Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Joulu 2010, 00:54

Tuo rutina voi kaiketi johtua täältäkin luetun perusteella niskoista, mutta voiko tuo toisen korvan kokoaikainen soiminenkin johtua siitä? Onko kellään tietoa/kokemusta asiasta?

Voi johtua. Itsellä tinnittää molemmat korvat ja johtuu niskasta.

hmpniemi kirjoitti:Nyt on pakko kysyä, että miten ihmisillä esiintyy nuo pahoinvoinnit. Itse olin juuri aloittamassa jouluruokailua, kun huomasin, että taitaa olla niskat jumissa, kun päässä "humahteli". Ruoan jälkeen heti, kädet alkoivat hikoilla ja oli jääkylmät samaan aikaan tuli pieni rytmihäiriö ja päässä alkoi heittää taas kunnolla. Tuntui kuin joku kuristaisi kaulalta. Oli pakko mennä pitkälleen ja tuli jo sellainen fiilis että kohta lähtee henki hetken kuluttua jo melkein toivoin sitä. Olo jotenkin tasoittui, mutta sen jälkeen alkoi tärinä, ihan kuin olisi ollut kuumeessa, vilunväristyksiä. Olo oli todella sekava, vasen käsi hieman puutui, tuntui että kaikki kaulan pienimmätkin lihakset olisivat olleet aivan pinkeinä ja tuntui ettei päätä jaksa kannatella sitten millään.

Mulla käy toisinaan hieman samaan tapaan. Kylläkin tulee ensin kuuma ja hiki. Pää saattaa mennä kuumaksi, alkaa voida hieman huonosti, tuntuu, ettei pysy pystyssä. Kädet ja jalat heikot ja tärinää. Jos ei heti mene vaakatasoon, niin tulee vilu yms. Yks aatto kävi juurikin noin. Saunan vaikutuksesta tuli autonomisen hermoston häiriökohtaus ja ruokailu jäi kesken, kun ei enää pöydän ääressä pystynyt olemaan. Tuo mitä kuvasit kuulostaa autonomisen hermoston häiriöltä, mutten varma kyllä ole.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaisa » 29 Joulu 2010, 10:51

Minullekin on hyvin tuttua korvien rusahtelut ja humahtelut ja joskus myös äkilliset paineentuntuiset kipupiikit, joilla ei ole varmaankin mitään tekemistä itse korvan kanssa vaan tulevat kaularangan hermotuksina.

Pahoinvointijutut ovat mielestäni melkein sitä pahinta tässä niskajutussa. Minulle ne tulevat selkeästi siitä, jos teen liikaa jotain hyvin staattista, niskaarasittavaa kuten ompelu, lukeminen, kirjoittaminen ja kaikkinainen näprääminen. Huimaus, pahoinvointi ja seiniä pitkin kävely on silloin säryn ja kivun lisukkeena. Sauna ja helle turvottavat niskan lihaksia ja muita kudoksia ja siten pahentavat oireita. Kylmäpakkaus niskaan saunan jälkeen ehkäisee hyvin seuraavan aamun oireita.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 29 Joulu 2010, 16:42

Hmpniemi, tunnistin täysin tuon "kohtauksen" joka sinulla jouluna oli, itsellä kans ollut muutaman kerran samantyylistä ja tuntuu todellakin että henki vähintään lähtee. Vuoronperään hikoilua ja palelua,pahoinvointia, voimakasta tärinää ja jos koettaa nousta niin tuntuu että jalat menee alta..ja kunnon rytmihäriö vielä päälle. Yhden tämmösen kohtauksen jälkeen olin vuoteen omana noin viikon ja oli kuumeinen ja karmea olo. Pikkuhiljaa pahin alkoi kuitenkin helpottaa kun pidin kylmäpakkausta niskassa ja otsalla joka päivä. Että mietin että olisiko siellä joku lihas tulehtunut mutta vaikea uskoa että siitä tulis noin karmea olo. Kävin tuossa fysiatrilla ja hän vaihtoi diagnoosini jännitysniskasta (jonka neurologi diagnosoi) TOS:ään. Että en tiiä kyllä enään mitä ja ketä uskoa, jos nyt yli vuoden oon "turhaan" ravannut hieronnassa joka ei ole kyllä tehonnut. Fysiatri määräsi fysioterapiaa tietyin liikkein (mm.scalenus lihakset ja rintarangan mobilisointia) ja tähän asti kukaan kellä oon käynyt ei oo halaistua sanaa maininnut fysioterapiasta. Noh koetan fysioterapiaa ja raportoin sit tuloksista:) Oikeastaan ihan sama minkä diagnoosin saan, kunhan löytäis vihdoin jotain joka alkais tehoamaan tähän jatkuvaan huonovointisuuteen.
Kerrohan Hmpniemi jos löydät jonkun tehoavan hoitokeinon, meillä kun vaikuttaa olevan samankaltaiset oireet:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 29 Joulu 2010, 21:41

Ruska83, sepä tässä mua kaivertaakin, kun en ole saanut mitään diagnoosia puolen vuoden lääkärissä ravaamisen jälkeen.

