"Välilevyn pullistuma"? C VI-VII Spondyloosia

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

"Välilevyn pullistuma"? C VI-VII Spondyloosia

ViestiKirjoittaja runeh76 » 02 Joulu 2010, 12:07

Moi kaikille

Olen 34v mies pituus 180 ja paino 78. Minulla on ollut kohta 6 vuotta vaivana niskakipu joka säteilee kaularangan vasemmalla puolella, ulottuen niskasta tuonne lapaluun taakse. Usein äityy kovaksi päänsäryksi. 2 kertaa olen käynyt yksityisellä magneetikuvissa. Myös yksityisellä Ortopedilla ja Neurokirurgilla kuulemassa tuomion-- ei leikattavaa ja vaivasi on joka toisella tallaajalla, kyl se siitä. Murrosiässä on todettu jännitysniska ja liian suora selkäranka. Myös purentavikaa/narskutusta oli nuorempana.

Olen tässä 5.n vuoden aikana käynyt mielestäni kaikki mahdolliset läpi-- kiropraktikko, osteopaatti, hierontaa, fysioterapiaa, omat jumpat/venytykset. Hieronta lievittää aina hetkeksi kunnes on aika ruveta harkitsemaan seuraavia aikoja. Olen käynyt yleensä 5 krt/kerran viikossa.

Harrastuksena oli tuossa jokin aika sitten lentopallo, mutta lopetin senkin koska niskakipu ärsyyntyi pään ollessa taaksepäin. Sitten rupesin pelaaman salibandyä, siinäkin niska ärsyyntyi mutta ei niin pahasti. No sekin loppui muutama kk sitten kun mursin toisen jalkapöydän pikkuvarpaan luun. Rintauinti, sulkapallo, seinäkiipeily ym ei tule kysymykseenkään. Päivittäin käyn kävelyllä ja kesäisin pyöräilen/rullaluistelen. Sukkaan heitin 2 tennispalloa ja niillä ajelen selkärankaa maatessani lattialla selälläni..se tekee kyllä ihan hyvää.

Tässä sitä nyt ollaan työttömänä (Ammatti Sähköasentaja) ja ilman harrastuksia, en oikein tiedä mitä tässä pitäisi tehdä tuon niskan suhteen.
Pitäisi jotenkin saada se siedettävään kuosiin, että pystyisi harkitsemaan työntekoa.

Kaikenlaisia ehdotuksia ja omia kokemuksia tälle palstalle otetaan ilomielin vastaan ja pyrin vastaamaan päivittäin kaikille postia lähettäneille. Kerro avoimesti tarinasi, tässä on kohtalotoverisi.

Laitan vielä kummatkin saamani lausunnot tänne ja magneettikuvia. Varmasti helpompi saada kuva mistä on kyse, en oikeen itsekään tiedä onko minulla välilevyn pullistuma vai selkärangan nivelrikko vai mikä, mutta elämänilo katosi 5v sitten.

Kuva

Kuva
Kuva
Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut runeh76 päivämäärä 29 Tammi 2011, 15:54, muokattu yhteensä 4 kertaa
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Joulu 2010, 13:51

Moi, Rune!

Minä olen aikanaan myös taistellut niskan välilevypullistuman kanssa, tarinani löytyy tuolta Käyttäjäesittelyt-osiosta.

Kyllä sullakin siellä aikanaan on välilevypullistuma ollut, mutta ilmeisesti nykyään ei ainakaan enää kovin isoa. Sulla on aikanaan ollut säteilyoireita vasempaan käteen ja kysyisinkin, onko sulla nykyään enää oireita missään muualla kuin niskassa? Eli onko kipua, kiristystä, puutumista, tunnottomuutta tms. kädessä tai selässä tai muualla kuin niskassa?

Ja kuvailisitko niskan oireita vielä tarkemmin, että minkä tyyppistä kipua ja mitä muita oireita sulla niskan alueella on?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja runeh76 » 02 Joulu 2010, 16:56

Moi DirtyDeeds !

Nuo erikoislääkärit udelleet ihan samaa kysymystä ja olenkin vastannut että vaihtaisin tämän niskakivun ilomielin peukalo särkyyn ;) Siis ei ole enään muuta kuin niska, mutta silloin kun tämä tapahtui, oli vasen käsi valkonen ja puutui.

Tuosta lausunnosta voi ymmärtää väärin että olin "nyrkkeilemässä"..
Tapahtui siis kotona, nyrkkeilysäkkiä lyödessä (huonossa hapessa) siis flunssaisena.

