Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Tension neck eli jännitysniska ja sen oireet

ViestiKirjoittaja CH » 31 Heinä 2010, 21:08

Moi, Viola!

Oireesi ovat varmasti tuttuja monelle tällä foorumilla, mutta koska sua vaivaa eniten tuo epätodellinen olo, laitan sulle alkuun luettavaksi muutaman linkin asiaan liittyen. Et ole yksin! :)

viewtopic.php?t=333&highlight=ep%E4todellinen+olo

viewtopic.php?t=372&highlight=ep%E4todellinen+olo

viewtopic.php?t=426&highlight=ep%E4todellinen+olo
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Viola » 01 Elo 2010, 13:17

Kiitos!

Tää on kyllä kamala tunne, ja pahenee tosiaan entisestään kun oikeen rupeaa miettimään. Tuntuu ihan robotilta, teen kaikki asiat niinkuin pitää mutta mieli on jossain aivan muualla.. Huomenna kuukauden loman jälkeen töihin, mitähän siitä tulee.. :roll: :?
Viola
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Elo 2010, 13:19

Moi, Viola! Näpsäkkä profiilikuva sulla, vähän on Helena Lindgrenin näköä... :P

Tervetuloa palstalle! Aika monella tällä palstalla näyttää noita samoja oireita olevan kuin sulla, osalla on niskan retkahdus taustalla ja osalla jännitysniskaa. Niissä näyttää yllättävän paljon oireet menevän päällekkäin.

Ensimmäinen ohje täällä yleensä on, että jos olet käynyt vain yleislääkärillä, niin ensimmäiseksi kannattaa marssia fysiatrian erikoislääkärin tutkimuksiin. Ja sitten osaavalle fysioterapeutille. No, nämä olet ehkä jo palstalta lukenutkin...

Noita muita oireita etsiskellessäsi käytä hyväksesi tuonne Palaute-osioon laittamaani palstan Google-hakua. Sillä löytää asioita huomattavasti paremmin kuin palstan omalla hakutoiminnolla.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 02 Elo 2010, 13:50

Mäkään en taas yllättäen ole ollut selvillä tuosta kätevämmästä hakutoiminnosta... Pitääpä tutustua. DD, etkö sie nyt Sophie Ellis-Bextoria tunnista? ;)
CH

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Elo 2010, 13:54

CH kirjoitti:Mäkään en taas yllättäen ole ollut selvillä tuosta kätevämmästä hakutoiminnosta... Pitääpä tutustua. DD, etkö sie nyt Sophie Ellis-Bextoria tunnista? ;)

En tunnistanut. :shock: :P :shock: Onkohan mulla jäänyt sitten taas joku MeNaiset lukematta? :shock: :shock: :shock:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja CH » 02 Elo 2010, 13:57

Ei kun senhän sä oot just muistanut lukea, kun Hellun tunnistit :D No ei, totta puhuen mulle tulee MeNaiset, ja se on tosi cooli lehti! Kannattaa tsekata ;)
CH

ViestiKirjoittaja Viola » 02 Elo 2010, 23:13

Tosi mukavaa tietää ettei ole yksin vaikkei lähipiirissä kukaan tästä kärsikkään. Koko ajan niin sairas ja tokkurainen olo, on tää kyllä kamala vaiva :(
Viola
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Hinnu » 17 Syys 2010, 07:46

Tervehdys! Olen 25 vuotias 1-vee tytyn äiti ja minulla alkoi n. kuukausi sitten huimaus. pahoinvointi, paineen tunne päässä, päänsärky ja kallonpohjalihasten ja niskan kipeys. Oireet pelästyttivät tosi paljon joten menin tk lääkärille, joka antoi antibioottikuurin poskiontelontulehdukseen. Oireet ja pelko voimistuivat viikonloppuna ja menin päivystykseen, jossa lääkäri ei osannut sanoa mitään ja määräsi verikokeisiin. Oireet jatkuivat ja seuraavalla viikolla menin yksityiselle, joka sanoi, että oireet voivat johtua niskasta, että kokeile hierontaa. Sain lähetteen fysioterapeutille, joka on vakuuttunut, että oireet johtuvat niskasta. Hieronnalla olo saatiin parantumaan, mutta tällä viikolla oireet palasivat taas ja eniten minua on mietityttää otsakipu kulmakarvojen kohdalla ja ohimoilla. Välillä koskee molemmille puolille, välilä toiselle ja joskus ei kummallekkaan. Onko muilla ollut vastaavaa jännitysniskan kanssa? Kävin taas eilen yksityislääkärillä,joka oli sitä mieltä, että niskavaivat eivät aiheuta otsakipua, mutta ei silti määrännyt mihinkään tutkimuksiin, vaan antoi kipulääkekuurin, josta ei ainakaan vielä ole ollut mitään apua. Sanoi, että täytyy viikonpäästä ottaa häneen yhteyttä, jos oireet jatkuvat, sitten ilmeisesti kuvataan. Fysioteraputtini on sitä mieltä,että niskakipu voi aiheuttaa kipua otsassa. ohimoilla ja poskissa. Mitä mieltä muut? Olen myös omatoimisesti käynyt optikolla, näkö oli kunnossa ja hammaslääkärillä joka antoi väliaikaisen purentakiskon. Kisko taisi vain pahentaa oireita, joten ilmeisesti en ole yöpureskelija. Alkaa olemaan todella ahistunut olo, koska kukaan lääkäri ei ole määrännyt mitään tutkimuksia, enkä siis ole saanut virallista diagnoosia. Kiitoksi tästä sivustosta, olen huomannut, etten olekkaan yksin näiden oireiden kanssa!
Hinnu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 17 Syys 2010, 11:46

