Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Tuulenhenki » 14 Loka 2009, 18:21

Entäs sitten kun niskajumi alkaa aueta? Voiko se aiheuttaa hetkellisesti olon pahenemista?

Mies hieroi niskaani eilen pitkän aikaa, ja se tuntui auttavan. Tänään kuitenkin olotila on ollut taas ihan kaamea: päässä suhisee, on epätodellinen, leijuva olo, pyörryttää, tuntuu että pää tulee metrin verran muuta kroppaa jäljessä. Niskat eivät kuitenkaan ole niin jäykät kuin eilen. Mitäs tämä nyt sitten on? :?
Tuulenhenki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 14 Loka 2009, 19:54

Tuulenhenki kirjoitti:Entäs sitten kun niskajumi alkaa aueta? Voiko se aiheuttaa hetkellisesti olon pahenemista?

Mies hieroi niskaani eilen pitkän aikaa, ja se tuntui auttavan. Tänään kuitenkin olotila on ollut taas ihan kaamea: päässä suhisee, on epätodellinen, leijuva olo, pyörryttää, tuntuu että pää tulee metrin verran muuta kroppaa jäljessä. Niskat eivät kuitenkaan ole niin jäykät kuin eilen. Mitäs tämä nyt sitten on? :?

No, ainakin tutun kuulosta! Täällä on leijuttu, tiputtu, oltu kuutamolla ja suhissut päässä ja pyörryttänyt. Kuulostais ihan siltä, että siellä on ollut aikamoisessa jumppelissa hermokudoskin. Noi asentotuntohäiriöt (eli just pään asento-ongelmat ja muut "outoudet" kuten leijumiset yms.) kertois vähn just siitä, että niska ei välitä oikeeta tietoa päästä kropalle. Usein löysä/yliliikkuva niska käyttäytyy noin! Eli kun pintalihasspasmi aukeaa, ja syvät lihakset ei tue kuulaa, ni se tuettomuus/yliliikkuvuuskin voi aiheuttaa kaikkia kummia oireita.

Kattoppas muutama päivä/viikko, ni se niska vetää enstiä tiukemmin jumiin uudestaan. Veikkaisin näin! Se pysyy vähän aikaa auki, mutta koska siellä ei syvät lihakset ja kudokset toimi ja tue niskaa niinku pitäis, se kramppaa ne pintalihakset, mitkä miehes hieroi auki, uudestaan jakkiin. Kyl sä taidat tarttea nyt erityisen hyvän fysioterapeutin, joka osais sulle ohjata ton yläniskan hallinnan harjoittelun sekä avittais hieman eteenpäin. Jos sattuisit löytämään niskan päälle ymmärtävän CST-terapeutin, voisit hyötyä siitä paljon enemmän kuin perus- OMT:stä. Tää on vaan mun kutina, mut uskoisin näin...!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Tuulenhenki » 15 Loka 2009, 09:45

Kuulostaa pätevältä tuo sun teoria. :D Mulla oli muuten juurikin pari viikkoa sitten ihan samanlainen niskajumitus. Kun se aukesi, meni viikko pari, ja sitten niska jämähti taas lukkoon ja tuntui että vielä pahemmin. Niistä syvistä lihaksistako se johtuu?

Olisikohan osteopaatista apua? Paikkakunnallani olisi yksi luontaisklinikka, joka tekee osteopaattisia hoitoja. Tuo CST taitaa olla aika harvinaista Suomessa.
Tuulenhenki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

helou

ViestiKirjoittaja rautaniska » 22 Maalis 2010, 00:08

Heipä hei. Pitkä tarina olisi kerrottavana täällä(kin) mutta säästän teidät toistaiseksi yksityiskohdilta.

Jokatapauksessa tension neck diagnoosi tehty, tosin itse veikkaa myös jonkin sortin herkkyyttä psykosomaattisille

(tuoko se sana edes on?) oireilulle.

Lyhennelmä pikakelauksella:

-oireilu alkoi talvella 2009 muutamilla paniikkikohtauksilla (meni ohi parissa viikossa itsekseen sekä oman päättäväisyyden avulla -> päätin että menee ohi, "mikä ei tapa, vahvistaa" -mentaliteetti)
-jatkui niskan "lämpenemisellä" ja tykytyksellä (ikäänkuin niskassa olisi tuntunut sydämen syke)
-muita oireita ilmaantui myös: päänalueen iholla tuntuvat "värinät" (ympäri päätä satunnaisesti), paineen tunne ohimolla sekä silmien "takana", korvien napsuminen
-erikoisin oire lienee ollut lihasjännitys/värinä joka alkoi pohkeista ja nousi tasaisesti molempia raajoja ylöspäin reisiin asti
-em. oireiden myötä tuli vakiona vainoharhaisuus/pelko/mielikuvat vaikka mistä sairauksista (varsinkin kun tähän mennessä on tullut oltua aikalailla terve)

Lääkärissä tuli käytyä, jopa neurologillakin, joka sitten taisi tuon tension neck diagnoosin tehdäkin. Mitään sen kummempia tarkempia tutkimuksia ei ole tehty ja ei kait (toivottavasti) ole tarvekaan.Tuon jälkeen fysioterapiaa x
10 (niskan mobilisointia alkuun, fysioterapeutti kun diagnosoi etukenon pääasennon, hierontaa ja lopuksi akupunktiota). Hiukan hankala sanoa mikä hoito auttoi, vai auttoiko enemmänkin koko tapaukseen johtaneen stressipiikin häipyminen ja kevätauringon paiste. Niskan liikeradan jäykkyyteen tuo mobilisointi auttoi toki mutta "disko" jäi edelleen päälle pään alueelle...eli värinät ja tykytykset ja paineen tunne. Ehkä eniten tähän mennessä on auttanut akupunktio, tosin siinäkin paikallishoito kasvoihin + neulat+sähkö varpaisiin tuotti epämiellyttäviä vapinoita kasvojen alueelle n. 4 päiväksi.