No joo,,kyllä tuolla vasemman lapaluun takana on sellanen jumitus särky koko ajan ja kun päätä työntää eteen-alas niin lapaluun yläpäässä selkärangan ja lapaluun välissä tuntuu viiltävä kipu. Päätä käännettäessä vasemmalle tuntuu sellaista painavaa kipua vasemmalla puolella niskassa. Noiden kyseisten nikamien kohdalla vasen puoli on niin sanotusti sökö. Kipu tuntuu sellaiselta kuin siellä olisi ruuvimeisseli välissä tai nikamiin olisi kovaa lyöty. Sellaista rohinaa ja rutinaa kuuluu kun päätä kääntelee. Siis vasen voittoista kipua ja ärsytettäessä ja huonossa asennossa nukkuneena vaikeuksia nousta sängystä ylös ja takuuvarmasti buranaa naamariin.

Tuosta lausunnosta vielä..en ymmärrä tuota "kystistä muutosta" (mikä on ilmeisesti se valkoinen "viiva" selkäytimessä) että miksi sitä ei tutkittu paremmin? Lääkärit vain skippasivat sen sanomalla että ei tiedetä mikä se on. :?:

Luen mielelläni tarinasi ja kiitos nopeasta vastauksesta.
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Joulu 2010, 23:31

Jes. Yritin noilla kysymyksillä saada hiukan selville, että vieläkö sillä entisellä pullistumalla on vaikutuksia tilanteeseen vai onko kyseessä "vain" jälkitilaongelmat noiden kipujen suhteen. Lausuntojen mukaan niskassasi on entisestä välilevypullistumasta jäljellä vain pientä protruusiota sinne hermojuuren suuntaan. Protruusio on niinkuin vähän tyhjä autonrengas, joka pullottaa sivulle päin. Tällainen tyhjän autonrenkaan tyyppinen pullotus sulla siellä on, mutta se ei välttämättä enää ärsytä hermojuurta muuta kuin korkeintaan taivuttaessa niskaasi.

Muuten veikkaisin, ettei tuo pullotus aiheuta enää ongelmia, mutta tämä seuraava lausumasi vähän vaikeuttaa tulkintaa:

runeh76 kirjoitti:No joo,,kyllä tuolla vasemman lapaluun takana on sellanen jumitus särky koko ajan ja kun päätä työntää eteen-alas niin lapaluun yläpäässä selkärangan ja lapaluun välissä tuntuu viiltävä kipu.

Tuo jumitussärky voisi viitata siihen, että protruusio edelleen aiheuttaa hermojuuriärsytystä, joka tuntuu juurikin tuolla lailla hiukan alempana jumitus- ja kiristyssärkynä. Yhtä lailla siinä voi kuitenkin olla kyse siitä, että lihakset eivät sen välilevypullistuman jäljiltä ole päässeet rentoutumaan, vaan edelleen kiristelevät ja jumittavat rintarangan. Mulla alkoi rintarangan tasolla kiristykset antaa vähän periksi vasta noin 8 vuoden tienoilla, kun alue sai oikeanlaista manuaalista käsittelyä JA samanaikaisesti oikeanlainen jumppa vähän alkoi tehota. Tosin mulla vieläkin on rintaranka jäykkä, mutta lihakset eivät ole enää ollenkaan niin krampissa.

Kyllä mä suhtautuisin sun tilanteeseen ja kuntoutumismahdollisuuksiin varsin positiivisesti, kyllä tuosta voi saada oikein hyvän vielä. On aika todennäköistä, ettet vain ole löytänyt ihan oikeanlaista ohjausta ja hoitoa, nämä jutut kun eivät ole kovin yksinkertaisia kuntouttaa. Panosta nyt ihmeessä hyvän hoitajan etsimiseen, niin tuloksia voi alkaa tulla. Sellainen, joka osaa kunnolla tutkia ja ottaa huomioon pehmytkudosten ongelmat, neuraalikudosten mahdolliset hankaamiset ja ärsytykset sekä hermo-lihasjärjestelmän uudelleen koulutuksen. Tällaisia fysioterapeutteja on ilmeisesti aika harvassa ja sellaisen löytäminen on kuin lottovoitto! :P

Itse olen viime aikoina eniten vakuuttunut tiettyjen OMT-fysioterapeuttien osaamisesta tällä alueella, mutta hyvä kokenut ja reilusti lisäkouluttautunut tavallinen fysioterapeuttikin voi olla kova sana.

Esimerkiksi tästä ketjusta voit saada jotain käsitystä niskan kuntoutuksen yleisistä periaatteista: G. Jull: Jännityspäänsäryn ja niskavaivojen kuntoutuksesta
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja runeh76 » 03 Joulu 2010, 10:16

Kiitos paljon vastauksesta! Huoh, kirjoituksesi jotenkin helpotti ja antoi sysäyksen etiäpäin. Rupesinkin selailemaan netistä noit OMT-fyssareita ja löysin heti tämän :
http://www.auron.fi/
Taidanpa varailla ajan ja käydä senkin katsastaa. U never know!

Siis kiitos vielä Dirty rakentavasta viestistäsi.

