Pää hajoaa, olenko tulossa hulluksi?

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

Pää hajoaa, olenko tulossa hulluksi?

ViestiKirjoittaja mau-au » 06 Syys 2010, 22:26

Moikka vaan kaikille! Olen uusi täällä ja voisin vähän kertoa itsestäni ja oireistani, koska tuntuu että olen tulossa kirjaimellisesti hulluksi.

Olen vasta 19-vuotias tyttö, niska vammaillut noin vuoden ajan pahasti. Ensin todettiin tension neck ja totuin sen kanssa elämiseen, kävin fysioterapeutilla ja sain lääkkeitä vaivaan. Nyt sitten mukaan on tullut myös whiplash... Voi tätä riemua.

Jännitysniskasta tuttuja oireita on, tunnottumuus ja puutumiset, epätodellinen olo, päänsärky "puukotukset", paineen tunne päässä, huimaus, heikon tuntuiset lihakset, levottomuus/paniikin tunne yms. Nyt ei tähän hätään tule kaikkea mieleen, joten kirjoittelen niistä sitten joskus.

Niskavammojen lisäksi mulle on psykiatri todennut yleisen ahdistuneisuushäiriön, joka vaikeuttaa mun oloa huomattavasti. Jokainen tunne mitä niska aiheuttaa, saa aikaan kauhean paniikin. Vaikka olenkin jo jotenkin tottunut ainakin suurimpaan osaan oireista, saa yhä osa kauhean reaktion aikaan.

Nyt tää epätodellinen olo, paine päässä ja muutenkin outo olo, saa aikaan sen että kuvittelen oikeasti että olen tulossa hulluksi. Outoa oloa en osaa kuvailla muuten kuin että se on todella outo olo, ei lainkaan normaali.

Kysymys kuuluukin, onko kenelläkään teistä sellaista tunnetta että nyt olet tulossa hulluksi? Että saat jonkun hulluuskohtauksen, psykoosin tai jonkun ja tulet vain hulluksi? Vai onko mun pää ainoa joka hajoaa näin :cry: ?
mau-au
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 06 Syys 2010, 23:05

Moi ja tervetuloa foorumille!:)
Tunnistan itseni suurimmasta osasta mitä kirjotit, itselläni myös jatkuvasti epätodellinen olo, tuntuu ikäänkuin kävelis unessa jatkuvasti ja välillä joutuu "ravisteleen itseään hereille" että esim hoksaa jäädä oikealla bussipysäkillä pois:P Kaikki mainitsemas jännitysniskaoireet voin allekirjottaa, itsellä ollu jossain vaiheessa ne ja muitakin..oireet vaihtelee päivästä toiseen. Ahdistuneisuushäiriötä mulla ei ole varsinaisesti diagnosoitu mutta totta kai sitä hätääntyy oireista, itsellä varsinki jokapäiväiset sydänoireet hirvittää, mikä ei varsinaisesti auta asiaa:P En tiedä tarkalleen mitä tarkoitat oudolla ololla, mutta itsekään en tunne oloani normaaliksi todellakaan. Että et oo yksin ongelmasi kanssa, en ois ennen tätä kyllä ikinä uskonut miten kokonaisvaltaisesti huonon olon niskat voi aiheuttaa.
Mutta jaksamisia, pakko niiden oireiden on joskus hellittää, vaatii vain kärsivällisyyttä:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mau-au » 06 Syys 2010, 23:13

Huh, "onneksi" en ole ainoa tän kumman olon kanssa. Sitä ei vaan kykene kuvailemaan mitenkään muuten.

Mun niska aloitti vammailun melko tarkalleen vuosi sitten, ja sitten tammikuussa 2010 lääkäri antoi tension neck diagnoosin. Oli kyllä kauhein se aika ennen diagnoosia, kun en uskaltanut olla varma että niska se vain nämä kaikki aiheuttaa (ja mun oireita oli silloin paljon enemmän ja paljon pahempia, olin ihan varma että nyt kuolen)... Nykyään siis yleensä osaan yhdistää kaikki kummat olot niskaan.

