Jatkuvasti tukossa olevat niskat

Niskaongelmat, jotka eivät selkeitä retkahdusvammoja: Tapaturman seurauksena tulleet - Kulumat/rappeumat - Välilevyongelmat - Tension neck - Muut niskavaivat

ViestiKirjoittaja runeh76 » 04 Helmi 2011, 21:27

Edellistä kompaten..

Hyvä niksi on myös laittaa 2 tennispalloa sukkaan ja solmu sukan päähän niin että pallot ovat yhdessä. Sitten lattialle selin ja "ajellaan" selkärankaa siinä pallojen välissä. Toimiva halpa sydeemi!
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Tilannepäivitystä..

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 21 Maalis 2011, 18:21

Nyt olen sitten saanut käytyä kaikkien kehuman Tampereen fysiatrin juttusilla ja hän halusi ensinnäkin nähdä kaularangan magneettikuvat josta hän bongasi ahtauman aivo-selkäydinneste-kanavassa joka saattaisi aiheuttaa moninaiset oireeni. Fysiatri määräsi fysioterapiaa jossa pyritään rauhoittamaan autonomista hermostoa, eli ilmeisesti jotakin CST:n tapaista.Tärkeimpänä pään asennon korjaus joka on ihan päin honkia itselläni:P Ensimmäisellä käynnillä sain pienen pään nyökkäysliikkeen "kotiläksyksi" jota olen koettanut tehdä tässä. Fysiatri meinasi myös että aiemmat fysioterapiani (sekä OMT että tavallinen) sekä hieronta saattoivat olla ihan liian rajuja yliliikkuvalle kaularangalleni..että semmoista.
Vielä en ainakaan ole parannusta huomannut ja koin tuossa kunnon huimauskohtauksen taas, olin varma että pyörryn, hengitys tuntui salpaantuvat, kurkku tuntui turpoavan kiinni ja oksetti voimakkaasti. Alan jo menettää toivoni että oloni joskus olisi normaali..enkä odota edes mitään ihmeparanemista, kunhan pystyisi ilman saattajaa liikkumaan edes. Mutta eipä kai sitä auta muu kuin sinnitellä vain..helpotti vähän saada avautua täällä ihanassa foorumissa:)
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 21 Maalis 2011, 20:21

runeh76 kirjoitti:Edellistä kompaten..

Hyvä niksi on myös laittaa 2 tennispalloa sukkaan ja solmu sukan päähän niin että pallot ovat yhdessä. Sitten lattialle selin ja "ajellaan" selkärankaa siinä pallojen välissä. Toimiva halpa sydeemi!

Mainostanpa tässä yhteydessä kipukoukkua - silläkin saa yllättävän hyvin käsiteltyä lavan aluetta :)
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja runeh76 » 24 Maalis 2011, 12:12

Ai sinäkin olet löytänyt helpotusta siitä :)

http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=548&highlight=
runeh76
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 26 Maalis 2011, 19:46

Ruska83. Hyvä että kävit Tampereen fysiatrin juttusilla. Mä luotan osaamiseen siinä paikassa, kaiken lukemani ja oman kokemuksen perusteella. Että osaavat ohjata oikeeseen suuntaan.

Toivottavasti olo alkais pikkuhiljaa parantua kun pään asentoa saa paremmaksi. Alkuun voi tietysti mennä jopa huonompaan suuntaan hetkeksi kun niska saa uudenlaista ärsytystä, mut tärkeintä et hoidot auttais pitkällä tähtäimellä. Tosi hidastahan se on ja noi harjoitteet alkaa just tosi pienistä, kunnes pikkuhiljaa niitä voidaan lisätä. Mut täytyy jaksaa uskoa, että olo pitkällä tähtäimellä tosiaankin paranee, kun ongelmia ja niskan toimintahäiriötä saadaan korjattua. Kun tulee paremman olon päiviä, ne auttaa jaksamaan.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 27 Maalis 2011, 11:26