Tilanne on tällä hetkellä sellainen että oireita on jäljellä kasvojen lievä "värinä" (hankala kuvata tätäkin kun tuntuvat vaihtelevan päivästä toiseen). Koko aikana ei niskat tai lihakset ole olleet kipeät (helpompi olisi ollut itselle jos olisivat olleet, näin ainakin pystyisi itse unohtamaan muut mahdolliset syyt oireille kuten kaikenmaailman vakavat sairaudet ja suoranainen "hulluus"), liikerajoitteiset toki. Liikuntaa on pitänyt rajoittaa (kuntosalilla ei ole tullut käytyä varmaan kuukauteen). Voisi melkein sanoa että kaikki muu liikunta paitsi kävely aiheuttaa aina jotain lisävärinää.

Lääkkeinä olen syönyt ehkä 2 pilleriä Opamoxia paniikkihäiriövaiheessa ja pari pilleriä Propralia kasvovärinöihin, kummastakaan en kokenut saavani apua (heh...aivan, vain pari pilleriä tuli tosiaan syötyä). Kovasti olen tankannut E-Epaa (2 kpl 500mg pillereitä päivässä, magnesiumia, d- ja b-vitamiinia, valkosipulia, ja nyt viimeisimpänä Carnosinia) mutta en tiedä auttavatko vai eivät.

Tuossa tarinan alussa viittasin psykosomaattisiin oireisiin. Huomasin nimittäin jossain vaiheessa että hermostuminen, stressi sai kasvot värisemään samontein ja toisaalta nykyäänkin ihmisten tapaaminen (esim. jokin virallinen tapaaminen pankissa tms) saa aikaa lisävärinää.

Hiukan ehkä hävettääkin valittaa. Olen lueskellut näitä palstoja jonkin verran ja monilla muilla tuntuu oireisto olevan paljon pahempi kuin minulla (hattua nostan teille miten jaksatte toisianne psyykata ja olla aktiivisia oma-aloitteisessa hoidossa kun lääkärit tuntuvat vaan tarjoavan buranaa ja fysioterapeutit puolestaan käyttävät rahahanana) , mutta kai se on todettava että jokainen on yksilö ja kukin tuntee oireensa omalla "vakavuusasteikolla". Joka tapauksessa inhottavaa tämä on, alussa oli jopa pirun pelottavaa.

Lähinnä halusin jakaa hiukan tätä omaa tarinaani ja kuulla mielipiteitäkin. Itse alan taipua siihen että paremminkin olen herkällä psyykkeelläni saanut niskat ehkä jäykistymään mutta että nämä kasvojen alueen oireet olisivat paremminkin, voisiko sanoa, mielenterveydellisiä oireita.

Jees, jos tästä nukkumaan seuraavaksi. Onneksi uni on maistunut tuon paniikkioireilun jälkeen...

Heittäkäähän kommenttia jos siltä tuntuu :wink:
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Maalis 2010, 16:40

Moi, rautaniska!

Monet oireet, mitä mainitsit, on tällä palstalla aika tyypillisiä. Nuo paineen tunteet jne. Sen sijaan nuo värinät kuulostaa aika erikoiselta. Mutta ei sitten neurologikaan osannut niistä mitään sanoa?

Onko sitten osa psykosomaattista, niin se onkin mielenkiintoinen kysymys. Mä itse niin hirveästi siihen usko, mutta toiset ovat sitä mieltä, että psyykkinen puoli voi vaikuttaa paljonkin fyysiseen puoleen. Toisaalta on mahdollista, että FYYSINEN puolikin voi vaikuttaa PSYYKKEESEEN. Esimerkiksi tästä artikkelista käy ilmi, miten niska-hartia-oireilu voi muuttaa hengitystä ja tietynlaisen kausaaliketjun kautta aiheuttaa mm. paniikkihäiriöitä ja stressiä: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... innallinen

Etukeno asento niskassa viittaa juuri siihen, että väärät lihakset ovat ottaneet vallan, etkä enää oikein osaa oikeilla lihaksilla kannatella päätäsi. Eli niskan alueella sulla varmaankin on vähintäänkin lihasongelmia. Oletkos muuten fysiatrian erikoislääkäriä käynyt kertaakaan haastattelemassa?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Maalis 2010, 16:54

Moikka!

Täällä komppaan DD:tä todeten, että kuulostaapas tutulta. Myös värinät on koettu, ja itseassa koko suvun voimin. Meillä on herkät geenit, koska värinät pään seudulla on ollut kiusanneet kaikkia isomummosta meihin nuorimmaisiin ja toinen vanhemmista huomioiden. Muistaakseni se oli hermon johtumishäiriö, yliaktiivisuutta hermoimpulssin kulussa. Saattaa tulla herkistymisen seurauksena esimerkiksi vamman myötä ja toisilla sitä on vaan luonnostaan enemmän.