Jouduin kuitenkin auto-onnettomuuteen ja sen seurauksena tuli uusi diagnoosi mukaan, eli toi retkahdusvamma. Ekaksi luulin että selvisin ilman pahempia niska oireita, mutta muutama viikko onnettomuuden jälkeen ne sitten alkoivat. Pahoina, niin pahoina etten vieläkään aina osaa ajatella että se on vain se niska mikä mua kiusaa :oops:

Ja kiitos viestistäsi :)
mau-au
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Syys 2010, 11:21

Moi mau-au ja teretulemast tänne.

Tuntuu melkein, että suurimmalla osalla jännitysniskalaisia tai niskarevähdyksen saaneita on ollut tuota tunnetta, että meinaa tulla hulluksi ja paniikkihäiriötä. :(

Onko sinulla retkahdusvamman jälkeen tullut paineen tunnetta kallon sisäpuolelle? Tai muuten pään alueella onko puristuksen tai paineen tunnetta? Itselle tuli noita ja todellakin sellainen fiilis, että hulluksi olen tulossa. Paniikkihäiriöitä oli minulla ennen tapaturmaa, mutta tapaturman jälkeen pahenivat ja niitä tuli usein. En silloin tajunnut, että tietty niskan asento provosoi autonomisen hermoston aktivoitumisen ja aika tukalan olon päälle. Ne minun paniikkihäiriöt siis pääosin olin autonomisen hermoston yliaktiivisuutta, mutta koska silloin olo on tukala ja pystyssä ei meinannut pysyä, niin lopultahan siinä tuli paniikkikin. Nykyään ei juurikaan tule enää, kun ei rasita itseään liikaa kuin satunnaisesti.

Minkälainen kolari oli?

Oletko toimintakykyinen sillai, että pystyt opiskelemaan tai tekemään töitä ja saatko oikeanlaista hoitoa?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mau-au » 07 Syys 2010, 22:43

Mullakin on siis paniikkikohtauksia ollut ennen kun niskassa oli mitään, oon aika herkkä kaikenlaisille tuntemuksille ja tapahtumille. Ja se että en tunne olevani kunnossa niskan takia, aiheuttaa jatkuvan ahdistuksen ja paniikin.

Joo, mulla on tuota paineen tunnetta, ihan ku aivot pyrkisi ulos. Mutta sitä ei oikeastaan ole takaraivossa, tai ei ainakaan erityisen paljon. Enemmänkin tuntuu että olisi sivuilla ja otsalla. Välillä myös koko päässä tuntuu kauhea paine. Painetta mulla on ollut nyt noin viikon ajan suunnilleen, syön 600 mg buranaa ja 2 mg Sirdaludeja, kumpikaan ei paineen tunteeseen auta. Päänsärky itsessään saattaa kadota, ei sekään aina, mutta paine vain on ja pysyy. Ja koska noinkin voimakkaan lääkkeet ei vaikuta, vaikka yleensä on vaikuttanut, niin siitä sitten tuli sellaset olot että mitä jos tää onkin psyykkistä ja olenkin tulossa hulluksi... Nyt alkaa jo voittamaan ajatus siitä että tätä on lähes kaikilla niskavammaisilla ja en ole tulossa hulluksi :lol: . Tähän väliin pakko todeta: onneksi tälläisiä foorumeita on olemassa!

Oikeastaan onnettomuus oli ulosajo, eli melko kovaa vauhtia kurvien kautta suoraan ojaan. Tuntui kuin olisi seinää päin mennyt. Niska retkahti, en pystynyt kannattelemaan päätä ja sairaalareissu tuli. Onneksi mitään ei ollut murtunut ja kuvausten ja lääkkeiden annon jälkeen pääsinkin sitten jo kotiin. Retkahdusvamman lääkäri sanoi heti tunnusteltuaan niskaa/päätä ja kuultuaan oireeni.

