Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Syys 2010, 15:30

Hinnu kirjoitti:Tervehdys taas!
Fysiatrilla käyty, tutki liikeradat ym. ja määräsi röntgenkuvat niskasta ja poski-ja otsaonteloista ja peruslabrat. Sanoi, että oireeni voivat johtua niskasta tai sitten ei. Ensi viikolla uusi aika samalle lääkärille, jolloin katsotaan tulokset. Hyvä olo jäi lääkäristä, että selvittää mikä minussa mättää.

Hyvä! Pidetään peukkuja sulle, Hinnu! :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Syys 2010, 23:40

Moi Hinnu ja tervetuloa palastalle!

Kuten Kaisa ja CH jo totesivat, kehossa ei varmaan ole yhtään osaa, johon niskavaivat ei vaikuttaisi. Ei ehkä suoraan mutta välillisesti kaikki on mahdollista. Keho on sellainen kokonaisuus, jota voisi verrata pitkulaiseen tiiviiseen ilmapalloon. Kun puristaa yläpäästä (tai alapäästä) ja paine pysyy samana, niin puristusta aiheutuu koko lilmapallon sisälle. Eli niskavaiva/ylirasitus voi hyvin tuntua poskissa ja otsalla. Ja kaikki tärkeimmät hermokaapelit kulkee niskasta päähän, joten siksi oireisto usein tuntuu kasvoilla, kaulalla, päälaella ja niskassa itsessään.

Anatomisesti tarkastellen esim. C2- ja 3-nikamiin kiinnittyy paljon rakenteita, joilla on suorat yhteydet poskionteloihin, nenäonteloihin ja päähän ylipäänsä. Myös alemmalta tasolta eli hartioista/rintarangasta tulee lihaksia, jotka kiinnittyvät tuonne kakkostasolle ja myös kallonpohjaan ylös päähän, ja voivat osaltaa oireilla nenään/poskiin. Lisäksi useampien lihasten triggerpisteet ns. liipaisukipupisteet hermottuvat osalle/silmien yläpuolelle/leukoihin ja korvien taakse. Tällaisia on (muistaakseni) Trapezius, joka varmasti rasittuu lasta nostellessa, kantaessa ja imettäessä.

Kaivan sulle yhden linkin, jossa on selvitetty havainnollistavin kuvin nenän/posken/otsan/silmien yläpuolen triggerpisteitä. Ne selittävät maallikon mielestä hyvin oireitasi ja antavat varmaan sitä kaivattua mielenrauhaa. Kun tietää, että kyseessä ei ole hengenvakava mutta kiusallinen ja hoidettava vaiva, on jo pitkällä. Hyvä, että pääsit kunnon tutkimuksiin.

Muistathan myös, että aluksi kun niskaa hoidetaan, oireet saattaa pahentua. Eli oireet on saattanut provosoitua hoidosta ja kannattaa tästä mainita fysioterapeutille, joka voi käsitellä niskaa jatkossa hellemmin. :)

Valitettavan tuttua mulle nuo paineet poskissa, nenässä, päässä, korvissa ja kurkussakin.

Onnea pikkuneidistä! Äitiys on hieno asa. :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Syys 2010, 23:50

Viola kirjoitti:Tosi mukavaa tietää ettei ole yksin vaikkei lähipiirissä kukaan tästä kärsikkään. Koko ajan niin sairas ja tokkurainen olo, on tää kyllä kamala vaiva :(

Moi Viola ja teretulemas palstalle!

Komppaan sua aivan täysin ton epätodellisen olon ärsyttävyyden kanssa. Olin vuoden aivan pöhnässä (niskavamma) ja mikään ei häirinnyt enempää normaalia elämää kuin tämä outo olo. Kivun kanssa kyllä eli mutta kun päässä ei liikkunut mitään, elämä oli hieman hankalaa. Ajatus ei kulkenut, koko aika häikkää tasapaino kanssa. sellainen typerä tyhmä olo jatkuvasti. Mutta voin lohduttaa, että olen päässyt siitä nyt todella hyvin eroon. Kauan siinä kesti mutta todistetusti se helpottaa, kun saa hoidot ja treenit kohdilleen. Vaikuttaako sulla oloon liikunta? Onko illalla pahempi kuin päivällä? Helpottaako yhtään levolla?
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Bonbon » 21 Loka 2010, 18:57

Hei vaan kaikille!

