Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 07 Tammi 2011, 22:04

Samaa oon itsekin kuullut että päänsärky on tyypillinen tension neck oire, mutta itsellänikin pää on hyvin harvoin kipeä. Jos on niin se on enemmän puristava/painava tunne kun särkyä varsinaisesti. Ja lähes poikkeuksetta silmien yläpuolella tai takana. Mutta tosiaan itsellänikin pääasialliset oireet ovat ihan samat kuin sinullakin.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 12 Tammi 2011, 21:37

Tulipa käytyä eri omt:lla ihan vain vertailun vuoksi.

Nyt sain jopa jotain irti tyypistä. Hän sanoi, että päätä kannattelevat syvät lihakset eivät toimi normaalisti, kallonpohja myös (jumissa, heikot?) Näin ollen pään ohjauslihakset ovat jatkuvan rasituksen alla, joka aiheuttaa kuristavan tunteen kaulalla ja kaikkien pikkulihasten ja jänteiden kireyden, joka vetää ohimoille asti.

Sain harjoitusliikkeeksi aivan pienen liikkeen:

Istuen tai maaten "vedä takaraivoa pitkäksi". Eli tavallaan leukaa rintaan.
Ei mikään kovin suuri liike, ilman että nämä kaulan edessä olevat lihakset jännittyvät yhtään. Pidä noin 10 sekuntia.

Ensi kerta on viikon kuluttua, pitää katsoa vaikuttaako tuo treeni yksistään millään tavalla.

Kenelläkään vastaavaa "diagnoosia"?

Fysiatri käynnistä ei jäänyt oikein mitään käteen, sanoi vain että urheilutaustan ansiosta olen parin viikon treenauksen jälkee kunnossa, yeah right. Ei TOSia, ei tehnyt kyllä mitään testejä edes, mikä jäi hieman ihmetyttämään.

Tämä päivä on ollut yllättävän hyvä, jos ei lasketa näköhäiriöitä ja jatkuvaa kaulan ja niskan kiristystä. :)
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 12 Tammi 2011, 23:54

Tutulta kuulostaa, aivan samaa mullekin sanottu noista kaulan lihaksista ja juuri alkaneessa fysioterapiassa juuri noita kaulan scalenus-lihaksia venytellään. Tuo sama niskaliike neuvottiin minullekin ja oon sitä silloin tällöin tehnyt mutta nyt teen vain fysioterapeutin määräämiä liikkeitä scalenuslihaksille ja lapojen välisille lihaksille.
Vähän kummalta kuulostaa jos ei fysiatri edes harkinnut TOSin mahdollisuutta. Itselläni ainakin se oli kuulemma aika selvä tapaus ja meillä on samansuuntaiset oireet ollut. Eka fysioterapiakäynti oli tänään ja ihan kun venyttelyt olis pikkasen auttanut, tai sit se on vaan lume-efekti..mutta kunhan toimii:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 18 Tammi 2011, 12:38

Onhan noissa fysiatreissakin eroa.

Kävin tänään toisella fysiatrilla, kun tuo ensimmäinen vaikutti vähän tietämättömältä. Tämä kenellä nyt kävin, oli asiallinen ja tutki ja kyseli hyvin laajasti. Käänteli päätä ja teki erinäisiä testejä.

"Vaikuttaa etuaukeaman toiminnalliselta häiriöltä."