Joo itsekin kuullut pelkkää hyvää tuosta fysiatrista ja pätevältä tosiaan vaikuttikin. Siitä jo huomas kuinka hyvä hän on kun radiologin lausunnossa mun magneettikuvissa ei ollut mitään mainittavaa ongelmaa mutta fysiatri tosiaan bongas sit tuon C0-nikaman toimintahäiriön ja pari muutakin kohtaa jossa aivo-selkäydinneste on ahtaalla. Tämä kuulemma voi provosoida sitten autonomista hermostoa, mistä lukuisat oireet kuulemma johtuu.
Hankala vaan koettaa uskoa että joskus paranee kun harjoitteet melkeen vieny vaan huonompaan suuntaan oloa mut voi tosiaan olla niinkuin mainitsit että alussa niska provosoituu mutta ajan kanssa paranee. Oon kokeillu paljon erilaisia harjotteita mutta luulen että nykyiset harjoitteet on oikeat koska ne pohjautuu magneettikuvalöydöksiin eikä ole vaan jotain sellasta mitä fysioterapeutti mututuntumalta ohjaa.
Onko itselläsi Mariela kokemusta siitä, miten nopeeta noiden omien niskaharjotteiden vois odottaa parantavan oloa? Hyvin yksilöllistä se toki on mutta edes jotain suuntaa antavaa:) Vuosia, kuukausia? Tässä alkaa oleen jo äärimmäisen kärsimätön :P
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 27 Maalis 2011, 17:02

Dii-i, se on varmaan aika yksilöllistä, miten harjoitteet alkaa auttaan, ja missä ajassa. Mut uskon kyllä, että lopulta auttaa, jos vaiva on senlaatuinen että lihaksia vahvistamalla sitä voi parantaa. Mun vaiva kuulostaa aika samalta kuin sun, eli C0 tasossa on häikkää, pään asento miten sattuu ja yläniska ei toimi muutenkaan niinkuin pitäis. Nyt pitää lihaksista saada uus tuki muodostettua niskalle, jotta alkais toimia paremmin.

Mulle lääkäri sanoi aluksi, että menee kauan, vähintään kuukausia tai jopa vuoden-kaksi. Mulla on nyt vammautumisesta 13 kuukautta ja harjoituksia oon tehnyt elokuusta lähtien eli kohta 8 kk. Marraskuussa oli jo hyvä jakso pari viikkoa, eli jotain alkoi jo selvästi tapahtua. Huimaus, mikä mulla on ollut pahin oire, oli poissa. Ja nyt helmikuussa oli jo toinen hyvä jakso, joka kesti jopa 4 viikkoa! Huimaus oli poissa kokonaan! Toki muut oireet on välillä päällä, kuten puutumiset, mutta ilman tota huimausta pystyy jokseenkin normaalistikin elämään. Huimaus ja epätodellinen olo on selvästi ruvennut helpottamaan. Eli toivoa on!!
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 02 Huhti 2011, 15:55

Mulla on ollut pidemmän aikaa niska ihan jumissa ja nyt on torstaiaamusta saakka ollut vasen käsi ihan puutuneen oloinen, väsynyt ja pistelee lähes koko aika. Alan olla ihan hermoraunio tän oloni kanssa. En saa tehtyä mitään yhdellä kädellä, toisessa ei pysy mikään eikä se jaksa mitään :( Pistelyä on myös olkapäissä, selässä, niskassa.. Myös ranne ja sormet särkee.
Oon koittanut ottaa kipulääkettä, norflexia, mobilatia laittanut niskaan, jumpannut... Mikään ei helpota tuota pistelyä ja puutumista. Yön sain nukuttua ihan hyvin, mutta kun pari kertaa heräsin, käsi oli ihan puutunut :(

Mulla ei tällä hetkellä ole mitään hoitoja päällä, mutta tiistaina on Taysissa palaveri, jossa pitäisi hiukan selvitä tää mun tilanne. Toivottavasti saisin sitä kautta lähetteen jonnekin fysioterapiaan/OMT-fyssarille tms. Tällä hetkellä tuntuu että tiistaihin on valovuosi aikaa, jos tuota kättä ei saa normaaliksi ennen sitä. Mulla on siis tos ja rannekanavan ahtauma, joka on tarkoitus leikata (- kun vaan tulisi se aikakin, eikä vaan lupauksia että nopeutetaan ja aika tulee pian).

