Niska taittui taakse treeneissä

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Niska taittui taakse treeneissä

ViestiKirjoittaja Naksu » 18 Joulu 2010, 00:59

Hei!
Olisiko kohtalotovereita, jotka voisivat antaa vinkkejä seuraavanlaiseen vaivaan: Vajaa 3 kk sitten kamppailulajitreeneissä parini vetäisi päätäni taaksepäin hieman vinossa kulmassa ja yllättäen. Varsinaista kipua ei tuntunut, niska tuntui ainoastaan menevän hieman jumiin. Kuitenkin tuon jälkeen niska on rusahdellut, rahissut ja naksunut, kun käännän sitä sivulle. Naksuminen kuuluu varsinkin, kun käännän niskaa siihen suuntaan, mihin päin vetokin suuntautui.
Fysiatri ei oikein osaa tehdä mitään asialle, enkä pelkän akateemisen mielenkiinnon vuoksi haluaisi mennä magneettiin. OMT-fysioterapiassa kävin muutamia kertoja, ja olen nyt vahvistanut hermoja / syviä niskan ja kaulan lihaksia, mutta se ei ole auttanut vaivaani oikeastaan yhtään. Eniten häiritsee naksuminen, ja lisäksi niskalihakset jumiutuvat ja kipeytyvät helposti. Suurempaa kipua ei kuitenkaan edelleenkään ole. Vakuutus korvaa lääkärit ja magneetin kaltaiset tutkimukset, muttei kuitenkaan sitä, mistä saattaisi olla apua, eli fysioterapiaa.
Onko vinkkejä, millainen kuntoutus saattaisi auttaa, tai kuka olisi tällaisten vammojen paras asiantuntija Turussa? Entä onko kokemuksia, millainen ennuste tällaisissa tilanteissa on?
Naksu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 18 Joulu 2010, 19:32

Moi, Naksu!

Mulla ei samanlaisesta oo kokemusta, mutta kiinnostaisi tietää kenellä fysiatrilla ja OMT-fyssarilla olet sitten käynyt?

Tuolla GSP:llä oli vähän samantyylistä tarinaa sikäli, että painitreeneissä oli tullut niskaan ongelmia. GSP:n tarina löytyy täältä: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=462
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Naksu » 19 Joulu 2010, 00:40

Kävin ensin summanmutikassa sellaisella fysiatrilla, jolle sai ajan ilman viikkojen odotusta (halonen pulssista). Hän kauhisteli vammaa ja tuomitsi kamppailulajit -lannistava kokemus. Sinänsä kyllä pätevän tuntuinen, mutta jäi se vaikutelma, että aika kaukana urheilumaailmasta. Hän suositteli OMT-fysioterapiaa, ymmärsin että se on ainoa keino, joka voi auttaa.

Jälleen summanmutikassa menin ekalle OMT-terapeutille, jolle pääsin (kari niemi). Hän on tosi mielenkiintoinen ja rohkaiseva henkilö, jonka luona käynti antoi paljon ajatuksia, mutta siis kuitenkaan hoito ei ole paljon auttanut. Toisaalta voi olla, että ilman noita harjoitteita vaiva olisi pahempi, tai pahenisi tulevaisuudessa.

Halusin käydä vielä toisella fysiatrilla (mehiläisen leistevuo). Hän tutki asiallisesti, mutta ei voi tokikaan sanoa mitään varmoja johtopäätöksiä ilman magneettikuvausta. Toisaalta magneettikaan ei kuitenkaan auta vaivaa parantamaan, vaan näyttää vain rakenteellisen vian. Tämäkin toinen fysiatri suositteli OMT:tä, joten niitä harjoituksia teen ja toivon, että naksuminen ja jumittelu ajan myötä helpottavat. Onneksi voin kuitenkin niskaa liikuttaa normaalisti, mutta nuo äänet häiritsevät. Lisäksi varsinkin nukkuessa sormet puutuvat, mutta se ei liene vakavaa (?).
Naksu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 19 Joulu 2010, 01:18