Itselläni se oli sellainen "sisäinen puistatus", tavallaan sisäiset kylmät väreet tai sellaista outoa hyrräystä kuin olisi pitänyt kättä vaikkapa värisevän pesukoneen päällä... Vaikea selittää. Edelleen hermovamma hartiankohdalla muistuttaa liikarasituksesta joko ihan kunnon kylmillä väreillä käsissä tai sitten tuollaisella sisäisellä tärinällä. Ei mukavaa, mutta varsin normaali hermoperäinen oire, eikä merkki hulluudesta. ;) :D

Oletkot muuten vesikävelyä kokeillut? Itse pystyn sitä tekemään about 20 kertaa pidempään kuin normaalikävelyä, ja ei lisää värinöitä, koska ei tule tärähdystä niskaan. Myös vastus on kovempi, kun käyttää vaikkapa vesihanskoja ja märkäpukua luonnonvesissä. Kohtahan sinne pääsee jo taas. Minä en ole mikään uimhallien ystävä...

Tsemiä kuntoutukseen!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Maalis 2010, 23:02

Moi rautaniska,

Tervetuloa turinoimaan!

Voisiko olla niin, että sinulla niska ei ole vielä kunnossa ja sen verran ärsyttää hermostoa, että tunnereaktion tullessa nuo värinät aktivoituvat? Minulla on noita värinöitä. Välillä päässä, välillä jaloissa tai käsissä, joskus vatsan alueella. Nuo oireet pahenevat kun rasituksen seurauksena menen jumiin. Toisaalta jos tulee sellaisia asioita psyykepuolella, joiden takia kroppa jännittyy, niin oireisto pahenee myös. Kyllä sellainen reagointi itselle on tuttua, että joku tietty tunne tai mielikuva herättää hermostoreaktion koko kehossa. Tuo lienee normaalia. Sitten tämän vamman aiheuttaman hermosto-oireen suhteen olen ajatellut sen siten, että koska tuolla hermosto on jo valmiiksi hiukan sekaisin ja herkkä, niin kyllä ne tunnereaktiot ja jännitysreaktiot herkästi menevät sinne missä se oireisto muutenkin on.

Jos kaulan asento sinulla on edelleen etukeno ja siellä on niskassa pinnettä + värinät pahenevat rasittuessa, niin voisi ajatella siellä niskassa olevan vielä kuntoutettavaa. Jos selvästi tunnet psyykepuolen vaikuttavan oireistoon, niin sitähän voi hoitaa molempaa puolta, sekä fyysistä, että psyykkistä, fyysistä kuntoutusta unohtamatta. Minun mielestä näissä asioissa kuntoutuksen kannalta ei tarvitse tehdä joko tai tulkintoja, vaan ottaa molemmat puolet huomioon. Esim. tuo paniikkihäiriöoire voi tulla niskajumista tai paniikkihäiriö voi aiheuttaa niskajumia.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rautaniska » 23 Maalis 2010, 23:38

Terve DirtyDeeds, tahdonvoimaa ja fedja ja SUURET kiitokset vastauksista/kommenteista.

Unohtui tuosta alkujorinasta pari oiretta:

- jalkojen(nilkasta alaspäin) + sormien kylmyys (ruokailu auttaa, liikunta toki myös mutta normaalisti aika kylmänä käydään)
- herkkyys sormien/kämmenien tunnottomuudelle/pistelylle, lähinnä yöllä mutta päivälläkin joskus (ei sitä normaalia että makaa käden päällä nukkuessaan tms.)

Itse uskon että psyyke ja fyysinen puoli ovat hyvin vahvasti sidoksissa toisiinsa. Ehkä järkeilen sen vaan niin että kun kerran on mieli ja roppa niin jos toinen ei toimi, ei toimi toinenkaan.

Tuo hengitysjuttu tuli luettua jo aiemmin, varmasti totta sekin. En tosin tiedä milloin hengitys ei ole normaalia ja milloin ei, mutta pitääpä kiinnittää siihenkin "enemmän huomiota" (terveellä tavalla).

Fysiatrilla ei ole tullut käytyä, pitäisi varmaan harkita sitäkin. Tiedä vaikka työterveydessä suostuisi lähetteen sellaiselle kirjoittamaan (olen tähän mennessä hoitanut asiaani lähinnä työterveyden kautta). Ehkä (toive)ajattelin että tämä menee ohi itsekseen/pikku niskajumpalla (tällä palstalla oli jossakin linkki "kuntoudu päänsärystä" opinnäytetyöhön, siinä on loppupuolella jumppaohjeita, tässäpä se linkki: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115355). Neurologi totesi muistaakseni että nuo kasvovärinät voivat johtua niskan alueen ongelmista, samaa totesi fysioterapeutti mutta ehkä itse en enää oikein tiedä mihin uskoa kun oireet vaan jatkuu ja jatkuu.

Hei tahdonvoimaa, miten tuo hermon johtumishäiriö sinulla "korjattiin" vai onko se vaan vaiva jonka kanssa pitää elää ja yrittää pitää huolta itsestään mahdollisimman monipuolisesti? Tuo mainitsemasi sisäinen tärinä kuulostaa siinä mielessä tutulta, että olen kokenut samantapaista (jos nyt ymmärsin yhtään mitä tarkoiti) esim silloin kun jossain tilanteessa puolustan itseäni suusanallisesti. Silloin roppaan tulee sellainen jännitystila ja tuntuu ikäänkuin jännitys purkaantuisi (ääni saattaa väristä myös ja hiukan jopa hien hajua esiintyä eli jotain adrenaliinisekoilua ilmeisesti) samalla kun puhuu. Sama homma jos selittää jotain missä "tietää olevansa oikeassa" eli selittää innoissaan jotain toiselle ihmisille/ihmisille. Hmm...ehkä tämä ei ollut ihan sama mitä tarkoitit, mutta kuitenkin itse olen diagnosoinut että jonkin sortin herkkyystila tämäkin (luulisi että normaali ihminen pystyy puhumaan ilman jännitysoireita ropassa, äänenvärinöitä ja hienhajua :o)

Vesikävelyä ei ole tullut kokeiltua. En kauheasti uimahalleissa ole käynyt vaikka tiedän kyllä sen että liikunta vedessä on mitä parhainta liikuntaa sekin ja ai että nivelet tykkää. Pitääpä kysyä joskus varsin että saako uimahallista vuokrattua/lainaa sellaista vyötä..ilman sitä ei kait voi oikein järkevällä tavalla vedessä kävellä.