Voimia kaikille !
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 03 Joulu 2010, 10:36

Ole hyvä. Mukava kuulla, että helpotti! :D
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 09 Joulu 2010, 03:11

Täältäpäs löytyikin mielenkiintoista juttua ja kuvia :D Sain juuri pari kuukautta sitten otetut magneettikuvat CD:llä itselleni ja olen niitä tässä itsekseni tutkinut. Minullahan on todettu neuro-vaskulaarinen TOS, mutta sen lisäksi hermoratakokeessa ilmeni C6-C7 tason hermojuurivaurio, jolle ei ole löytynyt selitystä. Neurokirurgi on ne minun magneettikuvani katsonut ja sanoi, että niissä ei ole mitään :roll: . Itse näen kuitenkin samanlaisia selviä protruusioita, joka noissa Runen kuvissa näkyy... minun kuvissani näkyy yksi, joka on samaa kokoluokkaa tai hieman isompi kuin Runen kuvassa ja lisäksi useampi, jotka ovat selvästi pienempiä. Heti tuli mieleen, että voisiko tuossa kuitenkin olla selitys niille hermojuurivaurioille, vaikka lääkäri nuo ohittikin epäolennaisina muutoksina... :?: Taidanpa lisätä tuonkin kysymyksen listalleni, joten olen valmistellut fysiatri-käyntiä varten :)
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja runeh76 » 09 Joulu 2010, 14:54

(Neurokirurgi on ne minun magneettikuvani katsonut ja sanoi, että niissä ei ole mitään :roll: . Itse näen kuitenkin samanlaisia selviä protruusioita, joka noissa Runen kuvissa näkyy... minun kuvissani näkyy yksi, joka on samaa kokoluokkaa tai hieman isompi kuin Runen kuvassa ja lisäksi useampi, jotka ovat selvästi pienempiä. Heti tuli mieleen, että voisiko tuossa kuitenkin olla selitys niille hermojuurivaurioille, vaikka lääkäri nuo ohittikin epäolennaisina muutoksina... :?)

Tosi outoa on kyllä noitten huippulääkärien olan kohautukset selvästi havaittavissa oleviin muutoksiin. Miksi niitä ei tutkita paremmin, loppuuko tieto/taito vai mikä?

Vai onko tämä NIIN yleistä tosiaan, että ne pelkää työmäärän leikkaussalissa lisääntyvän! :)

Ei muissakaan ammateissa voi vain sanoa "En mä tiedä, eikä mua huvita" :twisted:

Jaksamista Orkidea ja älä anna periksi!
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 09 Joulu 2010, 22:22

Sitä minäkin ihmettelin, että neurokirurgi ei maininnut mitään niistä pullisteluista, jotka ovat kyllä pieniä, mutta selvästi näkyviä. Voihan ne olla aika yleisiä, mutta silti outoa, että lääkäri ei niitä huomioinut kun ottaa huomioon, että joka tapauksessa minulla on ne hermojuurivauriot, joille ei ole löydetty syytä... :? Luulisi tässä tapauksessa kiinnostavan pienetkin johtolangat, mutta minulle jäi sellainen kuva, että olivat jo asennoituneet siihen, että minulla on TOS ja se siitä... mitään muuta ei sitten viitsitty etsiäkään, vaikka tutkimustulokset olivat ristiriitaisia :( . No, onneksi olen pyytämässä toista mielipidettä vielä ennen joulua ja tarvittaessa kysyn vielä kolmannenkin ennen kuin teen päätöstä mahdollisesta TOS-leikkauksesta.

Ja periksi ei anneta! :wink:

Oletko muuten jo kokeillut OMT:aa? Jos, niin tuntuuko auttavan? Minun on tarkoitus kokeilla heti kun pääsen Suomeen (koska se sitten tapahtuukin, riippuu Finnairin lakosta :roll: ) kun täällä Belgiassa OMT on ihan tuntematon juttu :shock: .
Orkidea

ViestiKirjoittaja runeh76 » 09 Joulu 2010, 23:37

En ole vielä kokeillut OMT.aa mutta ilmotan tänne heti kun olen siellä käynyt.
Pääasia mun mielestä sinun tapauksessa on että harkitsevat kuitenkin leikkausta, minulla kun ei ole leikattavaa :roll:

Tuut sitten joulupukin kyydillä jos ei muuten pääse 8)
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 10 Joulu 2010, 00:33

No nyt kuulin juuri uutisia Suomesta, että lentolakko päättyy, joten enköhän pääse tulemaan Suomeen suunnitelmien mukaisesti :D

