Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Marras 2012, 20:07

Ei saa ilman reseptiä.
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Marras 2012, 20:41

Pitää muuten todeta, että vyöhyketerapia tuntui olevan aika tehokasta. Ei ole tyttö valittanut kipuja käsittelyn jälkeisen päivän jälkeen. Olemuskin on piristynyt kummasti kun ei kokoajan koske :)
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 28 Marras 2012, 17:47

Kiva kuulla että tytön vaiva on helpottanut :) Kun omaa jännityspäänsärkyä hoidettiin ekaa kertaa (olin 14 v.) niin lääkäri iski mulle Sirdalud-reseptin kouraan, 3x1 pilleri päivässä. No, makasin sängyssä reilun viikon tuolla annostuksella ennen kuin kylään tullut sukulaiseni (sairaanhoitaja) rupesi ihmettelemään tilaani ja lääkkeen annostusta. Että oli se mun lekuri sit meinannu pistää mimmin kunnolla rennoksi :lol:

Päätä ei kyllä tuona aikana särkenyt :wink:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 04 Joulu 2012, 19:41

Onko muilla ollut sellasia sähköiskumaisia viiltäviä kipuja kaulan sivulla, korvan alapuolella?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 27 Tammi 2013, 10:57

Pää alkoi tuntua normaalilta joten oon ollut vähän laiska niskajumpan kanssa. Kuluneella viikolla en ole tehnyt jumppaa edes joka toinen päivä :roll: No, siitä maksetaan nyt sillä pään puutuilu alkoi palailla eilen takaisin ja tänään sama tunne. Kuinkahan kauan tässä joutuu taas rimpuilemaan...

Miten sitä sais pidettyä itsensä kurissa, ettei lopettais sitä jumppaamista kun oireet helpottaa :? ? Onko muilla samoja fiiliksiä?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Tammi 2013, 14:02

Rautanaula kirjoitti:Onko muilla ollut sellasia sähköiskumaisia viiltäviä kipuja kaulan sivulla, korvan alapuolella?

On. Ja särähtää aina olkapään sivulle saakka.
Viimeksi muokannut anzqu päivämäärä 07 Helmi 2014, 17:21, muokattu yhteensä 1 kerran
anzqu

Morjens

ViestiKirjoittaja Ukkometso-84 » 14 Helmi 2013, 21:10

Täällä päässä oireet myös jatkuneet ja hyvin samankaltaisia oireita edelleen. Kunnon romahdus yleisvoinnissa tapahtui joulukuussa (sinne asti olin töissä kitkutellut), loppujen lopuksi syyksi löytyi mykoplasma. Söin siihen antibioottikuurin 3vk ja se paransi huomattavasti oloa onneksi taas. Olen nyt uudella sairaslomalla ja lääkäri arveli homman johtuvan paniikkihäiriöstä (olin itse ajatellut pidempään, että homma johtuu niskoista). Minulla on siis epätodellista ja pahaa oloa, huimausta, rintakipuja ym. Aloitan nyt tuohon lääkkeet ja parin viikon päästä pitäis sitten nähdä, alkaako olo helpottaa.

Veikkaan kuitenkin itse nyt kun tarkemmin ja syvällisemmin asiaa olen miettinyt, että minulla on ollut tuo paniikkihäiriö jo pidempään (n. 2v, pahentunut pikkuhiljaa) ja myös nuo niskat saanut työn kautta jumiin ja ne ovat pahentaneet oireilua. Eli kannattaa myös tuo paniikkihäiriö pitää yhtenä mahdollisuutena jos oireet ovat alkaneet vähän ilman mitään ihmeempää syytä yhtäkkiä ja jos kohtaukset tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta ja pahimmat oireet kestävät ehkä noin puolisen tuntia.
Ukkometso-84
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tuulenhenki » 21 Syys 2013, 22:02

"Ihana" kuulla että toisillakin on epätodellista oloa. Itelle meinaa välillä paniikki iskeä, kun välillä ei hereillä ollessa ole ihan varma näkeekö unta vai ei, vai miksi kaikki tuntuu niin etäiseltä ja oudolta... ja pää on jatkuvasti p****leen sumussa!! Tuntuu ettei pysty keskittymään eikä saa mistään kiinni! :evil:

Rautanaula kirjoitti:Miten sitä sais pidettyä itsensä kurissa, ettei lopettais sitä jumppaamista kun oireet helpottaa :? ? Onko muilla samoja fiiliksiä?
ON. Ja se on ihan pyllystä. Pitäis vaan pikkuhiljaa jo tajuta, että ei ne oireet mihinkään katoa, jos jumppaamisen lopettaa...
Tuulenhenki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 14 Loka 2013, 15:39

Äh. Taas uutta oiretta pukkaa :? Viikon verran on jomottanu poskipäitä ja otsaa, ohimoilla tuntuu myös. Yläniska on tulessa, kun sinne painaa. Triggerit siellä taitaa olla, kun painamalla kipu säteilee just sinne otsaan/ohimoon/poskipäihin.

Raivostuttavaa! Jomottelu ei ole aina edes kipua, vaan se vaan "tuntuu". Painetta nenänvarressa myös. Mahtaako olla tyypillistä niskaoireilua?

Olisko kellään antaa vinkkiä, mitä jumppaliikkeitä noille alueille kandeis tehdä? Onko ne C0-C2-tasoa, jotka tuonne naaman puolelle vaikuttaa? TV:n kielenimuja oon tehnyt pari päivää, eipä apua vielä.

