Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja satua » 01 Syys 2011, 15:21

Saanko kysyä millaisia harjoitteita teet? Mulla on kanssa oiennut kaularanka ja sen kanssa mitä ihmeellisimpiä oireita. Röntgenit ja MRI:t otettu kaula- ja rintarangasta eikä mitään muuta löydy kuin tuo oikoryhti. Oireita ollut 10 kk. Lihakset väsyy todella nopeesti ja takapakkia tulee mitä uhmeellisimmistä asioista... :shock:
10 kk oireiden jälkeen edelleen diagnosoimaton.
satua
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Bonbon » 05 Syys 2011, 15:47

No fysioterapeutilta tuli pari juttua joita olen tehnyt. Toisessa mennään lattialle punnerrusasentoon niin, että kyynärvarret muodostaa olkavarren kanssa 90 asteen kulman ja peukalot osoittaa ylöspäin. Tässä asennossa pitäisi työntää itsensä niin ylös kuin mahdollista, eli työntää selkälihaksilla käsiä se muutama sentti eteenpäin mitä ne menee, ja ko asennossa pitäisi pysyä vähintään minuutti. Ja kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota siihen pään asentoon tuota tehdessä, eli katse suoraan lattiaan päin.
Toinen liike on helpompi toteuttaa missä vaan. Selkä seinää vasten, olkapäät taakse, toinen käsi otsalle pitämään päätä paikoillaan ja sitten työnnetään päällä sitä kättä vasten n 15 sekuntia. Ja kannattaa tuossakin kiinnittää huomiota siihen että muoto säilyy. Kun tuota on vähän aikaa tehnyt seinää vasten niin sen oppii hyvin ja voi alkaa tekemään ilman sitä seinään nojailuakin :)
Itse aloitin nyt omasta aloitteestani ihan saliharjoittelun, lähinnä ylä- ja alataljaa selälle. Katsoin myös exrx sivustolta muutaman niskaliikkeen, joita olen nyt tehnyt, mielestäni hyvin tuloksin.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Spl ... ridge.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Ste ... ridge.html
Vähän typerän näköisiä ovat, mutta mielestäni toimivia, ja mieluummin näytän typerältä kuin kärsin jatkuvista niskakivuista :D
http://www.exrx.net/Lists/ExList/NeckWt ... chor170155 löytyy lisää niskaliikkeitä, kokeilu omalla vastuulla :)
Bonbon
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kyyselkä » 10 Tammi 2012, 12:47

Osaako joku neuvoa ihan nimeltä hyvän lääkärin Etelä-Suomesta joka ymmärtää jännitysniskan päälle?

Itse kamppaillut niskan jännityksen (ja kropan jännityksen) kanssa jo pari vuotta. Yleislääkärit ja fysioterapeutit jo kierretty.

Kai tähän pitäisi joku lääkitys hankkia.
Kyyselkä
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Miracle » 27 Tammi 2012, 12:27

Onko tension neckin ja retkahdusvamman välillä eroa miten lääkkeet auttaa? Tätä mä itsekkin pohdin miten nuo erottaa toisistaan, luulisi jotain tutkimuksia olevan jolla erottaa. Ja aina eri lääkäri, niin ihminen itse ei voi tietää kuinka perillä kukakin on ja mistä asioista. Jaksan omalla kohdallani nyt luottaa retkahdukseen, kun taustalla kuitenkin on tapaturma auton kanssa... Vaikka se epäilys välillä kalvaakin...

Kirjoittelen esittelyihin tarinaa jaksaessani. ;) :wink:
Lisään sitten linkin allekirjoitukseeni.
Miracle
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja alsie » 23 Touko 2012, 05:16

Kiitos tästä ketjusta, jota mielenkiinnolla lueskelin. Helpottavaa tietää, että mitä kummallisemmat oireet voivat johtua niskavaivoista. Itselläni tilanne on pahentunut viime aikoina, ja niskassa/hartioissa tuntuu kunnolla kipuakin, ehkä osin tosin siksikin, että olen yrittänyt jumpata ja muuten harjoittaa yläselkää ja hieronut itse hartioitani kipukoukulla ja käsin. Olen kokeillut kuntosalia, uimista, kävelyä. Muina oireina tuntuu esimerkiksi käsissä puutumista silloin tällöin ja ajoittaista lievää outoa oloa, ei kuitenkaan pahaa huimausta. Sekin tuntuu aina helpottavan, jos hartioita hieroo itse. Oikealle hierojallekin pitäisi hankkiutua pikimmiten.

Mielenkiintoista, että monilla on ollut näköhäiriöitäkin, itsellänikin on ilmennyt viime päivinä vähän katseentarkennusvaikeuksia, tosin muutenkin omistan silmälasit, kehnon näön ja kuivasilmäisyysongelman, joten vaikea sanoa mistä se johtuu.
alsie
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 31 Touko 2012, 22:19

Tänään mulla on ollut uusi erikoinen vaiva: kieli on ihan kylmä ja pahan tuntuinen, ihan kun olisi palanut pahasti. Luin netistä että tuollainen voi liittyä jumissa olevaan niskaan. Tuntuu aika pelottavalta :?