Olen 30 vuotias mies ja alan olemaan aivan toivoton tämän olon kanssa. Kesällä noin 4 kuukautta sitten aloin kärsiä jonkinasteisesta huimauksen tunteesta. Ensimmäinen kerta kun huomioin asian oli kyykystä ylös noustessa, joten ajattelin että ehkä se johtui liian nopeasta ylös nousemisesta. Lisäksi tyttöystävällä oli ollut edellisviikolla angiina, ja kävi mielessä että olisikohan mokoma tarttunut nyt minuun. Seuraavat pari viikkoa meni aiva uskomattoman väsymyksen kourissa, mutta angiinan oireita ei kuitenkaan tullut. Lisäksi tähän ilmestyi semmoinen mukavuus, että korvat oli aivan yhtenään ikäänkuin lukossa. Tähänkin mietin syyksi sen että ajelin aina työmatkat ikkuna auki kun oli sen verran lämmin kesä menossa. Tällä hetkellä ollaan oireiden puolella päästy tähän tilanteeseen:

-huimausta / epätodellista oloa päivittäin. menee yleensä ohi istumalla hetken tai menemällä makuulleen. ei esiinny yleensä aamulla.
-päänsärkyä otsan alueella/naaman lievää puutumista/paineen tunnetta päässä ja kasvoissa
-korvat lukkiutuu ja nenä tuntuu omituisen tukkoiselta, joskus tuntuu kuin olisi hengenahdistusta
-päätä käännellessä niskasta kuuluu naksahtelua ja narinaa, ei erityisen suurella volyymilla mutta kuitenkin :D
-käsien puutumista
-näköhäiriöistä en tiedä, erityisen kirkas valo tuntuu ilkeältä ja aurinkolasit on ollut käytössä aika pitkälle syksyyn asti ko. syystä
-ylävatsaa korventaa, en tiedä kuuluuko tämä nyt tähän listaan vai onko ihan oma juttunsa :D

Oireiden ollessa jo mielestäni huolestuttavia kävin veriarvoja testaamassa. Paastosokeri oli viitearvojen ylärajalla, eli 6,0. Muissa arvoissa ei ollut moittimista. Niska ei ole ollut mitenkään erityisen kipeä missään vaiheessa. Pientä kipua on silloin tällöin ollut, mutta enimmäkseen on tuntunut siltä ettei niska jaksaisi kannatella päätä :( Kävin jo kertaalleen fysioterapeutilla, enkä tiedä oliko siitä mitään apua. Jotain ylimääräisiä jännityksiä ja jumeja sieltä kuulemma löytyi kuitenkin.
Bonbon
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 26 Loka 2010, 13:14

Terve vaan kaikille,

Olen uusi tällä foorumilla, mutta olen jo aktiivisesti lueskellut tätä jonkin aikaa, koska oireilleni ei ole löytynyt mitään järkevää selitystä lääkärien toimesta. Olen siis 24-vuotias, miespuoleinen henkilö.

Aikasemmin, minulla on ollut esimerkiksi töissä huimaus- ja heikotuskohtauksia, jotka ovat olleet vain hetkellisiä humahduksia. Ja kun pesen hampaita oikealla kädellä, niin vasen käsi ei puudu, mutta tuntuu kuin siihen alkaisi pakkautua verta. Sen jopa huomaa, koska minulla on suonet muutenkin niin pinnassa. Käsi näyttää siltä kuin olisi enemmänkin pumpattu :D

Mutta varsinaisesti kaikki alkoi tuossa kesä - heinäkuun paikkeilla, kun olin ajamassa autolla. Yhtäkkinen huimaus, käsien voimattomuus ja huono olo, saivat minut panikoimaan ja jouduin hypätä pelkääjän paikalle. Säikähdin sen verran, että sain ilmeisesti jonkin sortin paniikkikohtauksen, kun sydän alkoi paukata 200, jos en kovin paljoa valehtele ja luulin, että nyt on hengenlähtö lähellä. Ajoimme suoraan päivystykseen ja siellä tsekattiin veresokerit, verenpaineet yms. "perusjutut". Diagnoosi: Nestehukka, olihan silloin kovimmat helteet vuosikymmeniin. Veikkaan, että tuolloin joka toinen diagnoosi oli nestehukka.

Seuraavana päivänä duuniin, aamulla heikko olo, kädet tärisivät, mutta "olot" menivät kuitenkin ohi.

Seuraavana päivänä töissä olot eivät menneetkään ohi, vaan päässä heitti kunnolla, teksti hyppi silmissä, kädet tärisivät, heikotti, epätodellinen olo.

