Kaularankatyräleikkaus edessä

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Kaularankatyräleikkaus edessä

ViestiKirjoittaja Necku » 21 Tammi 2011, 11:46

Tervehdys kohtalontoverit!
Olen oireillut nyt (vasta)kymmenisen viikkoa. Pahin kipu oli 2-3 viikolla ja siitä lähtien oireet muuntuneet viikosta toiseen. Magneettikuvasta löytyi isohko pullistuma vitos-kutosvälistä, joka suuntautui niin hermojuurikanaviin kuin selkäytimeenkin ja oireethan ovat sitten olleen sen mukaisia :cry: Nyt olen päässyt/minut on laitettu leikkausjonoon. Odottelen kutsua ja kuuntelen vaivojani. Välillä on parempia päiviä ja välillä tulee lunta tupaan urakalla. Inhottaa vaivojen muuntautuvuus, kun ei aina oikein osaa varautua mitä tuleman pitää. Kaikki tärinä ja tutina ainakin pahentaa oireita merkittävästi. Olen kuitenkin oppinut elämään kipuilun kanssa ja osaan jopa löytää oikean asennon, jolla saan pahimman kivun katkaistua. Siinä sitten makoilen hetkisen ja taas kohta mennään. Välttelen särkylääkkeiden syöntiä,hiippailen kotona ja yritän tehdä pieniä kävelylenkkejä pehmeäpohjaisilla kengillä. Sopeudun siis tilanteeseen. Nyt olen jopa alkanut jänistää leikkauksesta. Neurokirurgi sanoi, että jos oireet helpottuvat huomattavasti, kannattaa ottaa yhteyttä. Mikä on huomattavasti? Miksi minut yleensäkin siirrettiin niin nopeasti leikkausjonoon, kun tiedän, että jotkut saavat odottaa vuositolkulla, ennen kuin asia menee eteenpäin? Tiedän, etten ole kunnossa. Minua koskee, puuduttaa ja pistelee päivittäin, enkä voi olla paria tuntia enempää pystyssä ennen pakollista lepotuokiota, mutta silti. Tunnen olevani todella epävarma. Onko leikkaus todellakin tarpeen? Voisiko tästä selvitä ilman sitä?
Necku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 25 Tammi 2011, 02:31

Tervetuloa palstalle Necku. Toivotaan, että joku kaularangan välilevytyräläinen vastaisi sinulle ü.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja runeh76 » 25 Tammi 2011, 13:11

Moi. Kyllä sulla on leikkaukseen "tarvittavat" kriteerit (puutuminen ja pistely). Leikkaukseen vaan rohkeasti, niin veikkaanpa että sinne pöydälle jää vaivat!
Ole "onnellinen" että pääset noinkin nopsaan leikkaukseen.
Minun tarina löytyy tästä jos huvittaa lukasta..http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=545
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Kaularankatyräleikkaus edessä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Tammi 2011, 13:50

Necku kirjoitti:Tervehdys kohtalontoverit!
Olen oireillut nyt (vasta)kymmenisen viikkoa. Pahin kipu oli 2-3 viikolla ja siitä lähtien oireet muuntuneet viikosta toiseen. Magneettikuvasta löytyi isohko pullistuma vitos-kutosvälistä, joka suuntautui niin hermojuurikanaviin kuin selkäytimeenkin ja oireethan ovat sitten olleen sen mukaisia :cry: Nyt olen päässyt/minut on laitettu leikkausjonoon. Odottelen kutsua ja kuuntelen vaivojani. Välillä on parempia päiviä ja välillä tulee lunta tupaan urakalla. Inhottaa vaivojen muuntautuvuus, kun ei aina oikein osaa varautua mitä tuleman pitää. Kaikki tärinä ja tutina ainakin pahentaa oireita merkittävästi. Olen kuitenkin oppinut elämään kipuilun kanssa ja osaan jopa löytää oikean asennon, jolla saan pahimman kivun katkaistua. Siinä sitten makoilen hetkisen ja taas kohta mennään. Välttelen särkylääkkeiden syöntiä,hiippailen kotona ja yritän tehdä pieniä kävelylenkkejä pehmeäpohjaisilla kengillä. Sopeudun siis tilanteeseen. Nyt olen jopa alkanut jänistää leikkauksesta. Neurokirurgi sanoi, että jos oireet helpottuvat huomattavasti, kannattaa ottaa yhteyttä. Mikä on huomattavasti? Miksi minut yleensäkin siirrettiin niin nopeasti leikkausjonoon, kun tiedän, että jotkut saavat odottaa vuositolkulla, ennen kuin asia menee eteenpäin? Tiedän, etten ole kunnossa. Minua koskee, puuduttaa ja pistelee päivittäin, enkä voi olla paria tuntia enempää pystyssä ennen pakollista lepotuokiota, mutta silti. Tunnen olevani todella epävarma. Onko leikkaus todellakin tarpeen? Voisiko tästä selvitä ilman sitä?

