Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja gindan » 29 Marras 2010, 20:38

Luulen itsekin että noi rytmihäiriöt johtuu just tuosta mitä fedja sanoi, ainakin mulle lääkäri sanoi että lihaskireys on todennäköisin syy rytmihäiriöihin, joita itselläni on päivittäin.

Näin itsekin oletan. Vaikuttaisi kovin epätodennäköiseltä että ensin iskee päänsärky ja niskaongelmat ja sitten heti perään jokin sydänsairaus.

Häiritsee tosin se että ensisijainen sydänongelma on madaltunut syke ja siihen liittyvä heikko olo. Ja kun googlailee, huomaa matalasykkeisyyttä aiheuttavat tekijät vähemmän houkutteleviksi diagnooseiksi.

Olkoonkin että kuvaan kuuluu myös nukkumista hankaloittavat säpsähdykset hereille ja näitä seuraava hetkellinen sykkeen nousu sekä luonnollisesti se perusahdistava rintakipu.

Viime yönäkin heräilin ainakin viisi kertaa siihen kun sydän hakkasi ylikovaa ja tänään oli sitten töissä niin väsynyt olo, ettei mitään tolkkua. Toivottavasti tuleva yö on parempi. Perjantaina menen sisätautilääkärille kuuntelemaan tuloksia holter-nauhoituksesta ja muutamasta uudesta verikokeesta.

Itsenäisyyspäivän jälkeen onkin taasen vuorossa työterveyslääkäri ja tässä arvon että pitäisikö ruinata konsultaatiokäyntiä neurologille, fysiatrille vai kenties molemmille. Alkaa nimittäin haittaamaan päässä, kun diagnosointi etenee oire ja tutkimus kerrallaan eli siis tuskaisen hitaasti. Ja mitään ei löydy, mutta olo on sairas.

Noin loogisesti ajatellen fysiatri vaikuttaisi oikealta kaverilta, mutta toisaalta haluaisin neurologin mielipiteen siitä että päässä ei ole mitään vakavampaa vaivaa mm. kasvaimen muodossa.. sekä mahdollisesti lähetteen pään MRI-kuvaan. Saisi sen huolen suljettua pois ja voisi keskittyä täysillä niskaongelmaan.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 30 Marras 2010, 00:37

Alkaa nimittäin haittaamaan päässä, kun diagnosointi etenee oire ja tutkimus kerrallaan eli siis tuskaisen hitaasti. Ja mitään ei löydy, mutta olo on sairas.

..että päässä ei ole mitään vakavampaa vaivaa mm. kasvaimen muodossa.. sekä mahdollisesti lähetteen pään MRI-kuvaan. Saisi sen huolen suljettua pois ja voisi keskittyä täysillä niskaongelmaan.

Komppaan täysin tuota, että olo on sairas, kokoajan sellainen olo kuin olisi pienessä kuumeessa.

Itse sain lähetteen neurologille, aika on jopa niinkin lähellä kuin 17.2, mutta sain reumalääkäriltä lähetteen pään MRI-kuvaukseen, kun pyysin.

Yksityisellehän se on kyllä mentävä, muttei se tuolla http://www.mediscan.fi/Unilabs-Mediscan/ näyttäisi maksavain _KUIN_ 230e, joka on kuitenkin mukava hinta näin nykyisen opiskelijan budjetissa.

Ajattelin mennä silti, koska milloinkaan ei voi tietää mitään varmaksi.
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja gindan » 30 Marras 2010, 15:19

hmpniemi kirjoitti:Yksityisellehän se on kyllä mentävä, muttei se tuolla http://www.mediscan.fi/Unilabs-Mediscan/ näyttäisi maksavain _KUIN_ 230e, joka on kuitenkin mukava hinta näin nykyisen opiskelijan budjetissa.