Aikalailla allekirjoitan fedja tuon mitä kirjoitit eli siis luulen että olet hyvinkin oikeilla jäljillä. On se vaan jännä että mikä näitä hermostojuttuja nykyaikana (jotenkin kuvittelen että tämä on nimenomaan nykyajan sairaus) aktivoi? Olen miettinyt sitäkin että kun (mielestäni) nykyruoka on teollista moskaa, niin kropasta varmaan jää puuttumaan tärkeitä vitamiineja ja muita "komponentteja" ja sen seurauksena tulee sitten kaikenlaisia häiriöitä (ehkä osaksi siksi popsin noita luontaistuotteita).
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Maalis 2010, 11:33

Moikka!

rautaniska kirjoitti:Terve DirtyDeeds, tahdonvoimaa ja fedja ja SUURET kiitokset vastauksista/kommenteista.

- jalkojen(nilkasta alaspäin) + sormien kylmyys (ruokailu auttaa, liikunta toki myös mutta normaalisti aika kylmänä käydään)
- herkkyys sormien/kämmenien tunnottomuudelle/pistelylle, lähinnä yöllä mutta päivälläkin joskus (ei sitä normaalia että makaa käden päällä nukkuessaan tms.).

Noi lämmönsäätelyvaivat saattaa hyvinkin liittyä autonomisen hermoston ärsytystilaan. Kylmät raajat oli tuttu kaveri varsinkin alussa, mutta nyt vähemmän

rautaniska kirjoitti:Fysiatrilla ei ole tullut käytyä, pitäisi varmaan harkita sitäkin. Tiedä vaikka työterveydessä suostuisi lähetteen sellaiselle kirjoittamaan (olen tähän mennessä hoitanut asiaani lähinnä työterveyden kautta). Ehkä (toive)ajattelin että tämä menee ohi itsekseen/pikku niskajumpalla (tällä palstalla oli jossakin linkki "kuntoudu päänsärystä" opinnäytetyöhön, siinä on loppupuolella jumppaohjeita, tässäpä se linkki: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115355). Neurologi totesi muistaakseni että nuo kasvovärinät voivat johtua niskan alueen ongelmista, samaa totesi fysioterapeutti mutta ehkä itse en enää oikein tiedä mihin uskoa kun oireet vaan jatkuu ja jatkuu..

Kyllä ainakin mielenrauhaa toisi, kun saisi toisenkin mielipiteen. Ja kyllä nuo värinät on melko tavallisia niskaan liittyen hermokudosärsytysten kanssa. Ja se että ne jatkuu, on varmaan merkki siitä, että kaikki ei ole kohdillaan. Todella harvoin oireet aivan itsestään ja kokonaan katoavat, jos niitä on pitkään ollut. Usein kuntoutuksella saadaan sit vastetta noissakin, jos kuntoutus on oikean tyylistä. Raju hieronta saattaa pahentaa hermo-oiretta mut esimerkiksi kevyt akupunktiot, craniosacraaliterapia, lymfa tai vyöhyketerapia helpottaa hyvinkin nopeasti :)

rautaniska kirjoitti:Hei tahdonvoimaa, miten tuo hermon johtumishäiriö sinulla "korjattiin" vai onko se vaan vaiva jonka kanssa pitää elää ja yrittää pitää huolta itsestään mahdollisimman monipuolisesti? Tuo mainitsemasi sisäinen tärinä kuulostaa siinä mielessä tutulta, että olen kokenut samantapaista (jos nyt ymmärsin yhtään mitä tarkoiti) esim silloin kun jossain tilanteessa puolustan itseäni suusanallisesti. Silloin roppaan tulee sellainen jännitystila ja tuntuu ikäänkuin jännitys purkaantuisi (ääni saattaa väristä myös ja hiukan jopa hien hajua esiintyä eli jotain adrenaliinisekoilua ilmeisesti) samalla kun puhuu. Sama homma jos selittää jotain missä "tietää olevansa oikeassa" eli selittää innoissaan jotain toiselle ihmisille/ihmisille. Hmm...ehkä tämä ei ollut ihan sama mitä tarkoitit, mutta kuitenkin itse olen diagnosoinut että jonkin sortin herkkyystila tämäkin (luulisi että normaali ihminen pystyy puhumaan ilman jännitysoireita ropassa, äänenvärinöitä ja hienhajua :o).

Se värinä on vaan häippässyt tässä craniosacraaliterapian ja oman harjoittelun lomassa. Sitä ei ole hoidettu suoraan mitenkään, vaan kun hermot on parantunut, värinätkn on lähteneet livohkaan. Ja se oli on muistettava, ettei se yleensä näy ulospäin ja sitä pystyy hillitsemään tietoisella toiminnalla. Ainakin itse opettelin tuosta ylireagoinnista pois tunnistamalla ensin tilanteen, jossa sitä ilmeni ja sitten opettamalla kehon rauhoittumaan mielen voimalla.