Tämän jälkeen työterveydessä otettu, täydellinen verenkuva, virusvasta-aineet, keuhkojen röntgen, koko vatsan ultraääni, hieman eksoottisemmatkin testit kuten HIV ja myyräkuume. Kortisolit ja verensokerit. Ei missään mitään poikkeavaa, lääkärit sanoivat, että normaaleja arvoja. Yksi lääkäri sanoi: "olen sen verran vanhanaikainen, että jos lasko on 1, niin ei voi olla mitää vakavempaa tautia päällä"

Olen tietenki stressannut pääni puhki, että mikä minua vaivaa, google on tässä tilanteessa todella se viimeinen niitti, kun sieltä on niin helppo etsiä oireita ja mihin kaikkeen ne sopivat. MS-tauti yms..

Tämän 3-4 kk niskat ja hartiat ovat olleet jumissa, olen maininnut lääkäreille, muttei kukaan ole edes vaivautunut kokeilemaan. Sain kuitenkin vongattua ajan fyssarille, joka huomasi seuraavaa:

- Leuka ei mene rintaan kiinni
- Vasen olkapää huomattavasti korkeammalla kuin oikea
- Kallonpohjalihakset totaalisen jumissa
- Selkälihakset "kuin betonia"

Tässä tilanteessa mietin, voiko kaikki nämä oireet todella johtua niskoista? Aloin tietenkin taas googletella :D ja löysin tämän foorumin, joka todella huojenti oloa, kun huomasin, että en ole yksin outojen tuntemuksien kanssa.

Lääkäri määräsi relaksantteja (Dolan), jotka ovat mielestäni yhtä tyhjän kanssa, hieman tekevät olosta unisemman vain.

Nyt voisin listata tässä kaikki oireet mitä minulla on ollut, kun niitä tuntemuksia on tullut seurattua melko tarkkaan lähikuukausina:

- Ahdistus
- Huimaus, keinuttavaa, humahtelevaa
- Sydämentykytykset
- Epätodellinen olo, outo olo jopa tyhmä olo, joka on oireista ahdistavin.
- Käsien tärinä
- Lihasnykäykset
- Huono olo, kuumeiselta tuntuva ja pahoinvoiva.
- Aamulla sängystä noustessa tuntuu kuin nousisi haudasta.
- Valonarkuus, varsinkin nyt pimeällä autojen valot käyvät silmiin.
- Pään kuumotus, kuumetta ei ole.
- Käsien ja jalkojen palelu, jalkoja on välillä myös kuumottanut
- Joissain asennoissa kyynärpäistä vetää sormiin asti, kuin hermot olisivat puristuksissa.
- Sormien kipuilut.
- Kömpelöt sormet.
- Alaselkä on jumissa, joka vetelee ilmeisesti pakaroihin.
- JA STRESSI TÄSTÄ KAIKESTA.

Kävin kerran OMT:llä ja seuraavat kerrat tulossa marraskuussa.
Hän kommentoi seuraavaa:

- Niskat aivan lukossa.
- Ylin nikama (c1?) oli kuulemma jotenkin paikoiltaan, yritti liuttaa sitä takaisin. Havaitsi sen, kun pää kääntyy oikealle rajoitetusti.
- Hartioista sanoi, että vasen ei ole ylempänä vaan oikea on "tipahtanut" lavasta alas.
- Muukin ruoto melko jumissa.

Minua jäi ihmetyttämään tuo nikaman paikoiltaan olo? Kuinka se voi olla mahdollista? Kannattaako antaa manipuloida ennen kuin on selvitetty tarkemmin? Olen harrastanut tosin 5-vuotta thainyrkkeilyä, joten olisiko se tehnyt tehtävänsä, tarpeeksi kun päätä hakkaa ja potkii, niin kai se jossakin näkyy :D Muutenkin olen lenkkeillyt ja urheillut kuin hullu ennen tätä episodia, nyt ei vaan tee mieli tehdä mitään, kun olot on mitä on.

Kävin neurologillakin, koska nämä oireet todella haittaavat normaalia elämää. Hän teki testit, edestakas -kävelyt, sormet nenänpäähän, katsoi silmiin jollain vempaimella, koputteli vasaralla, hiplasi tikulla ja totesi, ettei hänen mielestään mitään neurologista. Eikä tässä vaiheessa suositellut pään kuvausta. Sanoi, jos oireet jatkuvat niin poisssulkumetodina magneettikuvausta voitaisiin käyttää. Kannattaisiko kuvata kuitenkin? Mielenrauhan se ainakin toisi.

Huomenna olen menossa kaularangan röntgeniin, kun fysioterapeutti sai patistettua omalääkärini antamaan lähetteen, kuin myös OMT-fysioterapiaan.

Hieronnasta sen verran, että kolme kertaa olen käynyt ja seuraavana päivänä olot ovat olleet sen tasoiset, että olen luullut kuolevani. Päässä heittänyt ja korvissa suhissut, pyörtyminen ollut lähellä.