Sen olen huomannut, että kun käsillä teet jotain raskaampaa tai staattisempaa hommaa, niin ne alkavat täristä sen jälkeen. Yleensä aamuisin on hirveä olo heti herättyä, joskus herään jopa keskellä yötä huonoon oloon. Tuppaan nukkua vielä kädet pään päällä ja herään usein, että toinen käsi on totaalisen kuollut, joutuu toisella kädellä siirtämään. Kummallisinta tässä on, että käsi ei ole "puutunut" vaan kun siirrän sen takaisin tuohon kylkeen kiinni niin se alkaa toimimaan kuin salaman iskusta eikä normaalisti tikkuillen kivuliaasti pikkuhiljaa.

Olen epäillyt tuota TOSia itsellenikin. Nyt noin viiden vuoden ajan tullut tehtyä hulluna kahta duunia, talonremontointia ja päälle hitosti urheilua (thainyrkkeilyä ja lenkkeilyä lähinnä. Työpaikat ovat olleet suurten muovirullien siirtelyä ja kaljakorien kantamista ja hyllyttämistä. Eli käsi käypi kokoajan :)

Rassaa kyllä tämä tietämättömyys, olen sairastanut mielestäni jo vaikka mitä tauteja.

Ensi viikolla fysiatrin pakeille, tietäisi vain miten aloittaisi kertomaan kaikkia oireita, niitä kun on jonkin verran.

Ruska83, tehtiinkö sinulle jotain testejä TOSin toteamiseksi?
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 30 Joulu 2010, 00:25

En ole Ruska83, mutta mullakin on TOS, joten vastaan :) . TOSia tutkittaessa tehdään yleensä tyypilliset testit (googlaa Roosin ja Adsonin testit), mutta lääkärini ei pidä niitä kovin luotettavina. TOS diagnoosi perustuu lähinnä tyypillisiin oireisiin, mutta kokeita voidaan ottaa lähinnä muiden vaivojen poissulkemiseksi: kaularangan röntgenkuvista voidaan etsiä mahdollisia kaulakylkiluita tai muita TOSille altistavia rakenteellisia poikkeavuuksia, ENMG paljastaa oireilevan raajan mahdolliset hermopinteet, mutta jos TOS on kyseessä, sen ei pitäisi näyttää mitään. Kaularangan magneettikuvat voidaan ottaa, jos on syytä epäillä jotain kaularankaperäistä ongelmaa, mutta TOS-tapauksissa siinäkään ei yleensä löydy mitään. Jos on syytä epäillä valtimo- tai laskimoperäistä TOSia (kädet sinistyvät helposti), voidaan tehdä angiografia, mutta siinäkään näkyy harvoin mitään (minulla näkyi selvä ahtauma/pinne molemmin puolin :? )

Tuo "kuolllut" käsi -ilmiö on hyvin tyypillinen TOSille ja pitää mainita, että kyllä minullakin välillä palaa tunto todella nopeasti, mutta välillä puutuminen jatkuu pitkäänkin. Toisaalta käsissä alkaa tuntua pistelyä useinmiten heti kun nostan ne olkapään tason yläpuolelle enkä voisi kuvitellakaan nukkuvani kädet pään yläpuolella :shock: :? .
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 30 Joulu 2010, 16:58

En tiedä onko tämä nyt oikea paikka, mutta kun keskustelu täältä alkoikin niin:

Orkidea, olen ehkä yksinkertainen, mutta mitkä ovat kaulakylkiluut? :D

Tässä kaularangan röntgenkuvat, sivusta otetusta kuvasta näkyy ainakin tuo oikoryhti, mutta noista kylkiluista en osaa itse sanoa, onko jollain asiantuntemusta?

