Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Maalis 2010, 14:48

rautaniska kirjoitti:Hiukan surffailin ja törmäsin ainakin muutamaan Oulun seudulla olevaan paikkaan, joka tarjoaa CST:tä:

http://www.eheaolo.fi/
http://www.terapiaorell.com/index.php

Käyn kokeileen tuolla "eheäolossa" CST:tä. Mitään kokemuksia ei kyseisestä paikasta eikä CST:stäkään.

Heippa rautaniska. Minulla ei ole myöskään kokemusta tuosta Eheäolon hoitolan hoitajasta. Sikäli kyllä hän kiinnostaa, että oli melkein aikomus soittaa hänelle ja kysyä minkälaista hoitoa hän antaa. TeraPia:sta ei ole kokemusta myöskään. Kumpikaan noista hoitajista ei taida olla fysioterapeutti, joten hoito ei kuulu Kelan korvausjärjestelmän piiriin.

Itse olen käynyt täällä Oulussa Biofysiossa. Hoitoja antaa fysioterapeutti Annamari Lindholm. (Jos lääkäriltä lähete, niin siitä saa Kelan korvausta 10-15%)
Puh: 08- 551 5175

* fysioterapeutti
* ylä- ja alaraajaterapia
* leikkausten jälkitilat
* lymfaterapia
* Terapimaster-terapeutti
* Craniosacraali-terapeutti (erikoistuva)

http://www.biofysio.com/index.php?id=377

Annamari on nykyään aika taitava hoitaja. Tuon hoidon lisäksi olisi tärkeä syvien lihasten harjoitteet. Minun koen, että A.L ei osaa ohjata harjoitteita kohdallani. Sain harjoitteet oikeanlaiset harjoitteet Tre:lta ja niitä teen sitten hoidon lisäksi. Tuossa hoidossa on tosi tärkeää, että se tehdään intuitiivisesti ja hoitaja uskaltaa luottaa itseensä ja käsiinsä, esim. pitää käsiään tarpeeksi pitkään jossakin tietyssä kohdassa. Sen takia kiinnostaa nuo muut terapeutit, että minkälainen heidän "kosketuksensa" ja hoitotapansa on.

Tuosta normaalista ja epänormaaliudesta. Luultavasti esiintymisjännitys ja sosiaalinenkin jännittäminen ovat aika yleisiä ilmiöitä. Niihin liittyvät juuri mainitsemasi hikoilu, kenties punastuminen, äänen värinä, käsien tärinä yms.

Jos menet Eheäoloon tai TeraPiaan, niin mielellään kuulen kokemuksistasi! Uskon, että vielä pääset värinöistä eroon ja niskasi kuntoon.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rautaniska » 28 Maalis 2010, 15:37

Eihän se helppoa ole, muttei mahdotontakaan. Varmasti selviäisit samoista kokemuksista, jos olisi pakko. Mitä vaihtoehtoja on? Luovuttaminen ei kannata vajaa kolmekymppisenä. Psyykkinen romahtaminenkaan ei kyllä auta, ja itse asiassa siitäkin on vielä moni saanut sitten päänsä kuntoon. Sit on vaan pakko kuntoutua... Mutta toivottvasti et ikinä joudu todistamaan tätä settiä. Helpommallakin voi todella oppia kärsivällisyyttä.

Hyvin olet järkeillyt asian, tavallaan ruksinut pois huonot vaihtoehdot. Epätoivo varmaan on iskenyt joskus mutta sisulla eteenpäin niinkuin taisit kuvatakin.

Leppoisaa värinöitä. ;)Onneksi ne ei ole vaarallisia ja saattavat vain yksi aamu olla poissa kun heräät. Itselläni muuten kaikki stressi pahentaa oireita. Oletko havainnut samaa?

Hyvä asenne, "leppoisaa värinöitä" :D Juu nimenomaan näin on että stressi ja hermostuminen/vihastuminen saa kasvot värisemään aikalailla samontein.

Kumpikaan noista hoitajista ei taida olla fysioterapeutti, joten hoito ei kuulu Kelan korvausjärjestelmän piiriin.

Eivät taida olla fysioterapeutteja. Tämä Hyvänolon hoitaja on erikoissairaanhoitaja, Terapiasta en tiedä. Mietin tässä juuri että ja kannattaako tuolla käydä nyt edes sitä yhtä kertaa edes kokeilemassa (Tahdonvoimaakin meinasi että jopa 5 kertaa vaatii ennenkuin "tuntuu missään") koska joka tapauksessa en usko että alan siellä käymään noilla taksoilla ilman lähetettä (ilmeisesti mulla ei mene tarpeeksi huonosti kun on rahasta kiinni tervehtyminen..eh). Biofysioon sillä lähetteellä pitäisi sitten kuitenkin mennä. Katsoin muuten että tämä Annamari Lindholm on ainoa Oulusta joka löytyi tuolta http://www.iahp.com/ listoilta.