Kyllä sitä itselläänkin oli tuota autonomisen hermoston oireilua oli ja paljon: hengästymistä, vilunväreitä, sydämen pamppailua, punastumista jne. Veikkaan että vielä mitä enemmän niitä tarkkailee, sitä vahvemmin ne huomaa. Ihmisellä kun on taipumus tutkailla omia tunnereaktioitaan ja vahvistaa niitä entisestään antamalla niille huomiota. Jotkut todella herkät pystyy huomaamaan välittömästi kehonsa muuttuneet fyysiset reaktiot esim. juuri tuollaisessa innostus- tai jännitystilanteessa, ja reagoivat sitten niihin reaktioihin entistä herkemmin. Mutta tuostaki kehästä pystyy tosiaan oppimaan pois. Kaiken alku on kuitenkin se, että uskoo siihen, että herkkyys on todellista ja että niskaongelmat voivat ylläpitää hermoston ärsytystilaa ja oikeasti fysiikka vaikuttaa myös autonomisen hermoston toimintaan.

rautaniska kirjoitti:Vesikävelyä ei ole tullut kokeiltua. En kauheasti uimahalleissa ole käynyt vaikka tiedän kyllä sen että liikunta vedessä on mitä parhainta liikuntaa sekin ja ai että nivelet tykkää. Pitääpä kysyä joskus varsin että saako uimahallista vuokrattua/lainaa sellaista vyötä..ilman sitä ei kait voi oikein järkevällä tavalla vedessä kävellä..

Ei voi oikein ilman, kun ei pysy pinnalla fiksusti .:D Katsoppas hakusanalla vesikävely, niin löydät juttua varusteista ja tyyleistä. :)

Aikalailla allekirjoitan fedja tuon mitä kirjoitit eli siis luulen että olet hyvinkin oikeilla jäljillä. On se vaan jännä että mikä näitä hermostojuttuja nykyaikana (jotenkin kuvittelen että tämä on nimenomaan nykyajan sairaus) aktivoi? Olen miettinyt sitäkin että kun (mielestäni) nykyruoka on teollista moskaa, niin kropasta varmaan jää puuttumaan tärkeitä vitamiineja ja muita "komponentteja" ja sen seurauksena tulee sitten kaikenlaisia häiriöitä (ehkä osaksi siksi popsin noita luontaistuotteita).[/quote]

Tsemppiä niskoitteluun! Oireesi ovat ihan todellisia ja vaikka ne ovat kiusallisia ja pitkäkestoisia, ne eivät onneksi ole henkeä uhkaavia ja niitä pystyy hillitsemään/kuntouttamaan hyvin. Ehkä paras tapa olisi aloittaa osaavan fysiatrin konsultaatiolla?! :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Maalis 2010, 11:38

tahdonvoimaa kirjoitti:Moikka!

rautaniska kirjoitti:Terve DirtyDeeds, tahdonvoimaa ja fedja ja SUURET kiitokset vastauksista/kommenteista.

- herkkyys sormien/kämmenien tunnottomuudelle/pistelylle, lähinnä yöllä mutta päivälläkin joskus (ei sitä normaalia että makaa käden päällä nukkuessaan tms.).

Noi lämmönsäätelyvaivat saattaa hyvinkin liittyä autonomisen hermoston ärsytystilaan. Kylmät raajat oli tuttu kaveri varsinkin alussa, mutta nyt vähemmän

rautaniska kirjoitti:Fysiatrilla ei ole tullut käytyä, pitäisi varmaan harkita sitäkin. Tiedä vaikka työterveydessä suostuisi lähetteen sellaiselle kirjoittamaan (olen tähän mennessä hoitanut asiaani lähinnä työterveyden kautta). Ehkä (toive)ajattelin että tämä menee ohi itsekseen/pikku niskajumpalla (tällä palstalla oli jossakin linkki "kuntoudu päänsärystä" opinnäytetyöhön, siinä on loppupuolella jumppaohjeita, tässäpä se linkki: http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911115355). Neurologi totesi muistaakseni että nuo kasvovärinät voivat johtua niskan alueen ongelmista, samaa totesi fysioterapeutti mutta ehkä itse en enää oikein tiedä mihin uskoa kun oireet vaan jatkuu ja jatkuu..

Kyllä ainakin mielenrauhaa toisi, kun saisi toisenkin mielipiteen. Ja kyllä nuo värinät on melko tavallisia niskaan liittyen hermokudosärsytysten kanssa. Ja se että ne jatkuu, on varmaan merkki siitä, että kaikki ei ole kohdillaan. Todella harvoin oireet aivan itsestään ja kokonaan katoavat, jos niitä on pitkään ollut. Usein kuntoutuksella saadaan sit vastetta noissakin, jos kuntoutus on oikean tyylistä. Raju hieronta saattaa pahentaa hermo-oiretta mut esimerkiksi kevyt akupunktiot, craniosacraaliterapia, lymfa tai vyöhyketerapia helpottaa hyvinkin nopeasti :)

rautaniska kirjoitti:Hei tahdonvoimaa, miten tuo hermon johtumishäiriö sinulla "korjattiin" vai onko se vaan vaiva jonka kanssa pitää elää ja yrittää pitää huolta itsestään mahdollisimman monipuolisesti? Tuo mainitsemasi sisäinen tärinä kuulostaa siinä mielessä tutulta, että olen kokenut samantapaista (jos nyt ymmärsin yhtään mitä tarkoiti) esim silloin kun jossain tilanteessa puolustan itseäni suusanallisesti. Silloin roppaan tulee sellainen jännitystila ja tuntuu ikäänkuin jännitys purkaantuisi (ääni saattaa väristä myös ja hiukan jopa hien hajua esiintyä eli jotain adrenaliinisekoilua ilmeisesti) samalla kun puhuu. Sama homma jos selittää jotain missä "tietää olevansa oikeassa" eli selittää innoissaan jotain toiselle ihmisille/ihmisille. Hmm...ehkä tämä ei ollut ihan sama mitä tarkoitit, mutta kuitenkin itse olen diagnosoinut että jonkin sortin herkkyystila tämäkin (luulisi että normaali ihminen pystyy puhumaan ilman jännitysoireita ropassa, äänenvärinöitä ja hienhajua :o).