Diagnoosi: Jännitysniska ja tos-tyyppinen oireisto.

edit: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=ima01572

tällä testillä fysiatri päätteli TOS -diagnoosin. Pää kääntyi ehkä 10 astetta :D
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 18 Tammi 2011, 23:41

Mukava että sait diagnoosin:) Määräskö fysiatri fysioterapiaa sulle? Itsellekin tehtiin tuo testi mutta mulla käänty pää ihan ok. Ens viikolla kokeilen vielä omt-fysioterapiaa, saavat kattoa uusiks ettei nikamissa tms oo mitään häikkää, oon käyny kyl omt:llä aiemminkin mutta jännitysniskadiagnoosilla. Ehkä ne kattoo vähän erillä tapaa kun menee TOS-diagnoosilla. Mene ja tiedä. Mutta taisi helpottaa kun sait diagnoosin:) Itseä ainakin helpotti aikoinaan paljon kun sai taudilleen edes nimen vaikkei se vielä takaa että parantuu.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 19 Tammi 2011, 01:03

Helpottihan se hetkeksi, kun sai tietää, ettei vaan "kuvittele" oireita, kunnes nyt illalla taas istuin liikaa koneella ja oksennus meinasi tulla :/

Huomenna OMT-fyssari, saa nähdä mitä hän sanoo, kun TOSin mainitsen.
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 02 Helmi 2011, 18:57

Onko kellään ollut jännitysniskaan liittyvänä tykytyksen tunnetta päässä (ohimon seudulla) ja korvalehdessä? Mulla on ihan ensimmäistä kertaa koskaan tällänen tunne :shock: Tuo tunne on ohimossa samassa kohdassa, mihin säteilee niskajumin kipu, joten sen perusteella voisi sen päätellä siitä johtuvan. Niska on mimittäin pahemmassa jumissa kuin aikoihin. Olen koittanut jos millä saada tuota jumia pois, mutta se tuntuu olevan varsin sitkeä tällä erää :? Ei auta jumppa, ei norflex, ei mobilat... Onneksi tällä viikolla vielä on aika OMT-fyssarille.
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 03 Helmi 2011, 13:06

Tutulta kuulostaa. Korvanlehdessä ei tosin ole ollut mutta ohimoilla ja otsalla vähän väliä. Tunne ei ole särkyä varsinaisesti vaan juurikin sellainen tykyttävä, kiristävä tunne jota on vaikea pukea sanoiksi. Välillä koko pää tuntuu puutuneelta, äärimmäisen raskaalta, sitä pistelee, iho on tulikuuma ja on todella epämääräinen olo. Itselläni pään"särkyyn" auttaa pikkasen kylmäpakkaus otsalla, mutta se on toki vain hetkellinen helpotus.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 03 Helmi 2011, 14:16

hmpniemi kirjoitti:Sain harjoitusliikkeeksi aivan pienen liikkeen:

Istuen tai maaten "vedä takaraivoa pitkäksi". Eli tavallaan leukaa rintaan.
Ei mikään kovin suuri liike, ilman että nämä kaulan edessä olevat lihakset jännittyvät yhtään. Pidä noin 10 sekuntia.

minä sain saman harjoitteen + kaksi muuta tosi pientä liikettä. Saa nähdä miten alkaa auttamaan.
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 04 Helmi 2011, 20:26

Nyt on kyllä taas k*rpä otsassa tän niskan kanssa, korvaa vihlonut viikon.
Samalta puolelta kun niskaa venyttää niin tuntuu että korva repee irti, tää on melko raskas vaiva, huhhuh.
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

kiropraktikko

ViestiKirjoittaja dee » 01 Maalis 2011, 21:24

onko kukaan kokeillu kiropraktikkoa tension neckin hoidossa?

itsellä meni joo muutama kk paremmin, mutta alkuvuoden kirjotusurakan myötä huimaus on palannu, oikea lapa huutaa kivasta ja hartiat täysin lukossa. ja näin vaikka olen fyssarilla ja akupunktiossa tässä samalla käyny plus tehny kotivenyttelee lähes päivittäin....alkaa pikkasen kyllästyttää.
dee
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

sitä samaa

ViestiKirjoittaja etana » 08 Heinä 2011, 12:38

jeps tarinoita olen lukenut täällä ja huh huh kun helpotti kun näin itseni noissa oireissa sillä pelkäsin jo kärsiväni jostain pahemmasta.