Onko kellään ollut tuota pistelyä ja puutumista noin kauan yhteen menoon? Kun sen saisi edes hetkeksi pois, olo helpottuisi kummasti. Vali vali taas, mutta on niin hemmetin surkee olo :(
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 03 Huhti 2011, 16:04

kyllä noi puutumiset taitaa vaan kestää ja kestää.. mulla oli eilisen ja tän aamun välissä semmonen 24 tuntia kun oireet oli vähäiset tai kokonaan poissa... parhaat 24 tuntia kahden viikon aikana. nyt on enemmän toivoa paranemisestakin. huomenna fysioterapia. mulla tosiaan oireena kasvo-oireet, selkäkivut ja niskakivut.
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Karhuemo66 » 04 Huhti 2011, 10:14

Donnuska kirjoitti:Mulla on ollut pidemmän aikaa niska ihan jumissa ja nyt on torstaiaamusta saakka ollut vasen käsi ihan puutuneen oloinen, väsynyt ja pistelee lähes koko aika. Alan olla ihan hermoraunio tän oloni kanssa. En saa tehtyä mitään yhdellä kädellä, toisessa ei pysy mikään eikä se jaksa mitään :( Pistelyä on myös olkapäissä, selässä, niskassa.. Myös ranne ja sormet särkee.
Oon koittanut ottaa kipulääkettä, norflexia, mobilatia laittanut niskaan, jumpannut... Mikään ei helpota tuota pistelyä ja puutumista. Yön sain nukuttua ihan hyvin, mutta kun pari kertaa heräsin, käsi oli ihan puutunut :(

Mulla ei tällä hetkellä ole mitään hoitoja päällä, mutta tiistaina on Taysissa palaveri, jossa pitäisi hiukan selvitä tää mun tilanne. Toivottavasti saisin sitä kautta lähetteen jonnekin fysioterapiaan/OMT-fyssarille tms. Tällä hetkellä tuntuu että tiistaihin on valovuosi aikaa, jos tuota kättä ei saa normaaliksi ennen sitä. Mulla on siis tos ja rannekanavan ahtauma, joka on tarkoitus leikata (- kun vaan tulisi se aikakin, eikä vaan lupauksia että nopeutetaan ja aika tulee pian).

Onko kellään ollut tuota pistelyä ja puutumista noin kauan yhteen menoon? Kun sen saisi edes hetkeksi pois, olo helpottuisi kummasti. Vali vali taas, mutta on niin hemmetin surkee olo :(

Onko sulta otettu MRI kaularangasta? Mulla oli samanlaisia oireita kaularangan välilevynpullistuman aikana. Aika kauan minäkin sain kestää tuota puutumista ja särkyä. Kunnes yksi päivä pää ei kääntynyt vasemmalle enää kunnolla. Lekuri, jolla ekana kävin yksityisellä, sanoi oikean diagnoosin. Mutta eihän sitä työterveydessä uskottu ihan heti. Onneksi työterveyslääkäri laittoi minut lopulta fysiatrille. Fysiatri otatti magneettikuvat kaularangasta, jossa näkyi iso pullistuma. Leikkaus auttoi ja nykyään ei ole enää noita oireita. Onneksi :) ! Muita vaivoja on ihan tarpeeksi.
Karhuemo66
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 04 Huhti 2011, 12:24

Karhuemo66: Ei ole otettu MRI-kuvaa koskaan. Noin vuosi sitten niska kuvattiin röntgenissä ja sieltä ei löytynyt oikoryhtiä kummempaa. Kysyin tuota MRI-kuvan mahdollisuutta ja sain vastaukseksi, ettei sen ottaminen kannata, kun ei röntgenissäkään näkynyt ihmeempiä.
"Ongelmakäsi/puoli" on sama jossa on rannekanavan ahtauma ja tos, joten oireet voi olla niihinkin liittyviä.

