Muusikon erilaisia ongelmia

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Muusikon erilaisia ongelmia

ViestiKirjoittaja kop » 15 Helmi 2011, 23:54

Hei! Olen nuori musiikinopiskelija, instrumenttina huilu. Epäergonomisesta soittoasennosta johtuen minulla on ollut jäykät niskat jo useita vuosia. Fysioterapeutilla kävin 4 vuotta sitten, silloin oireena oli myös voimakasta päänsärkyä, johon sain lääkkeen sekä venyttelyohjeita. Pari vuotta sitten alkoi tinnitus, joka helpotti kun "unohti" sen, mutta joka paheni n. puoli vuotta sitten. Tinnituksen takia tutkimuksissa on käyty, ja niiden perusteella minulla ei pitäisi olla mitään aivokasvainta tms. sairautta. Olen aina luullut, että tinnitus johtuu siitä etten aiemmin käyttänyt korvatulppia orkestereissa (nyt käytän aina), eikä sillä olisi yhteyttä niskoihin ja hartioihin. Nyt viime viikkoina tinnitus tuntuu pahentuneen varsinkin "hiljaisina hetkinä" kotona, mutta myös niska- ja hartiakivut sekä päänsärky koulussa ovat lisääntyneet. Iltaisin on vaikeaa nukahtaa, kun korvat soivat ja kokeisiinluku hiljaisessa huoneessa on mahdotonta. Onhan kaikilla näillä oireilla pakko olla yhteys toisiinsa? Kertovatko nämä kaikki oireet ongelmista niskojen&hartioiden seudulla, vai ovatko tinnitus ja päänsärky sittenkin erillisiä asioita? Olisi mukavaa kuulla, jos jollain muullakin on niska- ja hartiakipuja sekä tinnitusta ja päänsärkyä, ja tietenkin siitä, mitä hoitokeinoja tähän on.
kop

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 17 Helmi 2011, 17:47

Hei!Mielestäni hyvinkin voi oireet liittyä toisiinsa ja niskajumi voi aiheuttaa kuvailemiasi oireita. Itsellä on jännitysniska diagnosoitu ja kaikenlaiset korvaoireet ovat tuttuja..monien muiden oireiden ohella. Korvat on lukossa vähän väliä ja niissä kohisee ja välillä äänet tuntuu vaimentuvan hetkeksi. Päänsärky ei itselläni ole yksi pahimmista oireista mutta on sitäkin ollut. Suosittelisin fysiatrilla käyntiä jos et ole jo käynyt. Hyvä hieroja myös saattaisi olla paikallaan.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)