Sain harjoitteet oikeanlaiset harjoitteet Tre:lta ja niitä teen sitten hoidon lisäksi.

Onko fedja ne sun harjoitteet sinnepäinkään mitä on tuossa "kuntoudu jännityspäänsärystä"-oppaassa (ihan pdf:n lopussa on se opas)? https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/4656/Paula_Mattila_Miia_Vayrynen.pdf?sequence=1. Itse olen tehnyt lähinnä noita kuminauhajuttuja syvien lihasten vahvistamiseks + kulmasoutua.

Kiitos kannustuksesta! Samoin tsemppiä teille! :wink:
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Maalis 2010, 18:01

Rautaniska. Tuossa linkissä olevat liikkeet ovat minulle liian rajuja. Voi olla, että nuo liikkeet sopivat, jos ei ole vammaa takana, mutta luultavasti neuraalikudosta mobilisoivat liikkeet voisivat olla hyvä lisä laittamassasi linkissä olevien liikkeiden lisäksi yläniskan kalvoärsytystä vähentämään ja niskan syvien ja pikkulihasten kuntoutukseen (esim. kielen imeminen). Sinulla hyvinkin voi olla tuota hermosto/kalvoärsytystä, koska on noita värinöitä.

Tässä ketjussa kuvatut liikkeet ovat niitä joita teen.
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=421
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rautaniska » 29 Maalis 2010, 16:48

Pitääpä tutustua noihin sinun liikkeisiin ja lisätä mahdollisesti tähän omaan harjoitusrepertuaariin.

Kyselin muuten biofysiosta craniosakraaliterapian hintoja ja sain vastaukseksi että saman hintaista kuin muukin fysioterapia. Hassua...tuo vasta avasi minut tajuamaan että kyse tosiaan on ihan normaalista fysioterapiasta. Jotenkin minullakin oli semmoinen käsitys että ainakin jotkut pitävät sitä huuhaana tai että siitä on turha mitään ainakaan mitään kela-korvauksia saada.

Taidan nyt kuitenkin käydä kokeilemassa tuota Eheänolon CST:tä, kai siitä yhdestäkin kerrasta jonkinlaisen kuvan saa.. :roll:

PS. "Hassuja" lisäoireita ilmaantunut...oikeassa rintalihaksessa "silmähiiri" (no, ainakin tietää että on rintalihas olemassa...eh), selässä noin lapaluiden korkeudella about selkärangan siinä heti sivussa tunnoton kohta.
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 29 Maalis 2010, 18:27

rautaniska kirjoitti:Pitääpä tutustua noihin sinun liikkeisiin ja lisätä mahdollisesti tähän omaan harjoitusrepertuaariin.

Kyselin muuten biofysiosta craniosakraaliterapian hintoja ja sain vastaukseksi että saman hintaista kuin muukin fysioterapia. Hassua...tuo vasta avasi minut tajuamaan että kyse tosiaan on ihan normaalista fysioterapiasta. Jotenkin minullakin oli semmoinen käsitys että ainakin jotkut pitävät sitä huuhaana tai että siitä on turha mitään ainakaan mitään kela-korvauksia saada.

Taidan nyt kuitenkin käydä kokeilemassa tuota Eheänolon CST:tä, kai siitä yhdestäkin kerrasta jonkinlaisen kuvan saa.. :roll:

PS. "Hassuja" lisäoireita ilmaantunut...oikeassa rintalihaksessa "silmähiiri" (no, ainakin tietää että on rintalihas olemassa...eh), selässä noin lapaluiden korkeudella about selkärangan siinä heti sivussa tunnoton kohta.

Jep. on CST:tä ja sitten "CST:tä". Kuten aina ja kaikessa. CST on yksi "suuntaus"/alalaji, joka on nyt kovassa nousussa, kuten esim. ortopedinen manuaalinen terapia oli hetki sitten. Suurin osa taitaa harjoittaa CST:tä hipsuissa muutaman kurssin perusteella. Samalla tavalla on kiinalaisen lääketieteen osaajia ja sitten nämä "harrastelijat" erikseen. Ja kehittäjien mukaan koko CST-terapiamuotoa ei edes saisi kukaan yhden kurssin opiskellut antaa. Vaikutus on niin suuri.

