Diagnoosi vihdoin saatu. (CRPS II)

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Diagnoosi vihdoin saatu. (CRPS II)

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 28 Loka 2010, 13:14

Elikkäs tuolla aikasemmassa ketjussani kerroinkin että oireet niskaan ja käteen alkoivat alkukesästä palailla.Magneetit ja enmg puhtaat,vanha hermovaurio siellä näkyi joka siis tuosta aikasemmasta välilevy vammasta.
Tänään käyty hatanpään fysiatrisella lääkäri Minna Stahl:in luona,oli tarkka ja hyvin asiaan perehtyvä lääkäri.Diagnoosiksi sain oikean käden crpsII:sen ja nyt sitten matka jatkuu kuntoutuksen merkeissä fysiterapialla ja toimintaterapialla sekä lääkityksen tehostuksella.
Helpottaa kuulla vihdoin syy kipuihinsa,valitettavasti tästä asiasta vaan hyvin nihkeesti tietoa missään.
Nyt tarvis sitten vaan alkaa kättä käyttämään pikkuhiljaa kivuista huolimatta,on vaan tälläkin hetkellä ihan pirun kipeä turvotuksineen ja punotuksineen.Mutta sitkeesti etiä päin :shock:
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 29 Loka 2010, 23:01

Aha? :shock: Tuosta crps:stä olen kuullut, mutta enpä mitään siitä varsinaisesti tiedä. Tiedätkö yhtään vielä hoidosta ja kuntoutuksesta?

Mutta kysäisenpä yhdeltä tutulta nikiltä Selkäpalstalla, hänellä oli muistaakseni sama diaknoosi...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja karkki » 30 Loka 2010, 06:27

Heippa!
Mulla todettiin muutama vuosi sitten CRPS 2 oikeassa kädessä joka tuli TOS leikkauksen jälkeen.
mulla on Neurontin 300mg 1+1+2ja Lamical 1+1 lääkityksenä
särkyjä o välil ihan hirveästi, kylmä tekee hirveän pahaa, samoin lämpö.

Mä en halua sua säikäyttää mut , vaadi kuntoutusta se on erittäin tärkeetä, mulla se tuli 2 vuotta liian myöhään, kävin Paimios kuntoutuksessa,pelikaapin ja jyvien kans siellä kuntoutettiin se vähä mitä enää voitii tehdä
pyydä myös toimintaterapeutilta apuvälineitä.

kysy jos sul kysyttävää,ei oikein näin aamutuimaa aivot liikkku
siis olen se DirtyDeeds:n mainitsema selkäpalstalta myös CRPS:ää sairastava
karkki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja karkki » 30 Loka 2010, 08:44

nii yritä pitää kättä ylhäällä nii turvotus saattaa laskee, aina sanotaa et pitäis pitää sydämen yläpuolel, ja mun käsi "jäätää" eli tuntuu niinku joku iskis jäisen puukon käden sisää.
mut kysele nii kerron mielelläni minkä tiiän
karkki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 30 Loka 2010, 12:25

