviivailin mielenkiintoisimpia kohtia): http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi/ ... oi_auttaa/
Niskakipu, yläraajasärky, sähköttävä kipu sormiin asti, käsien voimattomuus tai kömpelyys:

Nämä oireet viittaavat hermojuuren puristus- tai tulehdusoireeseen, mikä saattaa johtua kaularangan välilevyrepeämästä ja pullistumasta tai hermojuurikanavien ahtautumisesta luisten reunakerrostumien takia. Tyypillisimmin ongelma paikantuu kaularangan alaosaan.

Fysioterapeutti sovittaa akuutissa kipuvaiheessa potilaalle niskatukikaulurin tai opastaa potilaalle niskaa ja hartiaa tukevaan teippauksen. Lääkärin määräämä riittävä kipulääkitys on alussa välttämätön. Potilaan on hyvä olla liikkeellä, mikä parantaa verenkiertoa ja yleistä aineenvaihduntaa myös kipualueella, kunhan liikkuminen ei lisää kipuoireistoa. Säteilykipuoireisen ei tule venytellä niska-hartialihaksiaan, koska ahtautuneessa selkäydinkanavassa tai hermojuurikanavissa ärtyneet hermot eivät siedä lihasvenytystä.

Hieman rauhoittunutta hermojuurioireistoa hoidetaan hermoja mobilisoimalla ja opastamalla tähän liittyvät omat harjoitteet. Kaularangan hermojuurioireisto heikentää nopeasti niska-hartia- ja myös yläraajalihaksia ja toipumisvaiheessa tarvitaan samantyyppistä niskan hallintaharjoittelua kuin niskapotilaalla muutoinkin. Tämä tulee muistaa myös kaularankaleikkauksen jälkeen, jolloin ongelmana saattaa olla myös hermojuurikanavia ahtauttava arpikudos. Työhön palatessa saattaa olla aluksi hyötyä rannetuesta, jolla myös vähennetään hermoihin kohdistuvaa ärsytystä sekä niskan tukiteipistä tai tukikaulurista, jotta epäedulliset, liian kuormittavat liikkeet jäävät pois työsuoritteista. Säteilykipuoireiston pitkittyessä fysioterapeutin tulee olla yhteydessä hoitavaan lääkäriin. Lisätutkimukset tai toimenpiteet ovat aiheellisia, mikäli hankalin oireisto ei viimeistään kuukauden aikana selvästi rauhoitu.

Tämän perusteella syyllinen voi olla joko se pullistuma tai ne sulla olevat ahtaumat, jotka ärsyttävät hermojuuria. Vähän niinkuin aikaisemmin arvailinkin. Minä ymmärsin tämän niin, että nyt ollessasi akuutissa vaiheessa tarvitset toimivan kipulääkityksen ja näemmä niskatukikaulurin tai tukevan teippauksen. Liikkuminen ja ulkoilu ovat hyviä, kunhan eivät provosoi kipuja. Jumpat tai venyttelyt eivät nyt ole kohdallaan, mutta esimerkiksi sitä kylmää voisit kokeilla kivunlievitykseen. Sopivia kylmäpakkauksiahan saa apteekista, niitä vaan pari pakkaseen ja voi silloin tällöin pitää niskalla ohuen kankaan läpi.

Ja oikea kipulääkitys sulle tarvis hakea paikalleen pikimmiten. Mutta kuten tuosta huomaat, harjoitteita ja mobilisointejakin on syytä käyttää vasta, kun tilanne on vähän rauhoittunut.

Tällasia ajatuksia mulle tulee mieleen näin äkkiseltään. Miltä kuulostaa?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Melvine » 25 Helmi 2011, 21:36

Yösäryt kesti 3vk ja loppui. Tilalle tuli kihelmöinti. Meni 2 vk ja yÖhelvetilllinenkipu tuli takasin. Ei tää rauhotu tää kipu. Silloin kun on pahimmillaan yöllä ni sanon kipuluokka on 8-9.
Melvine
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Helmi 2011, 21:52

Melvine kirjoitti:Yösäryt kesti 3vk ja loppui. Tilalle tuli kihelmöinti. Meni 2 vk ja yÖhelvetilllinenkipu tuli takasin. Ei tää rauhotu tää kipu. Silloin kun on pahimmillaan yöllä ni sanon kipuluokka on 8-9.

Okei. Kyllä ihan ensimmäiseksi se sun lääkäris sais hakea kipulääkityksen kohdalleen. Ja tiedoksesi, että se voi vaatia useampiakin yrityksiä, että sulle sopiva lääke tai lääkecocktail löytyy. Ja jos ei kaverilla ole siihen osaamista, konsultoikoon sen suhteen jotain toista lääkäriä, pääasia että löytyy asiaa helpottava lääkitys. Se on tärkeää pidemmän päälle, sillä kovien kipujen sietäminen vie aika nopeasti henkisiä voimavaroja ja niiden palautuminen voi olla hidasta.

Yleensä kai suositellaan sellaista cocktailia, että siinä olisi mukana jokin tulehduskipulääke, jotta kudosten tulehdus ja turvotus saadaan myös hallintaan. Mitä pahempi on kudosten turvotus, sitä huonompi on verenkierto sillä alueella ja se ei todellakaan edistä paranemista...