Mutta samanlaisen vastaanoton on kohdannut Suomessa kaikki hoitomuodot, jotka poikkeaa siitä totutusta hiero, jumppaa ja juokse -metodista. Sillähän kuntoutuu kaikki! ;)

Jenkeissä ja Keski-euroopassa ollaan valovuosia edellä meitä CST-koulutuksessa ja käytössä, ja siellä tehdään jatkuvasti tieteellistä tutkimusta hoitomuotoon liittyen. Meillä kaikki hieno ja toimiva joutuu aina ensimmäisenä epäillyksi, koska ollaan vaan niin saakelin suppeeta kansaa ottamaan vastaan mitään uusia tuulia. Vaikka joku muuta väittäis, niin mun mielestä meidän terveydenhuolto sekä systeeminä että sisällöltään on käsittämättömän vanhanaikaisissa kantimissa. Mutta tää on sit aivan oman ketjun paikka. :D

Mut onneks löytyy ammattilaisia, jotka taistelee tota vastaan ja on rohkeesti tuoneet nuo uudemmatkin palvelut hoitovalikoimiinsa. CST on erittän kevyttä pehmytkudosten mobilisointia, eli verrattavissa monin tavoin fysioterapiaan, mutten sitten kuitenkaan, koska siinä mobilisoidaan kehon kalvorakenteita, mukaanlukien selkäydin- ja aivokalvot. Ja sitähän ei kaikki osaakaan. :)

Tsekkaa ihmeessä CST-ketju täältä hakusanalla.. Löytyy paljon tietoa. Tässä linkki kehittäjän ja suurimman koulutusyhteisön sivuille.
http://upledger.com/

Rintaelohiiri: Check! Eli tuttu on. ;)
Usein siihen liittyy vielä hikka ja mahahappo-ongelmat sekä mahdollisesti kutittava tunne kylkiluiden kohdalla. Tulee usein alarangan hermoärsytyksestä, esim. vagushermon (aivohermo, joka ulottuu rintaonteloon asti) sekä muiden ääreishermojen.

Tsemppiä! :D :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja rautaniska » 29 Maalis 2010, 22:01

Juuh...taitaa olla tuossa CST:ssä sama homma kuin kaikissa mahdollisissa muissakin myytävissä "asiantuntija"- tai asiantuntija-palveluissa. Eli on niitä ammattilaisia ja sitten niitä jotka on olevinaan ammattilaisia. Valitseppa siitä sitten se oikea..

Otollinen ala muutenkin nämä vaihtoehtoiset hoitomuodot. Voi aina todeta että "kokeillaan että auttaako". Tuo jo tarkoittaa sitä että vastuuta/takeita avusta ei ole. Tavallaan ymmärränkin sen mutta ehkä siinäkin jotkut käyttävät tilaisuutta hyväksi ja vaan rahastavat asiakasta.

Meillä kaikki hieno ja toimiva joutuu aina ensimmäisenä epäillyksi, koska ollaan vaan niin saakelin suppeeta kansaa ottamaan vastaan mitään uusia tuulia. Vaikka joku muuta väittäis, niin mun mielestä meidän terveydenhuolto sekä systeeminä että sisällöltään on käsittämättömän vanhanaikaisissa kantimissa. Mutta tää on sit aivan oman ketjun paikka

Juuri näin. Esimerkkinä vaikkapa d-vitamiinin suositellut määrät. Maailmalla syövät ihan eri määriä kuin täällä vaikka d-vitamiiniaurinko paistaa täällä paljon vähemmän aikaa vuodesta.

Hohhoi...tuli käytyä salilla eka kerran sitten pariin kuukauteen. Saapa nähdä mitkä on ropan reaktiot. Kevyesti toki tein varsinkin ylävartaloliikkeet mutta ilmeisesti jos tuo hermosto on "hermostunut" niin esim jalkaliikkeetkin voi vaikuttaa niskoihin :!: :?: Tuntuu ainakin siltä että ehkä hiukan alkoi värinöimään enemmän (tosin se voi olla myös jälkivaikutusta pysäköintipaikan etsimisen aiheuttamasta kypsähtämisestä :) )
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja rautaniska » 30 Maalis 2010, 00:26

Semmonen hassu ajatus tuli mieleen että voikohan lentokoneessa joskus muutama kk sitten esiintynyt korvakipu/lukkiutuminen laskun aikana aiheuttaa jotain tällaista pysyvämpää vahinkoa korviin (aiheuttaa siis tuon korvien pysyvämmänlaatuisen napsumisen). Nimittäin kiinnitin juuri silloin tietyllä lennolla huomiota siihen että ei ollut aiemmin niin kipeää korviin käynyt, mutta silloin, normaalista poiketen, kävikin kipeää kun aiemmin oli mennyt vaan korvat lukkoon. No, tiedä häntä.

