Voiko TOS aiheuttaa jalkaoireita?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Voiko TOS aiheuttaa jalkaoireita?

ViestiKirjoittaja Orkidea » 09 Marras 2010, 01:30

Nyt en tiennyt mihin tämä viesti kuuluisi, joten saa vapaasti siirtää sopivampaan paikkaan :)

Kävin tänään taas kuntosalilla tekemässä vanhan tutun kuntopyöräharjoituksen, siis sellaisessa pyörässä, jossa istutaan tuolissa ja polkimet on edessä, joten niska ja kädet ovat täysin levossa. Jalat tuntuivat oudoilta heti alkuun, joten aloitin kevyesti, mutta vähitellen tuli kiihdydeltyä vauhtia ihan kardiotreeniksi asti.

Polkemisen jälkeen yritin tehdä tutut jalkavenytykset, mutta etenkin oikeassa jalassa tuntui kivulias kramppi, joka väänsi varpaat ihan outoon asentoon :shock: :? Varpaat harottivat voimakkaasti ja nimetön varvas vääntyi väkisin pikkuvarpaan alle. Kramppi helpotti vasta, kun sormilla pakotin varpaat oikeaan asentoon ja puristin nyrkillä varpaat päkiää vasten. Sama kuitenkin toistui suihkun jälkeen, kun kuivasin pyyhkeellä varpaiden välejä. Kramppi tuntui ja tavallaan näyttikin samalta kuin sormiini tulevat krampit (jos käytän sormia liikaa tai teen jotain voimaa vaativaa), joten mietinkin, että voiko TOS aiheuttaa oireita myös jalkoihin? Minulla tulee käsiin saman tyyppisiä kramppeja todella helposti, mutta kädet myös toipuvat helposti, mutta tuo jalkojen kramppailu ei meinannut loppua millään :( .

Tosi pelottava tapaus joka tapauksessa, onneksi ei sattunut kadulla, koska en pitkään aikaan pystynyt liikkumaan yhtään mihinkään :shock: ja jalat tuntuvat vieläkin oudoilta. Nyt en kyllä vähään aikaan taida uskaltaa tehdä muita harjoitteita kuin fysioterapeutin määräämät kaulan syvien lihasten harjoitteet :?
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 09 Marras 2010, 14:03

Huh, tänään jalat tuntuvat onneksi normaaleilta :) Ihme juttu kyllä, ikinä ennen ei ole tuon tyyppistä kramppailua ollut ja sen verran kauan olen urheillut, että uskoisin nähneeni kaikki normaalit liikuntaan liittyvät krampit... :wink: Googlen ihmeellistä maailmaa tutkiessani löysin muutamia viittauksia siihen, että TOS tosiaan voi joskus aiheittaa jalkoihinkin oireita, vaikka se varsinaisesti onkin käsien sairaus. No, täytyy mainita lääkärille, kun seuraavan kerran tapaamme.
Orkidea

ViestiKirjoittaja Orkidea » 10 Marras 2010, 21:04

Jaahas, missäköhän nyt mennään... :roll: Jalkaterät kramppailivat taas tänä aamuna, joten otin asian puheeksi fysioterapeutin kanssa ja hän oli sitä mieltä, että TOSin ei pitäisi voida aiheuttaa tämän tyyppistä ongelmaa. Hän kyseli kovasti, että onko minulle sattunut jotain, mikä voisi aiheuttaa nikama- tai välilevyongelmia alempana selässä, mutta eipäs tule ihan äkkiä mitään mieleen... tosin hän spekuloi myös, että voisiko superkireät niskan lihakset jotenkin aiheuttaa oireita jalkoihin asti, mutta ei pitänyt sitä todennäköisenä. Hän oli myös samaa mieltä siitä, että normaalista lihaskrampista ei ole kyse.

Mitäköhän seuraavaksi? Kaipa tuotakin täytyy alkaa selvittelemään, jos oireilu jatkuu, mutta en edes tiedä mille lääkärille menisin :? . TOSin hoidosta vastaa käsikirurgi, mutta jaloissa ilmenevät ongelmat eivät tietysti kuulu hänelle...
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Marras 2010, 21:28

Täältä nyt joitain ajatuksia. Minullahan retkahdusvamman seurauksena on dura tason ärsytystä (+ arvellaan siellä olevan myös arpikudosta). Oireet ovat koko kroppaan, myös jalkoihin.

