Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja pilkki » 10 Maalis 2009, 12:04

Äsken oli sitten kai se viimeinen terveyskeskuskäynti asian osalta. Lääkäri sanoi että koko juttua ei enää tutkita ja että pitäisi olla tyytyväinen siihen että päänsärky parantui. Eihän tähän juu enää montaa oiretta jäänyt. Nytten pahimpana päällä on hirveä fatiikki jota ei kyllä pieni jatkuva lämpöilykään oikein auta. Mutta siis, otetaan seuraavaksi yhteyttä ortoniin tai tuohon Crohnsiin, ei jaksa säännöllisin väliajoin mennä niinsanotusti valittamaan turhasta. Niskan kuvaus ei tullut lääkärille mieleenkään. Siis vaikka ehdotin lopulta.

Olen myös ajatellut sellaista vaihtoehtoa paljonkin, että koko sotku olisi stressin laukaisemaa, koska pää nyt sanelee oikeastaan kaikki ehdot itsen ja oman tilan käsittämisessä. Nyttemmin tuntuu epäuskottavalta ajatella että nämä minun vaivani olisivat puhtaasti fyysisiä tai puhtaasti psyykkisiä, luullakseni molemmat ruokkivat toisiaan hyvin tehokkaasti. Kuitenkin suuremmat ongelmat psyykeen kanssa alkoivat noiden puutumisien myötä, koska panikoin niistä aika huolella. Mutta kyllähän tässä useempi lihas jumii ja nykii kun on jatkuvasti pakene/taistele-tilassa sitä jotain vastaan. Auttais vaan tietää että mitä.

Kyllä se terapiakin tekisi tässä vaiheessa oikeasti hyvää. Psyykkiseen puoleen olen saanut paljon apua semmoisen teorian kuin 8-circuit model of consciousness (en jaksa kääntää tota kun siitä tulee kuitenkin jotain kamalaa ja tönkköä) maistelusta. Psykologifilosofikirjailija Robert Anton Wilson on kirjoittanut ton teorian pohjalta sellaisen leppoisan mutta todella pätevän self help -oppaan kuin Prometheus Rising. Kannattaa tutustua jos yhtään kiinnostaa mielenliikkeet, on veikeä kirja. Se oli tavallaan käännekohta siihen, että suurimmasta paniikista tuli loppu ja opin kritisoimaan selkeämmin ja puolueettomammin aivojeni tuotoksia ja sitä kautta psykosomaattisia oireitani. Noiden kanssa kannattaa tosissaan olla tarkkana.

Mulla oli se pieni puutumisepisodi toisessa olkapäässä pari vuotta sitten, ja tota huimailua joku pari kuukautta ennen sitä kaatumista. Musta tuntuu että se kaatuminen vain provosoi jotain ongelmaa mikä on ollut olemassa aiemmin, tai toi jotain kivoja lisämausteita niinkuin ton retkahtaneen niskan tai onteloita selkäytimeen. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan niitä. Ne niskakuvat ois olleet ihan kätevät mutta kun ei niin ei. Yritän nyt saada jonkun ammattilaisen mielipidettä asiaan niin ehkä se siitä alkaa lutviutumaan.

Olen kyllä nyt epämääräisine oireineni ominut koko tension neck -ketjun vaikka alkaa viestitkin menemään jo ot:ksi. Tarvittaisiin lisää tämän alan vaivaisia.
pilkki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Maalis 2009, 13:32

Aika puuhaa oli tuon lääkärinkin osalta. Kädetön kaveri siis, joka ei ymmärrä edes laittaa lähetettä jollekulle, joka jotain asian päälle ymmärtäisi. On helpompi sanoa, että asia on loppuunkäsitelty, kuin myöntää ettei oma osaaminen riitä... :twisted:

Eiköhän tuossakin nyt ole kyse ihan fyysisistä ongelmista, vaikkei lääkäri niitä löydäkään tai ymmärrä. Se psyyke sitten yleensä rasittuu kivuista, epävarmuudesta ja siitä, että annetaan rivien välistä ymmärtää, että epäillään luulosairautta. Ahdistaahan se ketä tahansa.

pilkki kirjoitti: Olen kyllä nyt epämääräisine oireineni ominut koko tension neck -ketjun vaikka alkaa viestitkin menemään jo ot:ksi. Tarvittaisiin lisää tämän alan vaivaisia.

