Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 08 Marras 2012, 15:38

Onko kukaan löytänyt apua tinnitukseen? Mulla soi ja suhisee vasen korva. Välillä se jo melkein hiljeni pois mut tän viikon aikana taas koventunut. Ja oikeakin sirittää hiukan. Relaksanteista ei tunnu olevan apua tähän vaivaan. Neidonhiuspuu-uutteesta oli ehkä pieni hyöty kun sitä kokeilin. Nyt alan uudestaan ottaa sitä, toivottavasti auttaa... Mutta mites esim. akupunktio tai muut hoidot, onko kukaan saanut niistä apua?

Vasen puoli niskasta on ja pysyy jumissa, vaikka fysioterapiassa käyty 7 ja hierojalla 3 kertaa. Mikähän siihen auttaisi parhaiten? Relaxant-jalkavoidetta oon hieroskellut kramppaaviin kohtiin, ehkä pieni apu siitä. Luontaistuotemyyjä suositteli Perskindol-nimistä rasvaa, onko kellään kokemusta?
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Marras 2012, 18:55

Mää en oo tinnitukseen toistaiseksi löytänyt mistään apua, mutta luulenpa, että se kulkee käsi kädessä lihas- ja kudosjännityksen kanssa. Ja toistaiseksi en ole onnistunut niihin saamaan apua. Jos sinulla on vielä jumit siellä kaulalla, niin kai se ylläpitää tinnitusta (?).

Ootko sää sanonut hoitoon ohjaavalle fysiatrille, ne jumit ei lähde pois ja oletko saanut siitä mitään kommentia?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 08 Marras 2012, 20:44

Joo kerroin kyllä. Fysiatri oli sitä mieltä, että paraneminen nyt vaan vie aikaa kun vaiva on saanut kehittyä niin pitkään. Olin kyllä pettynyt kun se ei edes vilkaissut esim. naprapaatin lausuntoa, joka on aika karua luettavaa. Magneettikuvat sentään katsoi, mutta senhän mä jo tiesinkin ettei niissä mitään näkynyt... :roll:

Luulen, että homma ei korjaannu kun joudun nostelemaan tuota lasta vielä n. 20 krt päivässä - fysioterapeutilla rintaranka on jumahtanut aina uudestaan, vaikka se on saatu auki edellisellä kerralla. Ja yhtenä päivänä kun ei tarvinnut nostaa lasta ollenkaan, oireet katosivat melkein kokonaan iltaan mennessä.

Ei kai tässä auta muu kuin koittaa pärjätä relaksanttien ja hierojan avulla.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 11 Marras 2012, 19:23

Ja taas uusi oire... :roll: Päälaki on etenkin vasemmalta puolelta kauttaaltaan täynnä aristavia paikkoja. Ei kärsi pahemmin koskea ja muutenkin tuntuu, kuin joku tunkisi ruuveja päähän. Tämä lienee aika tavallinen jännityspäänsäryn muoto, mutta mulla ei varsinaisia särkyjä ole aikaisemmin ollut. Osaisko kukaan selittää tarkemmin, mistä niskan kohdasta tuo päänahan arkuus johtuu? Auttaako siihen särkylääkkeet?

Hitto kun tuntuu, että oireita vaan tulee lisää vaikka oon juossut hoidoissa jo kolme kk... ja myös orjallisesti noudattanut fyssarin jumppaohjeita. Helpottaakohan tämä ikinä :( Ja vaikka pää + niska on kuvattu (ainoa löydös oikoryhti) niin silti mielessä kummittelee joku pahempi juttu.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 12 Marras 2012, 13:34

Rautanaula kirjoitti:Onko kukaan löytänyt apua tinnitukseen?

Asentohoidoista voisi olla apua, ainakin minulle keskussairaalan fysioterautti noin väitti. Siis Rahkon, Lempertin ja Epleyn manooverit.

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=819
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 12 Marras 2012, 16:27

Kiitos anzqu linkeistä! Nuo harjoitukset voisivat hyvinkin helpottaa mun korvaoireita ainakin mun logiikalla), sillä tuntuu että tinnitus on aika asentoriippuvaista. Vasemmalla kyljellä maatessa pahenee, selällään ja pystyasennossa vaimenee hiukan.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Donnuska » 13 Marras 2012, 01:28

Rautanaula, mulla on päälaella ja molemmilla puolilla korvien yläpuolella tuollaisia kipeitä kohtia ja ajoittain todella hurjan tuntuinen tunne, kuin päässä valuisi :? Mulla tuo kipu + tunne aktivoituu selkeästi korvan alapuolelta koskiessa ja niskan ihan yläosasta keskeltä. Mulla ultraääni helpotti jonkun verran noita oireita.
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 13 Marras 2012, 18:16

anzqu kirjoitti:
Rautanaula kirjoitti:Onko kukaan löytänyt apua tinnitukseen?

Asentohoidoista voisi olla apua, ainakin minulle keskussairaalan fysioterautti noin väitti. Siis Rahkon, Lempertin ja Epleyn manooverit.