Mulla aikanaan sietämättömiä ympärivuorokautisia kipuja ei lääkitty riittävän tehokkailla lääkkeillä, vaan piehtaroin täydellisen sietämättömissä kivuissa varmaan puolen vuotta. Se vei ihan järjettömästi voimia, josta on ollut myöhemminkin harmia. Ja silloin ei jaksa riittävästi välttämättä hakea apua ja ajaa omia asioitaan, joten yritä tuo kipulääkitys saada jonkunlaiseen kuosiin ja mieti vähän noita muitakin ehdotuksia. Odottamista sulla on varmaan aika paljon nyt tiedossa ja tunnetusti odottavan aika on pitkä...
:(
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Melvine » 25 Helmi 2011, 23:13

Jeps. Mä en oikeasti luota noitten tk/tth - lääkäreiden osaamiseen näissä asioissa. Kun nää kivut tuli silloin tammikuun alussa , menin nettiin ja löysin nopeasti diagnoosin. Lääkärit vaan ei olleet samaa mieltä mun kans:) Nyt ovat.

Olivatko sun kivut ympärivuorokautisia? Siis sitä helvetillistä hermosärkyä?
Melvine
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Helmi 2011, 00:02

Melvine kirjoitti:Olivatko sun kivut ympärivuorokautisia? Siis sitä helvetillistä hermosärkyä?

Olivat. Jatkuvasti särki, oli yö tai päivä. Ei tarvinnut paljoa nukkua, eikä hereilläkään pystynyt mihinkään keskittymään, kun lapojen väli oli niin sietämätön. Eikä se itse asiassa ollut edes sitä pahinta kipua. Pahimmat kivut tuli mukaan myöhemmin, kun mulla se tilanne veti koko selän helvetinmoiseen kiristykseen. Selkä tuntui siltä, kuin superkireät vaijerit olis pystysuunnassa vedetty järjettömän kireelle. Se kiristys johtui tolkuttomista lihaskiristyksistä ja syvällä rinnassakin tuntui mieletöntä kiristystä. Se johti sitten erityisesti alaselässä aika nopeesti iskeemisiin eli hapen puutteesta johtuviin kipuihin, jotka olivat sitten vielä pahempia.

Se tilanne vähäksi aikaa rauhoittui leikkauksen myötä, mutta sitten muuttui aika nopeasti leikkauksen jälkeen entistä pahemmaksi ja ne olivat sitten sellaisia kipuja, että olivat täysin sietämättömiä ja olin ihan varma, että pian järki lähtee. Siis se viimeinenkin. :shock: Eli vaikka ennen leikkaustakin oli aika sietämätöntä, se kesti kuitenkin vaan pari kuukautta. Leikkauksen jälkeen se vielä pahempi vaihe vei sitten yli puoli vuotta ja silloin meinas kyllä järki lähteä. Ja kuinka ollakaan, sain ison kasan virhediagnooseja eikä järkevää ja toimivaa kipulääkitystäkään löytynyt. Panacodit ja Tramalit oli yhtä tyhjän kanssa, niillä ei ollut mitään merkitystä. Pariin otteeseen sain Oxanest-piikkejäkin, jonka pitäis olla suhteellisen vahvaa opiaattia, Tramal kun on hyvin mieto opiaattijohdannainen. Ekalla kerralla Oxanest vähän helpotti, kunhan ei yrittänyt olla pystyssä. Toisella kertaa ei sitten auttanut, vaikka sairaalassa piikittivät Oxanestiä ja ties mitä koko yön läpi...

No, onneksi se on hyvin harvinaista, että ongelmat niskavaivaisella leviää koko selkään niin kuin mulla, joten ei sulla siitä pitäis olla suuria pelkoja. Mutta jos siitä on oireita näkyvissä, mä kerron sulle mistä ja miten hakea apua, jos tarve on. Mutta ensin joka tapauksessa tuo niskajuttu pitää saada rauhoittumaan ja hoidettua.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Melvine » 26 Helmi 2011, 00:29

Ihan karseeta!
Voinko piristää sua yhdellä videolla?

http://www.youtube.com/watch?v=L8CtWUY7nvg
Melvine
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Helmi 2011, 01:25

Melvine kirjoitti:Ihan karseeta!
Voinko piristää sua yhdellä videolla?

http://www.youtube.com/watch?v=L8CtWUY7nvg
Kiitoksia! Sorry vaan, jos kuulosti masennuttavalta, mutta ne oli tosiaan niin järkyttäviä aikoja, että mun täytyy aina välillä niitä muistellessa päästää vähän höyryjä... :P Mutta sulla on nyt tällä erää ilkeämmät kivut kuin mulla, mulla on nykyään pääosin jo ihan inhimillinen olotila... eli yritä jaksella, vaikka ilmeisesti joudut taas valvomaan kipujen kera... :sad:

Enivei, Mick Jagger ei koskaan oo ollut mun suosikkeja, joten tällaista mestariteosta oli kyllä mukava katsella. Kerrankin musa sopi täydellisesti videon tasoon - ja omituista, että vaikka kaveri on ilmeisesti pitänyt itsensä varsin hyvässä kunnossa, ei se koskaan ole näemmä ollut edes lähellä puntteja, sen verran vähän lihasta näytti varressa olevan... :P 8) :P
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Melvine » 26 Helmi 2011, 01:31

Nyt alkaa taas sattumaan..Yleensä on silleen että about 4 t nukkumaan menon jälkeen alkaa tuska. tuntuu jo nyt.
Melvine
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)