Mulle ei muuta hoitoa ole kuin nuo lääkkeet, ja lähete fysioon. Fysiossa kuitenkaan ei ole hieronta osuutta, vaan pelkkiä jumppaohjeita. No, jännitysniskan takia jumppaaminen ei tule välttämättä onnistumaan ja hieronta olisi aika oleellinen osa hoitoa. Ainakin viimeksi se auttoi. Nyt ei kuitenkaan ole varaa mennä yksityiselle fysioterapeutille, joten saa nähdä tuleeko sitä hierontaa... Pilatesta olen koittanut ja muutenkin liikkumista, mutta liikunnan jälkeen puskee hirveä ahdistuskohtaus päälle. Mulla on niskassa myös yliliikkuvat nikamat, joten en saa edes venytellä niskaa lainkaan. Se sitten vaikeuttaa myös oloja.

Töissä voin käydä, mutta mitään kovinkaan painavaa en pysty nostamaan/kantamaan. Normaali elämässä se näkyy siinä, että edes kauppakassien kantaminen kotiin ei onnistu ilman että niska vetää tuskallisen jumiin. Käsien nostelu ylös kuuluu myös sille listalle mitä mun ei kannata tehdä. Käsistä katoaa välittömästi voimat, jos pidän niitä ylhäällä (jos vaikka kurotan jotain korkealta yms.). Kuvien muokkaaminen koneella, ja valokuvaus ovat myös melkein mahdottomia (kuuluvat minun alaani). Jos muokkaan koneella kaksikin kuvaa, tippuu pikkurilli toimintakyvyttömäksi.

Eli kyllä tää niskavamma(t) vaikeuttaa aika paljon...
mau-au
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Samassa joukkueessa pelataan!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Syys 2010, 01:46

Moi Mau-au!

Tervetuloa palstalle minunkin puolesta. Samaan syssyyn totean, että allekirjoitan KAIKKI oireesi. Ja itseläni on taustalla retkahdusvamma (kaaduin paljon tavaraa selässä) - oikeastaan kaksi kertaa lähes peräkkäin. Kaikki mitä hajota saattoi, harjosi, muttei luiset rakenteet - kai. Eihän niitä mikromurtumia edes missään näe. :(

Tuo paine on kaikista kauheinta. En tiedä, oletko lukenut aiempaa blogiani (http://taistelijat.blogspot.com), mutta googlaapa sieltä ylänurkasta oikealta paine päässä tai pää räjähtää. Törmäät kirjoituksiini vuoden ajalta. pää konkreettisesti meinas räjähtää. Aivan järkyttävä tunne. Olen dokumentoinut koko tuon infernon lähes päiväkohtaisesti blogiini ja sieltä löytyy tosi yksityiskohtaisesti myös harjoituksia, jotka ovat minua auttaneet. Saa soveltaa, mutta omaa kehoa kunnioittaen!

Samalla tavalla kuin moni muukin, minäkin olen kuntoutunut hirvittävän yli. Yliliikkuvuus ja whiplash ei ole helppo yhdistelmä kuntouttaa, mutta kyllä siitä voiton puolelle pääsee, jos on valmis uhraamaan aikaa, rahaa ja osin myös itsenäisyytensä - eli ei tee kaikkia niitä juttuja, joita ennen on vain tehnyt hampaat irvessä. Mikäli tulet toisiin ajtuksiin terveytesi "hinnan" suhteen, täältä saat kyllä vinkkejä hyvien yksityisten retkahdusvamman päälle ymmärtävien fyssareiden löytämiseen.

- P
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mau-au » 08 Syys 2010, 14:39

Kiitos sinullekkin viestistäsi :)
Voisinkin lueskella tuota sinun blogia, jos vaikka helpottaisi. Tänään on taas ollut helppo päivä niskan suhteen, ihanaa, mutta kurjaa sitten kun se taas jymähtää...