Kuva

Kuva

Pitääkin ottaa nämä kuvat fysiatrille mukaan ja tentata kaikkea mahdollista, koska olen huomannut, että lääkärit eivät kerro yleensä juuri mitään ellei itse kysy.
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 30 Joulu 2010, 18:24

Kaulakylkiluut ovat rakenteellinen poikkeama eli ylimääräinen pari kylkiluita, jotka lähtevät kaularangan alimmasta nikamasta. Niitä esiintyy vain 1 % väestöstä ja niistäkin vain 10 % aiheuttaa ongelmia, lähinnä TOS-oireita. Minun kuvissani kaulakylkiluut erottuvat todella selvästi, mutta sinun kuviasi katsoessa en ole varma... Ainakaan yhtä selvästi erottuvia kaulakylkiluita sinulla ei ole, mutta olen sen verran huono lukemaan röntgenkuvia, että parempi odottaa jonkun kokeneemman kommentteja tai kysyä lääkäriltä :wink: Kannattaa tosiaan ottaa kaikki vanhat tutkimustulokset ja lausunnot mukaan kun menet fysiatrille! :)

MUOKS. Piti vielä lisätä, että mullakin on samanlainen oikoryhti, mutta johtuu kuulemma vain kireistä lihaksista, eli tilanteen pitäisi korjaantua, jos tuo kestojumi saadaan jotenkin laukeamaan.
Orkidea

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 01 Tammi 2011, 14:28

Luulen että vähänkin pätevämpi fysiatri varmasti pystyy toteamaan TOS:in helposti. Itselläni fysiatri tarkasti käsien liikerataa ja hartioita sekä teetätti Roosin testin joka oli voimakkaasti positiivinen. Kuulemma myös kaikki lukuisat oireeni sopivat TOS:iin joskin pahoinvointini on epätyypillisempi oire. Kuulostaa kyllä oireittesi perusteella että sinullakin voisi olla TOS. Itselläkin kädet ovat totaalisen voimattomat ja tärisevät kun jotain koettaa tehdä mutta kipuja ei ole ja puutumisia verrattain harvoin. Itseeni teki vaikutuksen fysiartilla se että hän ei nojannut neurologin diagnoosiin jännitysniskasta vaan halusi itse tehdä päätelmänsä ja "löysi" sitten TOS:in joka ei kyllä itsellä ollut käynyt mielessäkään että voisi olla.
Mutta kerrohan sitten miten fysiatrilla meni:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 03 Tammi 2011, 06:50

Heippa!

Uutena panikoitsijana liityn joukkoon, itsediagnosointi vie mielenterveyden.

Reipas 2vko sitten sain huimauskohtauksen, joka vei sairaalaan, niin raju se oli ja pelottava. Tapausta edelsi jonkinmoinen paini ponin kanssa, mutta en kokenut että tilanteessa olisi ollut mitään kovin suurta iskua tms, mutta kädet olivat jännitksessä pitkään. Hetken päästä maailma alkoi heittää ympäri ja soitin lopulta ambulanssin kun pelkäsin jotain pahaa. Asumme korvessa ja meillä on kolme pientä lasta, niitten pukeminen + autoon saattaminen + 50km lääkäriin ajaminen tuntui ylivoimaiselta.

Mitään ei löytynyt, päähän tehtiin TT-kuvaus, veriarvot olivat normaalit samoin kuin pääkuva ja EKG. Lähdin kotiin, mutta huimaus säilyi, tosin muutui keinutukseksi ja humahduksiksi ajan myötä. Seuraavalla viikolla menin lääkäriin, sain lääkkeet poskiontelon tulehdukseen. Myös ennen episodia olin ollut sairaana, välissä oli 3 tervettä päivää.

JOulun jälkeen mieheni meni töihin, mutta minun oli pakko hälyttää hänet kotiin, koska oloni kävi aivan kauheaksi. Rasitus aiheutti sydämen tykytystä, pyörrytystä, vapinaa ja kipua. Taas mentiin päivystykseen, verikokeet jälleen priimaa, EKG normaali mutta epäilivät silti lievää myokardiittia kun taustalla oli infektioita.

sitten menin työterveyslääkärille, koska jatkokäynnit julkisella puolella menivät KOLMEN :!: kuukauden päähän :shock: Työterveyslääkäri lähetti seuraavaksi päiväksi korvalääkärille, sieltä sain puhtaat paperit, myös poskiontelot kuvattiin. Neurologille sain ajan parin viikon päähän.

Nyt kumminkin tätä palstaa lukiessani olen tajunnut että olisi ehkä pitänyt lähettää fysiatrille. Olen googlaillessani oireistoani löytänyt mm. tauteja, jotka vievät hautaan muutamassa viikossa/kuukaudessa, ja tietenkin sairastan jotain niistä :roll: vaikka todennäköisyys jommalle kummalle niskajutulle on hippusen todennäköisempi.