Fedja ja tahdonvoimaa ovat ansiokkaasti käyneet joissain jännitysniska-ketjuissa palstaa mainostamassa, joten eiköhän tällekin osastolle ala pikku hiljaa virrata kirjoittajia. Nyt on jo pitkän aikaa palstalle rekisteröitynyt joka viikko vähintään kolme uutta käyttäjää, joten tää vilkastuu jatkuvasti. Eiköhän tääkin ketju pikku hiljaa ala elää, uskoisin näin. :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Moro Pilkkiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! :)

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 10 Maalis 2009, 18:14

pilkki kirjoitti:Äsken oli sitten kai se viimeinen terveyskeskuskäynti asian osalta. Lääkäri sanoi että koko juttua ei enää tutkita ja että pitäisi olla tyytyväinen siihen että päänsärky parantui.

Niinkuin DD sanoi, niin vaikeaa tuntuu olevan myöntää, että osaaminen loppuu... Lähetä lekurille joululahjaksi koiranpaskaa ja kiitä sitä tyhjästä. Niin mä teen Kelalle. ;)

pilkki kirjoitti:Olen myös ajatellut sellaista vaihtoehtoa paljonkin, että koko sotku olisi stressin laukaisemaa, koska pää nyt sanelee oikeastaan kaikki ehdot itsen ja oman tilan käsittämisessä. Nyttemmin tuntuu epäuskottavalta ajatella että nämä minun vaivani olisivat puhtaasti fyysisiä tai puhtaasti psyykkisiä, luullakseni molemmat ruokkivat toisiaan hyvin tehokkaasti.

Oot tossa oikeessa. Todennäköisesti oireet on kytköksissä toisiinsa. Ihminen kun on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus. Ongelmat yhdessä palikassa heijastuu toisiin. Mutta mikä oli ensin kana, muna vai kukonheltta, sitä ei voi tietää. Mutta tasapainottamalla noi palikat, pääset taatusti parempaan kuntoon. Se on varma, että puutumisia ja huimausta tuskin olet alun perin kuvitellut, mutta kyllä psyykkinen stressi niitä voi olla pahentunut, samoin ne ilmalennot.

pilkki kirjoitti:Psyykkiseen puoleen olen saanut paljon apua semmoisen teorian kuin 8-circuit model of consciousness (en jaksa kääntää tota kun siitä tulee kuitenkin jotain kamalaa ja tönkköä) maistelusta. Psykologifilosofikirjailija Robert Anton Wilson on kirjoittanut ton teorian pohjalta sellaisen leppoisan mutta todella pätevän self help -oppaan kuin Prometheus Rising. Kannattaa tutustua jos yhtään kiinnostaa mielenliikkeet, on veikeä kirja. Se oli tavallaan käännekohta siihen, että suurimmasta paniikista tuli loppu ja opin kritisoimaan selkeämmin ja puolueettomammin aivojeni tuotoksia ja sitä kautta psykosomaattisia oireitani. Noiden kanssa kannattaa tosissaan olla tarkkana.

Siirrän tän psyykkiseen jatkamiseen/oireiluun liittyvän keskustelun myös tonne toisen ketjun alle, jonka aloitin eilen. Ehkä saadaan sitten lisää tenssareita! Löytyy nyt:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?p=824#824

pilkki kirjoitti:Musta tuntuu että se kaatuminen vain provosoi jotain ongelmaa mikä on ollut olemassa aiemmin, tai toi jotain kivoja lisämausteita niinkuin ton retkahtaneen niskan tai onteloita selkäytimeen. Toivottavasti nyt ei kuitenkaan niitä. Ne niskakuvat ois olleet ihan kätevät mutta kun ei niin ei. Yritän nyt saada jonkun ammattilaisen mielipidettä asiaan niin ehkä se siitä alkaa lutviutumaan.