Se värinä on vaan häippässyt tässä craniosacraaliterapian ja oman harjoittelun lomassa. Sitä ei ole hoidettu suoraan mitenkään, vaan kun hermot on parantunut, värinätkn on lähteneet livohkaan. Ja se oli on muistettava, ettei se yleensä näy ulospäin ja sitä pystyy hillitsemään tietoisella toiminnalla. Ainakin itse opettelin tuosta ylireagoinnista pois tunnistamalla ensin tilanteen, jossa sitä ilmeni ja sitten opettamalla kehon rauhoittumaan mielen voimalla.

Kyllä sitä itselläänkin oli tuota autonomisen hermoston oireilua oli ja paljon: hengästymistä, vilunväreitä, sydämen pamppailua, punastumista jne. Veikkaan että vielä mitä enemmän niitä tarkkailee, sitä vahvemmin ne huomaa. Ihmisellä kun on taipumus tutkailla omia tunnereaktioitaan ja vahvistaa niitä entisestään antamalla niille huomiota. Jotkut todella herkät pystyy huomaamaan välittömästi kehonsa muuttuneet fyysiset reaktiot esim. juuri tuollaisessa innostus- tai jännitystilanteessa, ja reagoivat sitten niihin reaktioihin entistä herkemmin. Mutta tuostaki kehästä pystyy tosiaan oppimaan pois. Kaiken alku on kuitenkin se, että uskoo siihen, että herkkyys on todellista ja että niskaongelmat voivat ylläpitää hermoston ärsytystilaa ja oikeasti fysiikka vaikuttaa myös autonomisen hermoston toimintaan.

rautaniska kirjoitti:Vesikävelyä ei ole tullut kokeiltua. En kauheasti uimahalleissa ole käynyt vaikka tiedän kyllä sen että liikunta vedessä on mitä parhainta liikuntaa sekin ja ai että nivelet tykkää. Pitääpä kysyä joskus varsin että saako uimahallista vuokrattua/lainaa sellaista vyötä..ilman sitä ei kait voi oikein järkevällä tavalla vedessä kävellä..

Ei voi oikein ilman, kun ei pysy pinnalla fiksusti .Hallissa on lainavöitä, mut ei tartte vuokrata kuin 10 kertaa, niin saat samalla rahalla oman ja juuri sinulle sopivan. :D Katsoppas hakusanalla vesikävely, niin löydät juttua varusteista ja tyyleistä. :)

rautaniska kirjoitti:Aikalailla allekirjoitan fedja tuon mitä kirjoitit eli siis luulen että olet hyvinkin oikeilla jäljillä. On se vaan jännä että mikä näitä hermostojuttuja nykyaikana (jotenkin kuvittelen että tämä on nimenomaan nykyajan sairaus) aktivoi? Olen miettinyt sitäkin että kun (mielestäni) nykyruoka on teollista moskaa, niin kropasta varmaan jää puuttumaan tärkeitä vitamiineja ja muita "komponentteja" ja sen seurauksena tulee sitten kaikenlaisia häiriöitä (ehkä osaksi siksi popsin noita luontaistuotteita).

Tsemppiä niskoitteluun! Oireesi ovat ihan todellisia ja vaikka ne ovat kiusallisia ja pitkäkestoisia, ne eivät onneksi ole henkeä uhkaavia ja niitä pystyy hillitsemään/kuntouttamaan hyvin. Ehkä paras tapa olisi aloittaa osaavan fysiatrin konsultaatiolla?! :)
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Maalis 2010, 11:41

Äh, rikoin koodin taas jotenkin, mut vastaukset on tuolla välissä edellisessä viestissä. Tsorge.

Jeppistä, se ois sit kaffin ja duunin paikka! Josko tänään sais taas hommia eteenpäin, kun eilen oli vanhemmat kylässä, niin eihän tästä työnteosta mitään tullut. Rupattelua vaan. ;)

Aurinkoista ja kaunista päivää kaikille: :D
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja rautaniska » 26 Maalis 2010, 22:59

Varasinpa itsekin ajan tuohon kraniosakraaliterapiaan. Käyn ainakin kokeilemassa. Lueskelin jostain muualtakin että oli auttanut juurikin tämänsorttiseen ongelmaan. Toivottavasti sattuu olemaan hommansa osaava terapeutti (ainakin erikoissairaanhoitaja on hän myös).

Kiitos ihan perskeleesti avusta Tahdonvoimaa :wink: Mukava huomata että vaikka nämä oireetkin ovat aika vähäisiä loppujenlopuksi (kaikki on suhteellista, tapaan sanoa) niin silti löytyy kiinnostusta auttamaan asiassa. Tässähän ihan vetää sanattomaksi...

Heitänpä kommenttia tuosta kraniosakraalista kunhan olen käynyt testaamassa... :roll:
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Maalis 2010, 01:59

rautaniska kirjoitti:Varasinpa itsekin ajan tuohon kraniosakraaliterapiaan. Käyn ainakin kokeilemassa. Lueskelin jostain muualtakin että oli auttanut juurikin tämänsorttiseen ongelmaan. Toivottavasti sattuu olemaan hommansa osaava terapeutti (ainakin erikoissairaanhoitaja on hän myös).