Joillakin retkahdusvammaisilla on tuon tyyppistä, mitä kuvailet. Jos sinulla on voimakas neuraalikudoksen jumi + ärsytystila, ja jos se on peräisin retkahdusvammasta alunperin, niin voiskohan olla tuo hermokudos niin jumissa ja ärsyyntynyt, ja jos sitä on hoidoilla nyt vielä ärsytetty lisää, niin alkaa oireilemana jo jaloissakin. Tää on vaan yksi vaihtoehto.

http://taistelijat.blogspot.com/2008/12 ... oimaa.html

Auttaako, jos polkee pyörällä tosi hitaasti?

Hyvähän se on tutkia, onko syy jossain muualla.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 10 Marras 2010, 22:10

Kiitos Fedja ajatuksistasi :) Jotain tuon tapaista ajattelin itsekin ja yritin siitä fyssarillekin puhua, mutta en ilmeisesti osannut ilmaista itseäni riittävän hyvin, kun hän ei tuntunut alkuunkaan ymmärtävän mitä tarkoitan :wink: Minullahan on tosiaan ne kaksi tosi vanhaa retkua taustalla, mutta missään nyt tehdyissä tutkimuksissa ei ilmeisesti näy jälkeäkään niistä... ja toinen asia, mikä mietityttää on, että muutamaa viime kuukautta lukuunottamatta olen ohjannut aktiivisesti jumppia ja treenannut itse todella kovaa ilman mitään tämän tyyppisiä ongelmia.

Ihan rauhallisessa polkemisessa ei tuollaista reaktiota ole tullut, ainakaan tähän mennessä, täytyy kokeilla joku päivä uudelleen... Ongelma on se, että yritän löytää jonkun keinon treenata aerobista kuntoa TOSia/niskaa/hermostoa ärsyttämättä, koska astman vuoksi minun olisi tärkeää pitää hapenottokyky mahdollisimman hyvänä.

Perehdyn joka tapauksessa tuohon Tahdonvoimaan kirjoitukseen paremmin ja yritän miettiä jotain muuta aerobista tilalle... hmmm, onnistuisikohan uinti jollakin tekniikalla?! Pitää miettiä :wink:
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Marras 2010, 23:56

Juoksuvyön kanssa ihan pystykävelyä kannattaa kokeilla, mutta jos hermosto on noin ärtynyt, niin voi olla, että ei kestä mitään aerobista, vaan todella rauhallista liikettä.

Jos on tuo dura-tason ärsytys, niin sitä ei fysiatreista ja fysioterapeuteistakaan kovin moni tunnista ja osaa hoitaa. Itse tiedän yhden fysiatrin, joka osaa tuon tason ongelman tunnistaa ja yhden fysioterapeutin, joka osaa ohjata kuntoutusta. Hermokudoksen elvyttävää hoitoa antavia fysioterapeutteja ja osteopaatteja olen tavannut 5.

Onko sinulla autonomisen hermoston oireita? En enää muista. Palelua ja hikoilua. Kuumotusta raajoissa/päässä yms. Jos on noita myös, niin silloin se kyllä vois olla lisätodiste tuosta dura-tason ärsytyksestä.

Itselle paras omahoitolöytö on se, että kuuntelen kehoa ja kuuntelen mitä paikkaa keho itse haluaa milloinkin liikuttaa, löysätä ja/tai venyttää. Alkuun kun opettelin tuota, niin tuli ärsytettyä hermokudosta. Nyt sitä on oppinut sillä lailla tekemään, ettei saa jälkioireita.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 11 Marras 2010, 01:31

Joo, minulla on melkoisen voimakkaat autonomisen hermoston oireet, palelukohtauksia, joihin ei auta mikään (villapaita, villasukat, pari peittoa ja kuuma tee ei tunnu auttavan yhtään, kunnes palelu yht'äkkiä loppuu) ja hikoilu on jokseenkin jatkuva seuralainen :( Usein alan hikoilemaan vaikka vaan istun kaikessa rauhassa tuolilla ja loppuaikoina joogaa opettaessa hikoilin vaatteeni läpimäriksi parissa minuutissa ihan vaan siksi, että kädet olivat kyseisessä liikkeessä kohoasennossa... :oops: ja kunto ei siis todellakaan loppunut kesken. Kuumotusta kasvoissa on aika usein, mutta raajat ovat useimmiten pikemminkin jääkylmät (TOSin takia tietty verikin kiertää huonosti käsissä).