mulla ollut aina toi huono etukeno ryhti ja ylä aste ajoista tuota rinna pistoa mikä kuitenkin ajallaan korjaantui liikunalla ja pienellä hieronnalla,ei liity kyseiseen aiheeseen mutta halusin sanoa tuosta rinta pistosta sen verran että itselläni se aiheuitti viimeksi 2vuotta siiten vakavan n.20 tuntia kestäneen oireen,värelyä päässä käsissä ja pistoa hengittäessä..

tähän löysin seuraavan iltana turhautuneen netistä itse hoidon:selin makuulle ja tennis pallo tai vastaava lapaluun väliin sitten pyöritin itseäni sen pallon päällä n 15-20sek ja kaikki oireet katos heti!!eli 20tunnin pahat oireet katos muutaman sekunnin itse hoidolla=)kyseessä oli siis selän joku hermo joka oli jäänyt jumiin kylkiluun väliin ja tämä hieronta vapautti sen hermon

lähiaikoin itse olen alkanut kokemaa noita värinöitä ja paniikki häiriön tunnetta.

muuttoo hommien aikan viikko sitten huonosti nukutun yön jälkeen ja vielä kovalla lattialla sain sitten muutto hommien aikan sellaisen kohtauksen kädet kouristeli ja meni ihan lukkoon sellasenn puol nyrkki asentaa jännäs ja en voinu liikuttaa,puhe kangerteli ja oli epä selvää,ambulanssis hengitin pussii mut ei auttan tarpeeks joten ne anto nestemäistä diapamii sit tuli hyvä olo ja hommat jatku mutta nyt on sen jälkee ollu päivittäin ihme tuntemuksii ja kerran meinas jo uusiutua kohtaus "jännittävässä"tilanteessa tuntemattomien ihmisten keskel,poistun heti paikalt ja värinä katos sit...mut nyt tuntuu et oma keinosest en saa hoidettuu enää=(

toivottavast jaksoitte lukea=)
etana
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Oireista

ViestiKirjoittaja satua » 14 Heinä 2011, 10:01

SannaS kirjoitti:
Oirelista:
- keinuttava/kaatava huimaus
- korva(t) suhisee
- pää työntynyt eteenpäin, samoin olat, huono etukumara ryhti
- pää särkee, tuntuu kuin olisi kypärä päässä. Kipu ei ole järin kovaa, enemmänkin ärsyttävää
- kiristää niskaa ja hampaita
- naama puutuu ja huulet pistelee
- kädet pistelevät ja puutuvat
- jalat "heikot"
- tasapaino hakusessa, kävely hapuilevaa
- koko vartalon lihakset "värisevät" tai "kihisevät", kuin murkkuja juoksisi kehossa
- "elohiirimäiset" lihasnykäykset (nämä em oireet saivat mut todella pelkäämään jotain kuolettavaa lihassairautta)
- "tyhmyys" ei muista sanoja, törppö olo
- ranteet ja käsivarret särkee
- "paniikki" joka yltyy kun oireita tulee, nyt viimeisenä tämä "hengityskatko" eli kieli menee kitalakeen ja en saa henkeä kun yritän nukkua :arrow: paniikkiolo :arrow: en saa nukuttua

Samoja oireita on itsellä ollut lokakuusta 2010 saakka. Ne on todella pelottavia joskus, mutta itse olen rampannut lääkärillä, fysioterapeutilla, neurologilla, EKG:ssä OMT-fyssarilla ja kaikki on vakuuttanut sitä samaa, että ei mitään vakavaa. Ikäviä oireita, mutta ei mitään vakavaa. Kyllähän se oma usko on silti ajoittain koetuksella, mutta pitäisi ilmeisesti tottua siihen, että edelleen voi ilmetä noita pelottavia oireita. Silloin meinaa iskeä paniikkikohtaus. Kenestäpä olisi mukavaa, kun tulee rytmihäiriöitä ja syke on paljon normaalia nopeampi. Tai meinaa välillä kaatua kun huimaa.