Onkohan noissa MRI-tutkimuksissa jotain perustavan laatuista eroa suorittajien välillä, koska hintahaitaria näyttäisi olevan melkoisesti: http://www.oikohaku.fi:8080/Vertaa/magn ... imus.xhtml
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 30 Marras 2010, 16:13

Hei Gindan!
Kävin lokakuussa yksityisesti neurologilla, kun omituiset oireet lisääntyivät jalkoihini ja ajattelin, että jos selkäydinahtauma uhkaa pahentua. Pyysin lääkäriä tutkimaan neurologisen "statukseni", minkä hän sitten tekikin. Ei löytänyt mitään hälyyttävää. Mielestäni kannatti maksaa se palkkio, kun käynti rauhoitti mieltäni todella paljon. Voin taas vähäksi aikaa heittää mielestäni halvaantumiset yms. Neurologihan pystyy ihan siinä vastaanotolla päättelemään aika paljon tilanteesta ja siitä, että tarvitaanko lisätutkimuksia. Minä tosin olin juuri vuosi sitten ollut magneettikuvauksessa ja hermoratakartoituksessa, joten niitä ei ollut mitään syytä uusia näin pian.

Sain häneltä myös Triptyl-reseptin ja olen erittäin tyytyväinen siihen lääkkeeseen, vaikkakin tänä aamuna juuri kävin pienessä "alimmassa kattilassa". Olin niin sairas, että olo oli kuin pahassa krapulassa eli ensin pelkää, että kuolee ja tunnin päästä pelkää, että ei kuolekaan. No söin heti kaksi Panacodia ja laitoin kylmäpakkauksen niskaan ja kolmen tunnin päästä kaksi Panacodia lisää, sitten pystyin nukkumaan vähän aikaa ja ilmeisesti selvisin taas.

En haluaisi turhista ruikuttaa, mutta kun heräsin minulla oli järkyttävä kipu niskassa, tuntui kuin jokin olisi ollut pois paikaltaan ja se viilsi poikki koko kaularangan ja kipu säteili takaraivoon ja käsiin ja selkään. En pysynyt pystyssä vaan kuljin seinistä tukien vessaan ja särkäreitä syömään. Huimaus oli paha ja sen lisäksi oksetti ja vatsanikin kouristeli ihan siitä kivusta, joka säteili niskasta. En pystynyt ajattelemaan mitään muuta kuin kipua. Hyi hitto, olipas se..... Olen viime päivinä kyllä ärsyttänyt niskaani, kun olen tehnyt liikaa kaikenlaista mielestäni mukavaa. No, nyt saa mukavat vähän aikaa olla, kun kuolevaisuudesta tuli hyvä muistutus.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja gindan » 03 Joulu 2010, 11:42

Noniin, kävin kuulemassa tulokset sydämen holter-testistä. Ei syytä epäillä mitään sydänsairautta. Poikkeamat olivat matalaksi laskeva syke sekä poikkeuksellisen suuri vaihtelu lyöntien välisessä ajassa. Toiminnallinen sinus-solmukehäiriö. Todennäköinen syy jokin kärsitty virustulehdus, parantumisaika 1-2kk - 2 vuotta. Mahdollista myös että yläselän oireet aiheuttavat tällaisia sydänoireita. Toisaalta hyvä että sydänsairaudet 99%:sti poissuljettu, mutta silti uupuu pätevä diagnoosi oirekokonaisuudesta.

Tiistaina jatketaan työterveyslääkärin kanssa niskan ja päänsäryn merkeissä.

Hah, ja kolesteroli oli suositusrajoissa, joten rauhoittuvat lääkärit sen suhteen ja keskittyvät varsinaiseen ongelmaan, jota potilas yrittää kertoa.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 03 Joulu 2010, 20:39

gindan kirjoitti:Hah, ja kolesteroli oli suositusrajoissa, joten rauhoittuvat lääkärit sen suhteen ja keskittyvät varsinaiseen ongelmaan, jota potilas yrittää kertoa.