Naksu kirjoitti:Toisaalta magneettikaan ei kuitenkaan auta vaivaa parantamaan, vaan näyttää vain rakenteellisen vian. Tämäkin toinen fysiatri suositteli OMT:tä, joten niitä harjoituksia teen ja toivon, että naksuminen ja jumittelu ajan myötä helpottavat. Onneksi voin kuitenkin niskaa liikuttaa normaalisti, mutta nuo äänet häiritsevät. Lisäksi varsinkin nukkuessa sormet puutuvat, mutta se ei liene vakavaa (?).

Jos tuo sormien puutuminen on uusi, vasta tuon kuvaamasi tapahtuman jälkeen tullut oire, niin sinuna kävisin kyllä magneettikuvissa, kun siihen on mahdollisuus... tuo sormien puutuminen saattaa johtua esim. puristuksissa olevista hermoista, mikä taas viittaisi siihen, että jotain vammaa on syntynyt :? Se on kyllä totta, että magneettikuvaus ei paranna vammaa, mutta lääkäri ja OMT-fysioterapeutti voivat saada siitä hyödyllistä lisäinformaatiota, joka puolestaan auttaa hoitamaan niskaa oikein.

Tämä on nyt vain minun mielipiteeni ja olen itsekin vielä aika kokematon näiden vaivojen suhteen, mutta itse menisin kyllä magneettiin, etenkin jos se sinulle maksetaan. Jos/kun joudut itse maksamaan nuo fysioterapiat, niin parempihan se on, että tiedätään mahdollisimman tarkkaan, miten vammaa kannattaa hoitaa?! :)
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 19 Joulu 2010, 15:32

Orkideaa kompaten niin voisihan se magneettikin olla ihan hyvä juttu ainakin tiettyjen asioiden poissulkemiseksi. Ja hyvässä lykyssä siitä voi irrota jotain kuntoutuksessa hyödyllistä tietoa. Varsinkin, jos et sitä itse joudu maksamaan? Ja totta, sormien puutuminen voi olla merkki hermopuristuksesta.

Nykyinen OMT-fysioterapeuttini nimesi nimenomaan Leistevuon, kun kyselin niska-asioissa taitavia fysiatreja Turun seudulta. Kävin muuten tuolla Karilla itsekin ensi alkuun, mutta meillä meni vähän sukset ristiin. Hän on kovasti arvostettu OMT-piireissä, mutta itse koin, ettei hän välittänyt ottaa huomioon asiakkaan tuntemuksia. Määräsi mulle tietyt harjoitukset ja vain kovensi niitä, vaikka kerroin että lihakset tuntuvat aika tukkoisilta. Jumppa oli mun lihaksistolle aivan liian kovaa ja parissa kuukaudessa mulla oli selkälihakset melkein jatkuvassa krampissa. Uuden OMT:n kanssa aloitettiin sitten paljon kevyemmin ja rasitusta lisättiin hyvin rauhallista tahtia, sen mukaan miten paikat tuntuivat jumpan kestävän. Välillä jouduttiin keventämään, jopa vaihtamaan kevyempiin liikkeisiin, kun mulla ei lihaksisto tiettyjä liikkeitä kestänyt.

Jos edistystä ei tunnu tulevan, yksi mahdollisuus on, että sulle määrätyt liikkeet on turhan kovia. Voivat muuten olla ihan oikeansuuntaisia, mutta jos ovat tietyssä vaiheessa vielä turhan kovia, niin se voi estää kehityksen. Jossain vaiheessa kannattaa sitten miettiä terapeutin vaihtamista, jos mitään edistystä ei tapahdu ja kokeilla saako uusi terapeutti parempaa jälkeä aikaiseksi.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Naksu » 21 Joulu 2010, 15:53