Kiitos ihan perskeleesti avusta Tahdonvoimaa :wink: Mukava huomata että vaikka nämä oireetkin ovat aika vähäisiä loppujenlopuksi (kaikki on suhteellista, tapaan sanoa) niin silti löytyy kiinnostusta auttamaan asiassa. Tässähän ihan vetää sanattomaksi...

Heitänpä kommenttia tuosta kraniosakraalista kunhan olen käynyt testaamassa... :roll:

Eipä kestä. Ilo on minun puolellani. :) Koska ei tästä helvetistä itsekään loputtomasti voi "hyötyä" niin koen että tärkeintä mitä voin tehdä, on yrittää jelppiä muita. Mitä useampi hyötyy siitä, että saanut kokea tällaisen kasan paskaoireita, sen parempi. Jos pystyy edes piirun verran lisäämään tietoa oudoista hermo-oireista tai edes piirun verran kevennettyä jonkun mieltä kertomalla omia kokemuksia ja tietoa, voipi olla tyytyväinen. Sit sitä toivoo, että muut jatkaa samaa positiivista kehää eteenpäin. :)

Kerro ihmeessä, miten CST:ssä meni. Kenelles sais ajan? Josset halua kertoa, ymmärrän. Ja saa privaakin laittaa. Mutt parhaiten aina julkinen tieto palvelee palstalaisia. Ja sellainen varoituksen sana täytyy heittää vielä, että mitä kauemmin oireet on ollut, sitä kauemmin vaikutuksen aikaan saaminen voi kestää. Joillain se tarkoittaa jopa 5 kertaa CST:ssä, ennen kuin mitään tapahtuu. Mutta tuo on kyllä varsin tehokas hoito, kunhan kroppa ensin "antaa periksi" ja hoito alkaa tuottaa tulosta.

Mutta mitään ihmeparantumista ei tosiaan kannata odottaa, koska silloin aika usein pettyy. Ja jollain käy niinkin että aluksi oireisto pahenee, koska tiltissä oleva hermo alkaa toipua ja ylipäänsä tuntea jotain. Niinkus ehkä oot lueskellut minulla kävi niin. Mutta siitä se sit hiljalleen alkaa helpottaakin. Kärsimätön ei kannata CST:n kanssa olla. Jos olisin itse lopettanut hoidot kun oireet paheni, en ois ikinä enää pysynyt pystyssä vaan jäänyt varmaan siihen alkuperäistäkin pahempaan tilaan. Oli vaan sellaista menoa aivan alussa, että melkein oksettaa, kun edes ajattelee asiaa. Yök. En siiis ajattele.

Ja ei kyllä passaa vähätellä oireita yhtään. Ei se loppujen lopuks tartte olla kuin kivulias paise hanurissa tai tikku väärän kynnen alla, niin se saattaa haitata elämää aika pirusti. ;)

Hubaa viikonloppua itse kullekin!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja rautaniska » 27 Maalis 2010, 14:52

Eipä kestä. Ilo on minun puolellani. :) Koska ei tästä helvetistä itsekään loputtomasti voi "hyötyä" niin koen että tärkeintä mitä voin tehdä, on yrittää jelppiä muita. Mitä useampi hyötyy siitä, että saanut kokea tällaisen kasan paskaoireita, sen parempi. Jos pystyy edes piirun verran lisäämään tietoa oudoista hermo-oireista tai edes piirun verran kevennettyä jonkun mieltä kertomalla omia kokemuksia ja tietoa, voipi olla tyytyväinen. Sit sitä toivoo, että muut jatkaa samaa positiivista kehää eteenpäin. :)

Juuri näin, "antaa hyvän kiertää" vai miten se siinä leffassa todettiinkaan. Varmaankin se on juuri noin että kun on itse käynyt tarpeeksi syvällä niin se tavallaan "kuuluu" myös siihen omaan paranemisprosessiin jakaa tietoa ja kokemuksia siitä miten on itse sieltä suosta noussut.

Kerro ihmeessä, miten CST:ssä meni. Kenelles sais ajan? Josset halua kertoa, ymmärrän. Ja saa privaakin laittaa. Mutt parhaiten aina julkinen tieto palvelee palstalaisia.

Hiukan surffailin ja törmäsin ainakin muutamaan Oulun seudulla olevaan paikkaan, joka tarjoaa CST:tä:

http://www.eheaolo.fi/
http://www.terapiaorell.com/index.php

Käyn kokeileen tuolla "eheäolossa" CST:tä. Mitään kokemuksia ei kyseisestä paikasta eikä CST:stäkään.

sellainen varoituksen sana täytyy heittää vielä, että mitä kauemmin oireet on ollut, sitä kauemmin vaikutuksen aikaan saaminen voi kestää. Joillain se tarkoittaa jopa 5 kertaa CST:ssä, ennen kuin mitään tapahtuu. Mutta tuo on kyllä varsin tehokas hoito, kunhan kroppa ensin "antaa periksi" ja hoito alkaa tuottaa tulosta.

Hyvä pointti. Itse olen aika kärsimätön (tosin tässä on 3-4kk aikana oppinut kärsivällisyyttäkin väkisellä) ja odotan että hoito auttaisi "heti". Pitääpä korjata ajatuksiaan senkin suhteen. Kai sitä tottui olemaan terve ja nyt kun ensimmäistä kertaa tulee jotain "todella outoa" vastaan terveydessä niin haluaisi vaan äkkiä takaisin kuntoon...no, kukapa ei haluaisi. Heh...naureskelet varmaan että 3-4kk...just a walk in the park :lol: mutta on se ollut pirun pitkä aika mulle. No, tosiaan kun on terveenä tottunut olemaan (ei silti, aina olen terveyttäni arvostanut) ja ns. kipukynnys ja herkkyyssensorit ovat aika herkkiä niin eipä tässä oikeestaan muunlaista reaktiota olisi voinut itseltään odottaakaan..