Hyvin paljon mahdollista, mutta mitään syrinx-onteloita sulla tuskin on!!! Meen melkein takuuseen tosta. ;) Älä ees lue niistä enää. Vaikka mun selkäydin on venähtänyt kahdesti mullakaan ei ole niitä! Ja sitä paitsi oliko se niin, että 20 % ihmisistä omistaa niitä, mutta ei ne haittaa mitenkään. Kyllä noi vaivat kuullostaa lihasperäisiltä, toiminnallisilta ongelmilta, joihin pari putoamista + turha stressi on antanut oman lisämausteensa.

pilkki kirjoitti:Olen kyllä nyt epämääräisine oireineni ominut koko tension neck -ketjun vaikka alkaa viestitkin menemään jo ot:ksi. Tarvittaisiin lisää tämän alan vaivaisia.

Eiköhän niitä ala hiljalleen tippua, kun saadaan tänne keskustelua. Aluksi kun tämä oli vain whiplashpalsta, niin kestää hetken, että löytyy mm. Googlesta TN-juttujakin. Mutta on mainostettu kyllä. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Pilkki: Onko niskaongelmaan tullut apua?

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Maalis 2009, 15:29

Pilkki: Onko niskaongelmaan tullut apua?

Kyselee kiinnostunut TV
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Mansku » 30 Maalis 2009, 16:14

Usi kirjoitti:Hei , olen lukenut teidän kirjoituksia ja minusta RETKAHDUSVAMMAN eroitaa TENSION NECK oireista sillä että on tapahtunut jonkinlainen retkahtamisonnettomuus eli vaiva on tapahtuman ( pienen tai ison) seuraus. Tension Neck on lihaskireys huonoista asentotottumuksiasta ja huonokuntoisista tai huono tasapain lihaksissa. Tension neck on niskalihasten kireys ja syy voi olla vaikka mikä. Meillä joilla on retkahdusvamma on myös tension neck se on vain englanniksi sanottu kireät niskalihakset. Mutta syy siihen on aina selvitettävä. Psyykkisitä syistä kireät niskalihkset pitäisi helpottua kun psyykkinen vaiva helpottaa.

Itseäni hoidetiin pitkään psyykkisistä syistä vaikka minulla sitten KÄPYLÄSSÄ todettiin Niskan retkahdusvamma , selkäydinvamma ja aivovamma peräänajon seurauksena. Psyykkiset syyt loppuivat siihen

Minua kehoitettuíin myös hakeutumaan hierontaan ja erillaisiin käsittelyihin mutta tiesin itse ettei niskaani kannata koskea ennekuin tiedämme mikä on vaiva. Huonosti olis käynyt jos minun iskaa olisi venytetty tai manipuloitu jollain tavalla . Hengenlähtö olisi lähellä.

VOIMIA KAIKILLE t Eläkkellä oleva fysioterapeutti nykyinen Peräteippi

Voi Usi - sullahan on aikalailla sama setti kuin mullakin! :) kohtalotovereita siis. Täältä löytyy retkahdusvamma peräänajosta (selkäydin ahtautuu päätä kääntämällä), TOS-oireyhtymä, tension neck ja nyt vielä menossa käpylään neurotutkimuksiin. Ois mukava vähän vertailla vaikkapa tuolla mun tarina-topikissa millaisia oireita löytyy. Itsellä tosiaan uusimpana naaman, suun alueen ja pään pistelyt joita oon luullut allergiaksi :D ilmeisesti kuitenkin niskasta johtuu kun ei kortisonillakaan pistelyt loppuneet ja vaikka oon jättäny mahdollisesti allergisoivat pois ruokavaliosta.

Onneksi tosiaan mun osteopaatti ei manipuloi niskaa kummemmin, vaan auttaa kokonaisuuden kanssa niin että pystyy olemaan suht koht ok. :)
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Kiitos kaikille!!!!!!!!