Nyt mietinkin, että kannattaako pyytää kaulan röntgenkuvat OMT:lle mukaan? Minulla on myös mahdollisuus saada lähete fysiatrille.

Viimeinen ja tärkein kysymys, voiko tämä kaikki todella johtua niskoista? Nämä olot ahdistavat todella, kun ei ole mitään varmuutta mistään.
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Loka 2010, 16:16

hmpniemi kirjoitti:Terve vaan kaikille,

Olen uusi tällä foorumilla, mutta olen jo aktiivisesti lueskellut tätä jonkin aikaa, koska oireilleni ei ole löytynyt mitään järkevää selitystä lääkärien toimesta. Olen siis 24-vuotias, miespuoleinen henkilö.

Aikasemmin, minulla on ollut esimerkiksi töissä huimaus- ja heikotuskohtauksia, jotka ovat olleet vain hetkellisiä humahduksia. Ja kun pesen hampaita oikealla kädellä, niin vasen käsi ei puudu, mutta tuntuu kuin siihen alkaisi pakkautua verta. Sen jopa huomaa, koska minulla on suonet muutenkin niin pinnassa. Käsi näyttää siltä kuin olisi enemmänkin pumpattu :D

Mutta varsinaisesti kaikki alkoi tuossa kesä - heinäkuun paikkeilla, kun olin ajamassa autolla. Yhtäkkinen huimaus, käsien voimattomuus ja huono olo, saivat minut panikoimaan ja jouduin hypätä pelkääjän paikalle. Säikähdin sen verran, että sain ilmeisesti jonkin sortin paniikkikohtauksen, kun sydän alkoi paukata 200, jos en kovin paljoa valehtele ja luulin, että nyt on hengenlähtö lähellä. Ajoimme suoraan päivystykseen ja siellä tsekattiin veresokerit, verenpaineet yms. "perusjutut". Diagnoosi: Nestehukka, olihan silloin kovimmat helteet vuosikymmeniin. Veikkaan, että tuolloin joka toinen diagnoosi oli nestehukka.

Seuraavana päivänä duuniin, aamulla heikko olo, kädet tärisivät, mutta "olot" menivät kuitenkin ohi.

Seuraavana päivänä töissä olot eivät menneetkään ohi, vaan päässä heitti kunnolla, teksti hyppi silmissä, kädet tärisivät, heikotti, epätodellinen olo.

Tämän jälkeen työterveydessä otettu, täydellinen verenkuva, virusvasta-aineet, keuhkojen röntgen, koko vatsan ultraääni, hieman eksoottisemmatkin testit kuten HIV ja myyräkuume. Kortisolit ja verensokerit. Ei missään mitään poikkeavaa, lääkärit sanoivat, että normaaleja arvoja. Yksi lääkäri sanoi: "olen sen verran vanhanaikainen, että jos lasko on 1, niin ei voi olla mitää vakavempaa tautia päällä"

Olen tietenki stressannut pääni puhki, että mikä minua vaivaa, google on tässä tilanteessa todella se viimeinen niitti, kun sieltä on niin helppo etsiä oireita ja mihin kaikkeen ne sopivat. MS-tauti yms..

Tämän 3-4 kk niskat ja hartiat ovat olleet jumissa, olen maininnut lääkäreille, muttei kukaan ole edes vaivautunut kokeilemaan. Sain kuitenkin vongattua ajan fyssarille, joka huomasi seuraavaa:

- Leuka ei mene rintaan kiinni
- Vasen olkapää huomattavasti korkeammalla kuin oikea
- Kallonpohjalihakset totaalisen jumissa
- Selkälihakset "kuin betonia"

Tässä tilanteessa mietin, voiko kaikki nämä oireet todella johtua niskoista? Aloin tietenkin taas googletella :D ja löysin tämän foorumin, joka todella huojenti oloa, kun huomasin, että en ole yksin outojen tuntemuksien kanssa.

Lääkäri määräsi relaksantteja (Dolan), jotka ovat mielestäni yhtä tyhjän kanssa, hieman tekevät olosta unisemman vain.