Sellainen kysymys tuli mieleen että voiko tuosta CST:stä saada Kela-korvausta? Katselin Kelan sivuilta ja mielestäni siellä mainittiin kyllä korvattavien joukossa Lymfaterapia muttei CST:tä. Tuo Lymfa on ilmeisesti sen verran erilaista kuin CST ettei kannata korvattavuuden takia vaihtaa Lymfaan?

Mutta mitään ihmeparantumista ei tosiaan kannata odottaa, koska silloin aika usein pettyy. Ja jollain käy niinkin että aluksi oireisto pahenee, koska tiltissä oleva hermo alkaa toipua ja ylipäänsä tuntea jotain. Niinkus ehkä oot lueskellut minulla kävi niin. Mutta siitä se sit hiljalleen alkaa helpottaakin. Kärsimätön ei kannata CST:n kanssa olla. Jos olisin itse lopettanut hoidot kun oireet paheni, en ois ikinä enää pysynyt pystyssä vaan jäänyt varmaan siihen alkuperäistäkin pahempaan tilaan. Oli vaan sellaista menoa aivan alussa, että melkein oksettaa, kun edes ajattelee asiaa. Yök. En siiis ajattele.

Jotain tuon sorttista koin myös akupunktiossa. Eli kasvovärinät ja niskatykytys pahenivat joko samana iltana kun olin akupunktiossa käynyt tai sitten pari seuraavaa päivää meni hiukan enemmän "väristessä", mutta sen jälkeen helpotti.

Luin tarinaasi tuolta taistelijat blogista ja ei kai tässä voi kuin nöyränä todeta että huh huh ja olla kiitollinen että oma terveydentila on kuitenkin loppujenlopuksi (kun/jos tämä tension neckiä on, tarkempia tutkimuksia kun ei ole tehty..) aika hyvä. Tsemppiä vaan sinullekin edelleen kuntoutukseen ja hatunnosto päälle...ei olisi minulla tahdonvoima riittänyt (näin luulen ainakin) jos olisin ollut samassa jamassa kuin sinä.
rautaniska
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Maalis 2010, 15:34

Usein itseasiassa fyssari merkkaa lappuihin vaan "fysioterapia", koska silloin potilaskin saa korvaukset, mikäli on lähete. Eli jos hoitajasi on fysioterapeutti, saanet varmasti korvauksen tuolla tavalla. CST on kuitenkin "vaan" yksi menetekmä muiden joukossa, jos hoidon antajana on fyssari.

[i]Fedja, oletko sinä käynyt tuolla Rautaniskan paikassa CST:ssä, kun sieltä suunnalta olet? Osaisitko sanoa mitään tuohon paikkaan liittyen?[/]

Enpä tiedä, kuuluuko paranemiseen vai ei muiden jelppaaminen, mut tällainen olen aina ollut vähän kaikessa. Toisinaan saisi pysyä erossa enemmänkin, eikä ainakaan tyrkyttää apuaan. No, oppia ikä kaikki. Tässähän sitä oppii. Ja kaikkeen todellakin oppii ja sopeutuu. Eihän se helppoa ole, muttei mahdotontakaan. Varmasti selviäisit samoista kokemuksista, jos olisi pakko. Mitä vaihtoehtoja on? Luovuttaminen ei kannata vajaa kolmekymppisenä. Psyykkinen romahtaminenkaan ei kyllä auta, ja itse asiassa siitäkin on vielä moni saanut sitten päänsä kuntoon. Sit on vaan pakko kuntoutua... Mutta toivottvasti et ikinä joudu todistamaan tätä settiä. Helpommallakin voi todella oppia kärsivällisyyttä. :D

Itse taas ajattelen että vajaa pari vuotta on suht lyhyt aika, koska täällä on palsta täynnä 10 vuotta kuntoutuvia ihmisiä. Ja tietenkin myös niitä, jotka ovat nyt nyt keski-iässä ja vammat lapsuudesta/nuoruudesta. Mutta eipä näitä passaa vertailla. Jokaisella on se oma ristinsä kannettavana. Jotkut pääsee fysiikan kans helpommalla, mutta heillä on sitten ehkä muita murheita.

Fysiikka on kuitenkin siinä mielessä lohdullinen renkkanakumppani, että sen voi saada melko hyvään kuntoon treenaamalla. Uskon vahvasti, että sinullakin kyllä oireisto helpottaa. Ja todellakin, tässä se kärsivällisyys kasvaa. Mikään ei liene tärkeämpi taito hallita tässä mulle-kaikki-nyt-heti-maailmassa kuin kärsivällisyys ja sisukkuus. Sateenkaaren pää on monesti melko kaukana, mut sit kun sinne asti pääsee, onni on suunnastonta. Ja itse nykyään ajattelen, että mikä estää meitä pitämästä hauskaa myös matkalla? Niin hauskaa kuin mahdollista.

Ja se mitä ei tapa, tuppaa onneksi vahvistamaan!

Leppoisaa värinöitä. ;)Onneksi ne ei ole vaarallisia ja saattavat vain yksi aamu olla poissa kun heräät. Itselläni muuten kaikki stressi pahentaa oireita. Oletko havainnut samaa?
tahdonvoimaa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)