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=819
Keskittymiskyky hyvä kymmenen. Mutta nii, piti sanomani, että ennen kuin aloin tehdä kyseisiä tasapainoa korjaavia liikkeitä osana fysioterapiahoitoja niin tinnitti korvat, korvakäytävät myös kihelmöivät rajusti ja soi jatkuvasti. Oire paheni erityisesti, kun kaikki muukin oireisto pahasti päällä. En tiedä, mikä sinulla vaivaa aiheuttaa, mutta ajattelin nyt jakaa myös omani. Joka siis helpotti noiden harjoitteiden myötä (ne olivat ensimmäiset harjoitteet, joilla lähdettiin pakettia avaamaan omt-ft toimesta).
lentis

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 14 Marras 2012, 13:33

Voiko liikunta pahentaa vaivoja? Kävin eilen BodyBalancessa (rauhallisella kehonhallintatunnilla) ja nyt tuntuu, että niska on taas pahempi. Mietin, että onko salilla käynti ja jumpat liian rankkoja liikuntamuotoja? Edellisellä kerralla olin kahvakuulassa ja parin päivän päästä siitä niska jumahti täysin.

Ja taas on uusikin oire: vasemmalla puolella yläniskasta lähtevä raastava päänsärky takaraivolle. Se on herättäny pari kertaa yöllä tällä viikolla ja eilen iltapäivällä alkoi särkeä kunnolla. Otin buranan ja helpotti, joten menin sinne hemmetin jumppatunnille. Kotiin tultuani särky taas yltyi. Otin relaksantin ja sillä meni ohi. Mutta aamulla sama juttu, onneksi burana taas auttoi. Päänahka on arka siltä kohdalta, mistä särkee. Voiskohan siellä olla joku tulehdus? Kannattaiskohan ottaa ihan burana-kuuri muutaman päivän ajan?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 15 Marras 2012, 18:16

Rautanaula kirjoitti:Voiko liikunta pahentaa vaivoja? Kävin eilen BodyBalancessa (rauhallisella kehonhallintatunnilla) ja nyt tuntuu, että niska on taas pahempi. Mietin, että onko salilla käynti ja jumpat liian rankkoja liikuntamuotoja? Edellisellä kerralla olin kahvakuulassa ja parin päivän päästä siitä niska jumahti täysin.

Ja taas on uusikin oire: vasemmalla puolella yläniskasta lähtevä raastava päänsärky takaraivolle. Se on herättäny pari kertaa yöllä tällä viikolla ja eilen iltapäivällä alkoi särkeä kunnolla. Otin buranan ja helpotti, joten menin sinne hemmetin jumppatunnille. Kotiin tultuani särky taas yltyi. Otin relaksantin ja sillä meni ohi. Mutta aamulla sama juttu, onneksi burana taas auttoi. Päänahka on arka siltä kohdalta, mistä särkee. Voiskohan siellä olla joku tulehdus? Kannattaiskohan ottaa ihan burana-kuuri muutaman päivän ajan?

Itse taisin oppia kyseisen asian myös kantapään kautta... Mulle asiaaosaamaton neurologi (ei siis ottanut kantaa mihinkään ja vaihtoi lääkkeetkin "vääriin", jotka vaihdettiin takaisin fysiatrin toimesta) suosittele aloittamaan kuntonyrkkeilyn, kun ei oikein mikään tuntunut tehoavan oireistoon ja hartiat piti kuulemma saada liikkeelle. No kävinkin vissiin kolme kertaa kokeilemassa. Olisi pitänyt tajuta aiemmin, ettei se hyvää tehnyt, kun ensimmäisen kerran jälkeen en saanut vasemman käden hanskaa enää ylös, kun hermokipu yltyi niin kovaksi. Siitä asti on ollut vasen käsi voimaton ja alkanut täristä (tai suorastaan hakata) sitä käyttäessäni... Joten neuvoni on, jos jokin hiemankin pahentaa, niin lopeta heti!

Seuraava askel oli tuo mainitsemasi BodyBalance, jota fysiatri suositteli, mutta enpä ole sitä uskaltanut lähteä kokeilemaan ainakaan vielä. Enkä ainakaan tuon sinun kokemuksen perusteella... Enkä kyllä lähde mukaan enää mihinkään ehdotukseen, jonka minulle ensimmäistä kertaa näkevä ihminen/lääkäri tj ehdottaa. Ehkä sitten joskus, nyt vain lepoa ja pientä nyökkäysharjoitetta.