Nyt voisin listata tässä kaikki oireet mitä minulla on ollut, kun niitä tuntemuksia on tullut seurattua melko tarkkaan lähikuukausina:

- Ahdistus
- Huimaus, keinuttavaa, humahtelevaa
- Sydämentykytykset
- Epätodellinen olo, outo olo jopa tyhmä olo, joka on oireista ahdistavin.
- Käsien tärinä
- Lihasnykäykset
- Huono olo, kuumeiselta tuntuva ja pahoinvoiva.
- Aamulla sängystä noustessa tuntuu kuin nousisi haudasta.
- Valonarkuus, varsinkin nyt pimeällä autojen valot käyvät silmiin.
- Pään kuumotus, kuumetta ei ole.
- Käsien ja jalkojen palelu, jalkoja on välillä myös kuumottanut
- Joissain asennoissa kyynärpäistä vetää sormiin asti, kuin hermot olisivat puristuksissa.
- Sormien kipuilut.
- Kömpelöt sormet.
- Alaselkä on jumissa, joka vetelee ilmeisesti pakaroihin.
- JA STRESSI TÄSTÄ KAIKESTA.

Kävin kerran OMT:llä ja seuraavat kerrat tulossa marraskuussa.
Hän kommentoi seuraavaa:

- Niskat aivan lukossa.
- Ylin nikama (c1?) oli kuulemma jotenkin paikoiltaan, yritti liuttaa sitä takaisin. Havaitsi sen, kun pää kääntyy oikealle rajoitetusti.
- Hartioista sanoi, että vasen ei ole ylempänä vaan oikea on "tipahtanut" lavasta alas.
- Muukin ruoto melko jumissa.

Minua jäi ihmetyttämään tuo nikaman paikoiltaan olo? Kuinka se voi olla mahdollista? Kannattaako antaa manipuloida ennen kuin on selvitetty tarkemmin? Olen harrastanut tosin 5-vuotta thainyrkkeilyä, joten olisiko se tehnyt tehtävänsä, tarpeeksi kun päätä hakkaa ja potkii, niin kai se jossakin näkyy :D Muutenkin olen lenkkeillyt ja urheillut kuin hullu ennen tätä episodia, nyt ei vaan tee mieli tehdä mitään, kun olot on mitä on.

Kävin neurologillakin, koska nämä oireet todella haittaavat normaalia elämää. Hän teki testit, edestakas -kävelyt, sormet nenänpäähän, katsoi silmiin jollain vempaimella, koputteli vasaralla, hiplasi tikulla ja totesi, ettei hänen mielestään mitään neurologista. Eikä tässä vaiheessa suositellut pään kuvausta. Sanoi, jos oireet jatkuvat niin poisssulkumetodina magneettikuvausta voitaisiin käyttää. Kannattaisiko kuvata kuitenkin? Mielenrauhan se ainakin toisi.

Huomenna olen menossa kaularangan röntgeniin, kun fysioterapeutti sai patistettua omalääkärini antamaan lähetteen, kuin myös OMT-fysioterapiaan.

Hieronnasta sen verran, että kolme kertaa olen käynyt ja seuraavana päivänä olot ovat olleet sen tasoiset, että olen luullut kuolevani. Päässä heittänyt ja korvissa suhissut, pyörtyminen ollut lähellä.

Nyt mietinkin, että kannattaako pyytää kaulan röntgenkuvat OMT:lle mukaan? Minulla on myös mahdollisuus saada lähete fysiatrille.

Viimeinen ja tärkein kysymys, voiko tämä kaikki todella johtua niskoista? Nämä olot ahdistavat todella, kun ei ole mitään varmuutta mistään.

Viimeiseen kysymykseesi lyhyt vastaus eli tuo kaikki VOI todellakin johtua niskoista. Itsellä ei ole tuollaisesta kokemusta, mutta sen perusteella mitä olen tämän palstan ihmisten tarinoista lukenut, syynä voi olla niska. Sekä niskan retkahdusvammasta että jännitysniskasta kärsivillä voi olla tuollaisia oireita ja olen ymmärtänyt, että nuo niskaongelmat ärsyttävät tai häiritsevät autonomista hermostoa, josta sitten aiheutuu paljon noita ongelmia.

Yksi tyypillinen kysymys sitten vielä, eli oletko missään vaiheessa voinut retkauttaa niskaasi tai lyödä päätäsi? Esim. kovan kaatumisen tai vastaavan yhteydessä? Jos et, niin silloin mennee jännitysniskan puolelle, jota tietysti tukee sekin, että sulla on niskan seudun ja kallonpohjan lihakset totaalisen juntturassa.

Olet kuitenkin ihan oikealla tiellä, kun olet eksynyt OMT-fysioterapeutille. Ne on yleensä taitavia kavereita ja toivon mukaan pystyy auttamaan sinuakin. Jollei pysty, etsit seuraavan taitavan kaverin avuksesi. Ja jos sulla on mahdollisuus mennä fysiatrille, niin mene ihmeessä.