Lueskelin tässä juuri DirtyDeedsin tässä viestissä http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=392 postaamaa linkkiä yhteen fysioterepiaa koskevaan opinnäytetyöhön. Siitä kun lukee kappaleet 4.2-4.4 niin tuon perusteella mulla on oireita noista kaikesta kolmesta "oireyhtymästä"...eli tension neckistä, cervialgia musculotensivasta ja synroma cervicalesta. No, lienevät niin lähellä toisiaan että hankala diagnosoida juuri oikeaa noista (liekkö mahdollistakaan), varsinkaan kun tutkimus tehdään kokeilemalla niskalihaksia ja toteamalla suunnilleen että "kireänä ovat" -> tension neck :lol:

Mutta yllättävän mielenkiintoista tämä itsediagnosointi. Täytyy taas kyllä nostaa hattua moneen kertaan teille joilla on takana OIKEASTI tuskallinen ja pitkä kuntoutus (kenties paraikaakin) ja ihmetellä että miten sitä ihminen jaksaa alkaa itse selvittämään näitä juttuja jos on noin moninaisia oireita kuin monilla tällä palstalla olevalla tuntuu olevan. No kai se on pakko jos ei muuten apuja saa. Toisaalta sekin on tullut huomattua että kummasti niitä voimavaroja sitten yhtäkkiä onkin kun on ongelmat päällä...sitä varmaan joko luovuttaa tai sisuuntuu. Se yksikin kaveri tuolla yhdessä linkissä suunnilleen sanoi että "auttakaa..että seuraavaks pettää sydän tai tapan itteni"...huh :o Pitääpä käydä itseasiassa replyään siihen josko kaveri ois saanut apuja.
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 30 Maalis 2010, 00:44

Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisia harrastuksia sulla on, rautaniska, kuntosalin lisäksi? Ja olisko niillä mitään yhteyttä sun niskavaivoihin? Tai työllä?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Maalis 2010, 00:47

rautaniska kirjoitti:Semmonen hassu ajatus tuli mieleen että voikohan lentokoneessa joskus muutama kk sitten esiintynyt korvakipu/lukkiutuminen laskun aikana aiheuttaa jotain tällaista pysyvämpää vahinkoa korviin (aiheuttaa siis tuon korvien pysyvämmänlaatuisen napsumisen). Nimittäin kiinnitin juuri silloin tietyllä lennolla huomiota siihen että ei ollut aiemmin niin kipeää korviin käynyt, mutta silloin, normaalista poiketen, kävikin kipeää kun aiemmin oli mennyt vaan korvat lukkoon. No, tiedä häntä.

Lueskelin tässä juuri DirtyDeedsin tässä viestissä http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=392 postaamaa linkkiä yhteen fysioterepiaa koskevaan opinnäytetyöhön. Siitä kun lukee kappaleet 4.2-4.4 niin tuon perusteella mulla on oireita noista kaikesta kolmesta "oireyhtymästä"...eli tension neckistä, cervialgia musculotensivasta ja synroma cervicalesta. No, lienevät niin lähellä toisiaan että hankala diagnosoida juuri oikeaa noista (liekkö mahdollistakaan), varsinkaan kun tutkimus tehdään kokeilemalla niskalihaksia ja toteamalla suunnilleen että "kireänä ovat" -> tension neck :lol:

Mutta yllättävän mielenkiintoista tämä itsediagnosointi. Täytyy taas kyllä nostaa hattua moneen kertaan teille joilla on takana OIKEASTI tuskallinen ja pitkä kuntoutus (kenties paraikaakin) ja ihmetellä että miten sitä ihminen jaksaa alkaa itse selvittämään näitä juttuja jos on noin moninaisia oireita kuin monilla tällä palstalla olevalla tuntuu olevan. No kai se on pakko jos ei muuten apuja saa. Toisaalta sekin on tullut huomattua että kummasti niitä voimavaroja sitten yhtäkkiä onkin kun on ongelmat päällä...sitä varmaan joko luovuttaa tai sisuuntuu. Se yksikin kaveri tuolla yhdessä linkissä suunnilleen sanoi että "auttakaa..että seuraavaks pettää sydän tai tapan itteni"...huh :o Pitääpä käydä itseasiassa replyään siihen josko kaveri ois saanut apuja.