ViestiKirjoittaja Mrrks » 09 Touko 2009, 14:58

Noin kuukausi sitten sain ensimäisen "paniikkohtauksen tapaisen" oireen. Hengitys kiihtyi ja tuntui loppuvan ja kroppa "katosi". Luulin saaneeni pelkän paniikkikohtauksen ja hermostuksissani valvoin yöt ja päivät jännitin seuraavaa kohtausta. Olin valmiiksi stressaantunut ja kuvittelin sen aiheuttaneen paniikihäiriön, kunnes ystäväni keksi kiinnittää huomion niskaani jossa olin valitellut paineen tuntua. Aluksi en korvaani lotkauttanut, mutta hetken hieromisen jälkeen niska kipeytyi niin rajusti, että hakeuduin työterveyslääkärille.

Lääkärissä kerroin vaivastani paniikkikohtauksesta aloittaen aina niskan särkyyn. Kun kysyin kumpi johtuu kummasta, olisiko niska huomaamattani tehnyt hankalan olotilan johon stressaantuneena ja väsyneenä reagoin paniikilla vai olisiko paniikki jännittänyt niskani, lääkäri vastasi olevansa tässä asiassa yhtä viisas kuin minäkin ja kirjoitti relaksantteja (joista ei muuten ole mitään apua). Ojensi reseptin ja käski palata asiaan tuonnenpana jos oireet eivät helpotu samalla kätellen hyvästeiksi. Minä kävelin pölmistyneenä ulos ja mietin miksi lääkäri ei kuunnellut saatika tunnustellut niskaani. Ei kirjoittanut edes sairastodistusta. Sen sain kumminkin seuraavana päivänä kun työnantajani ei huolinut minua töihin siinä kunnossa. Diagnoosi: Tension Neck

Seuraava viikko oli helvettiä. Kaikki oireet "putoamisesta" kasvojen turtumiseen ovat minulle tuttuja, korvien suhinaa myöten. Nyt kun oireet ovat jatkuneet kuukauden ajan olen päättänyt hierojan olevan tarpeen... Niska ei todellakaan paranna itse itseään ja jumppaaminen/venyttely saavat aikaiseksi pahoinvointia ja pään sekaisin. Seuraavan päivän kivusta puhumattakaan.

Nyt jännitys tuntuu jo ohimoilla joka hankaloittaa nukkumista ja väsymys taas pahentaa niskan jäykkyyttä. Hengittämiseen täytyy nähdä vaivaa ja pala kurkussa saa rykimään.

Hierominen aloitetaan parin päivän päästä ja nyt jännittää millaisen tunteen se saa aikaan. Lähteekö taju vai lentääkö laatta? :shock:
ÄLÄ PANIKOI :O
Mrrks
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Touko 2009, 16:39

Moi, Mrrks! Ja tervetuloa palstailemaan! :D

Aika ilkeitä oireita sulla tuntuu olevan ja aika herkkäkin se sun niskas nyt on. :( Ensimmäinen asia, mikä kiinnostaa on se, että onko kyseessä "pelkkä" tension neck? Eli ei ole mitään niskan retkahdusta taustalla lähiaikoina, rajua kaatumista missä niska olisi vähän päässyt retkahtamaan tai vastaavaa? Vai onko tullut vaan ihan pikku hiljaa hiipien ajan kanssa niinkuin tension neck taitaa yleensä tulla?

Jos kyseessä on "pelkkä" tension neck, mä itse aloittaisin kyllä vaikkapa klassisen osteopaatin hoidolla. Sulla on ilmeisesti niska juntturassa ja jumissa, ja aika todennäköisesti sulla on siellä niskassa ns. nikamalukkoja. Se tahtoo sanoa sitä, että nikama on jostain kohtaa hiukan jumissa, eikä liiku ihan normaalisti. Ne ei kovin helposti hieromalla aukea ja ylläpitävät edelleen ongelmia, erityisesti lihaskireyksiä ylläpitävät.

Eli itse aloittaisin klassisella osteopaatilla - tai kiropraktikolla, jollei niskan manipulaatio pelota eikä ole retkahdusvammaa taustalla. Ja sitten kun niska alkais paremmin pysyä "auki" ja vähän rentoutua eikä olis enää niin herkkä, niin sitten vois hieronta olla paikallaan. Se onkin mielenkiintoista nyt sitten nähdä, että onko sulle hieronta tässä vaiheessa vielä liian rajua. Mutta sehän ilmeisesti selviää muutaman päivän kuluessa!