Ja noista paniikkihäiriöistä yms. Tsekkaa tämä artikkeli, tämä voi olla yksi selitys noille panikointityyppisille oireille:

Pinnallinen tai epänormaali hengitys ja sen vaikutukset
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Loka 2010, 16:22

Bonbon kirjoitti:Hei vaan kaikille!

Olen 30 vuotias mies ja alan olemaan aivan toivoton tämän olon kanssa. Kesällä noin 4 kuukautta sitten aloin kärsiä jonkinasteisesta huimauksen tunteesta. Ensimmäinen kerta kun huomioin asian oli kyykystä ylös noustessa, joten ajattelin että ehkä se johtui liian nopeasta ylös nousemisesta. Lisäksi tyttöystävällä oli ollut edellisviikolla angiina, ja kävi mielessä että olisikohan mokoma tarttunut nyt minuun. Seuraavat pari viikkoa meni aiva uskomattoman väsymyksen kourissa, mutta angiinan oireita ei kuitenkaan tullut. Lisäksi tähän ilmestyi semmoinen mukavuus, että korvat oli aivan yhtenään ikäänkuin lukossa. Tähänkin mietin syyksi sen että ajelin aina työmatkat ikkuna auki kun oli sen verran lämmin kesä menossa. Tällä hetkellä ollaan oireiden puolella päästy tähän tilanteeseen:

-huimausta / epätodellista oloa päivittäin. menee yleensä ohi istumalla hetken tai menemällä makuulleen. ei esiinny yleensä aamulla.
-päänsärkyä otsan alueella/naaman lievää puutumista/paineen tunnetta päässä ja kasvoissa
-korvat lukkiutuu ja nenä tuntuu omituisen tukkoiselta, joskus tuntuu kuin olisi hengenahdistusta
-päätä käännellessä niskasta kuuluu naksahtelua ja narinaa, ei erityisen suurella volyymilla mutta kuitenkin :D
-käsien puutumista
-näköhäiriöistä en tiedä, erityisen kirkas valo tuntuu ilkeältä ja aurinkolasit on ollut käytössä aika pitkälle syksyyn asti ko. syystä
-ylävatsaa korventaa, en tiedä kuuluuko tämä nyt tähän listaan vai onko ihan oma juttunsa :D

Oireiden ollessa jo mielestäni huolestuttavia kävin veriarvoja testaamassa. Paastosokeri oli viitearvojen ylärajalla, eli 6,0. Muissa arvoissa ei ollut moittimista. Niska ei ole ollut mitenkään erityisen kipeä missään vaiheessa. Pientä kipua on silloin tällöin ollut, mutta enimmäkseen on tuntunut siltä ettei niska jaksaisi kannatella päätä :( Kävin jo kertaalleen fysioterapeutilla, enkä tiedä oliko siitä mitään apua. Jotain ylimääräisiä jännityksiä ja jumeja sieltä kuulemma löytyi kuitenkin.

Moi, Bonbon! Sulle sama kysymys heti alkuun, eli oletko voinut jossain kaatumis- tai vastaavassa tilanteessa retkauttaa niskasi esimerkiksi muutamaa viikkoa tai kuukautta ennen noiden oireiden alkamista?

Joka tapauksessa ihan perusfysioterapeutin osaaminen ei näiden juttujen kanssa monestikaan riitä, nämä on sen verran haastavia nämä niska- ja selkäjutut, että vaatii lisäkouluttautumista fyssarilta. Voisit kokeilla juurikin OMT-fysioterapeuttia tai jotakin erityisesti niska- ja selkäjuttuihin kouluttautunut kokenutta fysioterapeuttia.

Ja lääkäreistä sun kannattais marssia suoraan fysiatrian erikoislääkärin pakeille. Näillä sun pitäis päästä alkuun tuossa selvittelyssä. Tsemppiä!
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 26 Loka 2010, 23:34

Moi Bonbon ja hmpniemi!
Voin allekirjoittaa KAIKKI mainitsemanne oireet, tunnistin oireet ja itsellä vaihtelee päivästä riippuen et mitkä oireet on päällä. Itse vuoden jo ihmetelly että miten näin moninaiset oireet voi johtua jumittuneista niskalihaksista mutta näin neurologi meinas että hyvin tyypillisiä jännitysniskaoireita on noi mitä mainitsitte. En oikeen osaa neuvoa muuta kun mitä on muuallakin palstalla neuvottu eli venyttelyä ja niskajumppaa, omahoito se paras keino taitaa olla jännitysniskalle.
Bonbon, mulla on sama toi et niska ei paljon koskaan kipuile tai muutenkaan ilmoita itestään, tosi heikon oloinen vaan. Purentaviankin vaikutus niskoihin kannattaa poissulkea, itsellä se on just työn alla. Saan parin viikon päästä uudet purentakiskot.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja hmpniemi » 01 Marras 2010, 13:36

