Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Marras 2012, 13:09

Oletko tarkistuttanut onko purennassa jotain hämminkiä?
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 19 Marras 2012, 13:39

Purenta on tsekattu ja pielessä. Melkein kaikki lääkärit on sanoneet, että tarvisin purentakiskot narskutteluun (hampaatkin on kuulemma tosi kuluneet jo). Että pysyvää helpotusta mun ongelmaan ei kuulemma tule ilman kiskoja.

No, oon nyt sitkutellut ilman kun ovat kalliit. Meillä kuuluu työterveyteen hammaslääkäri, ja oon vähän odotellut et saisin kiskot työterveyden piikkiin kun meen töihin (hoitovapaalla siis tällä hetkellä). Viime aikoina oon kyllä jo miettiny, että ehkä kuitenki hommaan ne ja maksan kiltisti itse... Ei se muutama satanen enää tässä konkurssissa enää tunnu :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Marras 2012, 13:44

Purennalla on valtava vaikutus niskan kireyteen. Lisäksi purentalihakset kulkevat silmähermon vierestä, joten lihaskireys voi vaikuttaa myös näköön sumentavasti.
anzqu

Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 19 Marras 2012, 14:39

Voikohan purenta vaikuttaa myös huimailuun? Mulla on viime aikoina ollut aika paljon huimausta, siis sellasia humahduksia. Ja korvaoireita myös... Tiedä sitten johtuisko nekin purennasta :shock:

Naprapaatti mainitsi että yläniskan toimintahäiriö voi johtaa paniikkihäiriöön, jos sitä ei hoideta ajoissa.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Marras 2012, 15:13

Eihän se mikään mahdottomuus olisi, että purentaongelmat ovat myös huimauksen takana. Yksinkertaisimmillaan huimaukseen tarvitaan vain korvien tukkoisuutta tai jumissa olevat niskat.

Tässä oli aika hyvä materiaali purentaongelmista:
http://www.fysiosporttis.fi/binary/file/-/id/1/fid/311
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 19 Marras 2012, 20:31

Onko muilla sellasta oiretta, että tosta kaulan sivulta ja kallonpohjan lihasten rajalta tuikkii niinku sukkapuikolla pistettäis? Mulle ilmaantu tällanen oire OMT:n niksautuksen jälkeen. Tosin onnistuin niksauttamaan niskaa vahingossa omineni silloin samana päivänä uudestaan, en tiiä sit menikö takasin lukkoon... :roll:

Tuo on siitä inhottava, ettei siihen auta mikään särkylääke :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 20 Marras 2012, 22:27

Käytin tänään 9v tyttöni vyöhyketerapeutilla ja purentalihakset olivat aivan juntturassa. Niitä nyt käsiteltiin, samalla kallonpohjaa ja niska/hartiaseutua ja ainakin kotiin tullessa neiti sanoi olon olevan vähän parempi. Kotiläksyksi tuli opetella huokaisemaan syvään ja tiputtamaan hartiat alas. Hartiat kun tahtovat nousta tytöllä väkisin korviin ja sekös lisää kireyksiä.

Tämä vyöhyketerapeutti olikin sitten niskaspesialisti, sillä hänellä on itsellään on aikoinaan niskanikama murtunut ja fysioterapia/hieronta on ollut liian rajua hänelle laukaisten huimauksen, kipuja ja pahoinvointia. Ja äitinsä, joka on myös vyöhyketerapeutti, oli hoitanut niskavamman kuntoutusta vyöhyketerapialla. Puhuttiin ohi mennen minunkin tilanteestani, sillä tyttö peilaa varmasti vointiani itseensä ja kunhan tytön tilanne rauhottuu, niin varaan itsellenikin ajan.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 21 Marras 2012, 11:19

Jansku, mulla naprapaatti epäili tuon saman hermon jumitusta silloin ihan alussa kun rupesin niskaa hoidattamaan. Silloin oireina oli semmonen kihelmöivä ja puudutteleva tunne päänahassa, ohimolla ja otsalla. Ei kipuja silloin. Naprapaatti ruksautti tuolloin nikamat auki ja oire poistui moneksi viikoksi. Tuli kuitenki takaisin. Niksautuksista ei ole tuon ekan kerran jälkeen ollut yhtä paljon apua, eli oire on vaihtelevasti päällä melkein jatkuvasti. Tänään taas naprapaatille, saa nähdä tuleeko apuja...
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 21 Marras 2012, 22:06

Voi hemmetti, menee hermo tän mun pään kanssa... :evil: Laittakaa kiltit vinkkejä, miten tästä päänahan kiristelystä pääsee eroon! Se paheni nyt taas hoidon jälkeen (mulla aina ärsyyntyy oireet hoitopäivänä). Kuinka kauan ylipäänsä jännitysniskan paraneminen kestää?

