Pahoinvointi / unien tunkeutuminen valvetilaan

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Pahoinvointi / unien tunkeutuminen valvetilaan

ViestiKirjoittaja CH » 20 Joulu 2010, 00:27

En kerta kaikkiaan keksinyt parempaa otsikkoa tälle ilmiölle, jota nyt yritän kuvailla... Tuli mieleeni kirjoitella tästä "klassikko-oireestani", joka mulla on nytkin päällä.

Mulla on sellaisia kausia, että saan pitkin päivää (joskus useammankin päivän ajan) "kohtauksia", joissa (ylä?)niskasta säteilee huono ja pahoinvoiva olo. Pulssi kohoaa, ja samalla edellisen yön unet ja oudot ajatuskuviot pyrkivät tietoisuuteen. Koskaan en saa niistä kiinni, eikä se varmaan olisi mahdollistakaan, koska ne ovat sellaista omituista höttöä. Ja niin hemmetin ahdistavia yhdistettynä siihen pahoinvointiin! Voisin kuvitella, että pyörtymisen kynnyksellä tulee hetkeksi samanlainen olo, tosin mulla ei mustene silmissä eikä tasapainokaan järky pahasti. En keksi tälle muuta selitystä kuin sen, että olen nukkunut edellisenä yönä sellaisessa asennossa, jossa niskan verenkierto on heikentynyt. Kun niska sitten oireilee hereillä ollessani samalla tavalla, aivot jotenkin yhdistävät siihen mielikuvan unista. Oli miten oli, se tuntuu niin inhottavalta ja ahdistavalta, että lopuksi pääsee aina itku. Kuva En tiedä, kuvittelenko, mutta varsinkin tänään on tuntunut, että tässä olotilassa heikkenee myös ajantaju...
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 21 Joulu 2010, 00:52

Kuullostaa ikävältä :cry: Minulla on joskus olut vähän tuon tyyppistä oloa ja yleensä olen nukkunut edellisenä yönä liian vähän ja levottomasti, joten voi hyvin olla, että nukkuma-asentokin on ollut huono. Pitkään yhdistin tuon olotilan huonoihin kilpirauhasarvoihin, mutta olen luultavasti ollut väärässä, koska noita olotiloja on ilmennyt myös silloin, kun kilpirauhanen on ollut tasapainossa... mutta johtui mistä tahansa, niin tosi ikävän tuntuisia ovat :evil:
Orkidea

ViestiKirjoittaja Zarru » 20 Tammi 2011, 23:49

CH, mitkä sulla olikaan vammat?

Tosi ikäviä tuollaiset asiat, tiedän osittain mistä puhut.

Mulla on joitakin samoja juttuja, lisäksi jo viikkokausia jokaöisiä erittäin intensiivisiä ja tapahtumarikkaita unia, usein painajaismaisia. Ja kun herään en herää virkistävästä unesta vaan pää on raskas, en meinaa herätä moneen tuntiin tai ollenkaan, on kuin yrittäisi herätä tajuttomuudesta eikä unesta.

Välillä on epätodellinen olo jne.

Välillä mulla meni unettomuuskin niin pahaksi etten nukkunut oikeastaan ollenkaan, siis en vain nukahtanut millään vaikka kuinka väsytti. Nyt pahin on siinä ohi vaikka uni vieläkin huonoa. Ainahan se pätkittäistä on kipujen ja puutumisten takia, ei sen puoleen.

Mua kiinnostaisi tietää mistä tämä pään lähes ainainen pökkyräisyys johtuu. Mun aivovammastako vaiko selkäydinvaurioista?

Kenpä tietäisi sen... jatkuva epäskarppi olo päässä, kovat pääkivut jne. on aivovammasta johtuvaa mutta nuo muut jutut, en ole varma.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 24 Tammi 2011, 10:52

Moi!

Mulla on kaatumisesta aiheutunut ryhtimuutos kaularangassa ja peruslamaantuneet syvät lihakset, joita yritän herätellä eloon... Niskaoireilu vaikuttaa varmasti kaikilla unenlaatuun & uniin. Taitaa olla verenkierrosta johtuva ilmiö tuo unien tunkeutuminen valvetilaan. En ihmettelisi ollenkaan, vaikka oireen taustalla olisi hullu nukkumisasento. Nukun yhä usein mahallani, vaikka yritän pysyä selällä/kyljellä. Sain itseni hiljattain kiinni siitä, että nukuin mahallani ja vielä leuka "pystyssä". Voi jee sitä päänsärkyä, mikä siitä tuli... Miksei kroppa voisi muistaa pysyä paremmassa asennossa? Ehkä kiinnitän tennispallon vatsaan :)
CH

ViestiKirjoittaja campus » 01 Marras 2011, 21:14

Minulla on joskus kauan sitten ollut sitä unien pyrkimistä tietoisuuteen, mutta eivät ne tule vaan ikään kuin kutkuttavat muistirajaa. Ärsyttävää.

Minulla on nyt pari viikkoa (niskaoireiden pahimpana aikana) ollut valveunia. Heräämisen ja nukahtamisen aikoihin näen filminpätkiä aivoissani. Aika jännä oli joskus aamuTV:n ääressä. Täysin tajusin, mitä TV:ssä sanottiin, ja samaan aikaan katselin toista filmiä oman pääni tuotteena.
campus
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)