Tension neck ja aurallinen migreeni

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Tension neck ja aurallinen migreeni

ViestiKirjoittaja memmi » 15 Helmi 2011, 20:17

Olipa mukava bongata tämä foorumi. Täällä on kanssa yksi mirgeenistä ja tensionista kärsivä ihminen lisää. Olen itse 25 vuotias nainen, migreeni alkanut joskus teini-iässä, kohtauksia silloin tällöin, selvinnyt aiemmin ihan normaaleilla särkylääkkeillä. Välillä tension vaivannut erikseen, mutta sekin mennyt ohi. Viime syksystä asti elo ollut välillä yhtä henkilökohtaista helvettiä, kun nämä kaksi vaivaa ovat "yhdistyneet". Migreeniä alkoi tulla monta kohtausta viikossa, ja yksi saattoi kestää useammankin päivän. Raajat ja naama puutui, puhekyky meni hetkellisesti ja jysäri aika mahtava. Kohtauslääkkeitä löytyy useampikin resepti, mutta itse en niitä useinkaan voi ottaa, koska kärsin aurallisesta migreenistä, jolloin täsmiä voi ottaa vasta kipuvaiheessa. Ensihätään miranaxia 1-2kpl kerralla, pyyhe silmille ja pimeään huoneeseen odottamaan.

Sain estoksi propralia, joka kyllä katkaisi tämän kierteen. Mutta oireetpa muuttivat vähän muotoaan. Alkuun tuli ns. "humauksia", eli paineen tunne kallonpohjassa, josta se levisi takaraivoon ja päälaelle jäi puristava vanne. Jos tämä kohaus ei mennyt heti ohi, niin alkoi voimakkaat näköoireet yleensä oikeassa silmässä värikäs ja välkkyvä kuvio. Jos lääkettä ei saanut ajoissa niin lopputuloksena kova migreeni, joka laukesi oksentamiseen. Nyt nämä "humaukset" ovat muuttuneet jokapäiväisiksi. Aina ei tule migreeniä, mutta tunne on epämiellyttävä ja tuntuu, että jalat menevät alta.

Olen käynyt työterveydessä pahimmillaan kerran vkossa. Neurologille sain lähetteen: diagnoosina tension neck, joka purkautuu migreeninä, sekä myöskin kaularangan röntgenissä havaittu niskan oientuminen. Olin juuri lomalla, ja kipu sekä "humaukset" seurana joka päivä . Hain ensihätään norflex-piikin, auttoi siihen päivään. Relaxantit veivät jalat alta, joten niitä en enää syö. Estolääke vaihdettu triptyyliin, joten nyt on vain odoteltava vaikutusta. Olen käynyt akupunktiossa, hierojalla, sekä omt-fyssalla. Nyt taas aloitettava uusi akupunktion hoitojakso. Alkaa tuntumaan aika turhauttavalta tuo lääkärillä ravaaminen, koska kaikki pistetään migreenin piikkiin, eikä kukaan sen tarkemmin tutki mistä nämä johtuvat. Liikuntaa on lisättävä, sen tiedän, mutta eipä ole helppo lähteä salille ku ei ole mikään voittaja-fiilis normaaliaskareissakaan. Nämä vaivat alkaa vaikuttamaan jo sosiaaliseenkiin elämään, kun ikinä et tiedä mikä olo huomenna on ja mitä voi tehdä.

Onkohan tällaisiin vaivoihin kohtalotovereita? :)
memmi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)