Onko kellään ollut tuollaista ja jos on, miten sait tuon oireen pois?
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 01 Kesä 2012, 01:03

Hui, kuullostaa ikävältä, mutta ei ole kyllä tuollaisesta kokemusta, toivottavasti helpottaa pian!
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alsie » 03 Kesä 2012, 05:52

Kielioire kuulostaa kyllä kurjalta, toivottavasti menee pois.

Aiemmin ketjussa joku mainitsi särystä silmien yläpuolella ja nenänsyrjässä jne. Itselläni olen liittänyt nämä mahdolliseen poskionteloiden tukkoisuuteen, mutta ehkä sekin voi johtua niskasta. Tosin itselläni se onkin ehkä enemmän paineen tunnetta, ehdin jo unohtaa mainitsiko joku sellaisesta vai ei.

Hierojalla käynti auttoi hetkellisesti, mutta ei kovin moneksi päiväksi. Siellä kävi kyllä myös ilmi miten jumissa kallonpohjalihakset tuntuvat olevan, sitä ei jotenkin itse huomaa, kun ei niitä kohtia särje, käsittelyssä se vaan tuntui ja sen jälkeen rentoutuikin kummasti. Parin päivän ajan pää tuntui ihan eri tavalla liikkuvammalta.
alsie
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 03 Kesä 2012, 10:49

Mulla se oire tuntu siltä kuin olisi ollut "kuonokoppa" naamalla, eli paineen tuntu. On myös ollut sellainen tunne kuin joku pitäisi sormia mun sieraimissa ja painaisi samalla alaspäin. Viime kesän jälkeen ei sitä oiretta ole ollut :shock: :shock:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Donnuska » 03 Kesä 2012, 13:50

Edelleen kielen kylmyyttä on ajoittain. Enää ei niin kokoaikaisesti, mitä oli torstaina ja perjantaina, mutta huomattavia aikoja nytkin.

Kyselin asiaa lääkäriltä, kun kävin perjantaina muitten juttujen vuoksi ja ei kuulemma mun arvoilla voi johtua kilpparista ainakaan ja ei kuulemma verenkiertohäiriöltä kuulosta, kun ei ole muita oireita...
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Kesä 2012, 16:01

Onko sulla Donnuska MS-tautia epäilty ja tutkittu?

Kojootti, kuonokoppafiilis tuntuu tutulta.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Donnuska » 03 Kesä 2012, 19:49

fedja; ei oo koskaan epäilty saati tutkittu. Itellä on joskus tuokin vaihtoehto käynyt mielessä, kun kyseisestä sairaudesta jotain kuitenkin tiedän, kun olen ollut töissä ko. sairauden kanssa tekemisissä.
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alsie » 10 Kesä 2012, 07:18

Hauska tuo kuonokoppailmaus. Vähän sentapaista itsellänikin, kuin joku painaisi tietyistä kohdista. Juuri nenänvartta pitkinkin tuntuu tuollainen veto, pääosin sillä puolella missä niska on pahemmassa kunnossa (eli oikealla, sillä puolella millä on käytetty tietokoneen hiirtä ja kannettu tietokonetta olkalaukussa).

Silmätkin ovat olleet kovin herkät rasittumaan viime päivinä. En tiedä, mutta toivottavasti sekin johtuu tuosta niskasta. Omatekoinen hartiahierontakin tuntuu kuitenkin silmien aluetta hieman rentouttavan.
alsie
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja campus » 25 Loka 2012, 17:30

Minä olen alkanut miettiä sitä, että kuinka paljon niska-hartiajännitystä on normaalisti jokaisella. Minä käyn fysioterapiasa, ja aika usein niskajännitystä on uudelleen, vaikka se on saatu edellisellä kerralla laukeamaan. Usein jännittynyt kohta vaihtaa paikkaa ja puolta. Nyt ovat teipit ja hieronnat ehkä auttaneet jonkin verran.

Vaikka viisi neurologia on diagnosoinut minulle lihasdystonian, niin en ihan täysin usko siihen. Mistä voi tietää, että lihasjännitys on neurologista eikä vain "jännitysniskaa"?
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 26 Loka 2012, 18:42

Helpottaako esim. sirdalud hermoperäistä niskajännitystä. En kyllä tiedä miten voisi erottaa noi kaksi asiaa. Tietääköhän fysiatritkaan? Niska-hartiaseudun jännityshän voi tulla niin hirveän monesta asiasta ja monet eivät ole edes rankaperäisiäkään alkuperältään, niin onhan se melkoinen soppa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)