Hei Hinnu!
Minä olen sitä mieltä, että pään alueella ei ole yhtään paikkaa, minkä kipu ei voisi johtua niskasta. Sellainen puristava otsakipu on minulle ainakin hyvin tuttua. Mutta voihan se myöskin johtua jostain muustakin.

Minulle tuli vähän sellainen tunne, että kun Sinulla on 1-vuotias lapsi, niin Sinulla on nyt takana niska-hartiaseutua jännittävä ja kipeyttävä vuosi. Imetitkö kauan? Tässä ketjussa on puhuttu tuosta paniikista, joka saattaa pompata kuvaan mukaan, kun ensin niska aiheuttaa pelottavia oireita. Sen vuoksi on hyvä, että tutkitaan hyvin, jotta voit unohtaa vakavammat taudit mielestäsi. Jos kyse on jännitysniskasta, niin hieronta ja liikunta ovat ne parhaat lääkkeet ja sitten tietysti pitää välttää staattista lihasjännitystä aiheuttavia hommia: käsityöt, tietokone, lukeminen ja kaikki muukin mukava. Liikunta on kuitenkin se ykköshoito.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Hinnu » 17 Syys 2010, 13:43

Kyllä takana on rankka vuosi... Pikku-neiti ei ole ollut helpoimmasta päästä esim. yöt ovat vieläkin hankalia. Lopetin vasta imetyksen, koska neuvolassakin suositeltiin sit, että voisin ottaa kunnon särkylääkkeitä tai lihaksia rentouttavia. Olen ottanut läääkärin määräämää tulehduskipulääkettä, mutta en ole huomannut sen auttavan ainakaan vielä.
En tiedä vieläkö pitäisi ottaa itsenäisesti aika fysiatrille tai jollekkin vastaavalle, koska haluaisin saada diagnoosin asiasta. Työni on fyysisesti rasittavaa, joten haluaisin tietää jos kyse on todellakin niskasta, niin onko se rakenteellista vai johtuuko lihaksista.
Onko lihaksiarentouttavista lääkkeistä apua? Kokemuksia akupunktiosta?
Pienen lapsen kanssa elämä on erittäin haastavaa tämän olotilan kanssa, joten olen valmis kokeilemaan mitä vain!
Hinnu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 17 Syys 2010, 16:56

Moi Hinnu!

Kaisa kirjoitti:Minä olen sitä mieltä, että pään alueella ei ole yhtään paikkaa, minkä kipu ei voisi johtua niskasta. Sellainen puristava otsakipu on minulle ainakin hyvin tuttua.

Samaa mieltä, Kaisa!

Mitään omituista (saati poskiontelontulehdukseen viittaavaa) ei oireissasi varmastikaan ole! En yhtään ihmettelisi, vaikka fyysisesti rankka vuotesi olisi syypää siihen, että niskasi on alkanut reagoida tällä tavoin. Ja muista, että pienikin pään retkahdus/lyöminen ym. voi myös saada niskan oireilemaan, vaikka onnettomuus ei kovin kova olisikaan.