Sitten kun pahin on ohi, jos haluaa varmistaa, ettei jatkossa tulis samanlaisia ongelmia, niin onnistunut kuntoutus olis tietysti paikallaan. Se ei näemmä aina olekaan niin yksinkertaista, vaan se täytyy tehdä täsmälleen oikein. Se on hyvin kevyttä jumppaa oikein tehtynä. Ja siihen hyvä ohjaaja on kokenut OMT-fysioterapeutti, niiden pitäis nää asiat osata ohjata paljon paremmin kuin perusfyssat. Tietysti voi suoraan aloittaa OMT-fyssallakin, ne osaa ainakin manipuloida niskan auki, en tiedä osaavatko käyttää niskaan pehmeitä aukaisutekniikoita. Tosta niskan kuntoutuksesta olen jotain kirjoittanut huippuniskaproffa Jullin aatoksia aiheesta tähän ketjuun:

G. Jull: Jännityspäänsäryn ja niskavaivojen kuntoutuksesta
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mrrks » 09 Touko 2009, 21:47

Kiitos sinulle vastauksesta. Kiva että joku joka asiasta tietää kuuntelee ja ottaa vakavasti. Hieman epävarma olen siitä, että alkoiko jännitys hiipien vai venäytinkö niskan töissä (työ on erittäin fyysistä ja kiireistä niin en joka rusahdusta muista jäädä miettimään :D ). Onko hoitosuosituksen erilaiset vaivan syystä riippuen?
Entäs tämä tällainen hengen ahdistus tai oikeastaan työläs hengitys...? Onko tyypillistä vai oonko niin hädissäni niskasta että teen oireita itse itselleni? Ymmärsin että luulotautisuus (olen mielestäni sairastanut kuukauden aikan mm. sikainfluenssaa, keuhkosyöpää, aivokasvainkin on ollut ihan varma ja mitäs näitä kaikkia olikaan..) kuuluu myös asiaan ja on sitkeässä. Käyn aina palsalta lukemassa muiden oireet jotta muistaisin kärsiväni "vain" tensionista.

Huvittavaa on myös se, että avopuolisoni on sairaanhoitaja ja pitää kaikkea muita oireita psyykkisinä paitsi jäykkyyttä.

Ai niin. Pääni kyllä vääntyilee ja kääntyilee joka suuntaan. Kipu, silloin kun se tulee on lähinnä kallon rajalla ja korvien takaa kaulalla. Muulloin niskassa tuntuu vai sietämätön paine :(
Mrrks
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Touko 2009, 22:03

Täytyy varmaan odotella myös muiden palstalaisten kommentteja, erityisesti niiden, joilla on tai on ollut samantyyppisiä oireita kuin sullakin. Mulla kun ei noista sun kuvaamista oireista ole omakohtaista kokemusta.

Ymmärrykseni mukaan kuitenkin yläniskan alueelta voi helposti syntyä noita "putoamisia", korvaoireita ja kasvo-oireita. Eikä siinä tarvita muuta kuin jonkunasteisia lihaskontrollihäiriöitä yläniskassa. En tiedä voiko se aiheuttaa tuollaista työlästä hengitystä? :shock:

Ja ehkä voisin korjata tohon aikaisempaan vastaukseeni, että fysiatri eli fysiatrian erikoislääkäri vois myös olla hyvä osoite mennä. Ne ymmärtää muita lääkäreitä paremmin näitä juttuja, ja voi myös päättää kannattaako niska kuvata. Et maininnut, joten oletan että sun niskaa ei ole kuvattu? Mutta tosiaan fysiatri ja siihen kylkeen vaikka OMT-fysioterapeutti vois olla sulle hyvät ensimmäiset osoitteet. Onkohan sulla sellainen työterveyshuolto, että voisit mennä suoraan fysiatrille? Ainakaan pelkkään työterveyslääkäriin ei kannata tyytyä, niinkuin tossa edellä kerroit, niin se ei osannut edes niskaasi tutkia...