Kiitti kommenteista! Varmasti olisin jo mennyt magneettiin, mutta kolme asiaa arveluttaa: säteily, melu (ennestään on jo tinnitus) ja pienoinen ahtaan paikan kammo...
Lisäksi tarkennus tuohon puutumisoireeseen: selkeästi sormet puutuvat vain nukkuessa, ja tämä vaiva on siis alkanut sen jälkeen kun niska vääntyi. Joka yö puutumista en kuitenkaan huomaa. Ehkä koitan varoa niskaa ja sen takia sitä jumitan ja se aiheuttaa puutumista... Spekulaatiota.
Kiinnostaisi tietää, miten yleistä niskan naksuminen yleensä venähdyksen jälkeen on, ja onko teillä kokemuksia siitä, että naksuminen saattaisi ajan myötä rauhoittua? Entä ketä tällaisiin vaivoihin suositeltavia OMT-tyyppejä Turussa Karin lisäksi on?
Naksu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 21 Joulu 2010, 17:51

Naksu kirjoitti:Kiinnostaisi tietää, miten yleistä niskan naksuminen yleensä venähdyksen jälkeen on, ja onko teillä kokemuksia siitä, että naksuminen saattaisi ajan myötä rauhoittua? Entä ketä tällaisiin vaivoihin suositeltavia OMT-tyyppejä Turussa Karin lisäksi on?

En tiedä, miten yleistä se on, mutta nyt muistan, että faijallakin oli sitä. Hän putosi noin neljän metrin matkan maahan broidin rakennuksella ja vietti viikonlopun sairaalassa. Kylkiluiden murtumaa ym. oli ja niska naksui ja jäi melkein kuin jumiin niskaa kääntäessä.

Puolen vuoden päästä se oli niin hankala, että meni mun nykyiselle OMT:lle Olli Vahteralle. Muutaman käsittelyn jälkeen ongelma helpotti. Olli on ainoa OMT, jota sikäli osaan suositella. Omt-fyssareitahan ei Turussa kovin montaa näytä olevan...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Joulu 2010, 21:33

Naksu kirjoitti:Kiitti kommenteista! Varmasti olisin jo mennyt magneettiin, mutta kolme asiaa arveluttaa: säteily, melu (ennestään on jo tinnitus) ja pienoinen ahtaan paikan kammo...

Säteily. Tämän hetken tietämyksen mukaan magneettikuvauksen ajan kestävä "magnetointi" ei pitäisi aiheuttaa harmia. Röntgen-säteily on ionisoivaa ja voi aiheuttaa solumuutoksia, mutta tietääkseni MRI ei.

Melu. Sieltä saa korvatulpat tai ne voi ottaa itse mukaan.

Ahtaan paikan kammo. Minulla on myös nykyään. Olen joskus meinannut saada ahdistuskohtauksen putken sisällä. Pelosta voi mainita ennen putkeen menoa. Voi myös pyytää, että kysyisivät vointiasi kuvaussekvenssien välillä. Kammoa vastaan voi myös syödä rauhoittavaa lääkettä, mutta sitä kannattaa testata jo hyvissä ajoin ennen kuvaukseen menoa, ettei tule mitään ei-toivottuja vaikutuksia. Rauhoittavat lääkkeet ovat bentsoja. Niissä on addiktioriski joskus jopa ensimmäisestä tabusta, mutta itse käytän niitä välillä 3-4pv.nä viikossa, jos ylivireystila pahana.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Naksu » 11 Tammi 2011, 22:21

Vaivat jatkuvat, joten meninpä magneettiin. Ikävä kokemus, paniikki (ahtaan tilan takia) oli lähellä. Mutta tulokset olivat helpottavia, vain pientää kulumaa havaittavissa. Lienee normaalia kun kohta tuo keski-ikä jo melkein lähestyy. Eli näyttää siltä, että niskaongelmat johtuvat lihasten jumeista, tai siitä että lihakset eivät tarpeeksi tue kuluneita nikamia. OMT kutsuu taas, suositeltu on niemen lisäksi tom kålaa tai olli vahteraa.
Naksu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)