Kovin monesti tälläkin foorumilla on nähty ja kuultu se, että vasta mentyään yksityisen fysiatrin ym. asiantuntijan puheille kipuilija saa kunnon apua ja ennen kaikkea täsmähoitoa oireisiinsa. Ja silloinkin on päädyttävä sellaisen tyypin vastaanotolle, jolla on kokemusta niskaan liittyvistä jutuista. Mikäli vain budjettisi sallii, suosittelen käyntiä sellaisella asiantuntijalla. Akupunktio voisi hyvinkin auttaa sinua hieronnan lisäksi - ja varmasti myös asiantuntijan laatimat kotijumppaohjeet. Ei siis mitään yks-kaks-puntit-ilmaan-ohjeita vaan niskan syvärakenteita vahvistavia liikkeitä + ehkä ryhtineuvontaa. Tältä foorumilta saa hyviä vinkkejä siitä, minne/kenen vastaanotolle kannattaa hakeutua. Ainakin Turun, Tampereen, Helsingin ja Oulun alueet ovat "nimiguruillamme" ymmärtääkseni hanskassa :) (Correct me if I'm wrong!)
Fysioterapeuteista kannattaa useimmiten kääntyä OMT-fysioterapeutin puoleen.

Päivitäthän kuulumisiasi! Mitä nopeammin ryhdyt itseäsi hoitamaan, sitä parempi. Niskajuttuja ei voi ottaa liian vakavasti :)
CH

ViestiKirjoittaja Hinnu » 17 Syys 2010, 20:47

Tänään kävin taas fysioterapeutilla hieronnassa, että selviää viikonlopun yli. Fysioterapeuttini on sitä mieltä, että oireeni johtuvat löystyneistä nivelsiteistä niskassa, jotka vaikuttavat siten hermoihin ja tulehduttaa lihaksistoa, raskaus ja imetys ilmeisesti altistavat tuolle. Kuulostaako yhtään järkevältä?
Ajattelin kyllä tilata ajan yksityiselle fysiatrille, koska haluan varmuuden vaivaani ja muutakin apua, kuin pelkkää hierontaa. Fysioterapeutti antoi tänään lisää jumppaohjeita, jotta saataisiin niskalihaksia vahvistettua nopeasti.
Mitä fysiatri käytännössä tekee/tutkii? En ollut kuullutkaan fysiatrista ennen näitä oireitani :oops:
Ja kiitoksia vastauksista, tuntuu mukavalta saada ajatuksi olotilasta, muille, jotka ovat kokeneet samaa, koska tuntuu, että esim. mieheni ei pysty käsittämään millainen olo minulla on koko ajan. :(
Hinnu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Hinnu » 20 Syys 2010, 13:04

Huomenna aika fysiatrille. Tilasin netistä ajan viikonloppuna. Päänsäryt ovat vaan pahentuneet ja hirveä paine poskissa ja otsassa melkein koko ajan. Onneksi saa sentään yöllä nukuttua. Toivottavasti huomenna selviää jotain ja pääsisi vähitellen jatkamaan elämää normaalisti. Yli kuukausi on mennyt epätietoisuudessa huonovointisena.
Hinnu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Parsa » 21 Syys 2010, 18:08

Hinnu kirjoitti:Huomenna aika fysiatrille. Tilasin netistä ajan viikonloppuna. Päänsäryt ovat vaan pahentuneet ja hirveä paine poskissa ja otsassa melkein koko ajan. Onneksi saa sentään yöllä nukuttua. Toivottavasti huomenna selviää jotain ja pääsisi vähitellen jatkamaan elämää normaalisti. Yli kuukausi on mennyt epätietoisuudessa huonovointisena.

Tervetuloa munkipuolesta. Kuulostaa aika inhottavalta, ja ei heti ensimmäiseks tuu ketään mieleen jolla ois tommosta poskipainetta ollut. Hyvä että pääsit fysiatrille, toivottavasti on osaava kaveri. Kuvaukset tässäkin tapauksessa kertoisi erittäin paljon. Lihasrentouttajista en oikein tiedä, onko lihakset pahasti jumissa? Onko fysioterapeutti maininnut niistä mitään? Jos niitä on jossain niin kannattaisi varmaan koittaa auttaako yhtään. Ainakin saa yöt nukuttua paremmin kun on vähän tokkurassa lääkkeistä. :)

Tsemppiä! Muista inttää ja etsiä tarpeeksi kauan hyvää lääkäriä joka oikeista haluaa tutkia ongelmaasi, etkä tyydy vastaukseen "ei sussa mitään vikaa ole". Liian usein lääkärit tuntuvat tuota tyrkyttävän.
Parsa
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Hinnu » 22 Syys 2010, 14:08

Tervehdys taas!
Fysiatrilla käyty, tutki liikeradat ym. ja määräsi röntgenkuvat niskasta ja poski-ja otsaonteloista ja peruslabrat. Sanoi, että oireeni voivat johtua niskasta tai sitten ei. Ensi viikolla uusi aika samalle lääkärille, jolloin katsotaan tulokset. Hyvä olo jäi lääkäristä, että selvittää mikä minussa mättää.
Hinnu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)