Siis tuntuu vähän niinkuin olis lievä poskiontelontulehdus. Parasetamoli ei auta yhtään, ei Dolankaan. Kai se on kohta burana vedettävä, kun niin tulehtuneelta tuntuu tuo yläniska.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Loka 2013, 10:53

"Kuonokoppa" tunne on varsin tavallinen ainakin retkahdusvammoissa.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 15 Loka 2013, 16:43

Kuonokoppa, sinäpä sen sanoit, Kojootti :roll: Retkahdusta mulla ei ole todettu, joskin nykyinen fysioterapeutti epäili että mun muutamalla tapaturmalla (1 v., 4 v. ja 9 v. sitten) on osuutta niskan oireiluun. Eilen hieroskelin kallonpohjanlihaksia ja tein kevyttä jumppaa. Päälle Perskindolia ja ihan kuin olis tehonnut. Tänään naama ei ole ollut yhtä tukalan tuntuinen. Kunpa vaan tietäisin, mitä tein oikein :D

Kojootti, osaatko paikantaa tarkemmin mikä kohta yläniskaa tuossa kuonokoppa-fiiliksessä oireilee? Voisin pyytää fyssarilta täsmäliikkeitä siihen.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 15 Loka 2013, 20:28

Mulla on alarialigamentit revenny C0-CI ja CI- CII välillä molemmin puolin, vasemman fasettinivelen kapselivaurio,( prolapsi CV- CVI välissä). Tulisiko niistä????
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 15 Loka 2013, 22:30

Sitä mäkin vähän epäilin, että C0-C2-tasolta vois tulla tuo oire. Fysioterapeutti puhui "pikkunivelistä" ja niiden mahdollisesta venyttymisestä kun testaili mun niskaa, oletan, että puhui juurikin noista ligamenteista. OMT jo aikaisemmin epäili, että mulla on niissä löysyyttä. Treeniä vaan kehiin sit taas :)
Rautanaula

Re: Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

ViestiKirjoittaja chaste » 27 Joulu 2013, 21:32

Oon uusi palstalla (30 v. nainen) ja täällä lukenut muiden oireita ja saanutkin mm. kesällä apua. Tässä lista oireista mitä multa on löytynyt:

oikean silmän takana tuntuu kuin 'olisi jotain'
oikea silmä tuntuu niin kuin lerpattaisi
oikea kaula kireänä, ei pysty venyttämään päätä vasemmalle
pyörällä ajaessa kun pysähtyy tuntuu että pää pyörii, huimaa
oikean kulmakarvan alue herkkä
asentohuimausta viime keväänä
valoarkuutta tai tuntuu kuin ei näkisi kunnolla
sellainen olo kuin ei olisi läsnä vaan jossain muualla, epätodellinen olo
palan tunne kurkussa
oksettava olo

Sain kesällä apua naprapaatista, joka löysi oikealta puolelta kaulasta kireän lihaksen ja sitä manipuloimalla monet näistä oireista lähtivät kokonaan ja pystyi elää ihan normaalia elämää. Sitä ennen olo tuntui todelta pahalta, varsinkin kun oli sellanen olo ettei ole oma itsensä. Nyt viimeisen kuukauden aikana on taas kaikki oireet pahentuneet ja lisäksi oksettaa jatkuvasti. Viimeksi tänään olen voinut todella pahoin, en tosin ole oksentanut mutta olo on ihan hirveä. Ja tuolla oikealla puolella silmässä tuntuu taas oudolta. Eilen jumppasin niskoja, joten onkohan tämän päivän huono olo voinut johtua siitä? Olen yrittänyt itse manipuloida sitä samaa kohtaa jota naprapaatti, mutta en oikeen tunnu saavan sitä auki, tai oireet eivät ainakaan ole omatoimisesti helpottuneet.

Onko täällä kellään muulla ollut tällaista todella pahaa oloa ja oletteko saanut siihen helpotuksen? Kävin jo lääkärissä asian tiimoilta ja otettiin verikokeet ja helikobakteerit ja muut, mutta kaikki arvot ovat kunnossa. Tuntuu että on refluksi oireitakin ja välillä paha olo helpottuu kun röyhtäisee, voiko tällainenkin jotenkin johtua niskoista tai selästä? Sänky on vaihtunut tässä kuukauden aikana, kun edellisistä meni selkä ihan rikki. Nyt on Tempurit käytössä ja ei ole enää tuntunut kipuja (vasemman käden pikkusormi tosin puutuu jatkuvasti ja rintaranka on usein jumissa). Kaiken lisäksi yritämme myös mieheni kanssa saada toista lasta, joten sekaisinhan tässä menee kun on kaikkia oireita.
chaste
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Re: Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

ViestiKirjoittaja kojootti » 28 Joulu 2013, 12:05

Mulla ainakin oli pitkään todella kuvottava olo ( sitä jatkui n 5 vuotta), nyttemmin pahoinvointi onkin ainoa kaikista oireistani joka onn selvästi helpottanut. Se oli niin hallitseva oire , etten kyennnyt mihinkään. Sain pahoinvointi lääkkeitä jossain vaiheessa jopa syöpäpotilaille tarkoitettuja jotka antoivat hetken avun. Nyt en ole niitä tarvinut muutamaan vuoteeen. Luulen, että mulla auttoi pahoinvointiin parhaiten asentohoitoon tarkoitetut liikkeet. Huimausta ne eivät ole vieneet kokonaan pois mutta pahoinvointiin ovat auttaneet, hyvä niinkin. Luulenpa ,, että pahoinvointi on aika tavallinen niskoihin ja asentohuimaukseen liittyvä oire. Asentohuimaus liikkeet kannattaa tehdä joka päivä....
kojootti
kojootti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)