Juu, ihmeessä replyään. Kaikki tsemppi MV:lle on varmaankin tervetullutta. Ei ole helppo oireisto. :(

Kiitos tsempistä. Tällaiset on parhaita rohkaisuita, mitä vaan ikinä voi saada. Kyllähän tässä tietyllä tavalla ollaan historiaa tehty ainakin näiden niskavammojen osalta, etenkin retkun. Google alkaa osoittaa varsin kivoja merkkejä tietyin hakusanoin ja ihmisten tietoisuus retkahdusvammasta on kasvanut. Sen huomaa ihan omasta kaveripiiristäänkin, että porukka ei enää kysy apuja itseltään, vaan ne tulee tänne lukemaan juttuja. Hei wau!!! Samoin liikenne mun blogista tänne on varmaan 5-kertaistunut, kun on vaan aktiivisesti linkannut tänne juttuja. Ja nuo DD:n ja Fedjan käännökset on kyllä aivan huippuja. Ja muutkin artikkelit! Huomaa että on tutkijan vikaa noissa kahdessa. Kerrassaan parasta koko tämä foorumi. Kiitos että kerroit mielipiteesi. Mä oon meinannut pariinkin otteeseen heittää jo hanskat tiskiin koko tän pleissin kanssa, kun on ollut tosi huonossa kunnossa, mutta aina on kuitenkin sit löytynyt energiaa pörrätä täällä! :)

Kyllä tällaisen palstan luominen on pitkästi aktiivisen jäsenistön ansiota. Eli kiitos vaan kaikille! Muihin (sairas)foorumeihin verrattuna mä diggaan tästä elämänmyönteisyydestä, auttamishalusta sekä fair play-meiningistä, mikä tänne on luotu. Kiitos vaan Rautis omaltas, että olet aktiivinen ja jaat kanssa tosi avoimesta kokemuksiasi ja näkemyksiäsi. Olet myös hyvä kirjoittaja, joten juttujas on ilo lukea nyt ja tulevaisuudessa! Tack!!!

Nyt hyvää yötä! Meikällä aikamoinen yö edessä hoidon jälkeen. Kipristää joka paikkaa hartioissa ja päässä. Nyt se tietää aina hyvää myöhemmin!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja rautaniska » 30 Maalis 2010, 00:52

DirtyDeeds kirjoitti:Mielenkiinnosta kysyn, että minkälaisia harrastuksia sulla on, rautaniska, kuntosalin lisäksi? Ja olisko niillä mitään yhteyttä sun niskavaivoihin? Tai työllä?

Itseasiassa voi olla että saliharjoittelullakin on yhteyksiä. Ehkä olen tehnyt liian yksipuolisia liikkeitä ja nekin (mahdollisesti) väärin :( Työ lienee suurin syy, tietokoneen ääressä istutaan 8h päivässä. Siitä varmaan tuo kaulan etukenoapina-asento on tullut. Toisaalta muistan kun lukiossa yks kaveri kommentoi mun "etukenoista kävelytyyliä" että oisko sekin perua jo sieltä/ehkä jopa synnynnäinen vika. Onhan sitä tietysti lapsena tullut jonkin verran rymyttyä joten mistäpä sitä tietää vaikka olisi siellä leikkien tiimellyksessä jokin bitti mennyt poikittain...
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja rautaniska » 30 Maalis 2010, 01:01

Mä oon meinannut pariinkin otteeseen heittää jo hanskat tiskiin koko tän pleissin kanssa, kun on ollut tosi huonossa kunnossa, mutta aina on kuitenkin sit löytynyt energiaa pörrätä täällä! :)

Jep, osa on synnynnäisiä "sissejä" ja sä taidat kuulua siihen joukkioon...vai lienetkö oikea green beret :) No mutta olen iloinen että et ole heittänyt hanskoja tiskiin (todennäköisesti minä olisin...sissiä kun en ole vielä itsestäni löytänyt), itsekin olen saanut apuja täältä paljon. Perskeles jos sissi oisin niin en valittais näistä "turhista vaivoista" mut sitä kun terveyteen tottuu niin sen haluaa sitten takaisinkin ja mieluiten ihan 100% (vielä ainakin tässä vaiheessa).

Muihin (sairas)foorumeihin verrattuna mä diggaan tästä elämänmyönteisyydestä, auttamishalusta sekä fair play-meiningistä, mikä tänne on luotu. Kiitos vaan Rautis omaltas, että olet aktiivinen ja jaat kanssa tosi avoimesta kokemuksiasi ja näkemyksiäsi. Olet myös hyvä kirjoittaja, joten juttujas on ilo lukea nyt ja tulevaisuudessa! Tack!!!