Mrrks kirjoitti:Kipu, silloin kun se tulee on lähinnä kallon rajalla ja korvien takaa kaulalla. Muulloin niskassa tuntuu vai sietämätön paine :(

Tämä edellä kirjoittamasi kuvaus mun korvaan kuulostaa entistä enemmän yläniskaoireilta. Katsotaan, mitä muut sanoo.

Niin ja tosta luulotautisuudesta. Henkilökohtaisesti mä uskon, että se on hyvin hyvin HYVIN harvoin, kun kyse on luulotautisuudesta. Todennäköisemmin on kyse siitä, että tiettyjä juttuja on vähän vaikea diagnosoida ja ikävä kyllä monesti se vaatii sen, että "eksyt" oikeanlaisen spesialistin luo...
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 11 Touko 2009, 11:49, muokattu yhteensä 1 kerran
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Kiitos kaikille!!!!!!!!

ViestiKirjoittaja fedja » 09 Touko 2009, 22:43

Mrrks kirjoitti:Noin kuukausi sitten sain ensimäisen "paniikkohtauksen tapaisen" oireen. Hengitys kiihtyi ja tuntui loppuvan ja kroppa "katosi". Luulin saaneeni pelkän paniikkikohtauksen ja hermostuksissani valvoin yöt ja päivät jännitin seuraavaa kohtausta.

Moi Mrrks. Tuota kohtausta ennen ei siis ollut mitään merkittävää tapahtunut esim. pitkäaikaista kovaa stressiä, kaatumista, kolarointia lähimpien viikkojen tai kuukausien aikana. Tuli aivan yhtäkkiä? Vai oliko niskat jumiutuneen tuntoiset aiemmin?

Sulla on tosi paljon samanlaista oireistoa kuin meillä retkahdusvammaisilla. Minullahan alkoi oireisto siten, että oli painetta päässä, valoherkkyyttää, ääniherkkyyttä, yms ja syke heitteli. Tulkitsin koko homman psyykkiseksi ja ensimmäinen lekuri 2 vk oireitten alkamisesta diagnosoi paniikkihäiriöksi. Tämä diagnoosi oli lähes täysin väärä. Olen viime vuosina pikkuhiljaa alkanut tajuamaan, että se on Vagus-hermon ärsytystila tai autonomisen hermoston aktivoituminen, joka ensin aiheuttaa ikäviä oireita ja sen jälkeen tila voi muuttua jonkinmoiseksi paniikkikohtaukseksi, kun säikähtää kummallista olotilaa. Ja tuo on niin hullua, että mieli ainakin mulla tulkitsee tuonkaltaisen hermoston ärsytystilan psyykkiseksi ongelmaksi, joten ihan hyvin sullakin se voi olla niskasta tulevasta hermostoärsytyksestä lähtöisin, kun kerran minullakin on.

Mrrks kirjoitti:Minä kävelin pölmistyneenä ulos ja mietin miksi lääkäri ei kuunnellut saatika tunnustellut niskaani. Ei kirjoittanut edes sairastodistusta. Sen sain kumminkin seuraavana päivänä kun työnantajani ei huolinut minua töihin siinä kunnossa. Diagnoosi: Tension Neck

Häh? Ei edes koskenut niskaan. Aika heppoisesti tehty diagnoosi.

Mrrks kirjoitti:Seuraava viikko oli helvettiä. Kaikki oireet "putoamisesta" kasvojen turtumiseen ovat minulle tuttuja, korvien suhinaa myöten. Nyt kun oireet ovat jatkuneet kuukauden ajan olen päättänyt hierojan olevan tarpeen... Niska ei todellakaan paranna itse itseään ja jumppaaminen/venyttely saavat aikaiseksi pahoinvointia ja pään sekaisin. Seuraavan päivän kivusta puhumattakaan.

Nyt jännitys tuntuu jo ohimoilla joka hankaloittaa nukkumista ja väsymys taas pahentaa niskan jäykkyyttä. Hengittämiseen täytyy nähdä vaivaa ja pala kurkussa saa rykimään.