Oirelista:
- keinuttava/kaatava huimaus
- korva(t) suhisee
- pää työntynyt eteenpäin, samoin olat, huono etukumara ryhti
- pää särkee, tuntuu kuin olisi kypärä päässä. Kipu ei ole järin kovaa, enemmänkin ärsyttävää
- kiristää niskaa ja hampaita
- naama puutuu ja huulet pistelee
- kädet pistelevät ja puutuvat
- jalat "heikot"
- tasapaino hakusessa, kävely hapuilevaa
- koko vartalon lihakset "värisevät" tai "kihisevät", kuin murkkuja juoksisi kehossa
- "elohiirimäiset" lihasnykäykset (nämä em oireet saivat mut todella pelkäämään jotain kuolettavaa lihassairautta)
- "tyhmyys" ei muista sanoja, törppö olo
- ranteet ja käsivarret särkee
- "paniikki" joka yltyy kun oireita tulee, nyt viimeisenä tämä "hengityskatko" eli kieli menee kitalakeen ja en saa henkeä kun yritän nukkua :arrow: paniikkiolo :arrow: en saa nukuttua

Taustalla on
- lannerangasta MRI-kuvissa nähdyt prolapsit 10v sitten
- jokunen paha putoaminen hevosen selästä, viimeisin noin 8v sitten, jolloin alaselkä oli todella pahassa spasmissa
- niskassa samat epäilyt, kuvia vain ei koskaan otettu, 5v sitten
- kolari, jossa pää retkahti sivulle (auto törmäsi minun autooni sivulta) 2v sitten
- 3 raskautta ja imetystä 4v sisällä, imetys nuorimmaisen kanssa jatkuu edelleen, hän on 4kk

Yllättäen pelkään MS-tautia, ja erityisesti niitä hyvin nopeita kuolemaan johtavia tauteja, sanokaa jooko että nämä voi olla niskaperäisiä??? Tuun kohta hulluksi, tänä yönä en ole nukkunut silmällistäkään :?
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 03 Tammi 2011, 08:07

SannaS,

Itselläni ollut nyt vähän yli puoli vuotta samankaltaiset oireet ja kyllähän tässä on mielenterveys koetuksella, kun diagnoosia ei ole tullut minkäänlaista. Oikoryhti tosin löytyi. Huomenna fysiatrille, jipii!

Suosittelen OMT-fysioterapeutilla käymistä, ne ovat yleensä osaavia kavereita, kunhan ensin saat selvyyden ettei niskassa ole mitään
"vaikempaa vammaa". Kun itse kävin, sain ainakin vahvistuksen, että niskat ovat todella jumissa, vaikken itse sitä tuntenutkaan millään tavalla. Omt osasi myös kertoa, että rankani on todella liikkuva, hypermobiliteetti? Tätä en itse olisi osannut edes arvata.

Olo on tosissaan, kuin olisi puoli vuotta karusellissa ollut, mutta kummasti tässä hengissä vielä ollaan. :shock:

edit: älä googleta oireita, se tekee vain vainoharhaiseksi, ainakin omalla kohdalla :D
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 03 Tammi 2011, 08:16

hmpniemi, kun luin ketjun läpi, niin huomasin että sinun kanssasi oireeni täsmäävät kaikkein parhaiten! Mulla on myös yliliikkuvuutta nivelissä, en tiedä mahtaako se koskea myös selkärankaa... Mitä muuten tarkoittaa tuo OMT? Entä mitä tuo oikoryhti käytännössä tarkoittaa?

Kaularangan ja pään MRI ehkä tehdäänkin jos neurologi niin parhaaksi katsoo, mutta ongelmaksi muodostuu mun järjetön suljetunpaikankammo :? Olen jalat edellä ollut putkessa, tosi tujuissa rauhoittavissa, ja sen juuri ja juuri kestin vaikka paniikki meinasi tulla. Toisin päin en usko että kykenen hereillä ollessani putkeen menemään. Turussa tosin lienee avomagneetti, mutta en tiedä millaiset jonot siellä on.