Hienoa!! Ehkä ne lääkäritkin oppivat tästä jotain :D
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Joulu 2010, 10:19

gindan kirjoitti:Noniin, kävin kuulemassa tulokset sydämen holter-testistä. Ei syytä epäillä mitään sydänsairautta. Poikkeamat olivat matalaksi laskeva syke sekä poikkeuksellisen suuri vaihtelu lyöntien välisessä ajassa. Toiminnallinen sinus-solmukehäiriö. Todennäköinen syy jokin kärsitty virustulehdus, parantumisaika 1-2kk - 2 vuotta.

Jaa. hmmm...voikohan yläselkäongelmat tuollaisiakin aiheuttaa...rytmihäiriöitä kyllä, verenpaineen vaihtelua, mutta että jatkuva-aikaisia juttuja. No, jospa paranee.

Mielenkiinnosta kysyin, että otitko sikapiikin, ja oliko oireiden alkamisajankohta lähellä sikapiikin ottoa?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja gindan » 06 Joulu 2010, 16:37

fedja kirjoitti:Mielenkiinnosta kysyin, että otitko sikapiikin, ja oliko oireiden alkamisajankohta lähellä sikapiikin ottoa?

On sikapiikki otettu, mutta jo reilu vuosi takaperin eli ei vaikuttaisi olevan mitään ajallista yhteyttä.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 09 Joulu 2010, 01:07

Kyselisin semmoista mieltä askartanutta asiaa että mikä logiikka siinä on takana että itselläni olo on aamuisin/päivällä huonoin ja monesti pikkasen helpottaa iltaa kohden. Kun olen lukenut että jännitysniskavaivaisella pitäis mennä just päinvastoin että iltaa kohden pahenee kun lihaksisto väsyy päivän rasituksesta.Voikohan se olla sitten vaan sitä että yöllä on niin kauan samassa asennossa mistä lihakset ei tykkään. Purennankin vaikutus pitäis olla minimaalinen kun olen saanut uudet hyvät purentakiskot.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 09 Joulu 2010, 02:02

En ole varma mistä se johtuu, mutta minullakin on yleensä aamuisin pahimmat oireet. Ja minulla on neuro-vaskulaarinen TOS, jännitysniska ja mahdollisesti vielä jotain muuta, kun kaikki tulokset eivät vielä täsmää... :roll: Minä olen ajatellut sen niin, että luultavasti niska menee jossakin vaiheessa yötä huonoon asentoon ja nukkuessa siinä pahassa asennossa saattaa tosiaan olla pidempäänkin, joten lihakset varmaan jumittuvat entisestään. Minä olen kuitenkin onneksi saanut apua hyvästä, ergonomisesta tyynystä, joten nykyään aamut ovat vähän helpompia :) Minulla tosin on vielä ne kiskot hommaamatta, vaikka tiedänkin narskuttavani hampaitani nukkuessa, jos olen vähänkään stressaantunut... :?
Orkidea

ViestiKirjoittaja gindan » 09 Joulu 2010, 23:10

Itsellä tuo olo yleensä pahenee iltaa kohden. Aamulla sängyssä kun avaa silmät on yleensä hyvä olo ja toivoo että tästä tulisi hyvä päivä. Aina ei tule.

Ei ehkä enää edes kuulu tämän otsikon alle, mutta menkööt. Ainakin omalta osaltani sekavien oireiden selvittely on ollut ja on melko sekavaa. Edelleen työterveyslääkäri on sitä mieltä että todennäköisesti kyseessä on jännitysniska. Sydän temppuilee sen vuoksi tai siitä riippumatta. Teki lähetteen kyllä HUS:n neurologian polille ihmetelväksi. Lisäksi kaularankaröntgen josko siitä löytyisi jotain rankaperäistä.