Terve taas ja kiitoksia molemmille.
Hyvin nihkeesti on tosiaan tuota tietoa ja vertaistuki erittäin tervetullutta,diagnoosia vielä sulattelen :(
Ymmärsin että mulla kohtalaiset mahikset saada kuntoutettua tuo käsi lähes ennalleen kun diagnoosi tuli hyvin nopeasti.Diagnoosia helpotti hyvin selkeät oireet jotka tuhon crps:sään sopii ja työterveydessä oleva fysiatri on ollut tekemisissä useamman mun kaltaisen potilaan kanssa.
Ilmeisesti tuo välilevyvammasta johtuva hermovaurio/leikkaus on aiheuttanut tämän vaivan.
Lääkitys tällä hetkellä siis se cymbalta 60mg ja lisänä 3-6 panagodia päivässä,kahden viikon kuluttua hatanpään lääkäri soittelee ja kyselee lääkityksen tehoamisesta,mukaan sain tramadol reseptin myös jota sitten myöhemmässä vaiheessa kokeilen jos tästä tän hetkisestä coctailista ei ole apua.
Ilmeisesti tärkeää olis nyt saada kipulääkitys kohdalleen että kivut hellittäisivät sen verran että kädellä voi alkaa tekee kuntouttavaa toimintaa.
Omatoimisuutta korostettiin ja juurikin noista esim.kauran jyvistä oli puhetta,tressipallon puristelusta ja vesijumpasta kokisin ilmeisesti myös apua.Lähete mun omaan kunnalliseen fysioterapiaan vetämässä ja myös toimintaterapiaan odotan aikaa joista sitten saan varmaankin tarkempia ohjeistuksia kotiin :?:
Kosketustunto on ihan sekasin,lämmin tuntuu kuumalta ja kylmää en tunne juuri lainkaan,selkeitä tuntopuutoksia osittain kädessä ja osittain tunto herkistynyt paikka paikoin,vaatteet hankaa ja suihkussa käynti välillä aivan tuskaa kun tuntuu että happoa kaadettaisi kädelle,lihasvoimat huomattavasti alentunut oikeasta kädestä ja peukalo käytännössä pois pelistä.
Toivon että ei olisi ihan kohtuuttomat jonot tuolla kunnallisella puolella että pääsis kuntouttaa tätä kättä,sairalomalla nyt toistaseksi ensi vuoden helmikuun loppuun ja sitten asiaa arvioidaan uudestaan.Kelan sairaspäiväraha oikeus loppuu vuoden vaihteessa että hiukan kauhistuttaa nuo raha asiat myös kun olen kuullut että kuntoutustuen saaminen ei välttämättä ole ihan yksiselitteinen asia.Viimesenä oljenkorteana sitten tietysti vajaakuntoiseksi työnhakijaksi ilmoittautuminen ja liiton rahoille jääminen mutta saa nyt nähdä kuin käy.
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja karkki » 30 Loka 2010, 12:42

Mulla samoin koskeusarka, joskus ka noi lämmönvaihrlut on kamalia se Siis se cymbalta ei oo hermokipulääke eikä panagold on särkylääke, ku sul o noitlämpötila häiriöit sul o siin hemokipu , sanoko se lääkäri onks 1 vai 2 ?
kakkoses o hermokipu, sun pitää sääda hermokipulääke siihen.

Todella js kivut hellittää sitä voidaan paremmin kuntouttaa, toivotaa et saat nopeeta fysioterapia ajan, mul ois peilikaappi joka ei enää auta.

Mun sormet o jo menny käppyrää ja must tuli vasenkätinen kokonaa oikee o tukikäsi

Mule suunniteltiin kipustimulaattoria kun kipu onn jo nii kauan ollu, mut ku mul o hermovaurio myös seläs ja jalas nii sen teho ei kuulemma oo hyvä, mut kipupolin aika 11.10

pydä lähete kipupolil, mut Tamereen kipupoli ei kuulemma oo hyvä, muutama selkäsairas kaveri on siel käyny
karkki
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 30 Loka 2010, 13:13

Kiitokset karkki kun jaksat vastailla.
Taitaa tuo lääkitys olla vähän hakusessa,täytyy keskustella sen fysiatrin kanssa kun soittelee parin viikon päästä.
Lyricaa mulla kokeiltiin mutta annosta ei pystytty nostaa kovin korkealle kun menin ihan pitkin seiniä sen kaa,konttauslinjalla.Mites tuo tramadol,mitä oot siitä mieltä? crps 2 on tuo minun diagnoosini niin ilmeisesti sama kuin sinulla?
Lämmönvaihtelu mulla myös lisää oireita,esim kylmästä sisään tullessa särky yltyy entisestään.
Minkälaisia nuo sinulle määrätyt lääkkeet on,oliko pahoja sivuvaikutuksia?
Mulla 5-vuotias tyttö,joka kylläkin arkena päiväkodissa mutta pakko pysyä kohtuullisen tolpillaan osan vuorokaudesta kun mies tekee vuorotyötä niin tytön hoitoon vienti ja haku pääsääntösesti minun vastuulla.
Vasenta kättäkin minä koitan käyttää välillä,kun käteen ei aina voi luottaa ja tavarat putoilee kun käteen tulee kramppeja ja poltinkin terveen käteni tässä hiljattain kun pidin teevesi kannua kipeässä kädessä eikä se kestänyt vaan petti alta kun kaadoin vettä mukiin.
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 18 Marras 2010, 20:29