Raha ei muuten olisikaan ongelma, mutta en käy palkkatyössä (pelkkä työelämävalmennus kyseessä), joten mulle jää rahaa verojen jälkeen käteen noin kuusisataa euroa. Siitä sitten pitäisi vuokraa ja laskuja maksella, joten yksityiset ovat ihan liian kalliita tässä elämäntilanteessa. Rahaa kun menee myös mun psyykkisen puolen kunnossapitoon :? . Ehkä sitten kun on kunnon työ hankittuna, niin voisin päästä kunnon hoitoihin ja aivan varmasti tulen täältä kysymään vinkkejä minne kannattaa mennä :wink:
mau-au
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Syys 2010, 15:57

mau-au kirjoitti:Joo, mulla on tuota paineen tunnetta, ihan ku aivot pyrkisi ulos. Mutta sitä ei oikeastaan ole takaraivossa, tai ei ainakaan erityisen paljon. Enemmänkin tuntuu että olisi sivuilla ja otsalla. Välillä myös koko päässä tuntuu kauhea paine. Painetta mulla on ollut nyt noin viikon ajan suunnilleen, syön 600 mg buranaa ja 2 mg Sirdaludeja, kumpikaan ei paineen tunteeseen auta.

Jaa. Täällä sama homma oli alussa. Alkoi n. viikko tapaturmasta. Juuri samanlailla kuvaat paineen tunnetta kuin mikä minulla oli. Minusta tuntui, että silmät pullistuvat ulos. Onko sinulla ollut palelua/hikoilua, kuumotusta raajoissa? Tuliko tuo paine kolarin jälkeen. Minä juurikin luulin omien oireitteni alussa, että tulen hulluksi. Samalla kasvoihin tuli paljon oireita, niin luulin näyttävänikin hullulta :(. Ehkä vähän olenkin ;). Paine tuntui alussa eniten nenän ja silmien takana. Noista paineoireista...ne voi johtua siitä, että sulla on selkäytimessä shokkia tai revähtymää, jos ovat kolarin jälkeen tulleet. Voivat olla kalvo-oireita (dura, aivokalvot).

Mitä muistat kolarista? Kerro niin tarkkaan kuin muistat. Kyselen tässä sen takia, että yritän saada selville oletko ollut tajuissasi kolarin ajan.

Särkylääkkeet eivät auta paineeseen ainakaan minulla. Eikö oikein mikään muukaan. Tietokonetyöskentely on paineelle myrkkyä.

Olet nuori. Sinulla on erittäin hyvät mahdollisuudet kuntoutua, jos vaan saat oikeanlaista apua.

mau-au kirjoitti:Kuvien muokkaaminen koneella, ja valokuvaus ovat myös melkein mahdottomia (kuuluvat minun alaani). Jos muokkaan koneella kaksikin kuvaa, tippuu pikkurilli toimintakyvyttömäksi.

Tuntuu, ettei vammasi ole ihan sitä lievintä lajia. Jotenkin tuli kertomuksestasi olo, että onko sinua kunnolla tutkittu:esim. Rtg ja/tai magneetti niskasta? Muutenkin tuli sellainen olo, että olisikohan sinun hyvä mennä fysiatrille, joka on retkahdusvammaspesialisti, että saisit oikeanlaista hoitoon ohjausta nyt heti, ettei vaivasi pääsisi vuosien myötä pahenemaan. Nuo kantamisongelmat ja tuo, ettei pysty näytöllä olemaan, ovat myös tosi tuttuja retkahdusvammaisille.

Jos herkästi ahdistut yms., niin voisi helpottaa tuota fyysistä paranemista, jos niitäkin saisi jonnekin purkaa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja mau-au » 11 Syys 2010, 15:40

Muistan kolarista kyllä kaiken, heti tömähdyksen jälkeen käännyin katsomaan ovatko muut kunnossa ja poistuimme autosta. Sitten menin istumaan maahan, koska en pystynyt kannattelemaan päätäni. Soitimme ambulanssin ja jäimme odottamaan sitä. Ensin saapui paloauto, ja palomiehet kyselivät olostani ja sitten melkein heti tulikin jo ambulanssi ja ambulanssi-ihmiset koskettelivat niskaa ja laittoivat niskatuen ja auttoivat minut paareille ja seuraavaksi olinkin jo ambulanssissa ja kyselyt jatkuivat tarkemmin. Kun poliisit ja muut olivat käyneet lähdimme sairaalaan.