Joo, suunnittelevat minulle siis TOS leikkausta täällä Belgiassa, eli haluaisivat avata kaulan ja olkapään kokonaan ja poistaa pari kylkiluuta, lihasjousteita ja katkoa lihaksia siinä samalla :roll: Suomessa näitä toimenpiteitä ei kuulemma enää pääsääntöisesti tehdä, koska komplikaatioiden riski on suuri, samoin pitkäaikaisennuste on huono, joten kauhean innostunut en ole ajatuksesta :? Lisäksi sama juttu pitäisi tehdä toisellekin puolelle... :( Periaatteessa olen tällä hetkellä leikkausta vastaan juurikin huonon ennusteen vuoksi, mutta jos verenkiertohäiriöt lisääntyvät, niin sitten ei ole vaihtoehtoa :? Minulla nuo hermojuurivauriot ovat ihan erillinen juttu ja siinä mielessä mysteeri, että kukaan ei ole pystynyt sanomaan mistä ne johtuvat, joten siinäkin mielessä leikkaus hirvittää...
Orkidea

ViestiKirjoittaja CH » 11 Joulu 2010, 18:07

Tosi mielenkiintoista kuulla, miten eri tavalla muualla päin maailmaa näitä asioita lähestytään! Vaikea ottaa kantaa siihen, onko tällainen "ronskin tehokas" ote huonompi vai parempi. Toisaalta kuulostaa tosi hyvältä, että siellä ollaan heti valmiita tekemään kaikki mahdollinen sun olon parantamiseksi - toisaalta taas ymmärrän hyvin sun pelon mahdollisista komplikaatioista. Hyvin sut on varmasti tutkittava, ennen kuin siirrytään leikkauspöydälle asti...:)
CH

ViestiKirjoittaja Orkidea » 12 Joulu 2010, 00:36

Joo, onhan se tietysti hyvä, että ovat halukkaita leikkaamaan, jos siltä tuntuu, mutta toisaalta en voi olla miettimättä, että ovatkohan tosissaan miettineet minun parastani vai leikkauksesta saatavia rahoja, koska kirurgi varmasti nettoaa yksityispotilaasta ihan kivasti... :? Toivottavasti olen väärässä, mutta vähän oudolta tuntuu, että fysioterapialle ei haluta antaa edes mahdollisuutta auttaa, vaikka kyseessä on tosiaan riskialtis leikkaus ja leikkauksen ennuste on huono... ja toisaalta fysioterapia auttaa suurinta osaa potilaista :roll: Olisi kiva tietää suosittelisiko kirurgi nopeaa leikkausta siinäkin tapauksessa, että kertoisin, että mahdollinen leikkaus tehdään Suomessa :wink:

Joka tapauksessa olen päättänyt kokeilla ensin fysioterapiaa, ellei sitten jotain todella akuuttia ongelmaa ilmene. Täällähän ei tosiaan tunneta OMT:aa ollenkaan, joten aion kokeilla sitä nyt kun tulen Suomeen ja katsoa tilannetta uudelleen sen jälkeen. Joka tapauksessa haluan Suomesta toisen mielipiteen ja myös selvityksen sille, mistä hermojuurivaurioni johtuvat ennenkuin yhtään mitään lähdetään leikkaamaan... :)
Orkidea

ViestiKirjoittaja runeh76 » 21 Joulu 2010, 14:44

Tervehdys :)

Olen tässä skippaamassa tuota OMT.aa
Niskani on ollut parempi kotona tekemieni pienimuotoisten harjoitusten jälkeen.
En myös mielelläni lähde noihin kalliisiin hoitoihin enää, kokemieni turhien hoitojen jälkeen.

Olen täältäkin lukenut tarinoita ja en ole vielä yhtäkään tarinan kertojaa löytänyt, joka olisi itsensä kuntoon saanut.

Kaikki nuo kalliit hoidot antavat hetken helpotuksen, mutta ainoa "korjaus" niskaan on minun mielestä leikkaus tavalla tai toisella. Kyllä muutkin liikkuvat vempaimet :) saadaan korjattua osia vaihtamalla.

Joten toivotan nyt toistaiseksi Hyvää Joulua kaikille ja palailen tänne katsastamaan tilanteita ensi vuoden puolella.
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja runeh76 » 04 Touko 2011, 18:45

Kivut taas palautuneet. Aloitin istumatyön maaliskuussa. Ei näköjään tee sekään hyvää. Muutaman kerran viikossa joudun syömään 3X600mg Ibumax.a päivässä, eikä lähde särky. Mitä tässä voi tehdä? Mitä kipulääkkeitä kannattaa kysyä lääkäriltä? Onko muuta kuin Tramalia, siitä tulee päänsärky.
Onko kukaan saanut neurologian klinikalta apua? Mihin sairaalaan Helsingin alueella pitää mennä, että asialle ruvetaan tekemään jotain? Mehiläisessä on asiaa tutkittu tähän asti. Entäs nämä kansanparantajat, kannattaako edes miettiä?
Onko mahdollista sairaseläkettä edes miettiä?
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)