Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Re: Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

ViestiKirjoittaja kojootti » 28 Joulu 2013, 12:09

Niin ja tervetuloa sivustolle :)
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja chaste » 28 Joulu 2013, 14:09

Kiitos kojootti! En ookaan tehny noita asentohoito-liikkeitä aikoihin, kävin tekemässä pienen sarjan äsken. Sain niihin ohjeet naprapaatiltani kerran. Koitan tehdä niitä nyt säännöllisesti, toivottavasti auttaisivat. Nenä ainakin aukes äsken :D
chaste
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 02 Tammi 2014, 23:28

Mulla ollut samanlaista oirehdintaa, mutta vasemmalla puolella. Mun pahoinvoinnin ja nielemisvaikeuksien syyksi paljastui rehellinen refluksitauti, joka todettiin tähystyksessä. Oletko chaste syönyt paljon lääkkeitä niskavaivoihisi? Jos tulehduskipulääkkeitä (buranaa, naprokseenia, aspirinia) on mennyt paljon, kannattaa kokeilla jotain reseptivapaata närästyslääkettä tai vaikka hakea lääkäriltä resepti. Tulehduskipulääkkeet ärsyttävät vatsan nopeasti huonoon kuntoon.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja chaste » 03 Tammi 2014, 22:22

Mä yleensä syön vaan panadolia ja en oo näihin niskakireyksiin ja silmän outouksiin särkylääkkeitä ottanu kun ei ne tunnu toimivan. Ei myöskään lihasrelaksantit auta näissä hommissa.

Nyt on ollu muutama päivä parempi olo ettei oo sillai oksettanu mutta edelleen toi oikea silmä tuntuu oudolta ja roikkuvalta ja särkee myös otsalta oikealta puolelta. Mutta tän kanssa nyt pystyy olemaan, se oksettava olo on kaikkein pahin.
chaste
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 05 Tammi 2014, 18:20

Olen täysin samaa mieltä. Pahoinvointi oli kamalaa. Piti oikein huohottaa, että selvisi minuutista toiseen. Mulla on ollu refluksitauti liki kakkskymmentä vuotta ja siihen liittyvä pahoinvointi on huomattavasti lievempää kuin tasapainojärjestelmään, asentohuimaukseen ja niskaan liittyvä pahoinvointi. Ja refluksilääkkeetkin voivat aiheuttaa pahoinvointia, mulle sopii vain Zolt ( jotkut myös pahentavat myös huimausta!!!! mulla sen tekee ranitidiini eli esim Zantac).
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja chaste » 06 Tammi 2014, 12:22

Mulla nyt taitaa kyllä olla kans mun nenässä olevalla polyypillä kans jotain osaansa näihin. Kesällä oli pahat oireet ja ne helpotti naprapaatilla, mutta mä myös käytin sillon nenäsumutetta. Sit jostain syystä lopetin sen sumutteen vaikka piti jatkaa monta kuukautta. Nyt oon taas pari päivää käyttäny säännöllisesti ja ei ainakaan oo silmä 'lerpattanu'.

Paha olo lieventy viime viikolla kans mutta nyt tänään aamulla jumppasin kotona ja tein vatsalihasrutistuksia ja sen jälkeen on ollu tosi oksettava olo. Myös kurkku kuivu ihan kuivaks ku tein niitä. Et voikohan toi olla jotain refluksiperästä? Kun kerran vatsaa rutistaessa tulee paha olo. Oon tehny niitä asentohuimausjuttujakin joka päivä.
chaste
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 06 Tammi 2014, 12:27

chaste, miten teit vatsalihaksia? Oliko sinulla mahdollisesti kädet niskan takana?
anzqu

ViestiKirjoittaja chaste » 06 Tammi 2014, 12:36

Oli kädet niskan takana mutta myös pää ilman tukea ja 'plank-asennossa'. Teen Tracy Andersonin jumppia, et jos joku tietää millasia ne on :D
chaste
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 06 Tammi 2014, 12:53

Sinulla pitää olla aika hyväkuntoiset niskalihakset, jos pään kannattelu ilman tukea jumpatessa ei tee niskassa tuntemuksia :-D Itse en voi kantaa edes avainnauhaa saati pitää urheiluliivejä ilman niskakipuja ja nieluoireita.

Onkos sinulla koskaan kuvattu niskaa? Tai rankaa etupäässään? Tuota oirelistaustasi kun lukee, kuulostaisi että sinulla saattaisi olla yläniskassa jonkinlainen nikaman yliliikkuvuus c2-c3 nikaman paikkeilla. Ja mainitsit että yritätte saada toista lasta. Onko sinulla mahdollisesti ollut hormonaalinen ehkäisy käytössä tai lapsettomuushoitoja takana? Nämä molemmat nimittäin saattavat edesauttaa nikamien yliliikkuvuuksia löysyttämällä nivelsiteitä. Itse olen saanut nimittäin lannerangan välilevyt rappeutumaan ja nikamat kulumaan hormonikierukalla.
anzqu

ViestiKirjoittaja chaste » 06 Tammi 2014, 14:09

Ei oo koskaan kuvattu niskaa tai rankaa. Ennen esikoista mulla oli notkoselkä mutta synnytyksen jälkeen se on jotenkin kadonnut, en tiiä onko se voinu sitten aiheuttaa jotain epätasapainoa taas niskaan.