Perhana, kun hoidoissa ravannu koko syksyn eikä tämä pääoire meinaa millään lähteä :( Krampit tuolla alempana on onneks hellittäny, nyt kun vielä sais ton kiristelyn pois...
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 22 Marras 2012, 10:28

Kiitos Jansku :) Täytyy kokeilla, josko nuo toimisi mullakin. Sen oon mäkin huomannut, että lämmin suihku poistaa oireet. Myös ulkoa tullessa on hetken aikaa normaali olo, johtuisko sitte siitä kaulaliinasta kun on tukenut niskaa ja lämmittänyt.

Varasin ajan tällä kertaa terveyskeskuslääkärille ja toivon, että pääsisin tuonne meidän keskussairaalaan fysiatrian polille sitä kautta. Hitto, jos se lykkää taas vaan fysioterapiaa ja lääkkeitä :evil:

Onko kenelläkään täällä kokemusta occipitalis-hermon puuduttamisesta?

http://www.therapiafennica.fi/wiki/inde ... htym.C3.A4
Rautanaula

ViestiKirjoittaja campus » 23 Marras 2012, 11:00

Fedja kysyit sirdaludista. Joskus ennen muinoin olen käyttänyt sitä, mutta en voi käyttää enää. En muista mitä siitä tuli. Voiko lihasrelaksantteja tai venytyksiä käyttää, jos on yliliikkuvat nivelet? Reumatologi totesi minulla yliliikkuvia. Luulen, että nivelekipuni (olka, kankku) ovat enemmänkin nivelsiteissä tai jänteissä kuin itse nivelessä. Peukalon tyvessäkin on se paksu lihas kipeä, nivel on kyllä minusta paksuntunut (paha nivelrikko). Reumatologi sanoi, että, kun on nivelrikkoja, niin viereiset kudokset rasittuvat.

Oikea olka oli välillä ihan hervoton. Vieläkin lapaluu lonksuu takaa samoin olka lonksuu ja rutisee. Loukkaantunut (vasen) olka ei ole millään lailla kipeä. Niska on kipeä ja kireä samalta puolelta kuin olka.

Reaktiivista niveltulehdusta itse epäilen, mutta asia on vielä mietinnässä. HLA-B27 on positiivinen, joten ainakin alttius on.
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 23 Marras 2012, 13:17

campus, mulle ainakin on fyssarit sanoneet ettei yliliikkuvia niveliä saa venytellä.

Jansku, oon tehnyt noita sun laittamia jumppaliikkeitä ja vähän tuntuu että olis hyötyä :) Inha tuntemus ei kokonaan katoa, mutta on kyllä helpottanut viime päivinä.

Mulla kun tuo korvan lukottelu on kanssa ongelma ja iskenyt taas päälle viime aikoina, niin tietääkö kukaan hyviä liikkeitä siihen? OMT-fyssari teki "jotain" sille alussa, siis niitä seuraa silmillä kynää -juttuja, ja ne auttoivatkin. Mutta en enää muista miten se liike meni.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 26 Marras 2012, 21:12

Hyi hitto että mulla on huono olo :( Huomenna olisi yksi sovittu meno mut nyt en tiedä, pitäiskö perua koko homma... Niskaa manipuloitiin taas tänään, on nyt aika paljon tehty sitä parin viikon sisään... Voikohan se aiheuttaa tän olon? Tiedän että moni on täällä neuvonut ettei saisi antaa niksautella, no nyt saikin olla kyllä viimeinen kerta kun apujakaan ei ole tullut enää viime aikoina.

Tekisköhän ne mulle mitään jos vaikka huomenna hakeutuisin päivystykseen, ellei olo parane...?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Marras 2012, 14:01

Ootko kokeillu milloinkaan pahoinvointilääkettä, esim Primperan. itse jouduin alkuajat käyttää sitä melko säännöllisesti, auttoi jonkun verran. Muuten piti pahoinvointi ja huono olo vaan kestää ja koittaa levätä :cry:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 27 Marras 2012, 15:38

En ole kokeillut pahoinvointilääkkeitä, saako tuota ilman reseptiä? Mulle ei ole oikein ruoka maistunut viime aikoina, väkisin melkein pitää syödä... :?
Rautanaula

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)