Täytyy yrittää löytää täältä vesijuoksuvyö, ei taida olla kovin yleinen harrastus täällä Belgiassa, mutta ehkäpä jostain kaupasta silti löytyy. Täytyy varmaan pitää vähän aikaa taukoa polkemisesta ja käydä vaikka vain pienellä, rauhallisella kävelylenkillä ja katsoa, onko siitä apua :)

Voisitko lähettää minulle noiden mainitsemiesi henkilöiden nimet (vaikka yksityisviestinä, jos haluat)? Olen ajatellut tulla joka tapauksessa Suomeen lääkäriin toista mielipidettä varten ja jos vaan työnantaja suostuu, niin voisin tietty hoidattaakin itseäni Suomessa :-) Etenkin tuo fysiatri kiinnostaa ja jos joku noista fysioterapeuteista/osteopaateista sattuu olemaan Tampereen seudulta, niin aina parempi :)
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Marras 2010, 11:58

Todella tutulta kuulostaa nuo sinun oireet. Noita hikikohtauksia tulee minulle, jos on staattisissa asennoissa liian kauan. Vaikka jos joutuu istumaan pitkään. Raajat ovat useimmiten kylmät. Rasituksen tai neuraalikudoksen ärsyyntymisen jälkeen yleensä tulee ensin voimakas hiki ja sen jälkeen palelu, raajat kylmät. Ylipäätään on kylmä.

Saattaa olla, että sinun pitää leikata urheiluteho lähelle nollaa ja alkaa sitten etsimään mitä kroppa kestää. Minä yritin vuosikausia erilaisia urheilulajeja vaihtaen koko ajan kevyempään, kunnes lopulta tajusin, että mikään muut ei sovi kuin kevyt kotijumppa omalla tahdilla ja kevyt kävely, ja nykyään pyöräily. Kävelymatkat ovat minulla n.300-500m, väliin 1km ja pyöräilymatkat 1-4km. Joten kovin kauas ei pääse. Toisaalta tuo minun kova yrittäminen harrastaa sitä, mitä ennen oli tehnyt, pahensi neuraalikudoksen ärsytystä ihan hirveästi.

Laitoin yksäriä sinulle.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Näin mulla

ViestiKirjoittaja kahri » 13 Helmi 2011, 18:07

Ajattelin pikasesti jonku ajatuksen laittaa. Oon kärsiny tossista varmaan toistakymmentä vuotta, josta puolet aika rajustikki. Mutta vasta vuosi sitte sain diagnoosin. Mulla menee ihan selvästi niin, että mitä pahemmassa kunnossa kädet on, sitä pahemmin jalat tökkii. Eli mulla enemmänki on varsinki aamusin että kävely on töpöttelyä ja jalat on kankeat. Välillä tuntuu, ettei selviä portaita alas. Ja tämä tosiaan mennee yhtä rattaa käsien kunnon kans. En miekkää tiiä miten sen pitäis muka mennä, mutta tässä vuosien seuraulun tuloksena tos vaikuttaa myös jalkoihin.
kahri
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 13 Helmi 2011, 18:34

Kiitos Kahri viestistäsi ja tervetuloa foorumille! :D

Mukavaa kuulla toisten TOS-potilaiden kokemuksia. En olekaan muistanut päivittää tätä ketjua, mutta minulta löytyi TOSin lisäksi kallonpohjan liikehäiriö, jota hoidettaessa jalkaoireeni ovat helpottaneet aika hyvin. Kallonpohjaa käsiteltäessä kädet puutuvat aina hyvin voimakkaasti ja "katoavat" monesti kokonaan hoidon aikana. Eli kallonpohjan käsittely tuntuu vaikuttavan voimakkaasti myös käsiin. Tämän vuoksi fysiatrini ja fysioterapeuttini ovat esittäneet varovaisia veikkauksia, että myös TOS saattaisi hoitua samalla, jos/kun kallonpohja saadaan jossakin vaiheessa kuntoon. Käsien särkyyn ja/tai toimintakykyyn hoidoilla ei toistaiseksi ole kuitenkaan ollut vaikutusta :( Toisaalta minulla on käsissäni myös kroonisia hermojuurivaurioita, joten vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin :?

Ikävä kuulla, että TOS-oireesi ovat jatkuneet noinkin pitkään :? Oletko löytänyt niihin mitään tehokasta hoitoa? Minulle on puhuttu TOS-leikkauksesta jo useamman kuukauden ajan ja jos tällä nykyisellä hoidolla ei saada käsivaivoja helpotettua, minun taitaa olla pakko suostua leikkaukseen. Suhtaudun siihen suurella ennakkoluulolla, koska olen kuullut pitkäaikaistulosten olevan melko huonoja, vaikka toisaalta monet ovat siitä avun saaneetkin. Tuntuu vaan, että pakko tehdä asialle jotain, kun en ole ollut työkykyinen pitkään aikaan...
Orkidea

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)