Hormonikierukka ja minipillerit on ollu käytössä, mulle ne on aina sopinu, mut joo eihän sitä tiedä että jos ne on jotain aiheuttanu. Niska on parin viime kuun aikana ainaki ruvannu välillä rutisemaan et jos kääntää päätä ni saattaa kuulua naksahduksia, tätä ei oo ollu aikasemmin.

Nyt ku mainitsit niin mulla on kyllä usein urheilurintsikoista sellanen ahdistava olo et ihanku ne puristais tosi pahasti hartioilta vaikkei oo kireet. Eilen käytiin kans metsässä kävelyllä ja mulla oli reppu selässä (ei tosin mitään painavaa mukana). Ja en mä niitä vatsoja kauheen montaa voi tehä ilman että pitää tukea niskasta.
chaste
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja chaste » 14 Tammi 2014, 22:20

Pieni päivitys näistä omista vaivoista. Kävin eilen lääkärissä ja lääkäri totes että mun pahoinvointioireet kuulostaa ihan refluksilta. Eli vedän nyt happosalpaajia kunnolla pari viikkoa ja jos se ei auta niin sit katotaan lisää. Ja mun oikean kulmakarvan yläpuolelta löyty vähän limakalvonturvotusta (poskiontelotulehduslaitteella katottuna). Mulla on oikeassa nenäontelossa polyyppi ja nyt sit epäilläänkin että ehkä nää mun oikeanpuoleiset pää-oireet johtuukin siitä. Nenäsumutteita nyt putkeen monta kuukautta. Et tosiaan joutuu tekee kauheeta eliminaatiotyötä että löytää mikä oire aina mistäkin johtuu.

Toivottavasti täälläkin moni sais helpotusta oireisiinsa, vaikka ne johtuiskin jostain ihan pienestä jutusta.
chaste
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja eerikka » 14 Touko 2014, 08:03

Itselleni tilasin täältä helpottaakseni oikean työ asennon löytämistä http://eco-toimistotarvikkeet.fi/tuotel ... -rannetuet
eerikka
Yritys tai mainostaja
Yritys tai mainostaja

ViestiKirjoittaja VaniljaSydän » 14 Touko 2014, 09:00

Mulla on ollut refluksia jo 7 vuotta, ja koko tuon ajan olen ottanut Nexiumia kerran päivässä. Refluksini syytä ei ole koskaan tutkittu, koska lääkärin mukaan olin/olen kuulemma liian nuori tähystettäväksi. Mietin vain että voisiko niska-hartiajumituksella olla jotain osuutta refluksiin? Voiko vagushermo/kiertäjähermo olla jotenkin niin puristuksissa, että se aiheuttaisi refluksia, vai onko tuollainen edes mahdollista? Mulla kun on kuitenkin taipumusta saada närästystä varsinkin joistain tietyistä ruuista, esim. suklaata en pysty syömään ollenkaan, tekee niin hirveän olon. Ja ilman Nexiumia en pystyisi syömään mitään, koska kaikki närästävät.
VaniljaSydän
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja dentisti » 14 Touko 2014, 10:49

Hei VaniljaSydän mä olen miettinyt ihan tuota samaa eli refluksin yhteyttä kireeseen rintarankaan ja niskaan. Mun tarinani löytyy tuolta käyttäjäesittelystä. Itsellä on ollut myös ajoittain aivan invalisoivaa huimausta, mutta nyt huimaus helpottanut. Nyt sitten ollut aivan kamalaa poltetta kurkussa ja rintalastassa ja vähän semmoista oksettavaa oloakin. Itsekin käytän Nexiumia säännöllisesti, mutta nyt ei helpota yhtään. Lisäksi röyhtäilyttää kovasti. Onhan tässä stressiäkin.Mutta olen alkanut miettiä, että ärtyykö tuo vagushermo lihasjännityksestä vai kiristyykö pallealihas joka taas voisi lisätä refluksia?
dentisti
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 14 Touko 2014, 13:08

Vagushermo voi todellakin aiheuttaa refluksia niskan, rintarangan yms jumitusten ja vammojen kautta. Näin sanoi minulle viimeksi toissapäivänä niskavammoihin erikoistunut fysioterapeutti. Minullakin refluksi puhkesi niskavamman myötä, enkä ole hänen potilaistaan ainut. Palleallakin voi tietysti olla jotain osuutta asiaan, mutta ainakin minulla ongelma johtuu ilmeisesti eniten yläniskan venähdyksestä ja kiertymästä.

Suosittelen kahta asiaa akuutteihin oireisiin:
- piihappogeeli, tuotenimiltään esim. Silicea ja Silica Tonic; suojaa ruokatorvea ja vatsalaukkua (rauhoittaa ainakin minulla poltteen melkein välittömästi, varsinkin kun ensin purskuttelee suussa ennen kuin nielaisee; mikä parasta, ei sivuvaikutuksia)
- Gaviscon-purutabletti tai nestemäinen; estää ylösnousun (sisältää jonkin verran alumiinia, minkä vuoksi suosin enemmän ensin mainittua mutta nämä ovat erinomainen ja hyvin tärkeä lisäapu)

Itse en käytä happosalpaajia ollenkaan, koska ne eivät minulla auta. Ruokavalio ja nuo kaksi yllä mainittua ovat tärkeimmät hoitokeinoni. Sekä tietysti itse niskavamman ja sitä kautta vagushermon hoito.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)