Ei ole ollut palelua tai hikoilua, siis yhtään sen enempää mitä mulla yleensä on ahdistuksesta johtuen. Mutta jalkojen voimattomuus ja puutuminen on lisääntynyt. Sitä siis on tapahtunut aiemmin jännitysniskasta johtuen, mutta nyt kolarin jälkeen molemmat ovat lisääntyneet. Aina kun käyn vaikka sänkyn makaamaan, tuntuu että kaikki voima vaan katoaisi jaloista ja en jaksaisi nostaa niitä. Voimat kuitenkin ovat ihan normaalit, koska jos liikun en tunne mitään voimattomuutta.

Röntgen on otettu niskasta, en saanut niskatukea pois ennen kuin selvisi onko mitää niskasta rikki. Kaikki kuitenkin oli kondiksessa. Magneetissa en ole nyt onnettomuuden jälkeen käynyt, mutta talvella kävin niskan takia. Silloin kaikki oli kunnossa, mulla epäiltiin että olisi välilevytyrä, koska olen kuulemma liian nuori omistamaan jännitysniskan :roll:

Ja käyn kyllä psykiatrilla juttelemassa, sitä meinasin tolla psyykkisen puolen kunnossapidolla.

Haluaisinkin kunnolliselle fysioterpeutille, mutta mun rahatilanteeni kanssa se on valitettavasti mahdotonta.
mau-au
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 13 Syys 2010, 08:58

Hei Mau-Aulle ja muillekin palstalaisille. En olekaan kesän aikana vieraillut täällä tai olen toki lukenut juttuja, mutta en ole itse kirjoitellut.

Tuohon paniikkihäiriöön on olemassa nykyisin hyviä lääkkeitä, joita kyllä kannattaa käyttää. Niskaongelmat pahentavat paniikkia, koska niskaoireet on niin omituisia, tai siis minulla ainakin niin on.

Eilen minulla oli tosi paha aamupäivä, olin hirvittävän kipuinen, oikea käsi puutui ja tuntui oudolta, niskasärky säteili myös lavan alle ja kainaloon, sitten oikea jalkakin tikkuili ja sain ajatuksen, että nyt se selkäydinahtauma on niin paljon pahentunut, että halvaannun. No sen ajatuksen jälkeen en sitten tiedä, mikä oli paniikkia ja mikä tosissaan ahtauman aiheuttamia oireita. Paskamainen olo, joka kuitenkin sitten helpotti iltaa kohden. Tästä tulee sellainen "soppa", että ei tiedä, kumpi on ensin, muna vai kana. Tällaisia juttuja ei sitten kannata selittää ruumislääkärille, muutoin ei oteta enää mitään oiretta todesta. Tai minä olen ainakin ottanut sellaisen tyylin, että en kerro mistään paniikkihäiriöistä muille kuin psyykkisen alan ammattihenkilöille.

Onnettomuuden jälkeen voi sitten tulla posttraumaattinen stressireaktio, mikä sekoittaa oireita ja fiiliksiä lopullisesti. Eipä siinä muu auta kuin ottaa päivän kerrallaan ja kokeilla eri hoitoja ja lääkkeitä. Tältä foorumilta saa paljon apua, kun kuulee, että muillakin on samanlaisia juttuja, eikä kyse ole mistään ns. hulluudesta.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 13 Syys 2010, 11:07

Kaisa. Kuvasit hyvin tuota niska-paniikkihäiriö -ongelmaa. Se on just nuin, munakanaongelma.

Mau-au. Oliko sinulla vakuutukset autossa? Sieltähän pitäisi saada lekuri/fyssari kustannuksia. Sori jos toistan asioita, mutten muista kaikkea lukemaani.

Entäs työterveys? Pääsisitkö sitä kautta eteenpäin.

Jos taju ei ole mennyt, niin silloin todennäköisesti olet aivovammalta välttynyt, mikä on hyvä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)