Jotenkin kuulostaa tosi niskaperäiseltä. Ja jos jumppa/venyttely aiheuttaa pahoinvointia, niin jokuhan siellä on. Mulla on kanssa yhtäaikaa kurkkuoireita ja rintaranka tukossa aiheuttaen sellaisen tunteen, ettei saa kunnolla henkeä. Välillä lisäksi sellainen, että jotenkin nenäkin on niin tukossa ettei saa hengitettyä.

Kannattaisko sun mennä uudestaan lääkäriin? Ja semmoiseen lääkäriin, joka osaa tutkia sun niskan liikkuvuudet ihan yläniskasta. Jos on vara, niin kannattaa mennä yksityiselle fysiatrille. Se tuntee niskan toiminnan paremmin kuin normaalilekuri, yleensä. Ja ei kannata välttämättä edes sanoa, että tuli paniikkikohtaus, kun se voi olla sun tulkinta siitä, että niskassa on hermokudos ärsytyksessä. Kertoo vain oireiston. Kun tuollaisenhan oireiston tieten voi aiheuttaa jännitysniska (olen vain kuullut, että voi aiheuttaa samanlaisia oireita kuin meillä retkuilla) eli se, että niskalihakset ovat olleet pitkään jumissa ja nyt paukas tosi jumin päälle, mutta siellä niskassa voi olla tapahtunut jotakin vakavampaakin. Esim. välilevyn pullistuma tai joku muu ahtauma, joka aiheuttaa hermoston ärtymisen. Ja sen takia minä suosittelisin lekurille menoa uudestaan, kun kerran on noin selkeitä oireita. Ohimopuristukset yms. Tosi tuttuja mulle kans.

Mrrks kirjoitti:Hierominen aloitetaan parin päivän päästä ja nyt jännittää millaisen tunteen se saa aikaan. Lähteekö taju vai lentääkö laatta? :shock:

Hierojalla ei yleensä ole kovin hyvä tuntemus niskan anatomiasta. Ensin kyllä pitäisi saada lekurin konsultaatio ja sitten jatkohoito. En voi suositella hierojaa. Itsekin alkuun kävin ja ei kyllä tajunneet mun kohdalla ainakaan mitään mun niskasta. Mutta tee kuten tuntuu oikealta.

Ajattele, että voi olla Tension Neck, johon voi apua löytyä hyvältä fyssarilta/OMT-fyssarilta. Mutta voi kyllä johtua jostakin muustakin mitä tuossa aiemmin sanoin.

Elä kovin kovasti anna niskaa niksautella ainakaan kouluttamattoman, itseoppineen kaverin, nyt kun et vielä tiedä mikä siellä niskassa on.

Ehkä tämä jo helpottaa paniikkia, kun tiedät, että oireille voi olla ihan selkeä syy. Toisaalta en ihmettele, että luulet sitä psyykkiseksi, kun tuon tyyppiset oireet tekevät sekä fyysiseti, että psyykkisesti todella ikävän olon. Ainakin näin omalla kohdalla.

Pahentaako joku tietty asento, esim. seisominen, istuminen, staattiset asennot? Ja helpottaako esim. vaakataso?

Pystytkö ton oireiston kanssa töihin vai pitääkö olla saikulla?

Tuo Tension Neck diagnoosihan ei tarkoita sitä, että jännityksen syy on psyykkinen. Voi olla ihan hyvin toistuva huono työasento tai vastaava.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mrrks » 11 Touko 2009, 11:48

Huomiseks ois hierojalle aika... Oon nyt itsekin alkanu epäileen, mut hieroja tuntuu olevan luottavainen itseensä ja sanoikin että alotetaan rauhallisesti ja jos ei ala helpottaan nii haetaan apua muualta. Ajattelin sitä hierontaa kokeilla kun varsinaisia kipuja ei nii paljoa ole. Jos siitä tulee tuskallista niin se jää sitten siihen ja raahaan itseni kiropraktikolle tai fysioterapiaan.