Huomenna on palaveri jossa selvitellään tilannettani ja otan tuonkin siellä esille. Jokin ratkaisuhan tähän on löydettävä. Ainot ohje jota fyssarilta sain, on jumpata ja venyttää niskaa siitäkin huolimatta, että sanoin hänelle sen aiheuttavan huimausta ja päänsärkyä. Olen oireista huolimatta kuitenkin tehnyt venytyksiä, mutta niska on aina vaan pahemmassa kunnossa.

Joudun tällä hetkellä tyytymään siihen hoitoon mitä julkiselta puolelta saan ja siellä ei noita niskavaivoja taideta kovin vakavasti ottaa :(

Mukava kuulla että olet päässyt näistä pirullisista oireista eroon :)
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 04 Huhti 2011, 12:38

Voi hyvänen aika, "ei kannata kuvata jos rtg kuvissa ei näy mitään"!! Haloo, silloinhan se juuri PITÄÄ kuvata tarkemmin, että saadaan syy oireisiin selville :roll: . Tuntuu, että noille lääkäreille pitää joskus kaikki vääntää rautalangasta. Kenenkään oireita ei saa koskaan vähätellä :evil: . Ei kai kukaan noihin tutkimuksiin huvikseen halua, mä ainakin koin MRI:n aivan kamalana tutkimuksena koska mulla on ahtaanpaikan kammo mutta pakko ne oli kestää, että vika löytyi. Vaadi ehdottomasti päästä tarkempiin tutkimuksiin, eihän hoitojakaan voi noin vaan jatkaa ja ohjata jos ei tiedetä mikä on :!:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja liianherkkä » 04 Huhti 2011, 18:14

mulla oli tänään fysioterapia ekaa kertaa! aivan ihana fysioterapeutti :) Iloinen ja tosi kannustava ja mukava, sai mut uskomaan että kyllä tästä parannutaan! Ja tosiaan on noi pään kannattajalihakset vasemmalta niin kireellä et kuulema siel on hermot jumis. sain jumppaohjeita ja venyttely kiellettiin nyt pahimman vaiheen ajaks. kahden viikon päästä seuraava tapaaminen. oireet on jo vähän parempaan päin kun tänään on ollu parempi ja la-su väli oli kans parempi. toivotaan parasta. Tsemppiä kaikille, vaatikaa tutkimuksia ja olkaa motivoituneita jumppaamaan, kyllä nää vaivat varmasti ainaki vähä helpottaa... pakko!
liianherkkä
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Donnuska » 04 Huhti 2011, 18:20

Kojootti: Aivan. Arvauskeskuksen lääkäreillä kun ei oikein järjen käyttö oo niitä vahvimpia osa-alueita.. Kyseinen omalääkäri nyt oli muutenkin... hiukan omalaatuinen :( Kyselen tosiaan huomenna siellä palaverissa tilannetta mitä aiotaan jatkossa tehdä niskalle, selälle, kädelle.. Tuolla Taysin jutussa on mukana fysiatrikin, mutta eipä hällekään oo tullut tuo MRI mieleen.
Sen oon päättänyt että enää en suostu siihen, että käsketään vaan jumpata, koska se ei selvästikään niskan ja käden tilannetta miksikään muuta. Kävin tänään keskustassa ja mulle tuli kamala huimauskohtaus, onneksi olin kirppiksellä, jossa oli kahvio ja pääsin sinne istumaan, muuten olisin menny nenälleni :( Mulle on tullut noita huimauksia ennenkin, kun on oikein paha niskajumi, muttei noin voimakkaana koskaan ennen.
Donnuska
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 04 Huhti 2011, 18:55

Mulla tuo huimaus on jatkuvaa ja on jatkuva epävakaa olo. Eniten siinä ottaa päähän se , ettei oikein uskalla lähteä mihinkään kun ei tiedä milloin rajumpi huimaus iskee. Se invalidisoi ihmistä tosissaan.

Tsemppiä huomiseen :)
kojootti
kojootti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Muut niskavammat ja niskavaivat)