No, ajoittainen päänsärky jatkuu.. tänäänkin ns. huono päivä eli töistä ei tahtonut tulla yhtään mitään kun päätä särki ja kirjaimet näytöllä hyppivät silmissä.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 11 Joulu 2010, 18:04

Mulla oireiden esiintymisessä ei kauheasti ole ollut logiikkaa, mutta väittäisin, että mullakin on eniten vaikeuksia aamulla/päivällä. Tosin tämä saattaa liittyä osittain siihen, että tuohon aikaan useimmiten joutuu olemaan töissä, missä oireista on luonnollisesti eniten haittaa... Sen olen myös huomannut, että jos aamu alkaa huonosti, loppupäivä on yleensä pilalla :evil:
CH

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 11 Joulu 2010, 18:14

Ruska83 kirjoitti:Kyselisin semmoista mieltä askartanutta asiaa että mikä logiikka siinä on takana että itselläni olo on aamuisin/päivällä huonoin ja monesti pikkasen helpottaa iltaa kohden.

Itsellä aivan sama ilmiö, en tiedä mistä johtuu, mutta aamulla aivan kaamea olo. Ja pari kertaa tullu yölläkin herättyä huonoon oloon.

Tuli käytyä sielä pään kuvissakin, ei sieltä mitään löytynyt. Helpotti jonkin verran kyllä, vaikka melko varma olinkin siitä ettei sielä mitään ole.
Ja omt-fyssari sanoi, että omistan todella liikkuvan rangan ja se tarvitsee paljon tukevia lihaksia ympärilleen. Suositteli erityisesti syvien lihasten harjoittelua. Nykyään vaan tulee niin huono olo kaikesta tekemisestä, että kynnys treenata kunnolla on melkoinen. Mutta turha jäädä murehtimaan vaan yrittää tehdä kuitenkin.

Kevennykseksi:
MRI
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 22 Joulu 2010, 23:20

Mulla alkoi eilen illalla toinen korva soimaan ja toinen "rutisee" päätä kääntäessä. Mulla on niskat ja hartiat taas ihan jumissa ja korvan ympärillä on todella kipeitä kohtia, kun hiukan painaa, samoin leuassa korvan alapuolella. Tuo rutina voi kaiketi johtua täältäkin luetun perusteella niskoista, mutta voiko tuo toisen korvan kokoaikainen soiminenkin johtua siitä? Onko kellään tietoa/kokemusta asiasta?
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 26 Joulu 2010, 23:27

Mulla alkoi eilen illalla toinen korva soimaan ja toinen "rutisee" päätä kääntäessä. Mulla on niskat ja hartiat taas ihan jumissa ja korvan ympärillä on todella kipeitä kohtia, kun hiukan painaa, samoin leuassa korvan alapuolella. Tuo rutina voi kaiketi johtua täältäkin luetun perusteella niskoista, mutta voiko tuo toisen korvan kokoaikainen soiminenkin johtua siitä? Onko kellään tietoa/kokemusta asiasta?

Onko ollut flunssaa? Minulla korvista kuuluu flunssassa mitä ihmeellisimpiä ääniä. Ei ole kokemusta, paitsi korvat ovat kyllä välillä soineet ja hetkeksi lähtenyt kuulo toisesta korvasta.

Nyt on pakko kysyä, että miten ihmisillä esiintyy nuo pahoinvoinnit. Itse olin juuri aloittamassa jouluruokailua, kun huomasin, että taitaa olla niskat jumissa, kun päässä "humahteli". Ruoan jälkeen heti, kädet alkoivat hikoilla ja oli jääkylmät samaan aikaan tuli pieni rytmihäiriö ja päässä alkoi heittää taas kunnolla. Tuntui kuin joku kuristaisi kaulalta. Oli pakko mennä pitkälleen ja tuli jo sellainen fiilis että kohta lähtee henki hetken kuluttua jo melkein toivoin sitä. Olo jotenkin tasoittui, mutta sen jälkeen alkoi tärinä, ihan kuin olisi ollut kuumeessa, vilunväristyksiä. Olo oli todella sekava, vasen käsi hieman puutui, tuntui että kaikki kaulan pienimmätkin lihakset olisivat olleet aivan pinkeinä ja tuntui ettei päätä jaksa kannatella sitten millään.

Sydän on ultrattu ja siinä ei mitään vikaa pitäisi olla.

Että sellaista joulua.
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)