Röntgenissä käyty ja diagnoosi oli kaularangan oikoryhti.
Nopealla googlettamisella näyttäisi sointuvan tuohon jännitysniskaan kuin nyrkki silmään.
Keskiviikkona OMT:lle, toivotaan että osaisi auttaa.
hmpniemi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Hinnu » 13 Marras 2010, 15:08

Tervehdys pitkästä aikaa, ajattelin päivittää kuulumisia. Eli fysiatrilla käyty kahdesti ja otettu kuvat niskasta ja poskionteloista ja molemmat olivat puhtaat, niskassa pieni ryhtivirhe, mutta kuulema todella yleinen. Paljonverikokeita ja nekin kaikki ok. Sain läheteen OMT-fysiatrille ja suositteli käymään purentafysiologian erikoishammaslääkärillä. Eli tuo kaikki tapahtui syyskuun lopussa/lokakuun alussa. Oireet olivat välissä minimissä, mutta pahentuivat taas ja stressasin itselle mahan kipeäksi, jolloin piti taas käydä lääkärissä, joka määräsi happolääkityksen, joka lopetti mahakivut onneksi:) Olen lenkkeilyt ja tehnyt punttijumppaa noin kuukauden ajan, ei se ainakaan pahaa ole tehnyt. Kerran olen käynyt OMT-fysiatrilla ja minun liikeradat ovat raroittunet vasemmalla. Koko ajan minulla on tuntunut kaikki jumitukset ja päänsäryt enemmän sillä puolella. OMT käsittely laittoi koko vasemman puolen kropasta sirittämään, eli taitaa tosiaan jumittaa sieltä.
Olen käynyt myös normaali fysioterapeutilla hieronnassa koko ajan n. kahden viikon välein.

Eli kysymys kuulu tällä kertaa, minkälaisia tyynyjä suosittelisitte? Olen alkanut heräilemään yöllä, koska niskaa särkee ja heti herätessä särkee päätä. Menee yleensä ohi aamupäivällä.
Ja toinen kysymys, koska alkaa taas turhauttamaan oma olotila, kun on päänsäryt lisineet, miten pitkään kestää kuntoutuminen?!!!
Hinnu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 15 Marras 2010, 00:58

Hinnu kirjoitti:Eli kysymys kuulu tällä kertaa, minkälaisia tyynyjä suosittelisitte? Olen alkanut heräilemään yöllä, koska niskaa särkee ja heti herätessä särkee päätä. Menee yleensä ohi aamupäivällä.

Minulla oli samanlaista ja heräsin käytännössä joka aamu päänsärkyyn. Olen kokeillut monia erilaisia tyynyjä (tavallisia ja ergonomisia), eikä sopivaa löytynyt. Muutama viikko sitten hommasin Duqem-terveystyynyn http://www.terveysmaailma.fi/index.php? ... 3&_subm_=1 ja ainakin tähän mennessä olen ollut tosi tyytyväinen. Ensimmäisinä parina yönä tuntui vähän oudolta, mutta sen jälkeen olen nukkunut sillä hyvin ja päänsäryt ovat vähentyneet :) Taitaa kuitenkin olla niin, että vain kokeilemalla löytyy se kullekin sopiva tyyny. Onnea etsintään!
Orkidea

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 16 Marras 2010, 16:29

Eli kysymys kuulu tällä kertaa, minkälaisia tyynyjä suosittelisitte? Olen alkanut heräilemään yöllä, koska niskaa särkee ja heti herätessä särkee päätä. Menee yleensä ohi aamupäivällä.

Hyvä tyyny on hyvin pitkälti makuasia. Ite taas vannon tempurin nimeen..pari kk sitte ostin enkä oo koskaa nukkunu näi hyvin. En osaa sanoa onko se niskajumeihin vaikuttanu mut sillee ainaki et en pyöri paljo ollenkaa enää yöllä ku oikea asento päälle löytyy samantien ku pään painaa tyynyyn kun tempur mukautuu pään mukaan. Mutta jotkut taas ei ollenkaan tykkää noista niskatyynyistä. Itse ainakaan en vaihda enää tempuriani pois mistään hinnasta:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Joutsen

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 18 Marras 2010, 23:49

Mulla on Joutsenen n. 100 e maksava. Tosi hyvä. Ohessa kuva tyynyn spekseistä.
http://lifeandleben.wordpress.com/2010/11/18/tyyny/
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Kaisa » 21 Marras 2010, 10:26