Jep sitä mä oikeestaan ihmettelinkin kun tänne kirjoitti niin hetimiten tuli vastauksia ja positiivisia tsemppi-toivotuksia. En ole oikein tottunut sellaiseen. Ehkä tänne hakeutuu ihan järkevää, sosiaalista ja normaalia sakkia siis :)

Jees nukkumaan pitää lähteä eli eikun heipähei.
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Huhti 2010, 07:49

rautaniska kirjoitti:Itseasiassa voi olla että saliharjoittelullakin on yhteyksiä. Ehkä olen tehnyt liian yksipuolisia liikkeitä ja nekin (mahdollisesti) väärin

Tai voihan syynä olla se, että valmiiksi on ryhtivirhe, jota tietynlainen harjoittelu ei paranna. Toisaalta kyllä saliharjoittelun vaikutuksen varmaan huomaa siitä parantuuko tilanne vai huononeeko, jos käy salilla. Jos on neuraalikudosärsytystä, niin voisi kuvitella, että kova harjoittelu pahentaa.

rautaniska kirjoitti: :( Työ lienee suurin syy, tietokoneen ääressä istutaan 8h päivässä. Siitä varmaan tuo kaulan etukenoapina-asento on tullut. Toisaalta muistan kun lukiossa yks kaveri kommentoi mun "etukenoista kävelytyyliä" että oisko sekin perua jo sieltä/ehkä jopa synnynnäinen vika. Onhan sitä tietysti lapsena tullut jonkin verran rymyttyä joten mistäpä sitä tietää vaikka olisi siellä leikkien tiimellyksessä jokin bitti mennyt poikittain...

Etukenoapina :lol: . Uusi termi fooruille. Ehkä alamme puhua niskavammaisista etukenoapinoina ü. Työ sinänsähän ei välttämättä aiheuta niitä niskavaivoja, koska niitä ei kaikille istumatyötä tekeville tule, mutta jos on ryhtivirhettä tai valmiiksi jotain ongelmaa, niin istumatyö kyllä voi pahentaa tilannetta melkoisesti. Ergonomia kannattaa hommata kuntoon.

Jos sitä on ollut 'etukenoapina' jo lukiossa, niin jotkut fysiatriset ongelmat ovat voineet tulla jo varhain. Minullakin osa rintarankajutuista on tullut niin pienenä, että ei edes muista. Vaivaan iän mukana tottui, eikä alkuperää muista. Jälkeenpäin on sitten hoksannut, että eivät ne ihan kaikki rintarankavaivat lapsena normaaleja ollut. Minulle tuli esim. puukko rinnassa kohtauksia, jolloin pisti rintakehään niin, ettei pystynyt hengittämään. Hengitys salpautui. Pikkuisena sitten löysin turvaa näkkäristä, jota pureskelin. Noiden kohtauksien aikana yleensä hakeuduin pitkäkseen, joka hiukan tuntui helpottavan asiaa. Kenellekään ei tullut kerrottua, koska asiaan oli tottunut niin pienestä ja luuli sen kuuluvan osaan elämää.

Mukava, että olet tullut tänne foorumille porisemaan rautaniska ü. Tässä oppii ihmisistä ja erilaisista niskavaivoista koko ajan jotain uutta, isoa tai pientä. Esim. minulle on ollut uutta ja hämmästyttävää se, kuinka samankaltaista oireistoa jännitysniskaisilla ja meillä retkahdusvammaisilla on.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rautaniska » 02 Huhti 2010, 19:27

Etukenoapina :lol: . Uusi termi fooruille. Ehkä alamme puhua niskavammaisista etukenoapinoina ü. Työ sinänsähän ei välttämättä aiheuta niitä niskavaivoja, koska niitä ei kaikille istumatyötä tekeville tule, mutta jos on ryhtivirhettä tai valmiiksi jotain ongelmaa, niin istumatyö kyllä voi pahentaa tilannetta melkoisesti. Ergonomia kannattaa hommata kuntoon.