Kuukkelointi on kyllä myrkkyä oirehtivalle ihmiselle, sieltä löytää vaikka ja mitä. Vanha kunnon lääkärikirjasyndrooma on siirtynyt google-syndroomaksi :P
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 03 Tammi 2011, 09:44

hello SannaS, älä pahoita mieltäsi ja googleta kovasti. Mä sain itselli niin hirveitä pelkotila kun löytyi kaikki sopivat vakavat taudit. Piti käydä yksityisellä lääkärillä kun nuo kohtaukset rupesivat jo haittaamaan perhe-elämää. Saitpa onneksi tosi nopeesti ajan neurologille, käytä aika hyödyksi. Multa todettiin aivovamma yms. reilu kaksi vuotta sitten tapahtuneen tapaturman seurauksena, oireet alkoivat viivellä, joten diak. tuli myöhään.
Jaksele.
torvelo

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 03 Tammi 2011, 12:04

SannaS, siltä vaikuttaisi!

OMT= Ortopedinen Manuaalinen Terapia. Minun käsityksen mukaan ensiksi fysioterapeutin koulutuksen saanut henkilö, jonka jälkeen muutaman vuoden jatko-opinnot erikoistuen niveliin ja tukirankaan. Osaa antaa manipulaatio ja mobilisaatiohoitoa.

Oikoryhdin lääkäri selitti minulle niin, että kireät lihakset vetävät kaularankaa suoraksi sen normaalista notkosta.

Minulla tuo yliliikkuvuus tuntuu erityisesti alaselässä tällä hetkellä. Kipeytyy helposti liiasta istumisesta tai liiasta seisomisesta, kohta en tiedä miten päin pitäisi olla. Ei ole ikinä kuvattu mokomaa kyllä, olisihan se mielenkiintoista tietää miten palikat on siellä kohdillaan :D
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Pitkästä aikaa....

ViestiKirjoittaja gindan » 06 Tammi 2011, 19:11

Hetkeen en ole tänne mitään kirjoittanutkaan...

Tuosta googlettamisesta tuli mieleen että se on totta että itsensä diagnosoiminen on varsin aktivoivaa toimintaa. Kaikki omat oireet sopivat vähintään kymmeneen vakavaan sairauteen. Toisaalta olen myös huomannut että silloin ei kannata lopettaa vaan tutkia ne kyseiset sairaudet ja niihin liittyvät oireet tarkemmin. Silloin usein itsekin huomaa että kaikki tyypilliset oireet eivät täytykään ja asia alkaa tuntumaankin epätodennäköiseltä.

Omat oireeni ovat paikallaan. Päätä kivistää ja muutenkin on aika ajoin todella kehno olo. Tuo päivittäinen näytön tuijottaminen töissä ei tunnu tekevän kovin hyvää. Lisäksi tuo sydämen harjoittama sykepelleily tuossa häiritsee.

Viimeisen kuukauden aikana on röntgenkuvattu kaularanka: lievää painaumaa ja kulumaa. Ei mitään vakavaa. Ei lisätoimenpiteitä. Kävin myös silmälääkärillä, mutta ei sieltäkään mitään vikaa löytynyt. Neurologin juttusilla kävin myös. Hän vahvasti edelleen tuon jännitysniska diagnoosin ja oli sitä mieltä että tuo sydämen sykkeen lasku ei liity siihen. Poissulkevana toimenpiteenä kävin myös pään MRI-kuvassa ja puhdashan se oli.

Edelleen siis ihmettelen sitä että on se kumma, kun ensin tulee jännitysniskapohjainen päänsärky ynnä huimaus ja sitten vielä tuo sydänongelma päälle. Periaatteessahan kaikki muut oireeni selittyisivät jännitysniskalla, mutta toisaalta ei siitäkään voi varma olla. Saattaahan olla että sydänoireeni on seurausta jostain, joka aiheuttaa myös tätä yleistä sairasta oloa..

Pirulliseksi tämän tekee se että kuinka tätä kertoilee lääkäreille siten että homma etenisi johonkin suuntaan. Jos valittaa sydäntä, tutkitaan sydäntä. Jos valittaa päätä, tutkitaan päätä. Jos valittaa yleistä sairasta oloa, ei tutkita mitään - seurataan. Nyt mennään seuraavaksi sydämen rasituskokeeseen ja työfysioterapeutille.

Ja google on aktiivisessa käytössä =)
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 06 Tammi 2011, 21:46

kaularangan mri sanoi seuraavaa: lordoosiryhti, lievä oik. puoleinen skolioosi, c4\5 ja c5\6 alkavaa discusdegeneraatiota. Eli jotain rappeumaa? Olen tässä ihmetellyt, kun eikö päänsärky ole melko yleinen tension neckin kanssa? En muista että itselläni olisi särkenyt päätä kuin kaksi kertaa tässä puolen vuoden aikana. Tyhmyys,huimaus, pahoinvointikohtaukset ja sairas olo on minulla pääasialliset oireet.
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)