Niin ja nuo lihasnykäykset ainakin itselläni johtui lihasten jännitystilasta, eli en usko että on mitään vakavaa. Sitä jännittää huomaamattaan kaikkia lihaksia, kun niska on jumissa. Huomasin tämän erittäin havainnollisesti, kun hoitaja otti EKG:tä ja sanoi, että koita rentouttaa lihakset, kun oli koko kroppa niin jännittyneessä tilassa, ettei sydänkäyrää meinattu saada otettua! :shock:

Itse kävin pään MRI:ssä ja MS-tauti suljettiin pois. Röntgenkuvissa näkyy niskan oikoryhti, joka OMT-fyssarin mukaan johtuu lihaskireydestä ja rintarangan jumista/väärästä asennosta. Sitä siis yritetään nyt parantaa. Käytössä nyt myös Triptyl, joka on rauhoittanut hermostoa ja pahin lihasjännitys on sen avulla saatu pois.

Olen menossa röntgenkuvien kanssa fysiatrille ja toivon, että diagnoosi pysyy samankaltaisena. Toivon myös saavani apua omaharjoitteisiin. En tiedä voiko kaularangan oikoryhti korjaantua, tietääkö kukaan?
satua
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Käden puutumisoireisiin apua

ViestiKirjoittaja satua » 14 Heinä 2011, 10:25

Itse sain OMT-fysioterapeutilta ainakin itselläni toimivan harjoitteen, jonka avulla olen saanut pidettyä käsien puutumisoireet lähes kokonaan poissa. Puutuminenhan johtuu siitä, että pieni rintalihas on jumissa. Ja kun pieni rintalihas on jumissa, jää hermot ja verisuonet puristuksiin ja kädet puutuvat. Se pieni rintalihas siis tarvitsee saada rentoutumaan ja tässäpä ohje:

- Käy selinmakuulle.
- Nosta kädet ylös (v-asentoon). Ota käsien väliin jumppakuminauha, saa olla melko löysällä.
- Käännä kämmenet vastatusten, peukut osoittaa suoraan ylös. Kuminauha edelleen siis sormien välissä.
- Venytä kuminauhaa siten, että vedät lapoja selän takana yhteen. Pidä asento jonkin aikaa (tässä asennossa pieni rintalihas pääsee täysin rentoutumaan, kun lihastyö tehdään lapojen lihaksilla) ja palauta kädet takaisin v-asentoon.
- Tee esim. 10 liikettä kerrallaan. Voit tehdä tätä niin usein kuin hyvältä tuntuu, mielellään joka päivä. Aluksi tein liikkeen itse 2 x 10 sarjoissa.

Toivottavasti tästä on apua muillekin. Itse en olisi tätä keksinyt :D
satua
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Bonbon » 30 Elo 2011, 15:02

Heipä vaan!
Päivitänpä hieman nyt kun on edellisestä melkein vuosi :) Tässä välillä on käyty lääkärillä, jolta ensin irtosi särkylääkettä, seuraavalla kerralla betasalpaajia (koska epäili, että muut oireet voivat johtua migreenistä. ei kuitenkaan johtuneet) ja lopulta kaularangan röntgeniin. Ranka itsessään on ehjä, mutta liian suora, joka ilmeisesti aiheuttaa oireet. Tästä sitten lähete fysiatrille fysioterapeutin kautta ja toistaiseksi mennään fysioterapeutin treeniohjeilla. Aika ahkerasti on tullut treenattua ihan muutenkin kuin pelkkiä niskaharjoitteita, mutta silti vieläkin on niitä huonoja päiviä. Tänään uskaltauduin ensimmäistä kertaa ihan punttisalille, saas nähdä tuleeko takapakkia vai mikä on suunta :D Toivotaan parasta!
Bonbon
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)