Juuh, sarkastinen/itseironinen ilmaisu typerännäköisestä kenotuksestani :)

Jos sitä on ollut 'etukenoapina' jo lukiossa, niin jotkut fysiatriset ongelmat ovat voineet tulla jo varhain. Minullakin osa rintarankajutuista on tullut niin pienenä, että ei edes muista. Vaivaan iän mukana tottui, eikä alkuperää muista. Jälkeenpäin on sitten hoksannut, että eivät ne ihan kaikki rintarankavaivat lapsena normaaleja ollut. Minulle tuli esim. puukko rinnassa kohtauksia, jolloin pisti rintakehään niin, ettei pystynyt hengittämään. Hengitys salpautui. Pikkuisena sitten löysin turvaa näkkäristä, jota pureskelin. Noiden kohtauksien aikana yleensä hakeuduin pitkäkseen, joka hiukan tuntui helpottavan asiaa. Kenellekään ei tullut kerrottua, koska asiaan oli tottunut niin pienestä ja luuli sen kuuluvan osaan elämää.

Lapsena tuollaiset on varmaan ollut tosi pelottavia...saatan vaan kuvitella. No joo muistuu mieleen (jännä miten sitä kokoajan muistaa lisää näitä tapauksia omasta menneisyydestään) itselläkin yksi tapaus tuosta hengituksen salpaantumisesta nimenomaan. Sattui nimittäin kerran leikin tiimellyksessä (lienenkö ollut alle kouluikäinen tms) että selässä jotain naksahti (ilmeisesti selässä, faktaa en tiedä) ....kuitenkin meni roppa sellaiseen "tilaan" että en saanut henkeä ennen kuin hädissäni sain sen "jonkin" takaisin paikalleen kääntyilemällä ja vääntyilemällä.

Mukava, että olet tullut tänne foorumille porisemaan rautaniska ü. Tässä oppii ihmisistä ja erilaisista niskavaivoista koko ajan jotain uutta, isoa tai pientä. Esim. minulle on ollut uutta ja hämmästyttävää se, kuinka samankaltaista oireistoa jännitysniskaisilla ja meillä retkahdusvammaisilla on.

No, itsekkäistä syistähän sitä näille eksyy kun etsii tietoa omaan vaivaansa. Tietysti se on jo helpottavaa sinänsä jutella aiheesta. Mutta tämä palsta tuntuu muutenkin olevan interaktiivinen...ei tarvi yksin jutella :P
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja rautaniska » 02 Huhti 2010, 19:51

Itseäni lainaten..Tuli nyt käytyä tuolla eheänolon CST:ssä. Oikein sympaatinen ja mukava vanhempi naisihminen oli se hoitaja. Itse CST:stä jäi hiukan "hämärä" kuva ja jälkiseuraamuuksiakin tuli. Itse hoitoa kuvailisin näin:

Maataan "hierontapöydällä" selällään mahdollisimman mukavassa asennossa, jonkin sortin tyyny jalkojen alla ja kevyt peite päällä noin vatsaan asti. Hoitaja halusi olla session aikana enimmäkseen hiljaa ja minä olin asiasta samaa mieltä. Laitoin siis silmät kiinni ja yritin olla mahdollisimman rento ja avoin hoidolle. Hoitaja aloitti "käsittelyn" päästä pitämällä kämmeniä/sormia niin ohimon kuin muuallakin pään ympärillä (tässä vaiheessa olin tuntevinani jonkin sortin värinää hänen sormista, en sitten tiedä oliko kosketus niin hento vai mitä siinä tapahtui tai kuvittelinko vain). Sitten jossain vaiheessa hän työnsi kädet selkärangan kohdille useampaan eri kohtaan ja vain "piti käsiä" siellä ja sitten hitaast veti kädet pois. Sama toistui olkapäiden, polvien, rintalastan, vyötärön ja nilkkojen kohdilla. Nilkkoja hän myös veti (tässä vaiheessa tuntui kuin jalat olisivat "pidentyneet". Myös käsiä hän "pyöritteli" hitaasti ilmassa hiukan. Hoito ei sinänsä tuntunut kauheasti miltään, ehkä tosiaan semmoisia kevyitä painalluksia tai sormien tärisytystä olin havaitsevinani. Kyllähän hiukan hoidon jälkeen oli sellainen fiilis että tapahtuiko tässä kovinkaan paljon mitään. Rentoutuihan siinä toki mutta osa siitä varmaan johtuu pelkästään siitä että makaa pöydällä vaaka-asennossa tunnin ajan silmät kiinni. Kuitenkin myöhemmin sain "todisteita" siitä että jotain oli tapahtunut. No, siihen palaan hiukan myöhemmin.