Töissä olen käynyt ja järjestänyt pahimmat fyysiset rasitukset muille :D Päivä menee aina suht hyvin, mutta illalla se sitten kostautuu. Päätinki juuri hakea sairaslomaa koska en halua ottaa riskiä, että niska pahenisi töissä.

Paniikki alkaa helpottaan nyt kun tietää varmalla oireiden syyn. Kiitos vain jälleen kerran tälle palstalle!!!

Kerron taas fiiliksiä hieronnan jälkeen :D
Mrrks
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Touko 2009, 11:54

Mrrks kirjoitti:Paniikki alkaa helpottaan nyt kun tietää varmalla oireiden syyn. Kiitos vain jälleen kerran tälle palstalle!!!

Kerron taas fiiliksiä hieronnan jälkeen :D

Hieno juttu! Jäämme mielenkiinnolla odottamaan... :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mrrks » 13 Touko 2009, 12:50

No nyt on hieronnat hinkattu. Teki hyvää!!! Harmi et ainakaan ensimäisen kerran jälkeen helpotus oli lyhyehkö... Eilen oli loistava olo mut tänään on taas vähän kurjempi. Fysioterapiaan on nii kovat jonot et pari viikkoa menee ennen ku pääsen. Lääkäri suositteli jatkamaan hierontaa ja jos siit ei oo apua nii sit suositteli kiropraktikkoa tai vastaavaa. Mutta sanoi uskovansa että hieroja saa pahimmat lukot auki minkä jälkeen voin itse alkaa jumppaan sen kuntoon. TOIVOTAAN PARASTA!!! :wink:
Mrrks
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Manipulaatio, fysioterapeuttiset harjoitteet

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Touko 2009, 13:09

Mrrks kirjoitti:No nyt on hieronnat hinkattu. Teki hyvää!!! Harmi et ainakaan ensimäisen kerran jälkeen helpotus oli lyhyehkö... Eilen oli loistava olo mut tänään on taas vähän kurjempi. Fysioterapiaan on nii kovat jonot et pari viikkoa menee ennen ku pääsen. Lääkäri suositteli jatkamaan hierontaa ja jos siit ei oo apua nii sit suositteli kiropraktikkoa tai vastaavaa. Mutta sanoi uskovansa että hieroja saa pahimmat lukot auki minkä jälkeen voin itse alkaa jumppaan sen kuntoon. TOIVOTAAN PARASTA!!! :wink:

Toivotaan niin :D . Kyllähän tuo jotakin kertoo jo, kun vähäksi ajaksi apua saa. Jotta estää saman tapahtumasta uudelleen, niin saattaa olla, että vaatii fysioterapeuttisten harjoitteiden aloittamista.

Jos aikovat niksautella, niin käyppä lukasemassa alla oleva linkki, niin saat vähän infoa manipulaatiohoidoista.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 14 Touko 2009, 16:16

Mrrks kirjoitti:No nyt on hieronnat hinkattu. Teki hyvää!!! Harmi et ainakaan ensimäisen kerran jälkeen helpotus oli lyhyehkö... Eilen oli loistava olo mut tänään on taas vähän kurjempi. Fysioterapiaan on nii kovat jonot et pari viikkoa menee ennen ku pääsen. Lääkäri suositteli jatkamaan hierontaa ja jos siit ei oo apua nii sit suositteli kiropraktikkoa tai vastaavaa. Mutta sanoi uskovansa että hieroja saa pahimmat lukot auki minkä jälkeen voin itse alkaa jumppaan sen kuntoon. TOIVOTAAN PARASTA!!! :wink:
Oukei. Mutta älä huoli, hyvältähän toi kuulostaa! Ja se, että helpotus oli lyhyehkö voi johtua ihan siitä, että lihakset ovat riittävän pitkään olleet kireinä. Silloin ne helposti vetää aika nopeesti uudelleen niskan jumiin. Eli voipi olla, että muutaman hieronnan jälkeen alkaa paremmin helppaamaan.

Ja lääkärin suositus oli oikein fiksu. Eli jos ei hieroja auta, niin ne lukot pitäis jonkun muun avata.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)