Ja tuosta yläniskasta, joka itselläni jälleen täysin tukossa. Löysin sieltä ison kuonapatin, joka on kosketusarka. Tällaisia kohtia pitkin päätä normaalistikin. Parhaillaan ei mitkään lääkkeet näihin auta, tuntuu jopa turhalta niitä syödä. Pitää vaan odotella parempia päiviä... Ft vain totesi, ettei voi tehdä parhaillaan mitään mulle, ja passitti kotio toipumaan. Tiedä sitten, mistä tuokin ärtyy normitilaa enemmän?
lentis

ViestiKirjoittaja alsie » 16 Marras 2012, 12:16

On tämä kyllä hieno vaiva. Kesällä oloni parani, kun kävin pari kertaa OMT:llä ja lapaluun kohdalle laitettiin teippi. Hommasin myös fysioterapeutin suositteleman pilates-rullan, jonka päällä voi päivän päätteeksi maata suoristamassa niskaa. Melkein voisin sitä suositella muillekin, joilla on vastaavantyyppisiä jumeja (itselläni on varsinaisesti niskan lisäksi yläselässä/hartioissa ongelmia, en tiedä mitään virallisia diagnooseja). Se laitetaan siis pitkittäin selkärangan ja pään alle ja maataan siinä. Tai sitten voi laittaa sen selän alle poikittain ja rullailla, jolloin se auttaa enemmänkin yläselän lukkoihin. En ole ihan hirveän säännöllisesti sitä viime aikoina käyttänyt, mutta pitänee taas, kun tuntuu menneen huonompaan suuntaan. Koko ajan on joka tapauksessa niska naksunut jonkin verran käännellessä.

Nyt tuntuu lisäksi yläselässä lapaluun kohdalla olevan kohta, joka naksahtaa aina kun hengittää tarpeeksi syvään. Muuten hengitys tuntuu vähän pinnalliselta.

Minäkin olen käynyt ajoittain jumpassa, ja siitä tuntuu yläselkä aina kipeytyvän seuraavaksi päiväksi. Olen toivonut, että siitä olisi kuitenkin jotenkin selkää avaavalla tavalla apua, että kun kipu vähenee niin sitten olisi kuitenkin parempi, mutta tiedä sitten. Keväällä kävin kuntosalilla, mutta nyt en uskalla harkitakaan.
alsie
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 16 Marras 2012, 13:17

Huonona ollaan täälläkin taas, masentaa :( Kun manipulaatiokaan ei tunnu enää tepsivän. Aikaisemmin rusautus vei niskavaivat pois edes viikoksi pariksi, mutta nyt tällä viikolla on kaksi kertaa jo tehty kevyt manipulaatio eikä tunnu auttavan. Aluksi tuntui, että vähän helpotti, mutta nyt oireet taas palailevat takaisin. Mikä piru tässä nyt mättää? Vai onko niin, että tämä kuntoutus voi viedä pitkäänkin, kun vaiva on saanut tarpeeksi kauan muhia ennen hoitoja?

Viikonloppuna pitäis vielä lähteä juhlistamaan kaverin 30-vuotisia ja mieli on ihan nollassa :(
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 16 Marras 2012, 15:20

Minä lähden ensiviikolla kokeilemaan jännitysniskaisen muksun kanssa vyöhyketerapiaa. Puhuttiin tästä fysioterapeutin kanssa ja hän kertoi, että käyttämäni fysiokeskuksen lasten ja nuorten fysioterapeutti on juuri lähtenyt opiskelemaan pitkää vyöhyketerapiakurssia, koska siitä on saatu niin hyviä tuloksia etenkin vammaisilla.
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 17 Marras 2012, 20:42

Jätin ne 30-vuotiskekkerit väliin, kun en uskalla ottaa riskiä esim. krapulaoksentelusta -> niska ei tykkäisi. Justiinsa tuossa tajusin, että ehkä mun raskausajan oksentelu ja nuoruuden ajan kauheat krapulat on edesauttanu tämän niskaongelman syntyä... Siis oksensin melkein koko raskauden ajan monta kertaa päivässä ja krapulatkin on pahimmillaan olleet sitä että pää on ollu pöntössä 10 minuutin välein... Kaikkea typerää sitä nuorena tekeekin, vaikka tietää seuraukset :roll:

Nyt pään puutuilu on taas ollut katoamassa, mutta tilalla on tullut tosi kosketusarat alueet päänahassa :? Kerroin niistä jo aiemminkin ja Donnuska kertoi ultraäänestä olleen apua. Otin äsken buranan, saa nähdä tehoaako. Mua kiinnostaa edelleen, että mistä se kipu päänahkaan tulee? Kun mulle yleensä tulee ne kivut aina muutama päivä manipulaation jälkeen. Ja pahenee iltaa kohti, aamuisin päänahka on ihan terveen tuntunen. Niin olisko yhteydessä jotenkin verenkierron muuttumiseen päänahassa?

Jumpat taidan jättää suosiolla, kun alsiellakin oli huonoja kokemuksia. Ärsyttävää, kun vaiva on jo oireiden ilmestyessä päässyt niin pahaksi, että liikuntakin vaan pahentaa. Ja sitten kun sitä lihashuoltoa jaksaisi tehdä silloin kun oireita ei ole... :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 19 Marras 2012, 11:26

Kyllä selvästi on jotenki leukoihin yhteydessä tää mun ongelma... Eli lauantaina kun pidin mässypäivän (sitkeitä karkkeja PALJON :lol: ) niin eilen oli sitte pää taas ihan jumissa. Ja eilen kun söin normisti niin tänään on ollut parempi olo.
Rautanaula

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)