Moi, Necku! Ainahan olisi parasta selvitä ilman leikkausta, mutta tapauksesi kuulostaa vähän siltä, että leikkaus olisi paikallaan. Jos pullistumasi pullistelee sekä hermojuuriaukkoihin että selkäytimeen päin, se kuulostaa aika isolta. Jos se olisi itsestään toipumaan päin, se ymmärtääkseni alkaisi helpottaa 2-3 kuukaudessa ja sullahan on nyt jo mennyt 2,5 kk?

Ja ole huoleti, jos se huomattavasti helpottaisi, niin huomaat sen varmasti... Lisäksi pystyt olemaan vain pari tuntia kerrallaan pystyssä, joten todennäköisesti leikkaus parantaa elämänlaatuasi huomattavasti. Ja mitä nopeammin tämä tilanne saadaan leikkauksella purettua, sen parempi. Kun mut laitettiin kiireellisenä leikkausjonoon, sain silti odottaa vielä nelisen viikkoa leikkausta. Siinä vaiheessa olin sitten jo aika liikuntakyvytön, montaa minuuttia en voinut kerrallaan pystyssä olla. 5 minuuttia kerrallaan oli aika ehdoton katto...

Tässä muuten allekirjoittaneen tarina leikkausta edeltävältä ajalta: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=56
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

kiitos

ViestiKirjoittaja Necku » 26 Tammi 2011, 10:32

Taas herättiin uuteen päivään. Saas nähdä mitä tastä tulee. Kiitos mielenkiintoisista kertomuksista. Sain näin noviisina hyvää tietoa ja samalla lisäselityksiä omiin vaivoihini, joita olen ihmetellyt, mm. tuo pystyssäolo aikana tuleva järkyttävä kiristys kylkiluiden ympärille. Aivan kuin olisi rautavanne ympärillä. Kuuluu siis sekin taudin kuvaan :cry: Olen yrittänyt taas olla niin raivostuttavan reipas. Eilen yritin käydä kävelylenkilläkin (=max puoli tuntia "puolihiintoa") ja meinasin jäädä matkalle. Noin vartin laahustuksen jälkeen alkoi taas kylkiluiden puristus ja samalla voimat katosivat täydellisesti jaloista. Ihan oikeasti säikähdin, että pääsenkö enää kotiin ollenkaan. Kokemus oli aika pelottava ja nyt mietityttää uskaltaako lähteä tuulettumaan ollenkaan, toisaalta kotona alkaa jo seinät kaatua päälle. Tosin tuntuu älyttömältä valittaa luettuani teidän kertomukset.
Minulle ehti tulla tässä lyhyen sairastamisen aikana myös neuropaattisia kipuja vasempaan käteen. Niin koomiselta kun se tuntuukin, ei niska ole ollut lainkaan kipeä. Siellä on outo tuntemus (pieni polte...paine), mutta ei kipua. Lääkäriinkin menin valittamaan vasemman käden vaivoja. Onneksi oli fiksu lääkäri, joka tajusi mistä oli kysymys ja määräsi heti magneettikuviin. Kipulääkkeet sain heti varsin minulle sopiviksi ja neuropaattisiin kipuihin sain kokeiltavaksi vahvaa B-vitamiinia ja yllätyksekseni ne auttavat vai mikä lie lumevaikutus :wink:
Minua rassaa se, että olen tottunut olemaan aina se, joka kannattelee toisia, Nyt olen itse ihan rikki ja yritän olla niin hemmetin urhea. En uskalla edes kunnolla myöntää itselleni, että pelottaa.
Necku
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 26 Tammi 2011, 14:29

heippa ja jaksamista tilanteeseesi!

Mulla oli ilmeisesti pullistuma niskassa, oireiden perusteella todettiin. Kuvaukseen en ikinä päässyt koska magneettiin oli niin pitkä jono (n.2kk) ja siinä ajassa oireet tosiaan helpottivat todella merkittävästi, ja peruin ajan koska mulle sanottiin että se on leikkaustutkimus, ja leikkaukseen en uskonut tarvtsevani päätyä. aikoinaan kun lannerangasta löytyi pullistuma (kuvattiin) niin kesti myös parisen kuukautta että oireet alkoi helpottaa.
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)