Hoidon jälkeen hän sanoi että kyllä se kraniosakraalipulssi tuntui (varta vasten sitä kysyin) ja että jännitettä oli tunnistettavissa yläselän alueella. Hän myös mainitsi että jalkani ja käteni tuntuivat todella raskailta
:? Olin ymmärtävinäni että ei niinkään painosta vaan että energiat ei oikein virtaa niissä tai jotain sellaista. Kuulemma "otin hyvin vastaan" hoitoa, jota en sitäkään täysin ymmärtänyt mutta ilmeisesti tämä tarkoittaa sitä että nimenomaan olin päättänyt olla avoin ja rento hoidon aikana, näin totesin myös hänelle.

No eipä siinä...sitten hoidon jälkeen kotiin. Seuraavana päivänä jo tunsin että värinät voimistuivat kasvoissa (kuten hoitaja varoittikin että voi pahentuakin) ja itseasiassa laajenikin oikeaan korvaan. En tiedä sitten että johtuenko tästä vai mistä, niin tässä toissayönä oli aika lähellä etten saanut paniikkikohtausta. Heräsin vaan keskellä yötä ja tuli sellainen pelko (jostain syystä?!) ja näin ollen kait itse aiheutan kohtauksen oireita itselleni. No, lasi vettä ja päättäväinen "et muuten tule"-asenne ja homma onneksi helpotti. Olen tässä ollut viime aikoina myös kofeiinilakossa (teetä kyllä välillä juonut) ja olen kokenut että ehkä sekin on auttanut värinöiden vähentymiseen. No, nyt on taas viime päivinä tullut juotua muutama kuppi kahvia ja jotenkin uskon että kofeiini saa mulla aikaan tuota paniikkijuttua..tiedä sitten. Voi olla tietysti että tämäkin oli monen asian summa (kahvi, CST, vieras ympäristö nyt muutaman päivän ajan ja eri ihmiset ympärillä kuin normaalisti).

No, semmoiset kokemukset..enpä nyt tiedä mitä tästä pitäisi ajatella. Pitänee sulatella vielä joku päivä. Harmi vaan kun nyt tuota paniikkijuttuakin meinasi tulla takaisin, sitä ikäänkuin pelästyy kahta kauheammin kun tietää mitä on tiedossa ja pettyy kun tulee takaisin näitä oireita joista toivoi jo päässeensä eroon. No aina ei voi voittaa...pah. :(
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja rautaniska » 06 Huhti 2010, 23:31

Näin viikko hoidosta toteaisin että voisin käydäkin uudestaan CST/KST:ssä. Varmaankin tuo hoidon keveys on se mikä "ei sovi" suomalaisille tai miksi monet varmaan tykkäävät että koko hoito on huuhaata. Monesti kun kuulee että "se hieronta pitää tuntua niin että paikat on kipeät" eli tuolla mentaliteetilla jos menee CST:hen nii pettyy varmasti (heh...tiedän...vain yksi kerta takana mutta kyllä siitä tosiaan jo jonkinlaisen käsityksen sai kun vaan avoimin mielin siihen hoitopöydälle vaakatasoon pisti) :)

Muuten, onko muilla kommenttia tuohon kofeiiniasiaan? Minä uskon että itselläni on jonkin sortin herkkyys kofeiinille (juurikin siksi että juomani kahvimäärät eivät muutenkaan ole olleet mitenkään suuria...ehkä 2, max 3 mottia päivässä ja silti kun kahvin juontia vähentää, niin semmoinen jonkin sortin jännitys ja ehkä värinätkin hiukan vähenevät. Mutta, välillä on pakko saada sumppia). Täältä olen lueskellut hiukan kofeiinista ja sen vaikutuksista elimistössä: http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta

Muuten, tämmöiset oireet (ei kyllä mitään hajua liittyykö niskajuttuihin) tuli vielä mieleen:

-korvien kutiaminen/tunne että korvat ovat aamulla kosteahkot jostain korvakäytävästä erittyvästä..öh..aineesta (liekkö vaikkua sitten). Tämä tunne nimenomaan nukutun yön jälkeen. Erikoista tässä on se että näin käy usein vaikka korvat ovatkin puhtaat eli ei johdu siitä että korvissa olisi vaseliinia 10v ajalta.

-silmien vuotaminen

-korvien naputuksen paheneminen/alkaminen aikalailla välittömästi sen jälkeen kun tulee hikka.

ehkä noista tuo viimeinen liittyy ainakin niskajuttuihin..tai en minä tiedä mutta rustaanpa ylös jos vaikka joku muukin olisi törmännyt koska ovat mielestäni mulle ilmaantuneet juuri tämän niskajutun aikoihin. Täytyy kyllä myöntää että kohta sitä pistää kaikki mahdolliset niskavaivojen syyksi.
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)