Heipsistä!
Minulla on vaihdellut vuosien mittaan tyynytilanne. Välillä on sopinut littana ja välillä muotoiltu. Tällä hetkellä niskalleni sopii korkeampi alunen eli käytän kahta tyynyä. Tempurin halpaversio Sempuria käytin vuoden ja nyt en kärsi sitä ollenkaan pitää. Kuntoutuksesta tutustuin ja sainkaavat Ortonin kipuklinikalla kehitettyyn V-tyynyyn. Sitä suosittelen lämpimästi kaikille. Välillä pidän pidän V:n kulman polvien välissä ja välillä niskan alla ja molemmissa tapauksissa saan käteni mukavasti halausasentoon V:n sakaran ympärille. V-tyyny on paras "sänkykaverini" ikinä.

Sorry, jos tämä teksti näkyy jo jossain, yritin lauantaina tätä laittaa, mutta se hävisi mielestäni johonkin.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

apua!

ViestiKirjoittaja dee » 22 Marras 2010, 17:55

Olen 26-vuotias nainen. Mun oireet alkoi viime toukokuun lopulla todella raskaan kevvän jälkeen (lopputyön kirjottaminen=paljon koneella istumista).
Olin ravintolassa syömässä kun aloin tunteva keinuttavaa huimausta, illan aikana se paheni ja paniikissa päädyin päivystykseen. Huimaus jatkui päivästä toiseen, päätä särki ja alkoi lääkärissä ravaaminen.Tutkittiin korvat, pää kuvattiin, verikokeet etc etc ei mitään...lopulta 30 vuotta alalla toiminut neurologi laitto kädet kallonpohjaan ja totes että tension neck.Olin sairaslomalla kolme vko, jonka aika oireet vihdoin helpotti.

Aloin käydä tavallisella fysioterapeutilla ja pystyin taas käymään töissä. Huimaus saatiin kuriin, mut niskan, hartioiden ja pään jumit/kipuilut jatku vähän väliä edelleen. Jumppailin kotona ja koitin alkaa taas lenkkeillä ja käydä salilla. Sitten lokakuun alussa olin salilla ja venytin niskaa ilmeisesti turhan paljon kun sieltä kuului ikävä naksaus ja meni tosi kipeäksi. Kävin lääkärissä ja fyssarilla. Pieni revähdys kuulemma ja muutaman kerran fyssarilla käynnin jälkeen kipu helpotti, mutta joissain liikkeissä tuntui edelleen plus niskavaivat tuntu pahentuvan.

Tämän takia päätin kokeilla omt-fysioterapiaa koska tuntui ettei kotijumpalla ja fyssarilla käynnillä oikein tullut tuloksia. OMT-fyssarin diagnoosi: lapojen asentovirhe (josta johtuu niskan jumit ja pään väärä asento ja niskan ylin nikama (se revähtänyt) jumissa. Kävin kaksi kertaa (viikon välein) omt:llä ja hoito plus jumpat tuntu auttavan kunnes viikko ja kaks pvä sitten sain kunnon päänsärky oksennus kohtauksen, päänsärky helpotti panadolilla, mutta huonovointisuus jatku koko viime vkon (myös lievää huimausta). Keskiviikkona kävin omt:lla (pyysin kevyemmän käsittelyn)Perjantaina oli kuitenkin jo ok olo ja lauantaina menin duuniin (tarjoilemaan) ja lauantai-iltana tuli taas hedari ja huono olo. Sunnuntaina oli kuitenkin pakko raahautuu duuniin, päätä ei enää särkenyt, mutta oksetti. Sinnittelin pari tuntia, sitten oksensin ja lähdin lääkäriin. Viimesen puolentoista viikon aikana otettu kaks kertaa verenkuva, maksa-arvot, korvat tutkittu, ei kuumetta, ei flunnsan/vatsataudin oireita. Lisäksi oireena oikeanpuoleisen korvan (jumissa oleva nikama oikealla puolella) lukkoisuutta/painetta korvassa.Tällä hetkellä taas sairaslomalla torstaihin asti, keskiviikkona omt. Voiko tämä johtua niskasta?!?Onko nää viimesen puolentoista viikon oireet mahd. jotenki OMT:n provosoimia? Ja kaikki jotka on kärsineet tension neckistä/vastaavista oireista, kuinka kauan kestää että näistä pääsee eroon??

Ärsyttää, masentaa, stressaa tää tilanne. Kaikki tieto ja kokemukset vastaavasta ois nyt suuri apu.
Kiitos!
dee
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)