Toimintaterapiassa käyty tänään ekaa kertaa,kotitehtäviä sain.
Käyn siellä nyt kaksi kertaa viikossa jatkossa.
Ensimmäinen fysioterapeutti aika on ensi tiistaina.
Lääkinnästä puhuttu fysiatrin kanssa ja tramalilla mennään siihen asti kunnes pääsen kipupolille puhumaan lääkityksestä,lähete sinne laitettu.
Positiivisellä mielellä koitan mennä etiäpäin :D
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja millakiss » 09 Helmi 2011, 17:38

Heippa!
Olen myös ex-selkäpalstalainen, jolla on CRPS2-vamma vuonna 2001 selkäleikkauksen jälkitilana.
Välillä vamma on todella paha, kuten nyt. Jalkoihin säteilee oireita, ihan kuin joku kaataisi kaatamalla kiehuvaa vettä polven alapuolelle ja selkään.
Sinänsä vamma on paha siinäkin mielessä, ettei tätä voi kuntouttaa, kuten jos vamma olisi kädessä.

Hermokipulääkkeitä en myöskään enää käytä. Ne on läpikäyty moneen kertaan ja isoilla annoksilla. Nyt menee sitten opiaatteja. Ne on todettu parhaimmaksi keinoksi. Niin ja sit fysio. Tosin siinäkin apukeinot ovat rajalliset. Mutta onneksi saan ratsastusterapiaa.

Pitkä tie kuljettavana. Kuten aina.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mixuliini-79 » 18 Maalis 2011, 22:31

Pitkästä aikaa täällä,kuulumisia kerron ihan sillä ajatuksella että joskos joku muu vastaavan vaivan kanssa tänne eksyy.
Fysio ja toiminta terapiaa puoli vuotta takana.
Fysioterapiassa mennään lihas venyttelyllä ja pikkaisen jo lihasta vahvistavalla jumpalla.
Toimintaterapiassa terapiavahalla ja peilikaapilla plärätty ja itse uimalla kovasti olen koittanut liikeratoja pitää auki.
Kipupolille pääsin ja nyt kuukauden ajan syönyt lääkettä nimeltä noritren,alkujaan kai masis lääke mutta auttanut monia hermosäryssä.Omakohtaset kokemukset ko.lääkkeestä ihan ok,leposärky helpottanut,tosin pahat painajaiset sivuoireen ja suun kuivuus..purkkaa ja pastillia kuluu :D
ammatilliseen kuntoutuskartoituksen pääsen kesän aikana,selviää kunto peruusteellisesti ja sitten ehkä uskallan suunnitella uuden ammatin lukemista.
Edelliseen työhöni en ole enään palaamassa.
Itsellä mahdollisia ammatti haaveita on floristin tai laborantin ammatti,katsotaan mihin tie vie... :)
Kivut tällä hetkellä päivästä päivään vaihtelevia,on käden turpoamista,sinerrystä,puutumista ja pahimpina päivinä voisi purra kätensä irti.Mutta tuon kivun kanssa olisi opeteltava tulee toimeen.
entistä tästä ei enään saa ja lääkkeillä kipua voidaan helpottaa maksimissan 50% ja lopun kanssa olis sitten pärjättävä elämänsä loppuun.
Positiivisenä on kaikesta huolimatta mieli pysynyt vaikkakin joinakin päivinä joutuu epäilemään omaa mielenterveyttään :D
Kevät ja aurinko,sillä päästään jo pitkälle :D
mixuliini-79
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)